Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE SOBOSLIKAR-LIČILAC



UVOD


Odgojno-obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i strukovnog
dijela (program naukovanja).

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o usvajanju nastavnih
planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola
(KLASA: 602­03/91-01-II4, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom ministra prosvjete i
športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje
stručne spreme, KLASA: 602-03/96­0l/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.). 2. dio



Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95,
59/01 i 114/0l) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni sadržaji su teorijski dio (obvezni i
izborni) i praktični dio.



Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu (programa naukovanja) su: 2. dio


l. Osnovna obilježja

2. Nastavni plan

3. Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća

4. Potrebna stručna sprema nastavnika

5. Uvjeti izvođenja programa

6. Nastavni program - katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit



1. OSNOVNA OBILJEŽJA



Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadaci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.





2. NASTAVNI PLAN



Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnog dijela programa s naznačenim brojem
sati u tjednu i godini za svaki razred.



3. OBVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA



U tablicama se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja
znanja i umijeća.



4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA



U tablicama se navodi za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika
(profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).



5. UVJETI IZVOĐENJA PROGRAMA



- podaci za rad u skupinama učenika (u tablicama se navode za svaki stručno-teorijski predmet s
praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični prikaz
prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).



6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA PO PREDMETIMA



- naziv predmeta i razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadaci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim
rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika



7. ISPITNI KATALOG ZA ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT



Navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje
tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Provjeravaju se sadržaji iz stručno-teoretskog dijela i iz praktičnog dijela te praktične nastave.






1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA




Naziv obrazovnog programa: - soboslikar-ličilac



Cilj

Postići osposobljenost učenika za samostalno i uspješno obavljanje soboslikarsko-ličilačkih radova.


Zadaci

- usvojiti znanja potrebna za prepoznavanje opasnosti na radnom mjestu

- usvojiti stav o obaveznoj primjeni i posebne mjere zaštite pri radu

- steći vještinu izbora i korištenja alata i strojeva i radne sprave potrebne za rad na siguran i bezopasan
način

- usvojiti ekološka znanja potrebna za uspješno obavljanje posla

- ovladavanje poslovnom komunikacijom etički i uljuđen princip u komunikaciji s naručiteljima

- usvojiti znanja o vrstama podloga i materijala s pomoću kojih će izvoditi radove

- ovladati vještinama vezanim uz sanaciju i pripremu podloge

- steći znanja o osnovnim vezivnim i pomoćnim ličilačkim materijalima

- treba svladati vještine poslojavanja i završnog obojenja mineralnih, drvenih i metalnih podloga

- spoznati osnovne estetske principe za obojenje eksterijera i interijera

- spoznati osnovna kemijska svojstva i karakteristike podloga i materijala

- stjecanje znanja i vještine u specijalnim dekorativnim obojenjima

- usvojiti znanja i vještina o specijalnim sigurnosnim premazima

- naučiti samostalno raditi, raditi u grupi, da budu ustrajni i korektni

- naučiti načine tapetiranja zidova, podova i stropova

- spoznati načine i uvjete pri sklapanju ugovora

- shvatiti nužnost i načine pri uskladištenju alata i materijala

- naučiti važnost organizacije i shvatiti važnost pravilnog ustrojavanja posla

- naučiti osnove pri izračunavanju količine potrebnog materijala

- izračunati površine koje je potrebno obrađivati, te izračunavati konačnu cijenu obavljene usluge

- naučiti upotrebljavati kompjutor i stručnu literaturu potrebnu za informiranje o novim materijalima i
alatima.




Trajanje obrazovanja: 3 godine.



Uvjeti za upis:



U obrazovanje se mogu upisati svi koji su s uspjehom završili osnovnoškolsko obrazovanje te imaju
sklopljen ugovor o naukovanju s poslodavcem. U slučaju ograničenog broja kandidata za upis posebno se
vrednuje opći uspjeh u 7. i 8. razredu osnovne škole i ocjene iz tehničke i likovne kulture. Učenik mora
zadovoljavati potrebne zdravstvene uvjete.





2. NASTAVNI PLAN



A - OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA (35 tjedana)


PREDMETI

Hrvatski jezik

Strani jezik

Povijest

Vjeronauk / etika

TZK

Politika i gospodarstvo



B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA (35 tjedana)

PREDMETI

Tehnologija zanimanja

Crtanje s osnovama obojenja

Matematika u struci

Računalstvo


C- IZBORNI DIO PROGRAMA

PREDMETI

A / TZK

B / Matematika u struci

C / Osnove restauriranja

D / Stilovi i razdoblja (Alternativa)

E / Priprema na računalu (Alternativa)

F / Ekologija (Alternativa)



Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u 35 nastavnih tjedana, a u 3.
razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te
interesima učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem razredu po tri
od predloženih izbornih predmeta.


D - PRAKTIČNA NASTAVA (40 tjedana)

PREDMETI

TEHNOLOŠKE VJEŽBE

PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI

PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU


Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu na 32
nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i
minimalni broj sati praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).

Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične nastave u školi, razliku
trebaju nadoknaditi u praktičnoj nastavi u radnom procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900
sati u drugom i 800 sati u trećem razredu.

Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40 tjedana.

Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika) trebaju obaviti min.
35-70 sati praktične nastave u školi da upoznaju osnove struke i polože ispit iz zaštite na radu.



3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMJEĆA



PREDMET
NAČIN PROVJERE

TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Usmeno, pismeno

TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Praktične vježbe, usmeno, pismeno

CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Praktične vježbe, usmeno

RAČUNALSTVO
Praktične vježbe, usmeno

MATEMATIKA U STRUCI (i izborno)
Usmeno, pismeno

IZBORNA NASTAVA
Praktične vježbe, usmeno, pismeno

PRAKTIČNA NASTAVA
Praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA


Akademski slikar, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske tehnologije, inženjer grafičke
tehnologije, dipl. inženjer građevinarstva



5. Izvođenje PROGRAMA


5.1. Minimalni standard

- rad s učenicima u skupinama

- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje stručnih učitelja kao suradnika u nastavi

Ako se razred dijeli na grupe, nastavu izvodi profesor odgovarajuće struke odnosno stručni učitelj, a ako
se razred ne dijeli uz profesora ili stručnog učitelja u nastavnom procesu sudjeluje suradnik u nastavi.



5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa


Učionica

Radionica

Lakirnica s provjetravanjem i odvodom

Didaktički uzorci materijala, skladište materijala i alata, pomične table za izvođenje vježbi, skladište
gotovih izradaka, stalaže, ormari...

Kompjutori sa skenerima i rezačem za rezanje uzoraka.

Crtaonica





6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA / VJEŠTINA)



Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i
zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj
1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i
športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.



6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura (TKZ)


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima
se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.


Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom radi kvalitetne
športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje
zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih
motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela
kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških aktivnosti, športskih
igara i zabave.



Posebne zadaće za učenike:



Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što uvjetuje brzo umaranje i
zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti, brzine, eksplozivne snage,
repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju za postizavanjem
motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja
na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na povećanje snage ruku i
ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji
određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u funkciji podizanja
zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog vremena.


Posebne zadaće za učenice:



Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na proporcionalan razmjer između
mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa, posebice učenice koje
imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je uvjet za nesmetano
razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa učenica, posebice
prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim prilagođavanjem krvožilnog i
dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje zdravlja, njegovanje
higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne sredine.


SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA

Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl., djeluje na čovjeka
tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i adaptacijskog
kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki stalan zahtjev
stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao
aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu
samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato je
moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u
većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih
funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan proces koji opterećuje i ima
posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o
stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito energetski
(fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih
podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.



I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o aktiviranim masama
tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:

a) velika

b) srednja (umjerena)

c) mala.



2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran utjecaj
dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove organizma. Statički se rad
može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile gravitacije na pojedine
dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i još nekih drugih
različito velikih sila (tereti i sl.).



Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave,
osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se pojačano bavili.



II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i senzorička središta
(kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti središnjeg živčanog
sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).



Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti na lagani, umjereni i
teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u
radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:



I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri skupine.
Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu
istoga zanimanja.


Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se
u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja,
igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).


Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice
treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).


U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje
motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi
za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).


U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom
sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito
statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će
preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog
sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje, ritmičko-športska
gimnastika i aerobik za učenice i dr.).



OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih kinezioloških
aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje
su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine
kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te
psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola djeluje.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene kulture,
mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti: atletika, gimnastika, nogomet, rukomet i sl.

Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i osobina,
s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.




IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i drugih
srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj
izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka,
odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost
proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno učenje i
mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog
vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati
na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.

Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se sastaviti iz
skupina kinezioloških aktivnosti. To su; tenis, plivanje, planinarenje, badminton, aerobik, rolanje, body
building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s
vremenom pojaviti i biti omiljene.

Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz
osnovnoga programa



PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na promjene
temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene
kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i
zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju
zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg
zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s
obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini
programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji
"sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za
stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za vježbanje,
ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku školu, imajući pred očima i dodatno
zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola nije
moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti promjenjivi
učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim
učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali
znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama u
odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih
utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u
obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih, ali ne i
operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz jednoga do dva
pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i koliko god je to moguće, želje
polaznika.

Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture ako se u
jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska sastavnica, koja
će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba
izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.


Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi
aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do
pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim
sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno
bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program
tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava
tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi
program izborne nastave s još jednim satom tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge
predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji
programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je svojevrsni "meni" vršiti
odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno definirati te odrediti one
koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske oblike rada i
odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i kontroli volumena
opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete i
športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje
učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući
napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških različitosti
spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od škole više
od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih učenika.





B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA


6. 2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA

Razred 1., 2. i 3.


Cilj programa:


Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon završetka obrazovanja, uz
minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz djelokruga svog zanimanja.


Zadaci programa:

Usvajanje onih znanja iz kemije i fizike koja su potrebna ličiocu. Upoznavanje s ličilačkim
alatom i priborom. Naučiti osnovne karakteristike pojedinih podloga te usvojiti znanja o ličilačkim
materijalima i njihovim osnovnim sastojcima. Omogućiti učeniku upoznavanje s osnovama ličilačke tehnike
kao i s alatima i priborom. Učenik stječe znanja o podlogama i materijalima. Naučiti ispravne postupke pri
izvođenju radova na pojedinim podlogama. Upoznati sastav i svojstva gotovih tvorničkih boja. Usvojiti
znanja o metodama rada u saniranju oštećene podloge kao i zaštite podloge u posebnim uvjetima.
Upoznavanje učenika s osnovama organizacije radova. Naučiti učenika prepoznati podloge izložene
štetnim faktorima te načine njihova uklanjanja. Naučiti načine završnog lakiranja na pojedinim podlogama.
Usvojiti znanja o zaštitnim ličenjima podloga u posebnim uvjetima. Upoznati učenika s organizacijom
radova, normativima i kalkulacijom.



Sadržaj programa:


Osnove ličilačkih tehnika

Svladati osnovne pojmove o sastavu tvari

Steći osnovna znanja iz kemije potrebna ličiocu

Steći osnovna znanja iz fizike potrebna ličiocu

Sastav bojene tvari

A/ Osnove kemije za ličioca
a/ Anorganski i organski spojevi
b/ Kemijske reakcije
c/ Oksidi, lužine, kiseline
d/ Neutralizacija
e/ Soli i sapuni
f/ Spojevi ugljika
B/ Osnove fizike za ličioca
a/ Fizikalne veličine
b/ Otapanje, masa i stanja tvari
c/ Stupnjevi tekućeg stanja
d/ Sile povezanosti tvari: tvrdoća i elasticitet
e/ Snaga priljubljivanja tvari
f/ Vlaga u zraku, difuzija, osmoza

C/ Osnovni pojmovi zaštite

Ličilački alati i pribor

Upoznati alate, pribor, strojeve i uređaje karakteristične za ličilačku struku

Poznavanje vrste materijala i vlakana u građi kistova, četki i ličilačkih valjaka

Upoznati način rada nisko-tlačne prskalice

Spoznati princip rada visokotlačnih prskalica

Uvid u moguće opasnosti pri radu s takvim strojevima

Upoznati specifične alate i pribore za dekorativna obojenja.

Uvid u mogućnosti uporabe niza priručnih sredstava pri dekorativnim obojenjima.

Upoznati način prenošenja željenog natpisa ili slike s pomoću šablone

Upoznati vrste pomoćnih alata u ličilačkoj struci

Poznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i hrđe te njihova primjena

Uvid u vrste i način uporabe pojedinih vrsta brusnih papira s obzirom na vrstu brušenja (suho, vodeno
grubo, fino...)

Poznavanje specijalnih priručnih alata za fina dekorativna brušenja

A/ Ličilački alati

Kistovi i četke - Valjci za ličenje - Lopatice

Prskalice
a/ Nisko-tlačne prskalice: fiksirka, aero-sol prskalica - raspršivač

b/ Visokotlačne prskalice

Dijelovi visokotlačne prskalice:

kompresor, pištolj - spremnik za boju

B/ Alati za dekorativna obojenja:

1/ Alati za tapkanje boje

2/ Valjci za dekoracije

3/Alati za izradu dekorativnih linija

4/ Alati za imitacije

5/ Dodatni pribor

C/ Šablone:


D/ Alati za dekorativno i umjetničko slikanje

E/ Pismoslikarski alati

F/ Alati za izradu pozlate

G/ Pomoćni ličilački alati

Lopatice

Plamenjače

Strojevi za pjeskarenje

Brusni papiri

Strojevi za brušenje

Alati za dekorativna brušenja
H/ Radne naprave:

ljestve, skele, nogari i stalci

Podloge

Spoznati osnovne karakteristike određene podloge kao nosioca završnog naliča

Uočiti razliku između određenih vrsta mineralnih podloga

Spoznati razliku između pojedinih vrsta drvenih podloga

Upoznati razliku i karakteristike različitih metalnih podloga
PODLOGE
a) Mineralne podloge
Prirodni kamen i vrste kamena

Umjetne mineralne podloge

Vrste ožbukanih podloga

Vrste betonskih podloga

b) Drvene podloge

Bitne karakteristike

Podloge od mekog, tvrdog i ukočenog drva

c) Metalne podloge

Željezo, čelik, bakar, plemeniti metali, legure

Ostale metalne podloge

Ličilački materijali Spoznati osnovne ličilačke materijale i njihova svojstva

Upoznati podrijetlo pojedinih vrsta pigmenata

Uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema kvaliteti i vrsti obojenosti

Upoznati materijale koji povezuju pigmente u boju i imaju filmotvornu funkciju

Upoznati pomoćne ličilačke materijale

Uočiti razliku između osnovnih vezivnih i pomoćnih materijala

Upućivanje u ulogu pomoćnih materijala

LIČILAČKI MATERIJALI

Podjela ličilačkih materijala:

Podrijetlo, tehnološke oznake i tehnička svojstva

A/ Pigmenti

Bijeli pigmenti:

Crni pigmenti

Crveni pigmenti

Žuti pigmenti

Zeleni pigmenti

Plavi pigmenti

Smeđi pigmenti

B/ Ličilačka veziva

- vodena veziva

- uljana veziva

- lakovna veziva

- disperna veziva

C/ Pomoćni ličilački materijali

- otapala

- sikativi

- omekšivači

- emulgatori

- konzervansi

- fiksitivi






Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)

Sadržaj programa:

Tehnologija izvođenja radova

Uvid u način primjene pojedinih tehnološki postupaka u ličilačkim radovima

Spoznati tehnološke postupke pri uporabi pojedinih materijala

Uočiti važnost pripremnih radova

Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu na različitim podlogama i sličnim materijalima

Uočiti važnost pravilno izvedenih radnji i njihov redoslijed

Uočiti važnost određenih tehnoloških postupaka

Usvojiti njihov redoslijed

Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama rada

Spoznati važnost zaštitnih radova u sprečavanju korozije

A/ Uvjeti za izvođenje ličilačkih radova
Priprema radnog mjesta i rad u nastanjenim prostorima

B/ Radovi na mineralnim podlogama
Mase za zaglađivanje i njihova primjena.

Nanošenje i funkcije među slojevima naliča

Disperzne boje i njihova upotreba na mineralnim podlogama

- starim vapnenim žbukama

- novim vapnenim žbukama

- vapneno-cementnim žbukama

- različitim vrstama umjetnih mineralnih podloga

C/ Radovi na drvenim podlogama
Vrste materijala i njihova upotreba s obzirom na vrstu drveta

D/ Radovi na metalnim podlogama
1. Skidanje nečistoće i hrđe i postupci

2. Uporaba kemijskih preparata za skidanje hrđe

3. Temeljenje temeljnim premazima i razlog temeljenja

4. Primjena boja i lakova za završne premaze

5. Uporaba i vrsta kitova za zaglađivanje, emajliranje emajl lakom i tehnološki postupci pri radu

6. Zaštita različitih vrsta metala: pocinčanih limova, aluminijskih limova, bakrenih limova

Ličilački materijali

Upoznati materijalni sastav gotovih boja i način njihove proizvodnje

Uočiti razlike u vrsti veziva

Spoznati razliku u kvaliteti materijala s obzirom na količinu

Spoznati upotrebne razlike s obzirom na vrstu veziva

Uočiti specifičnosti materijala s obzirom na sastav

Gotove boje
Sastav boja
Podjela i proizvodnja
A/ Vodene boje:
vapnene boje, silikatne boje, cementne boje, tutkalne boje, kazeinske boje
B/ Uljane boje

Podjela: posne, polumasne, masne, punomasne

C/ Lakovne boje

Sastav i uporaba:

- lakovi na bazi prirodnih smola

- lakovi na bazi umjetnih smola

- celulozni lakovi i nitro lakovi

- klor

- kaučuk i asfaltni lakovi

D/ Disperzne boje

sastav i uporaba:

- suspenzije

- emulzije

E/ Temeljne boje za:

- drvene podloge

- metalne podloge








Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)


Sadržaj programa:

Tehnologija izvođenja radova

Upoznati tehnologiju sprečavanja štetnih materijala u podlozi da utječu na oštećenje završnog naliča

Spoznati važnost izolacijskih radova kao preventive za očuvanje završnog naliča

Uočiti važnost i tehnološku opravdanost primjene pojedinih materijala na određenim podlogama

Upoznati razlog završnog dekorativnog obojenja

Uočiti razloge posebnih zaštitnih ličilačkih radova

Upoznati posebne dekorativno -zaštitne elemente kao zamjenu za naliča

A/ Neutralizacija:

- cementnih žbuka i betona

- neugašenih čestica vapna u žbuci

- topivih soli u opeci i žbuci

- salitre

- katranske mrlje

B/ Izolacija:

- vodom promočenih površina

- katrana iz dimnjaka i dimovoda

- mrlja od ogrjevnog plina i nikotina

C/ Unutrašnje i vanjsko obojenje ožbukanih podloga

Tehnika u primjeni fasadnih boja, ličenje betona

D/ Završno lakiranje drvenih podloga

E/ Završno lakiranje metalnih podloga

F/ Zaštitna ličenja u posebnim uvjetima: obloge kotlova i pogonski strojevi

G/ Tapete
povijest tapeta kao ukrasnog elementa, krojenje, primjena i način pripreme podloge za učvršćivanje


Ličilački materijali

Upoznati različite vrste materijala i pomoćnih materijala koji se upotrebljavaju u specifičnim uvjetima

Upoznati pomoćne materijale i njihovu tehnološku primjenu


A/ Kiseline i lužine za neutralizaciju i čišćenje

B/ Boje otporne na djelovanje lužina

C/ Specijalni lakovi za radove u posebnim uvjetima otporni na toplinu

Ljepila na bazi disperzija

Specijalna dvokomponentna ljepila

Poliester i njegova primjena

Organizacija i tehnički propisi

Upućivanje u tehničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izvođenje ličilačkih radova

A/ Ugovor, osiguranje, jamstvo, poslovni rizik

B/ Organizacija

Organizacijska priprema radilišta

Analiza dokumentacije

C/ Normativi

Normativi i propisi o uskladištenju materijala

Normativ utroška radnog vremena i materijala

Izmjena ugovorenih cijena i utvrđivanje cijene naknadnih radova

D/ Kalkulacija

Opis radova, cijena, porezi




Metodičke napomene:

Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i objašnjavanjem
pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim grupama. Demonstracija se
izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim materijalom (videoprojekcija) i crtežom.



Obveze učenika:

Učenik bilježi predavanja, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.



Literatura:

Oštrek: Tehnologija ličilačke struke

Ivo Fressl: Slikarska tehnologija, Zagreb 1966.

Marković: Ličilački materijali

Tehnički uvjeti za soboslikarsko ličilačke radove, 1970.







6.3. Nastavni predmet: CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA


Razred 1., 2. i 3.


Cilj programa:

Osposobiti učenika za samostalnu izradu jednostavne likovne cjeline/kompozicije od
početne ideje do konačne realizacije.



Zadaci programa:

Kratko upoznavanje učenika s poviješću likovnog izražavanja. Naučiti osmisliti i izvesti
jednostavne crteže. Upoznati se s bojama, njihovim djelovanjem i mogućnostima njihova miješanja i
kombiniranja. Razvijanje točnosti i pedantnosti u radu kao i odnosa prema lijepom. Razvijanje estetskog
odnosa prema okolini i razvijanje samostalnosti i preciznosti u radu. Izvježbati postupak uvećanja
jednostavnih ukrasnih crteža. Upoznati osnove prikaza u perspektivi i rada s bojom na tradicionalni način
i na kompjutoru. Naučiti stvarati kombinacije obojenih cjelina te osjetljivost za njihovo estetsko djelovanje.
Upoznati se s mogućnostima koje daje računalo u izradi jednostavnih prijedloga za obojenje.






Razred: PRVI


Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)


Sadržaj programa:

Upoznati učenika s osnovnim značajkama povijesnih stilskih razdoblja.

Upoznati osnovne alate i pomagala za likovno izražavanje.
A/ KRATKI POVIJESNI PREGLED LIKOVNOG IZRAŽAVANJA

Jednostavniji slikovni prikazi elemenata i oblika u prostoru.

B/ MATERIJALNI UVJETI ZA LIKOVNO IZRAŽAVANJE

Vježbe variranja različitih likovnih oblika s pomoću različitih pomagala

OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI

Naučiti osnove likovne abecede.

Spoznati mogućnosti oblikovanja spajanjem jednostavnih elemenata u složenije sklopove.

Naučiti osnovne činjenice o prirodi i karakteristikama boja.

Uočiti vezu svjetlosti i obojenja.

Spoznati razliku između vizualnog i mehaničkog miješanja boja.


A/ OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI: LINIJA, PLOHA, OBLIK, POVRŠINA, BOJA.

Kombiniranje različitih likovnih elemenata. Izrada linijskih crteža, skica i krokija.

Karakterizacija plohe i površine toniranjem.

Karakterizacija površine simulacijom teksture.

B/ PRIRODA BOJA I OBOJENJA

Komponiranje obojenim plohama.

FIZIKALNO ODREĐENJE BOJE

Prikazi dvodimenzionalnih oblika modelacijom boje. Modulacija bojom.

BOJA KAO SREDSTVO ZA OBOJENJE

Prikazi trodimenzionalnih predmeta modulacijom boje.






Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)


Sadržaj programa:

OSNOVE KOMPOZICIJE

Uočiti mogućnosti kombiniranja jednostavnijih elemenata u organizirane cjeline.

OSNOVNA NAČELA KOMPONIRANJA: KONTRAST, RITAM, RAVNOTEŽA, HARMONIJA

Izrada likovne kompozicije po načelima komponiranja. Izvođenje vježbi po načelima uspoređivanja i
viziranja različitih veličina i oblika likovnih elemenata.

Izrada natpisa i jednostavnijih logotipa.

UVEĆAVANJE CRTEŽA

Spoznati tehničke mogućnosti u prilagođavanju i dimenzioniranje veličina.

UVEĆAVANJE I UMANJIVANJE CRTEŽA S POMOĆU MREŽE.

Izrada konstrukcijskih vježbi jednostavnijih stiliziranih oblika. Izrada ornamentalnih uzoraka i slova.

PERSPEKTIVA

Spoznati tehničke i konstruktivne moćnosti u prikazu trodimenzionalnog prostora.

PERSPEKTIVA: LINEARNA PERSPEKTIVA, ZRAČNA PERSPEKTIVA

Konstruiranje skica za perspektivni prikaz prostora. Kompjutorska izrada trodimenzionalnih simulacija
prostora.

BOJA

Naučiti razlikovati svjetlosne i funkcionalne karakteristike. Naučiti razliku između tona i nijanse boja.

PODJELA BOJA: TONSKE VRIJEDNOSTI OSNOVNE I MIJEŠANE BOJE

TOPLE I HLADNE BOJE TERCIJARNE BOJE

Izrada tonskih skica.

Vježbe i prijedlozi za obojenje interijera i eksterijera.

Prikazi obojenja tipiziranih prostora.

Izrada kartica boja po određenom uzorku.




Razred: TREĆI


Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)

Sadržaj programa:

BOJA

Uočiti svjetlosne karakteristike oprečnih i suprotstavljenih boja.

Spoznati važnost boje u svakodnevnom životu te njezinu funkcionalnu i upotrebnu vrijednost

A/ KONTRASTI BOJA:

1. TOPLO-HLADNI KONTRAST

Izrada tabličnih prikaza toplo-hladnih boja.

2. KOMPLEMENTARNI KONTRAST

Izrada vježbi s naglašenim kontrastnim karakteristikama.

3. SIMULTANI KONTRAST

Prikazi prostora u različitim kontrastnim obojenjima.

B/ PSIHOLOŠKO I FIZIOLOŠKO DJELOVANJE BOJA

Prikazi realnih prostora u obliku skice.

1. TOPLE I HLADNE BOJE

2. ILUZIJA PRI OBOJENJU

Izrada idejnih skica predmeta i prostora s obzirom na njihovu funkciju.

RAD NA RAČUNALU

Upoznati učenika s mogućnostima crtanja u računalu

Upoznati učenika s mogućnostima izvedbe prijedloga obojenja s pomoću računala

OSNOVE CRTANJA NA RAČUNALU

OSNOVE OBOJENJA NA RAČUNALU






Metodičke napomene:

Najvećim dijelom primjenjuje se praktična metoda uz uvod koji se sastoji od kratkog
opisa/objašnjenja uz demonstraciju s pomoću primjera, crteža te projekcija određenog i primjerenog
materijala. U vježbama, ponavljanjem i oponašanjem stječe se psiho motorička sposobnost kao i
senzibilitet učenika.


Obveze učenika:

Učenik mora imati potreban materijal za izvođenje zadataka. Zadatke mora izvoditi u
određenom vremenu te na način koji uključuje pedantnost, preciznost i marljivost.



Literatura:

D. Šela: Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja

M. Pejić: Uvod u likovne umjetnosti

E. R. Tanay: Valovi boja, priručnik za likovnu kulturu

Priručnik za kompjutorski program Corel /Ilustrator/







6. 4. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI


Razred: 1. , 2. , 3.

Cilj programa:

Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za razumijevanje
pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni
u struci.


Zadaci programa:

- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti
u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu



- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i praćenje
tehnološkog razvoja struke



- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i
zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova



- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te urednost, upornost i
sistematičnost u radu



- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata



- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama.

Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom


Razred; PRVI

Sadržaj programa:

1. Prirodni brojevi

Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i
najmanjeg zajedničkog višekratnika.

Skup N, svojstva

Računske operacije i svojstva

Pojam djeljivosti

Najveći zajednički djelitelj

Najmanji zajednički višekratnik

2. Cijeli brojevi

Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama.

Skup Z, svojstva

Računske operacije i svojstva

Računanje sa zagradama

3. Racionalni brojevi

Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.

Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora.

Skup Q, svojstva

Računske operacije i svojstva

Decimalni zapis rac. broja

Računanje s decimalnim brojevima

Smještanje rac. brojeva na pravac

4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe

Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe.

Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale.

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom

Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom

Problem s jednom nepoznanicom

Linearni sustavi s dvije nepoznanice

5. Planimetrija

Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći formule za opseg i
površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika.

Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu.

Trokut, vrste trokuta

Površina i opseg trokuta

Krug i kružnica

Četverokut

Opseg i površina četverokuta

6. Potencije i polinomi

Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent

Naučiti računske operacije s potencijama

Usvojiti pojam polinoma

Naučiti računske operacije s polinomima

Naučiti kvadrirati zbroj i razliku

Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata

Usvojiti pojam algebarskog razlomka

Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima

Pojam potencije s cijelim eksponentom

Operacije s potencijama

Pojam polinoma

Računske operacije s polinomima

Kvadrat binoma

Razlika kvadrata

Rastavljanje na faktore

Algebarski razlomci

7. Realni brojevi

Shvatiti pojam irac. broja i ukupnost realnih brojeva

Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac

Svladati računske operacije s drugim korijenom

Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala

Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini

Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine

Drugi korijen

Pojam iracionalnih brojeva

Skup R

Koordinatni sustav na pravcu

Računske operacije s drugim korijenom

Racionalizacija nazivnika

Koordinatni sustav u ravnini

Udaljenost točaka u ravnini

Polovište dužine


8. Graf linearne funkcije

Znati nacrtati graf linearne funkcije

Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije

Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti

Graf linearne funkcije

Rastuće i padajuće linearne funkcije

Nul točke

Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi





Razred: DRUGI

Sadržaj programa:

1. Skup kompleksnih brojeva

Shvatiti potrebu proširivanja skupa R

Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja

Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima

Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja

Kvadr. jednadžba x = -1

Skup C, svojstva

Računske operacije

Apsolutna vrijednost kompleksnog broja

2. Kvadratna jednadžba

Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe

Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti

Nepotpuna kvadratna jednadžba

Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o

Diskriminanta kvadratne jednadžbe

3. Mjerne jedinice

Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja

Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tabela pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne
jedinice koje nisu često u upotrebi

Potencije baze 10

Eksponencijalni zapis realnog broja

Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)

Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)

Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tabelice za pretvorbu

Mjere za vrijeme

4. Poliedri i rotacijska tijela

Razlikovati geometrijska tijela

Razumjeti pojam oplošja i volumena

Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama

Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog
materijala, itd.)

Kocka

Kvadar

Prizme

Piramide

Valjak

Stožac

Kugla





Razred: TREĆI

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Proporcionalnost i primjene

Znati izračunati nepoznati član razmjera

S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna lista , potreban broj sati ili radnika
za određeni posao itd.)

S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr. očekivani promet na temelju
proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)

Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava ili vremena prema
unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova

S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese

Omjeri i razmjeri

Upravo i obrnuto razmjerne veličine

Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina

Aritmetička sredina

Pravilo trojno - jednostavno i složeno

Račun diobe - jednostavan i složeni

Račun smjese - jednostavan i složeni

2. Postotni, promilni i kamatni račun

Razumjeti pojam postotka

Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost

Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100

Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a

Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun

Pojam postotka

Osnovni postotni račun

Postotni račun više 100

Postotni račun niže 100

Primjena na obračun PDV-a

Promilni račun

Jednostavni kamatni račun

3. Izračunavanje plaće

Znati razliku između bruto i neto plaće

S pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće

S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu

Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez, prirez)

Doprinosi iz plaće i na plaću

Neoporezivi dio plaće

Porezna osnovica

Porezne stope

Tablica prireza po gradovima

Neto plaća

4. Kalkulacija cijene

Treba znati izračunati svaki element kalkulacije

Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama kalkulacije

Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena)

Porez, povrat poreza

Izrada kalkulacije





Literatura:



Za prvi razred:

Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb

Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih
škola, Element, Zagreb



Za drugi razred:

Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)


Za treći razred:

Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:

Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole, Element, Zagreb

Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i
nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tabice računovodstvenih časopisa npr. RRIF ili RIF.




Obveze učenika:

U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi trebali
samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu napraviti troškovnik uređenja poslovnog
prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.


U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto
plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno
razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane
marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene itd.







6.5. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO

Razred 1.


Cilj programa:

Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije te ga osposobiti za: samostalno pisanje i
obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje Interneta.


Zadaci programa:

Usvojiti podatke o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i primjeni u struci. Naučiti učenike da
se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na računalu i korištenju Interneta.
Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi praktičnih zadataka u sklopu drugih
predmeta, posebno u predmetima struke.



Razred: PRVI

Sadržaj programa:


POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I UPOTREBA RAČUNALA

Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja u kojima se sve računala
primjenjuju.

1. generacije računala

2. područja primjene računala

GRAĐA RAČUNALA

Usvojiti pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove računala, njihovu funkciju i vrste.

1. hardware i software

2. osnovni dijelovi računala

OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS

Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program i osnovne operacije s
prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku te naći neku datoteku na disku.

1. radno područje Windows

2. prozor

3. Windows Explorer

PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD

Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova, spremiti i otvoriti željeni tekst te ga
ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti
neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke.

1. prozor u Wordu

2. traka s izbornicima

3. standardna traka s alatima

4. traka s alatima za oblikovanje

PROGRAM ZA CRTANJE CORELDRAW

Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za crtanje i ispune objekata
bojom. Svladati rukovanje s objektima. Naučiti osnovne naredbe i efekte za rad s tekstom.

1. radno područje CorelDrawa

2. traka s alatima

3. traka s izbornicima

INTERNET

Znati naći željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati i pročitati elektroničku poštu.

1. osnove rada s www.

2. osnove rada s e - mailom





Metodičke napomene:


Predviđeni sadržaje treba izvoditi do 30 % sati u teoretskom obliku (osnovne upute za rad na računalima
i o primjeni programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup Internetu.

Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa stavi naglasak na konkretne
primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a
na cijenu usluge i sl.).



Obveze učenika:

Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu prigodom rješavanja zadaće, da bi se vrijeme raspoloživo
za neposredan rad na računalu koristilo efikasno i ekonomično. Pisanje teksta programa moguće je tek
nakon potpunog razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće. Redovito pohađanje nastave.
Savjesno korištenje računalne opreme tijekom viježbi.


LITERATURA:

Nenad Miljaš: P. C. škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil

Rajić Krešimir: Računalstvo 1

Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš





C - IZBORNI DIO PROGRAMA



6. 6. Nastavni predmet: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA

(izborna nastava)

Razred 1., 2. i 3.


CILJ:

Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja vlastitog zdravlja i zdravlja
okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom zadovoljavanje čovjekovih
potreba kojima se povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.



ZADACI:

Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a posebno na proporcionalan
razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđnih
mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno disanje), privikavati učenice na
adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa zakonitostima rasta i razvoja,
utjecati na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene, utjecati na sadržajnije korištenje
slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju protiv pojave adipoznosti (celulita)…



Razred: PRVI

Sadržaj programa:

Upozoriti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase
tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje,
istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu
ličnost.

U igrama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i radovanje
pobjedi.

- Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Igre


Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje

- Zaključivanje ocjena

Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo i povećati
mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava,
pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.

- Tehnika visokog starta


Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage,
koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)

Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike, razvoj koordinacije i skladnosti
pokreta.
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom

Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i sposobnosti, jačati skeletnu
muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada ruku i nogu, veznu spretnost;
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem

Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.

- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno

- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno

- Stav na rukama

- Stav na rukama i kolut naprijed

- Kolut nazad do stava na rukama

- Premet strance

- Tri povezana premeta strance

- Vježba na parteru

- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama

- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.

- Dječji poskoci prema naprijed i nazad

- Škarice naprijed - nazad

- Mačji skok

Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Polka

- Kolo Staro sito i korito

- Kolo Kruške, jabuke, šljive

- Dvokorak

Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje pravilne tehnike obaranja i
njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja,
hrabrosti.
- Samoobrana od čupanja za kosu

- Samoobrana od gušenja objema rukama



Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.


Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči

Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.

Stolni tenis

Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju

(u parovima)

Nogomet

Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole




Razred: DRUGI


Sadržaj programa:


Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove
sata, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova,
jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja
na cjelokupnu ličnost.

Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila, sportsko
priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Poligon

Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa
- Inicijalno i finalno provjeravanje

- Zaključivanje ocjena

Atletika Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno masno, a
povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične i eksplozivne snage pri niskom
startu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.

- Tehnika niskog starta



Skokovi Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja
atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa.
- Skok udalj s mjesta

- Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)

Preskoci Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i sposobnosti, jačanje
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže, u fazi leta preko
sanduka, razvoj spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Odbočka

Upori, visovi, ravnotežni položaji Razvijanje smisla za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje
znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost
i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), regetitivne i statične snage (zgibovi i izdržaji),
razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti
učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca

- Dva povezana koluta nazad

- Stav na glavi

- Stav na rukama i kolut naprijed

- Kolut nazad do stava na rukama

- Vježbe na gredi

- Tri povezana premeta strance

- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama

- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Daleko – visoki skok

- Poskok s prednoženjem i zanoženjem



Plesne strukture Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva,
suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresija, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Kolo Kalendare

- Bečki valcer u parovima (valcer korak)

Borilačke strukture Usvojiti vještine i sposobnosti zvanja, usvojiti znanje iz područja gušenja odnosno
njezinu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj motivacije za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja, hrabrosti.
- Elementarni oblici, hrvanje ukoštac

- Gušenje: sjedeći na trupu


Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.


Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči

Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.

Stolni tenis

Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)

Nogomet

Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole





Razred: TREĆI

Sadržaj programa:

Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove
sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava;
utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati
skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage te pozitivan utjecaj vježbanja na
cjelokupnu ličnost.

U igrama i na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Igre

- Poligon


Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i radost, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje

- Zaključivanje ocjena

Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo, a povećati
mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog
sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti spretnost i preciznost, usklađenost para,
koordinaciju pokreta ruku i nogu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.

- Tehnika primopredaje štafetne palice


Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage (posebno
snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok udalj sa zaletom

- Skok uvis fosbery – flop tehnikom

Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i sposobnosti, jačanje skeletne
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže u fazi lijeta, razvoj
spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Zgrčka

Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi,

premeti, kolutovi); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti,
kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih
odnosa.

- Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad

- Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama

- Premet strance nečujno i udesno

Premet naprijed

- Most zaklonom

- Vježba na parteru i gredi

- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama

- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.

- Jelenji skok

- Kadet

Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija

(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Bečki valcer u parovima


Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.


Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.

Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči

Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.

Stolni tenis

Nogomet

Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole





METODIČKE NAPOMENE:

Nastavne metode:

metoda usmenog izlaganja

metoda demonstracije

metoda postavljanja i rješavanja

metodičkih zadataka



Metoda učenja i vježbanja


(Oblici rada: križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski, izmjenično-odjeljenski i rad u parovima).




OBVEZE UČENIKA:

Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani TZK, čuvati školsku imovinu, primjenjivati higijenske
navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i dr. učenicima.




LITERATURA:

S. Ben i N. Špehar: Fit form

J. Pulja: Yoga

Šnajder, Milanović: Atletika

Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika

Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi

Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)










6. 7. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI

(izborna nastava)


Razred 2. i 3.


Tjedni (ukupni) fond sati:


Cilj programa:

Osposobiti učenike za primjenu matematičkih znanja u životu i radu.



Zadaci programa:

Razviti sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisla za rad, preciznost, preglednost i
točnost u radu te radnu upornost.




Razred: DRUGI

Sadržaj programa:

1. Geometrijske konstrukcije

Naučiti osnovne geometrijske konstrukcije i njihovu primjenu u struci

Simetrala dužine i simetrala kuta

Konstrukcije nekih kutova

Konstrukcije trokuta, kvadrata, pravokutnika, upisane i opisane kružnice

Konstrukcije pravilnih mnogokuta

2. Projiciranje

Razviti sposobnost prostornog predočavanja i primjenu projekcija u struci

Projiciranje točke i pravca na jednu ravninu

Projiciranje točke i pravca na dvije ravnine

Projiciranje dužine i prava veličina dužine




Razred: TREĆI

Sadržaj programa:

1. Projiciranje

Naučiti projekciju geometrijskih likova i tijela na tri ravnine

Projiciranje geometrijskih likova na dvije ravnine

Projiciranje geometrijskih tijela na dvije ravnine

Projiciranje na tri ili više ravnina

2. Mreže tijela

Naučiti razvijati geometrijska tijela odnosno nacrtati njihovu mrežu

Mreže pravilnih geometrijskih tijela

Mreže složenijih tijela




Metodičke napomene:

Da bi se neki problem geometrije prostora mogao riješiti, potrebno je prostor preslikati na ravninu
u kojoj se tada problem rješava konstruktivno geometrijskim metodama. Natavnici trebaju posvetiti posebnu
pozornost ostvarivanju načela zrelosti te načela povezivanja nastave s životom i radom učenika.



Obveze učenika:

Redovito pohađanje nastave, pisanje školskih i domaćih uradaka, nošenje pribora neophodnog za rad.



     [ Nastavak... ]




 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum