Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE TOKAR


UVOD



Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i stručnog dijela (program naukovanja).
[ 2 ]

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma
zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA:
602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela
nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA:
602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji stručnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN 77/93,
90/96 i 64/01). Stručni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.

Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu (programa naukovanja) su:

Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit


1. Osnovna obilježja

Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadatci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.



2. Nastavni plan

Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i stručnog dijela programa s
naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.



3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnog dijela obvezni načini provjeravanja
i ocjenjivanja znanja i umijeća.





4. Potrebna stručna sprema nastavnika

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).



5. Uvjeti izvođenja programa

- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki
stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi,
realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz prostora , opreme i predmeta kojima je prostor i oprema
namijenjena).



6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

- naziv predmeta

- razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadatci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i
umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.



7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit

Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja
provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava
kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.





1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA


Cilj:
Stjecanje znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:

- Tokar.



Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove
okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenike da mogu izabrati materijal prema zahtjevu tehničkog crteža.

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili
proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.

Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.

Moći primijeniti mjerenja u praksi.

Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.

Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i hlađenje, režimi
rada,

postojanost alata.

Upoznati alate, princip rada i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem
čestica u izradi određenog zadatka.

Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.

Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.

Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.

Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.

Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.

Upoznati elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke
sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Moći programirati izradu jednostavnih dijelova numerički upravljanih alatnih strojeva.

Upoznati osnove automatizacije u montaži.

Upoznati montažu i demontažu pojedinih strojeva, sustava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći staviti strojeve u pogon, kao i utvrditi i otkloniti pogrešku i smetnju u
radu strojeva, sustava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći izraditi dijelove, sklopove i sustave u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.





Trajanje obrazovanja: 3 godine



Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera sposobnosti
i Ugovor







2. NASTAVNI PLAN



A) Općeobrazovni dio (35 tjedana)

Hrvatski jezik

Strani jezik

Povijest

Vjeronauk / etika

Tjelesna i zdravstvena kultura

Politika i gospodarstvo


B) Stručno-teorijski dio s izbornom nastavom (35 tjedana)

Osnove računalstva

Matematika u struci

Tehničko crtanje

Osnove tehničke mehanike

Tehnologija obrade i montaže

Tehnologija obrade i održavanja

Elementi strojeva

Tehnologija tokarenja

Praktikum:

Osnove automatizacije

Nove tehnologije

Izborni dio

Tjelesna i zdravstvena kultura

Strukovni predmeti

Matematika u struci ili prirodoslovlje



1(1) - Sadržaji Tehnologije obrade i montaže i Tehnološke vježbe u praktičnoj
nastavi u prvoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u
praktikumu ili školskoj radionici.

1(2) - Sadržaji Tehnologije obrade i održavanja i Tehnološke vježbe u praktičnoj
nastavi u drugoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u
praktikumu ili školskoj radionici.

2(2) - Sadržaji Tehnologije tokarenja i Tehnološke vježbe u praktičnoj nastavi u
trećoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u praktikumu ili
školskoj radionici.





2. B) IZBORNI DIO



U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i
zdravstvene kulture, matematike u struci ili prirodoslovlja i stručnih predmeta.

Sadržaji izbornog dijela programa u stručnom području mogu biti već programirani
sadržaji nastavnih programa s povećanim fondom sati. Škole mogu odabrati dio iz
ponuđenih sadržaja ili predložiti Zavodu za unapređivanje školstva sadržaje po
vlastitom izboru koji su u funkciji zanimanja za koje se učenik obrazuje. Zbog
značaja i složenosti sadržaja nastavnog predmeta Osnove tehničke mehanike
preporučljivo je ponuđeni nastavni program ponuditi i kao izborni predmet u 1.
razredu. Isto tako u 2. razredu izborni program od 35 sati može biti predmet
Tehnički materijali sa sadržajima ispitivanja i mjerenja.

Za izborne sadržaje iz matematike u struci u 2. i 3. razredu mogu se ponuditi
sadržaji uže vezani uz stručne predmete, zastupljeni s 1 satom po tjednu.

Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se
učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili
nogomet).





C) Praktični dio



C 1 - Nastava u školi

(tehnološke vježbe)

- Tehnologija obrade i montaže

- Tehnologija obrade i održavanja

- Tehnologija tokarenja


C2 - Praktična nastava u radnom procesu


4) – Svaka škola izrađuje Izvedbeni program



3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

Predmeti strukovnoga dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
Osnove računalstva
pismeno, usmeno, praktični rad

Matematika u struci
usmeno, pismeno

Tehničko crtanje
pismeno, praktičan rad

Osnove tehničke mehanike
usmeno, pismeno

Tehnologija obrade i montaže
usmeno, pismeno, praktični rad

Elementi strojeva
usmeno, pismeno, praktični rad

Osnove automatizacije
usmeno, pismeno, praktični rad

Tehnologija obrade i održavanja
usmeno, pismeno, praktični rad

Tehnologija tokarenja
usmeno, pismeno, praktični rad

Praktikum NT
usmeno, pismeno, praktični rad

Praktična nastava
usmeno, pismeno, praktični rad

Izborna nastava stručnih predmeta
usmeno, pismeno, praktični rad




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa
Nastavnik Izobrazba

Osnove računalstva
Profesor računalstva

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Dipl. ing. elektrotehnike

Profesor strojarskih predmeta

Profesor PTO-a
VSS

Matematika u struci
Profesor matematike

Prof. matematike i fizike

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor strojarskih predmeta

Profesor PTO-a
VSS

Tehničko crtanje
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS

Osnove tehničke mehanike
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS

Tehnologija obrade i montaže
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS

Elementi strojeva
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS

Osnove automatizacije
Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor strojarskih predmeta

Profesor PTO-a
VSS

Tehnologija tokarenja
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS, VŠS

SSS

Praktikum NT
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a

Nastavnik praktične nastave- stručni učitelj, /suradnik u nastavi/ majstor
VSS, VŠS

SSS

Izborni dio, stručni predmeti
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Dipl. ing. brodogradnje

Profesor PTO-a
VSS

Praktična nastava
Profesor strojarskih predmeta

Dipl. ing. strojarstva

Profesor PTO-a

Nastavnik praktične nastave- stručni učitelj

/suradnik u nastavi/ majstor
VSS, VŠS

SSS


Napomena: Profesor PTO-a, pod uvjetom da ima završenu srednju stručnu spremu
strojarske ili brodograditeljske struke.



5. IZVOĐENJE PROGRAMA



5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i
sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)


5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa

Prostor
Oprema
Nastavni predmeti

Računalna učionica
Standardna oprema 1 + 16 radnih mjesta
Osnove računalstva

Stručni predmeti

Klasična učionica


Klasična učionica (1 + 32 mjesta)

1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop


Tehnologija obrade i montaže

Tehnologija obrade i održavanja

Tehnologija tokarenja

Tehničko crtanje

Elementi strojeva

Matematika u struci

Osnove tehničke mehanike

Klasična učionica +

Praktikum za tehnologije

Klasična učionica s ormarima

1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop

Školska radionica za ručnu, strojnu obradu, i spajanje i montažu

Tehnologija obrade i montaže

Tehnologija obrade i održavanja

Tehnologija tokarenja

Praktikum za

Osnove automatizacije
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop

+ 8 radnih mjesta sa standardnom opremom za pneumatsko i hidrauličko
upravljanje, senzoriku, robotiku i drugo
Tehnologija obrade i održavanja

Tehnologija tokarenja

Osnove automatizacije

Praktikum za nove tehnologije:

CAD - CAM
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop

+ 8 radnih mjesta sa standardnom opremom CAD - CAM tehnologiju
Tehnologija obrade i održavanja

Tehnologija tokarenja

Izborni sadržaji

Školska radionica za ručnu obradu i montažu

Prema standardu za 16 RM
Praktična nastava u ŠR

Školska radionica za strojnu obradu
Prema standardu za 8 - 10 RM
Praktična nastava u ŠR



6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA), OPĆEOBRAZOVNI DIO



Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta
etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i
športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet etika
objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11.
ožujka 2003.



6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura



ŠKOLE
strukovne-trogodišnje


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u
suvremenim uvjetima života i rada.



Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja
športom radi kvalitetne športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za
čuvanje i promicanje zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i
rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog
vježbanja kao dijela kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških
aktivnosti, športskih igara i zabave.



Posebne zadaće za učenike:



Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog
tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što
uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI


nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj
mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog
tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti,
brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju
za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim
potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između
pojedinca i društva


Razred : TREĆI


nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na
povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja
koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u
funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja
slobodnog vremena.


Posebne zadaće za učenice:



Razred : PRVI


nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa,
posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je
uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI


nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje
zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave
prirodne sredine.


SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM
OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA



Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove
organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva
organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma
nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih
činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno
radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od
funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima
kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako su
uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju
opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito
energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema
stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem
svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.



I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno
o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:

a) velika

b) srednja (umjerena)

c) mala.



2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na
druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i
još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).



Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina
prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica uzrokovanih
obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora
procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.





II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova
živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta
vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).



Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti
na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet
opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti,
ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva
zanimanja:



I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a
nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.



Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog
sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja hipertrofija
pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja,
opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za
učenice).



Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog
sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i brzinu
(vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).



U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi
rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića - držaća svoda
stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati
funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).



U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela
pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti. U
program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i
korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples,
koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).



OSNOVNI PROGRAM



Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima
pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji
omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja na
pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru
polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja
određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim
sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno
sredine u kojoj škola djeluje.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i
zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:



1) - atletika - košarka

- športska gimnastika - odbojka

- ples -
nogomet

- ritmičko-športska gimnastika -
rukomet.

- borilački športovi.



Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.



IZBORNI PROGRAM



Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička
zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te se
preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka,
rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici
imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te
usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz
duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba
obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na
smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti
učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.



Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:




1) - veslanje - stolni tenis

- klizanje - plivanje

- skijanje - badminton

- biciklizam - planinarenje

- tenis - orijentacijsko
trčanje i dr.



2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti
omiljene.



Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti
te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa





PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE
NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA



Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko
potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje po
načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i zdravstvene
kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u
razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću
što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE



Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao
sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima
prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i zdravstvene
kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji "sedentalni stil
života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj
dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu
za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku
školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i
izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje poželjnih
ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola
nije moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i
sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća postignuća
mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali znatno manji
u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i
oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i
razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je razdobljima
razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost
iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.



Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa
treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina
svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti, koje
će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.



Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem
treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i
statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru
aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će učenici moći
usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje
športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i
drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu
ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične
nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom
programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim satom
tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima
u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u
planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja učenika te
preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je
svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu
ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane za vrstu
zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa
i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na
funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi
pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne
mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu,
zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način
organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.



6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA


1 - Praktični dio obrazovanja – naukovanja:


Okvirni programi Praktičnog dijela osnova su za izradu izvedbenog i operativnog
programa.

Praktični dio izvodi se kod obrtnika i u školskim radionicama obrtničke škole.

Nastavni proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje optimalne
obrazovne i odgojne učinke.

Svaka škola izrađuje u suradnji s obrtnicima i poduzećima model prema zadanom
cilju, a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i
proizvodne zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa.

Mora se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa, kao i ocjenjivanje rada
učenika prema propisanim uputama nadležnih ministarstava.





Praktična nastava – 1. godina; sva zanimanja u strojarstvu



1.
Obrazovanje za zanimanje
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona
Upoznati ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:

- školske radionice

- obrtničke radionice

- pogone poduzeća.

3.
Radno pravo

Zaštita na radu
Navesti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.

Objasniti zadaće zaštite na radu.

Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon.

4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije

Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.

Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.

Navesti bitne propise za sprečavanje požara, te upoznati protupožarne aparate i
sredstva.

Upozoriti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i
električna struja.

Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.

Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe
energije u strukovnom području rada.

5.
Planiranje i priprema rada
Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i
pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

6.
Tehničko crtanje;

- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

Čitati i primijeniti jednostavne oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica,
dijagrama.

Znati i umjeti skicirati jednostavni radionički crtež.

Upoznati osnove norme i standardizacije.

Razumjeti oznake s jednostavnih tehničkih crteža:

- projekcije i kote, tolerancije, oznake kvalitete obrade.

7.
Mjerenje i kontrola
Znati i umjeti izmjeriti dužine:

- metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima:

etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove:

kutnicima i univerzalnim kutomjerima.

8.
Ručna obrada

Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije sljedećih operacija.

Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima.

Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.

Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike.

Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj.

Znati i umjeti rezati limove ručnim i stolnim škarama.

Znati i umjeti ručno ravnati limove.

Znati i umjeti ručno i strojno savijati limove pod kutom i kružno.

Znati i umjeti previti lim.

Znati i umjeti probiti lim probijačem.

Znati ručno iskovati jednostavni oblik.

9.
Obrada spajanjem

Znati i umjeti ispitati stanje površina i dijelova koje treba spajati.

Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj s pomoću vijaka, matica i elemenata za
osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja.

Znati i umjeti spojiti elemente s pomoću klinova i zatika.

Znati i umjeti spojiti limove ručnim zakivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova mekim lemljenjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova tvrdim lemljenjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova elektrolučnim zavarivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova plinskim zavarivanjem.

Znati i umjeti izvršiti spajanje limova lijepljenjem.

10.
Lijevanje

Upoznati i usvojiti osnovne pojmove lijevanja:

- lijevanje u pješčane kalupe

- lijevanje u metalne kalupe.

11.
Korozija i površinska zaštita

Upoznati i usvojiti osnovne pojmove o koroziji i površinskoj zaštiti:

- znati i umjeti pripremiti metalne dijelove za zaštitu od korozije

- znati i umjeti izvršiti zaštitu predmeta od korozije.

12.
Strojna obrada

Bušenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta
obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža

na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.



Brušenje i oštrenje alata;

Znati pravilno oštriti alate:

sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož.

Znati i umjeti brusiti ravne i okrugle površine.



Tokarenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti tokariti jednostavne dijelove prema zahtjevu - crteža na traženu točnost i
kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.



Glodanje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal predmeta
obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti glodati jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu točnost i
kvalitetu obrade na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.





Praktična nastava – 2. godina; zanimanje: tokar


1.
Obrazovanje za zanimanje
Ponoviti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona

- Ponoviti i proširiti znanja
Ponoviti ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:

- školske radionice

- obrtničke radionice

- pogone poduzeća.

3.
Radno pravo

Zaštita na radu

- Ponoviti i proširiti znanja
Ponoviti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.

Ponoviti zadaće zaštite na radu.

Ponoviti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni pogon.

4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije

- Ponoviti i proširiti znanja

Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.

Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.

Navesti bitne propise za sprečavanje požara te upoznati protupožarne aparate i
sredstva.

Upozoriti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi materijali i
električna struja.

Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.

Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe
energije u strukovnom području rada.

5.
Planiranje i priprema rada

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni plan i
pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.

Procijeniti opseg rada.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

6.
Tehničko crtanje;

- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica, dijagrama.

Znati i umjeti skicirati.

Upoznati norme i standardizaciju.

Razumjeti oznake s tehničkih crteža:

- projekcije i kote

- tolerancije

- oznake kvalitete obrade.

Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja.

Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja.

7.
Mjerenje i kontrola

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Znati i umjeti izmjeriti dužine:

- metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima:

etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima.

Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove:

kutnicima i univerzalnim kutomjerima.

Znati i umjeti mjeriti mehaničkim i električnim mjerilima.

Znati i umjeti ispitati točnost oblika i dimenzija digitalnim mjernim alatima i
uređajima.

Znati i umjeti ispitati hrapavost površina ovisno o funkciji.

Znati i umjeti ispitati površine na trošenje i oštećenje.

8.
Strojna obrada

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

Bušenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal predmeta
obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža, na traženu točnost i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.



Tokarenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti tokariti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.





Glodanje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal predmeta
obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti glodati prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.



Brušenje i oštrenje alata;

Znati pravilno oštriti alate:

sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož i slično.

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti brusilicu, materijal predmeta
obrade, alate za brušenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata

- umjeti brusiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu obrade

- pridržavati se propisa zaštite na radu.

9.
Toplinska obrada


Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade prema zahtjevima crteža.

Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata.

Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala.

Znati se služiti podacima iz literature.

10.
Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave
Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za montažu
pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prepoznati, izabrati i ispitati elemente za funkcionalnu ugradnju
pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti i pustiti u rad pneumatske,
elektropneumatske i hidrauličke sustave.

11.
CNC programiranje alatnih strojeva

Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja

Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav pri CNC
upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti nultu i referentnu točku pri CNC
upravljanju.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja.

12.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja

Upoznati službu održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.

Upoznati radionice održavanja.

Upoznati dokumentaciju održavanja.

Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektacija.

Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.

Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled na alatnom stroju.

Znati i umjeti izvršiti mali popravak na alatnom stroju ili sklopu.





Praktična nastava – 3. godina; zanimanje: tokar


1.
Obrazovanje za zanimanje
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.

2.
Planiranje i priprema rada

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Znati samostalno osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili
usmeni plan i pripremu.

Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:

- materijal predmeta obrade

- alate, pribor, uređaje i strojeve

- sredstva osobne zaštite na radu.

Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.

Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.

Procijeniti opseg rada.

Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.

3.
Tehničko crtanje;

- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine


Znati i umjeti samostalno čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža, uputa,
kataloga, tablica, dijagrama.

Znati i umjeti skicirati.

Znati i umjeti samostalno odrediti standardne dijelove.

Znati i umjeti samostalno razumjeti oznake sa tehničkih crteža: projekcije i kote,
tolerancije, oznake kvalitete obrade.

Znati i umjeti samostalno čitati pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i
uređaja.

Znati i umjeti samostalno napisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i
izvještaja.

4.
Strojna obrada – tokarenje;

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine tokarenja


Tokarenje;

Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.

- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate

- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata.

- umjeti tokariti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade:

uzdužno tokarenje

poprečno tokarenje

odsijecanje

tokarenje konusa

tokarenje navoja

unutarnje tokarenje

tokarenje profila

ostale operacije tokarenja.

Pridržavati se propisa zaštite na radu.

5.
CNC programiranje alatnih strojeva

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine

- CNC tokarenje
Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja.

Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju tokarenjem.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav pri CNC upravljanju
tokarenjem.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično

primijeniti nultu i referentnu točku pri CNC upravljanju tokarenjem.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja tokarenjem.

Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti alatne sustave i korekcije alata pri
CNC upravljanju.

Znati i umjeti programirati izradu jednostavnih dijelova na CNC tokarilicama.

Znati i umjeti izraditi predmet na numerički upravljanoj tokarilici.

6.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja

- Ponoviti i proširiti znanja i vještine


Upoznati službu održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.

Upoznati radionice održavanja.

Upoznati dokumentaciju održavanja.

Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektacija.

Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.

Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled na alatnom stroju.

Znati i umjeti izvršiti mali popravak na alatnom stroju ili sklopu.

7.
Stavljanje alata i naprava u pogon i njihovo održavanje

Stavljanje alata i naprava u pogon

Održavanje alata i naprava.





2 - Stručno-teorijski dio obrazovanja


1. Tehnologija obrade i montaže (1. r.)

2. Tehnologija obrade i održavanja (2. r.)

3. Tehnologija tokarenja (3. r.)







6.2. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i montaže

Razred: Prvi /sva zanimanja u strojarstvu

Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata (70 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova
u zanimanju: - tokar.



Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove
okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.

Upoznati principe rada, alata i strojeva s tehničko- tehnološkog stajališta.

Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala i
montaže dijelova.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom i pravilno
izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji

Hiti I., Nikolić G.: Ručne obrade metala (udžbenik praktične nastave), Zrinski,
Čakovec 1997.

Nikolić G., Hiti I.: Tehnike spajanja (udžbenik praktične nastave), Tipex, Zagreb
1998.

Mapa za praktičnu nastavu






6.3. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i održavanja



Razred: Drugi /strojobravar, alatničar, tokar

Tjedni (ukupni) fond sati: 3 sata (105 sati)

Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju: tokar



Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove
okoline.

Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.

Moći primijeniti mjerenja u praksi.

Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.

Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.

Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.

Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.

Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i hlađenje, režimi
rada,

postojanost alata.

Upoznati alate, princip rada i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem
čestica u izradi određenog zadatka.

Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.

Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala i
montaže dijelova.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog zadatka.

Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.

Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.

Upoznati elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske i hidrauličke sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i
pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike

Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji

Hiti I., Nikolić G.: Ručne obrade metala (udžbenik praktične nastave), Zrinski,
Čakovec 1997.

Nikolić G., Hiti I.: Tehnike spajanja (udžbenik praktične nastave), Tipex, Zagreb
1998.

Nikolić G.: Pneumatika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.

Nikolić G., Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb
1998.

Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske
novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.

Mapa za praktičnu nastavu





Područje rada: Proizvodna tehnika; Zanimanja: strojobravar, alatničar, tokar

Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Mjerenje i kontrola

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Mjerenje duljina:

Mjerenje pomičnim mjerilom

Mjerenje mikrometrom

Mjerenje komparatorom i jednostrukim mjerilima

Mjerenje kutova univerzalnim kutomjerom

Tolerancije i dosjedi

2.
Toplinska obrada

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Osnove toplinske obrade

Žarenje

Kaljenje

Popuštanje i poboljšanje

Cementiranje i nitriranje

Peći za toplinsku obradu

3.
Strojna obrada odvajanjem čestica

Usvojiti i primijeniti znanja i vještina u praksi:

Osnove teorije rezanja

Geometrija oštrice alata

Strugotina

Pojava topline i hlađenje

Režimi rada

Sile rezanja i snaga

Bušenje, proširivanje, razvrtavanje, upuštanje

- vrste i geometrija alata:

svrdla, proširivala, razvrtala, upuštala

- naprave za stezanje

- bušilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Tokarenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- tokarilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite



Glodanje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- glodalice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Brušenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- brusilice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Blanjanje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- blanjalice; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Piljenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- pile; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Provlačenje

- vrste i geometrija alata

- naprave za stezanje

- strojevi; glavni dijelovi

- izvori opasnosti i mjere zaštite

Završne fine obrade;

princip rada, alati i strojevi

- honanje

- lepanje

- superfiniš

- elektroerozija

- obrada ultrazvukom

- obrada laserom

4.
Osnove upravljanja
Upoznati vrste i funkcije upravljanja
Osnove upravljanja

- vrste upravljanja

- logički sklopovi (I, ILI, NE)

Pneumatski sustavi

Karakteristika i primjena pneumatike

Elementi pneumatskih i elektropneumatskih sustava

Simboli i norme u pneumatici i elektropneumatici

Hidraulički sustavi

Karakteristika i primjena hidraulike i elektrohidraulike

Elementi hidrauličkih sustava

Simboli i norme u hidraulici i elektrohidraulici




5.
Osnove CNC upravljanja

Upoznati osnove CNC upravljanja

Sastavni dijelovi i ustroj

CNC glodalice

Mjerni sustavi

Koordinatni sustav

Nulte i referentne točke

Vrste CNC upravljanja

Alatni sustavi i korekcija alata

Program i programiranje

6.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja

Upoznati osnove održavanja strojeva, uređaja i postrojenja

Služba održavanja strojeva, uređaja i postrojenja

Zadaci pripreme rada održavanja

Snimanje kvarova

Podmazivanje strojeva

Preventivni pregledi

Plansko i preventivno održavanje

Dokumentacija održavanja

Radionice održavanja



       [ Nastavak... ]




 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum