Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE AUTOLAKIRER



UVOD


Odgojno-obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i strukovnog dijela (program naukovanja).

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA: 602­03/91-01-II4, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/96­0l/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/0l) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni sadržaji su teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.  !



Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu (programa naukovanja) su:

l. Osnovna obilježja

2. Nastavni plan

3. Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća

4. Potrebna stručna sprema nastavnika

5. Uvjeti izvođenja programa

6. Nastavni program - katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit



1. OSNOVNA OBILJEŽJA



Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadaci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.



2. NASTAVNI PLAN



Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnog dijela programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.



3. OBVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA



U tablicama se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.



4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA



U tablicama se navodi za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).



5. UVJETI IZVOĐENJA PROGRAMA



- podaci za rad u skupinama učenika (u tablicama se navodi za svaki stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).



6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA PO PREDMETIMA



- naziv predmeta i razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadaci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.



7. ISPITNI KATALOG ZA ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT



Navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju. Provjeravaju se sadržaji iz stručno-teoretskog dijela i iz praktičnog dijela te praktične nastave.







1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA


Naziv obrazovnog programa: autolakirer.


Cilj obrazovanja:

Osnovni cilj obrazovnog programa za zanimanje autolakirer je da učenik u svom školovanju stekne znanja i vještine potrebne za samostalno obavljanje autolakirerskih radova.


Zadaci obrazovanja:

- osposobiti učenika da prepozna opasnosti na radnom mjestu

- da upotrebljava osobne i posebne mjere zaštite pri radu

- da nauči upotrebljavati alate i strojeve i radne sprave potrebne za rad na siguran i bezopasan način

- usvojiti ekološka znanja potrebna za uspješno obavljanje posla

- da usvoji način poslovne komunikacije i nadasve etički i uljuđen princip u komunikaciji s naručiteljima

- učenik mora upoznati vrste podloga i materijala s pomoću kojih će izvoditi radove,

- mora ovladati vještinama vezanim uz sanaciju i pripremu podloge

- treba upoznati osnovne, vezivne i pomoćne ličilačke materijale

- treba svladati vještine poslojavanja i završnog obojenja mineralnih, drvenih i metalnih podloga

- u vježbama mora spoznati osnovne estetske principe za obojenje eksterijera i interijera

- treba spoznati osnovna kemijska svojstva i karakteristike podloga i materijala

- treba steći znanja i vještine u specijalnim dekorativnim obojenjima

- usvojiti znanja i vještine o specijalnim sigurnosnim premazima,

- naučiti samostalno raditi, raditi u grupi, biti ustrajan i korektan

- naučiti načine tapetiranja zidova, podova i stropova

- spoznati načine i uvjete pri sklapanju ugovora

- shvatiti nužnost i načine pri uskladištenju alata i materijala

- naučiti važnost organizacije i shvatiti važnost pravilnog ustrojavanja posla

- naučiti osnove pri izračunavanju količine potrebnog materijala

- izračunati površine koje je potrebno obrađivati, te izračunavati konačnu cijenu obavljene usluge

- naučiti upotrebljavati kompjutor i stručnu literaturu potrebnu za informiranje o novim materijalima i alatima.


Trajanje obrazovanja: 3 godine.


Uvjeti za upis:

U obrazovanje se mogu upisati svi koji su s uspjehom završili osnovnoškolsko obrazovanje te imaju sklopljen ugovor o naukovanju s poslodavcem. U slučaju ograničenog broja kandidata za upis, posebno se vrednuje opći uspjeh u 7. i 8. razredu osnovne škole i ocjene iz tehničke i likovne kulture. Učenik mora zadovoljavati potrebne zdravstvene uvjete.




2. NASTAVNI PLAN



A - OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA (35 tjedana)

HRVATSKI JEZIK

STRANI JEZIK

POVIJEST

VJERONAUK / ETIKA

TZK

POLITIKA I GOSPODARSTVO


B - STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA (35 tjedana)

TEHNOLOGIJA ZANIMANJA

CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA

MATEMATIKA U STRUCI

RAČUNALSTVO


C - IZBORNI DIO PROGRAMA

a / TZK

b / MATEMATIKA U STRUCI

c / OSNOVE RESTAURIRANJA STARIH VOZILA

d / DIZAJN POSEBNIH EFEKATA (alternativa)

e / EKOLOGIJA (alternativa)


Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.



D - PRAKTIČNA NASTAVA (40 tjedana)


TEHNOLOŠKE VJEŽBE

PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI

PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU



Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu na 32 nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i minimalni broj sati praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).

Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične nastave u školi, razliku trebaju nadoknaditi praktičnom nastavom u radnom procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900 sati u drugom i 800 sati u trećem razredu.

Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40 tjedana.

Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika) trebaju obaviti min. 35-70 sati praktične nastave u školi da upoznaju osnove struke i polože ispit iz zaštite na radu.





3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMJEĆA


PREDMET
NAČIN PROVJERE

TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Usmeno, pismeno

TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Praktične vježbe, usmeno, pismeno

CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Praktične vježbe, usmeno

RAČUNALSTVO
Praktične vježbe, usmeno

MATEMATIKA U STRUCI (i izborno)
Usmeno, pismeno

IZBORNA NASTAVA
Praktične vježbe, usmeno, pismeno

PRAKTIČNA NASTAVA
Praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA


Nastavni predmet
Nastavnik
Izobrazba

TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Profesor
Akademski slikar, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske tehnologije, inženjer grafičke tehnologije, dipl. inženjer građevinarstva

TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Profesor
Akademski slikar, prof. likovne kulture, restaurator, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske tehnologije
Stručni učitelj
autolakirer (majstorsko zvanje)

CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Profesor
Akademski slikar, prof. likovne kulture, dipl. inženjer arhitekture, restaurator
Suradnik u nastavi
SSS, Škola primijenjene umjetnosti

RAČUNALSTVO
Profesor
Profesor matematike i informatike
Dipl. ing. elektrotehnike
Dipl. informatičar
Dipl. ing. matematike - smjer informatika
Dipl. ing. računalstva

MATEMATIKA U STRUCI
(I izborna nastava)
Profesor
Profesor matematike

IZBORNA NASTAVA
(strukovni predmeti)
Profesor
SSS primij. umjet.
Akademski slikar
Akademski kipar
Škola za primij. umjet. i dizajn

PRAKTIČNA NASTAVA
Profesor
Stručni učitelj
Suradnik u nastavi
Akademski slikar
Autolakirer (majstorsko zvanje)
dipl. inženjer kemijske tehnologije




5. IZVOĐENJE PROGRAMA


5.1. Minimalni standard

- rad s učenicima u skupinama

- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi.


TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Profesor tehnologije

CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Profesor struke (akad. slik.)
suradnik u nastavi

TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Profesor struke (akad. slik.)
suradnik u nastavi
stručni učitelj

RAČUNALSTVO
Profesor informatike

MATEMATIKA U STRUCI
Profesor matematike

IZBORNA NASTAVA
(za strukovne predmete)
Profesor struke
(akad. slik.)
suradnik u nastavi

PRAKTIČNA NASTAVA
u školi
Profesor struke
(akad. slik.)
suradnik u nastavi
stručni učitelj

Ako se razred dijeli na grupe, nastavu izvodi profesor odgovarajuće struke odnosno stručni učitelj, a ako se razred ne dijeli uz profesora ili stručnog učitelja u nastavnom procesu sudjeluje suradnik u nastavi.




5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa


Učionica, radionica, lakirnica s provjetravanjem i odvodom, didaktički uzorci materijala, skladište materijala i alata, pomične table za izvođenje vježbi, skladište gotovih izradaka, stalaže, ormari, kompjutori sa skenerima i rezačem za rezanje uzoraka, kompletno opremljena autolakirerska radionica, pomične skele, nogari i stalci.






6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA I VJEŠTINA)


Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.


6.1. Nastavni predmet: tjelesna i zdravstvena kultura


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.


Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom radi kvalitetne športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških aktivnosti, športskih igara i zabave.



Posebne zadaće za učenike:


Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti, brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog vremena.


Posebne zadaće za učenice:


Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa, posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne sredine.




SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA


Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.



I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.

2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).


Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se pojačano bavili.


II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).


Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:



I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.

Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).

Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).

U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).

U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).



OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola djeluje.


Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:
- atletika - košarka - športska gimnastika - odbojka - ples - nogomet - ritmičko-športska gimnastika
- rukomet - borilački športovi.


Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.





IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.

Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:

1) veslanje, stolni tenis, klizanje, plivanje, skijanje, badminton, biciklizam, planinarenje, tenis, orijentacijsko trčanje i dr.

2) aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.

Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa



PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.




METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola nije moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih, ali ne i operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i koliko god je to moguće, želje polaznika.

Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.


Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim satom tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih učenika.





B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA




6.2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA

Razred 1., 2. i 3.


Cilj programa:

Usvojiti teoretska znanja potrebna za samostalno izvođenje autolakirerskih radova.


Zadaci programa:

Usvojiti znanja, pravila i normative potrebne za samostalno izvođenje autolakirerskih radova. Upoznavanje sa ličilačkim alatom i priborom. Omogućiti učeniku upoznavanje s osnovama ličilačke tehnike kao i s alatima i priborom. Učenik stječe znanja o podlogama i materijalima. Upoznati sastav i svojstva gotovih tvorničkih boja. Upoznavanje učenika s osnovama organizacije radova. Naučiti učenika da prepozna podloge izložene štetnim faktorima te načinima njihova uklanjanja. Naučiti načine završnog lakiranja na pojedinim podlogama. Upoznati učenika s organizacijom radova, normativima i kalkulacijom.


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeće)
Nastavni sadržaji

1. Uvod u predmet

- uvid u način primjene pojedinih tehnoloških postupaka pri autolakirerskim radovima

1.1 serijsko, industrijsko lakiranje vozila

1.2 reparaturno (zanatsko lakiranje)

2. Opasnosti na radnom mjestu autolakirera

- upoznati zakonske propise i institucije osiguranja od nesreća

- primjenjivati propise o sigurnom radu u procesu rada

- upoznavanje izvora opasnosti od trovanja parom, opasnosti od plinova, lakozapaljivih materijala i od električne struje

- upoznati propise zaštite od požara

- upoznati sredstva za zaštitu dišnih organa, očiju, lica i ruku

2.1 opasnosti od prašina, plinova i dimova

2.2 kiseline i lužine

2.3 otapala i razrjeđivači

2.4 opasnosti od zapaljenja

2.5 mjere zaštite na radnom mjestu

2.6 osobna zaštitna sredstva

3. Alati, pribor, strojevi i uređaji

- upoznavanje s alatima, priborom i strojevima i uređajima karakterističnim za čišćenje limenih dijelova

- poznavanje vrste materijala i sredstava za pokuse na aluminijskim podlogama

- upoznavanje s alatima za kitanje

- upoznavanje s alatima za brušenje nakon nanesenog poliester kita

- spoznaja principa rada visokotlačnih prskalica

- upoznavanje dijelova, održavanje i uvid u moguće opasnosti pri radu s visokotlačnim prskalicama

- poznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i hrđe, te njihova primjena

3.1 alati za čišćenje: žičane četke, srtugaći, lopatice, brusni papiri

3.2 kistovi

3.3 sredstva za čišćenje i tkanine za odmašćivanje

3.4 prskalice s benzinskim motorom za sabijanje zraka

3.5 komprimirani plinovi

3.6 spremnici za komprimirani zrak

3.7 odvodne cijevi

3.8 pištolj za prksanje i dijelovi pištolja

3.9 spremnici za boju

3.10 mjere sigurnosti od eksplozije kotla za zrak

3.11 plamenjače: benzinske, plinske

3.12 strojevi za pjeskarenje

4. Elementarni ličilački materijali

- spoznati osnovne ličilačke materijale i njihova svojstva

- upoznati podrijetlo pojedinih vrsta pigmenata

- uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema kvaliteti

4.1 sastav boja i lakova

4.2 pigmenti

4.3 opće karakteristike pigmenata

4.4 podrijetlo pigmenata

4.5 nazivi pigmenata u praksi

4.6 otrovni pigmenti

4.7 fizička svojstva pigmenata

4.8 kemijska svojstva pigmenata

4.9 tehnička svojstva pigmenata

4.10 način proučavanja pojedinih pigmenata

5. Veziva - upoznati materijale koji povezuju pigmente u boju i imaju filmotvornu funkciju

5.1 opće karakteristike veziva

5.2 fizička i kemijska svojsta veziva

5.3 svojstva veziva u tekućem stanju

5.4 svojstva veziva u momentu ličenja

5.5 fizička i kemijska svojstva vezivnog filma

5.6 podjela veziva:

- vodena veziva

- uljana veziva

- disperzna veziva

- lakovna veziva

6. Sastavni dio lakovnih veziva

- upoznati sastavne elemente lakovnih materijala

- uočiti razliku između raznih vrsta veziva

6.1 sušiva ulja

6.2 smole:

a) prirodne smole

b) umjetne smole

6.3 asfalt i bitumen

6.4 kaučuk i kolorkaučuk

6.5 celuloza

7. Ličilački pomoćni materijali

- upoznati pomoćne ličilačke materijale

- uočiti razliku između osnovnih vezivnih i pomoćnih materijala

7.1 dodaci vezivima ili gotovim bojama

7.2 otapala



Metodičke napomene:

Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa kombinirane s demonstracijom koja se izvodi u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima i na stvarnim podlogama a praćena je s vizualnim materijalom (videoprojekcijom i crtežom).


Obveze učenika:

Učenik bilježi predavanja, koristi raspoloživu literaturu, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.



Literatura:

Oštrek: Tehnologija ličilačke struke

Marković: Ličilački materijali

Prospekti i katalozi proizvođača autolakirerskih materijala.



Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)


Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeća)
Nastavni sadržaji

Lakirerske podloge

1. Metalne podloge

- uvid u vrste i različita svojstva podloga

- spoznati osnovne karakteristike određene podloge kao nosioca završnog naliča

- uočiti razliku između određenih vrsta metalnih podloga

1.1 općenito o metalima

1.2 karakteristike i upotreba aluminija

1.3 karakteristike u upotreba cinka

1.4 olovo i bakar

1.5 željezo – karakteristike i proizvodnja željeza

1.6 proizvodnja čelika i njegove osobine

1.7 vrste čelika i upotreba

2. Legure

- uočiti smisao legiranja metala

- usvojiti informacije o svojstvima metalnih legura i njihovoj primjeni

2.1 alumunijske legure

2.2 čelične legure

2.3 cinkove legure

2.4 bakrene legure

3. Korozija

- upoznati se s uzrocima korozije i s načinima zaštite od korodiranja

- upoznati tehnologiju sprječavanja štetnih materijala u podlozi

3.1 zaštita od korozije

3.2 metalne prevlake

3.3 nanošenje metalnih prevlaka:

a) uranjanjem i prskanjem

b) galvanizacijom

3.4 nemetalne prevlake

4. Lakiranje metalnih podloga

- uočiti važnost temeljitog odmašćivanja i čišćenja podloge

- upoznati se s materijalima i alatima za pripremne radove, te s opasnostima prilikom izvođenja tih radova

- uočiti funkciju temeljnih slojeva

- uočiti funkciju filera i završnog laka

4.1 priprema podloge prije lakiranja

4.2 odmašćivanje i čišćenje podloga

4.3 kemijska sredstva i alati za čišćenje podloga i skidanje starih naliča

4.4 kitanje metalnih podloga

4.5 temeljne boje za metalne podloge

4.6 filer

4.7 završni lak

5. Plastične podloge

- stjecanje uvida u različite vrste polimernih materijala i njihova svojstva

- usvojiti informacije o pravilnom načinu lakiranja plastičnih materijala i svim predradnjama koje prethode

- uočiti pogreške koje se mogu pojaviti ako se ne pridržava pravila i uputa proizvođača lakova

5.1 osovna podjela polimernih materijala i način dobivanja

5.2 karakteristike poliplasta

5.3 elastomeri – poliuretani i meki pvc

5.4 priprema plastičnih podloga za lakiranje

5.5 lakiranje plastike

5.6 pogreške kod lakiranja plastike

6. Drvene podloge

- spoznati razliku između lakiranja drvenih i neporoznih podloga u odnosu na metalne i plastične

- uočiti razliku između pojedinih vrsta drvenih podloga

- usvojiti informacije o načinu izvođenja naliča na drvenim podlogama

6.1 vrste i svojstva

6.2 priprema i način lakiranja drvenih podloga

7. Vrste lakova

- upoznati sastavne elemente lakovnih materijala

- uočiti razliku između raznih vrsta veziva

7.1 sastav boja i lakova

7.2 pigmenti

7.3 vrste veziva

7.4 vrste otapala

7.5 uljani lakovi i njihova primjena

7.6 nitrocelulozni lakovi

7.7 klor-kaučuk i bitumen

7.8 lakovi iz prirodnih smola

7.9 umjetne smole

7.10 disperzni (vodeni) lakovi

8. Različiti sistemi prskanja boja

- upoznavanje s optimalnim uvjetima za nanašanje (prskanje) boja i lakova

- upoznati različite načine prskanja boja

- uočiti razliku između obrtničkog i industrijskog lakiranja

8.1 zaštita na radu pri postupku prskanja boja

8.2 uvjeti potrebni za izvođenje radova

8.3 utjecaj vlage i drugih elemenata na kvalitetu radova

8.4 konvencionalno, zračno prskanje

8.5 toplo prskanje

8.6 bezračno prskanje (airless)

8.7 elektrostatsko prskanje

8.8 kombinacija bezračno-elektrostatsko prskanje




Metodičke napomene:

Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima i na stvarnim podlogama, a praćena je vizualnim materijalom (videoprojekcijom i crtežom).


Obveze učenika:

Učenik bilježi predavanja, koristi raspoloživu literaturu, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.



Literatura:

Oštrek: Tehnologija ličilačke struke

Marković: Ličilački materijali

Prospekti i katalozi proizvođača autolakirerski materijala



Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Specijalni naliči

- spoznati svrhu i način upotrebe specijalnih naliča i njihova primjena na automobilima

1.1 općenito o specijalnim naličima

1.2 naliči za specijalnu zaštitu

1.3 naliči otporni na povišenu temeraturu

1.4 naliči otporni na UV zračenje

1.5 naliči za prigušivanje zvuka

1.6 antivegetacijski naliči

1.7 naliči s posebnom optičkom funkcijom

1.8 identifikacijski naliči

2. Kratka povijest autolakirerskog zanimanja

- upoznati razvoj autolakirerskog zanimanja i njegovo podrijetlo, kao i uočiti vezu između razvoja automobilske industrije i tehnologije lakiranja
Kratka povijest autolakirerskog zanimanja

3. Obrtničko lakiranje automobila

- upoznati i utvrditi faze rada u obrtničkom lakiranju i utjecaj razvoja tehnologije na faze rada

Obrtničko lakiranje automobila

4. Industrijsko lakiranje

- uponati faze rada u serijskom lakiranju vozila i uočiti ekološki problem

Industrijsko lakiranje

5. Pogreške pri lakiranju

- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje

Pogreške pri lakiranju

6. Pogreške pri lakiranju plastike

- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje

Pogreške pri lakiranju plastike.

7. Pogreške pri špricanju laka

- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje

Pogreške pri špricanju laka

8. Pogreške zbog neispravne komore i neispravnog alata

- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje

Pogreške zbog neispravne komore i neispravnog alata

9. Ustrojstvo ličilačkih radova

Upoznati se s ustrojem, organizacijom i obračunom ličilačkih radova

- opći uvjeti

- organizacija

- organizacija rada

- obračun ličilačkih radova



Metodičke napomene:

Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je vizualnim materijalom (videoprojekcijom) i crtežom.



Obveze učenika:

Učenik bilježi predavanja, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.



Literatura:

Oštrek: Tehnologija ličilačke struke

Fresl: Soboslikarske tehnike

Marković: Ličilački materijali







6.3. Nastavni predmet: CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA

Razred 1., 2. i 3.

Cilj programa:



Osposobiti učenika za samostalnu izradu jednostavne likovne cjeline/kompozicije od početne ideje do konačne realizacije.


Zadaci programa:

Kratko upoznavanje učenika s poviješću likovnog izražavanja. Naučiti osmisliti i izvesti jednostavne crteže. Upoznati se s bojama, njihovim djelovanjem i mogućnostima njihova miješanja i kombiniranja. Razvijanje estetskog odnosa prema okolini (automobilima) i razvijanje samostalnosti i preciznosti u radu. Izvježbati postupak uvećanja jednostavnih ukrasnih crteža. Naučiti stvarati kombinacije obojenih cjelina te osjetljivost za njihovo estetsko djelovanje. Upoznati se s mogućnostima koje daje računalo u izradi jednostavnih prijedloga za obojenje.


Sadržaj nastavnog programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

UVOD

Upoznati učenika s osnovnim značajkama povijesnih stilskih razdoblja.

Upoznati osnovne alate i pomagala za likovno izražavanje.

A) KRATKI POVIJESNI PREGLED LIKOVNOG IZRAŽAVANJA

Jednostavniji slikovni prikazi elemenata i oblika u prostoru.

B) MATERIJALNI UVJETI ZA LIKOVNO IZRAŽAVANJE

Vježbe variranja različitih likovnih oblika s pomoću različitih pomagala

OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI

Naučiti osnove likovne abecede.

Spoznati mogućnosti oblikovanja spajanjem jednostavnih elemenata u složenije sklopove.

Naučiti osnovne činjenice o prirodi i karakteristikama boja.

Uočiti vezu svjetlosti i obojenja.

Spoznati razliku između vizualnog i mehaničkog miješanja boja.

A) OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI: LINIJA, PLOHA, OBLIK, POVRŠINA, BOJA.

Kombiniranje različitih likovnih elemenata. Izrada linijskih crteža, skica i krokija.

Karakterizacija plohe i površine toniranjem.

Karakterizacija površine simulacijom teksture.

B) PRIRODA BOJA I OBOJENJA

Komponiranje obojenim plohama.

FIZIKALNO ODREĐENJE BOJE

Prikazi dvodimenzionalnih oblika modelacijom boje. Modulacija bojom.

BOJA KAO SREDSTVO ZA OBOJENJE

Prikazi trodimenzionalnih predmeta modulacijom boje.



Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaj

OSNOVE KOMPOZICIJE

Uočiti mogućnosti kombiniranja jednostavnijih elemenata u organizirane cjeline.

OSNOVNA NAČELA KOMPONIRANJA: KONTRAST RITAM, RAVNOTEŽA, HARMONIJA

Izrada likovne kompozicije po načelima komponiranja. Izvođenje vježbi po načelima uspoređivanja i viziranja različitih veličina i oblika likovnih elemenata.

Izrada natpisa i jednostavnijih logotipa

UVEĆAVANJE CRTEŽA

Spoznati tehničke mogućnosti u prilagođavanju i dimenzioniranje veličina.

UVEĆAVANJE I UMANJIVANJE CRTEŽA S POMOĆU MREŽE

Izrada konstrukcijskih vježbi jednostavnijih stiliziranih oblika. Izrada ornamentalnih uzoraka i slova.

PERSPEKTIVA

Spoznati tehničke i konstruktivne moćnosti u prikazu trodimenzionalnog prostora.

PERSPEKTIVA: LINEARNA PERSPEKTIVA, ZRAČNA PERSPEKTIVA

Konstruiranje skica za perspektivni prikaz prostora. Kompjutorska izrada trodimenzionalnih simulacija prostora

BOJA

Naučiti razlikovati svjetlosne i funkcionalne karakteristike. Naučiti razliku između tona i nijanse boja.

PODJELA BOJA: TONSKE VRIJEDNOSTI OSNOVNE I MIJEŠANE BOJE

TOPLE I HLADNE BOJE TERCIJARNE BOJE

Izrada tonskih skica.

Vježbe i prijedlozi za obojenje interijera i eksterijera.

Prikazi obojenja tipiziranih prostora.

Izrada kartica boja po određenom uzorku.




Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

BOJA

Uočiti svjetlosne karakteristike oprečnih i suprotstavljenih boja.

Spoznati važnost boje u svakodnevnom životu te njezinu funkcionalnu i upotrebnu vrijednost

A) KONTRASTI BOJA:

1. TOPLO-HLADNI KONTRAST

Izrada tabličnih prikaza toplo-hladnih boja.

2. KOMPLEMENTARNI KONTRAST

Izrada vježbi s naglašenim kontrastnim karakteristikama.

3. SIMULTANI KONTRAST

Prikazi prostora u različitim kontrastnim obojenjima.

B) PSIHOLOŠKO I FIZIOLOŠKO DJELOVANJE BOJA

Prikazi realnih prostora u obliku skice.

1. TOPLE I HLADNE BOJE

2. ILUZIJA KOD OBOJENJA

Izrada idejnih skica predmeta i prostora s obzirom na njihovu funkciju.

RAD NA RAČUNALU

Upoznati učenika s mogućnostima crtanja u računalu

Upoznati učenika s mogućnostima izvedbe prijedloga obojenja s pomoću računala

OSNOVE CRTANJA NA RAČUNALU

OSNOVE OBOJENJA NA RAČUNALU



Metodičke napomene:

Najvećim dijelom primjenjuje se prakseološka metoda uz uvod koji se sastoji od kratkog opisa / objašnjenja uz demonstraciju s pomoću primjera, crteža. te projekcije određenog i primjerenog materijala. Vježbama, ponavljanjem i oponašanjem stječu se psihomotorične sposobnosti kao i senzibilitet učenika.


Obveze učenika:

Učenik mora imati potreban materijal za izvođenje zadataka. Zadatke mora izvoditi u određenom vremenu te na način koji uključuje pedantnost, preciznost i marljivost.


Literatura:

a) D. Šela: Priručnik za kompjutorski program Corel (Ilustrator)

b) "Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja"






6. 4. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI

Razred: 1. , 2. , 3.


Cilj programa:

Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.


Zadaci programa:

- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu

- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke

- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova

- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te urednost, upornost i sistematičnost u radu

- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata

- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema zadanim uputama.




Razred: PRVI


Sadržaj programa:


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika

Skup N, svojstva

Računske operacije i svojstva

Pojam djeljivosti

Najveći zajednički djelitelj

Najmanji zajednički višekratnik

2. Cijeli brojevi

Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama

Skup Z, svojstva

Računske operacije i svojstva

Računanje sa zagradama

3. Racionalni brojevi

Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.

Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora

Skup Q, svojstva

Računske operacije i svojstva

Decimalni zapis racionalnog broja

Računanje s decimalnim brojevima

Smještanje rac. brojeva na pravac

4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe

Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe

Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom

Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom

Problem s jednom nepoznanicom

Linearni sustavi s dvije nepoznanice

5. Planimetrija

Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika

Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu

Trokut, vrste trokuta

Površina i opseg trokuta

Krug i kružnica

Četverokut

Opseg i površina četverokuta

6. Potencije i polinomi

Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent

Naučiti računske operacije s potencijama

Usvojiti pojam polinoma

Naučiti računske operacije s polinomima

Naučiti kvadrirati zbroj i razliku

Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata

Usvojiti pojam algebarskog razlomka

Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima

Pojam potencije s cijelim eksponentom

Operacije s potencijama

Pojam polinoma

Računske operacije s polinomima

Kvadrat binoma

Razlika kvadrata

Rastavljanje na faktore

Algebarski razlomci

7. Realni brojevi

Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva

Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac

Svladati računske operacije s drugim korijenom

Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala

Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini

Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine

Drugi korijen

Pojam iracionalnih brojeva

Skup R

Koordinatni sustav na pravcu

Računske operacije s drugim korijenom

Racionalizacija nazivnika

Koordinatni sustav u ravnini

Udaljenost točaka u ravnini

Polovište dužine

8. Graf linearne funkcije

Znati nacrtati graf linearne funkcije

Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti

Graf linearne funkcije

Rastuće i padajuće linearne funkcije

Nul točke

Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi





Razred: DRUGI


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Skup kompleksnih brojeva

Shvatiti potrebu proširivanja skupa R

Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja

Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima

Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja

Kvadr. jednadžba x = -1

Skup C, svojstva

Računske operacije

Apsolutna vrijednost kompleksnog broja

2. Kvadratna jednadžba

Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe

Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti

Nepotpuna kvadratna jednadžba

Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o

Diskriminanta kvadratne jednadžbe

3. Mjerne jedinice

Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja

Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tablica pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u upotrebi

Potencije baze 10

Eksponencijalni zapis realnog broja

Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)

Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)

Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu

Mjere za vrijeme

4. Poliedri i rotacijska tijela

Razlikovati geometrijska tijela

Razumjeti pojam oplošja i volumena

Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama

Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog materijala, obujma itd.)

Kocka

Kvadar

Prizme

Piramide

Valjak

Stožac

Kugla




Razred: TREĆI


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Proporcionalnost i primjene

Znati izračunati nepoznati član razmjera

S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme ( npr. tečajna lista, potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.)

S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)

Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podijelu određenih sredstava ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova

S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese

Omjeri i razmjeri

Upravo i obrnuto razmjerne veličine

Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina

Aritmetička sredina

Pravilo trojno - jednostavno i složeno

Račun diobe - jednostavan i složeni

Račun smjese - jednostavan i složeni

2. Postotni, promilni i kamatni račun

Razumjeti pojam postotka

Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost

Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100

Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a

Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun

Pojam postotka

Osnovni postotni račun

Postotni račun više 100

Postotni račun niže 100

Primjena na obračun

PDV-a

Promilni račun

Jednostavni kamatni račun

3. Izračunavanje plaće

Znati razliku između bruto i neto plaće

S pomoću tablicama znati izračunavati neoporezivi dio plaće

S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu

Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez)

Doprinosi iz plaće i na plaću,

Neoporezivi dio plaće

Porezna osnovica

Porezne stope

Tablicama prireza po gradovima

Neto plaća

4. Kalkulacija cijene

Treba znati izračunati svaki element kalkulacije

Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije

Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena)

Porez, povrat poreza

Izrada kalkulacije




Literatura:


Za prvi razred:

Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb

Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih škola, Element, Zagreb


Za drugi razred:

Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)


Za treći razred:

Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:

Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb


Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tabele računovodstvenih časopisa npr RRIF ili RIF.



Obveze učenika:

U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu trebali bi napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po jedinici vremena, a tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički, itd.

U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.






6.5. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO


Razred 1.



Cilj programa:

Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije, te ga osposobiti za: samostalno pisanje i obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje Interneta.


Zadaci programa:


Upoznati učenika o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i primjeni u struci. Naučiti učenike da se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na računalu i pri korištenju Interneta. Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi praktičnih zadataka u sklopu drugih predmeta, posebno u predmetima struke.


Razred: PRVI


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I UPOTREBA RAČUNALA

Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja u kojima se sva računala primjenjuju.

1. generacije računala

2. područja primjene računala

GRAĐA RAČUNALA

Usvojiti pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove računala, njihovu funkciju i vrste.

1. hardware i software

2. osnovni dijelovi računala

OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS

Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program i osnovne operacije s prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku, te naći neku datoteku na disku.

1. radno područje Windows

2. prozor

3. Windows Explorer

PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD

Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova, spremiti i otvoriti željeni tekst te ga ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke.

1. prozor u Wordu

2. traka s izbornicima

3. standardna traka s alatima

4. traka s alatima za oblikovanje

PROGRAM ZA CRTANJE CORELDRAW

Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za crtanje i ispune objekata bojom. Savladati rukovanje s objektima. Naučiti osnovne naredbe i efekte za rad s tekstom.

1. radno područje CorelDrawa

2. traka s alatima

3. traka s izbornicima

INTERNET

Znati naći željeni sadržaj na Internetu pomoću pretraživača. Znati poslati i pročitati elektroničku poštu.

1. osnove rada s WWW

2. osnove rada s e - mail-om



Metodičke napomene:

Predviđene sadržaje treba izvoditi do 30% sati u teoretskom obliku (osnovne upute za rad na računalima i primjeni programa korištenih u realizaciji nastave.), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je instaliran potreban softver i omogućen pristup Internetu.

Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na cijenu usluge i sl.).



Obveze učenika:

Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu prigodom rješavanja zadaće, da bi se vrijeme raspoloživo za neposredan rad na računalu koristilo efikasno i ekonomično. Pisanje teksta programa moguće je tek nakon potpunog razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće. Treba redovito pohađati nastavu i koristiti računalnu opremu tijekom viježbi.


LITERATURA:

Nenad Miljaš: P. C. Škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil

Rajić Krešimir: Računalstvo 1

Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš




 [ Nastavak... ]





 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum