Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE FOTOGRAF



UVOD


Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od općeobrazovnoga dijela i
strukovnoga dijela (program naukovanja). 
    [ 2 ]

Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i kulture o usvajanju
nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja strukovnih i
umjetničkih škola (KLASA: 602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i
programa za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).

Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem školstvu (NN 19/92,
27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01).

Strukovni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.


Sastavnice strukovnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u obrtništvu
(programa naukovanja) su:

Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit


1. Osnovna obilježja

Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:

- naziv obrazovnoga programa/zanimanja

- cilj i zadatci programa

- trajanje obrazovanja

- uvjeti za upis.



2. Nastavni plan

Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnoga dijela programa s naznačenim
brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.



3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća

Tablično se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini provjeravanja
i ocjenjivanja znanja i umijeća.



4. Potrebna stručna sprema nastavnika

Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna sprema nastavnika
(profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).



5. Uvjeti izvođenja programa

- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki stručno-teorijski predmet s
praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)

- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih predmeta (tablični prikaz prostora ,
opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).



6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima

- naziv predmeta

- razred

- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati praktičnih/laboratorijskih vježbi

- cilj nastavnoga predmeta

- zadatci nastavnoga predmeta

- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim očekivanim rezultatima
(znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu

- metodičke napomene za provedbu nastave

- osnovne obveze učenika.



7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit

Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te
daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.







1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOG PROGRAMA



Naziv obrazovnog programa: FOTOGRAF



Cilj:

Osposobiti učenike za efikasno, stručno i kreativno obavljanje poslova u sklopu fotografskog zanimanja i
pripremiti ih za usavršavanje u struci.


Zadaće:

- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad

- ovladati principima zaštite na radu

- poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest

- steći osnovna znanja o povijesti i razvoju fotografije

- upoznati se s modernim fotografskim uređajima, tehnikama i procesima

- naučiti rukovati foto aparatima, rasvjetom, strojevima za izradu fotografija

- svladati osnovne vještine i znanja o prijenosu, pohrani i obradi digitalnih fotografija

- znati koristiti digitalni fotoaparat, računalo, skener, printer

- steći osnovna znanja iz kinematografije i videa

- razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku

- naučiti koristiti stručnu literaturu

- razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu



Trajanje obrazovanja: 3 godine



Uvjeti za upis:

Završena osnovna škola i ugovor o naukovanju s licenciranim obrtnikom, liječnička svjedodžba o
nepostojanju kontraindikacija za zanimanje fotograf.

Ograničenje upisa: opća i posebna zdravstvena sposobnost





2. NASTAVNI PLAN



A) OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA

Naziv predmeta

Hrvatski jezik

Strani jezik

Povijest

Vjeronauk / Etika

Tjelesna i zdravstvena kultura

Politika i gospodarstvo


B) STRUČNO – TEORIJSKI DIO PROGRAMA

Naziv predmeta

Računalstvo

Fotografija

Fotofizika

Poznavanje materijala

Matematika u struci

Digitalna fotografija

Tehnike snimanja

Izborni predmet

Učenici u skladu s mogućnostima škole odabiru jedan od predmeta: tjelesna i zdravstvena kultura,
matematika, prirodoslovlje ili predmet iz strukovnog područja.


C) PRAKTIČNI DIO PROGRAMA – PRAKTIČNA NASTAVA

Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu na 32
nastavna tjedna. Praktična nastava u radnom procesu raspoređuje se na 40 tjedana.

Naziv predmeta

C 1- tehnološke vježbe


C 2 - Praktična nastava u školi


C 3 - Praktična nastava u radnom procesu



3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA

Predmeti strukovnog dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanjaznanja i umijeća


RAČUNALSTVO

praktičan rad, usmeno, pismeno


FOTOGRAFIJA

praktičan rad, usmeno, pismeno


FOTOFIZIKA

usmeno i pismeno


POZNAVANJE MATERIJALA

usmeno i pismeno


MATEMATIKA U STRUCI

usmeno i pismeno


DIGITALNA FOTOGRAFIJA

praktičan rad, usmeno, pismeno


IZBORNA NASTAVA

usmeno i pismeno ili praktičan rad


SVJETLO I RASVJETA

praktičan rad, usmeno, pismeno


TEHNIKE SNIMANJA

praktičan rad, usmeno, pismeno


PRAKTIČNA NASTAVA

praktičan rad


TEHNOLOŠKE VJEŽBE

praktičan rad, usmeno, pismeno




4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA

Predmeti strukovnog dijela programa / NASTAVNIK / IZOBRAZBA

RAČUNALSTVO
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (informatika, elektrotehnika, politehnika)

FOTOGRAFIJA
dipl. snimatelj
dipl. fotograf
visokoškolsko obrazovanje s područja fotografije i kinematografije

FOTOFIZIKA
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz područja fizike

POZNAVANJE MATERIJALA
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz područja kemije

MATEMATIKA U STRUCI
profesor ili dipl. ing.
visokoškolsko obrazovanje iz područja matematike

DIGITALNA FOTOGRAFIJA
profesor ili dipl. ing.
dipl. snimatelj
dipl. fotograf
visokoškolsko obrazovanje iz tehnike (informatika, elektrotehnika, politehnika)
visokoškolsko obrazovanje s područja fotografije i kinematografije

IZBORNA NASTAVA / NASTAVNIK / IZOBRAZBA
profesor
visokoškolsko obrazovanje iz odgovarajućeg područja

TEHNOLOŠKE VJEŽBE
dipl. snimatelj
dipl. fotograf
stručni učitelj
visokoškolsko obrazovanje s područja fotografije i kinematografije ili majstor fotograf, fotograf

TEHNIKE SNIMANJA
dipl. snimatelj
dipl. fotograf
stručni učitelj
suradnik u nastavi
majstor fotograf s položenim pedagoškim obrazovanjem
visokoškolsko obrazovanje s područja fotografije i kinematografije

PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU / NASTAVNIK / IZOBRAZBA
stručni učitelj
suradnik u nastavi
majstor fotograf ili fotograf s priznatim majstorskim statusom, fotograf




5. IZVOĐENJE PROGRAMA


5.1. Minimalni standard

- rad s učenicima u skupinama

- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi


5.2. MINIMALNI MATERIJALNI UVJETI ZA IZVOĐENJE PROGRAMA

RAČUNALSTVO
INFORMATIČKA UČIONICA
17 računala povezanih u mrežu s mogućnošću pristupa internetu, LCD projektor, laserski pisači,
sublimacijski pisači, programi za obradu teksta, fotografije i grafičku pripremu

PRAKTIKUM DIGITALNE FOTOGRAFIJE
digitalni zrcalno-refleksni foto aparat, digitalni foto aparat s optičkim tražilom, stativ, prijenosno
računalo,studijska flash i halogena rasvjeta,
17 računala povezanih u mrežu s pristupom internetu, skener,
LCD projektor, laserski pisači, sublimacijski pisači, programi za obradu teksta, fotografije, grafički design
i izradu web stranica

DIGITALNA FOTOGRAFIJA
FOTOGRAFSKI PRAKTIKUM
kompletno opremljen fotostudio pozadine, halogena i flash rasvjeta, foto aparati 135 mm i 120 mm
formata, stativi, dodatni pribor i dr., C/B i kolor laboratorij s min. 10 radnih mjesta, digitalni fotoaparat,
računalo s min. 512 MB RAM-a, 19" monitorom, programima za obradu fotografije i graf. design

PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI

TEHNIKE SNIMANJA
FOTOGRAFSKA UČIONICA
učionica povezana s foto atelijerom i laboratorijem, potrebna je studijska rasvjeta, fotoaparati, dijaprojektor
i dr.

FOTOGRAFIJA
KEMIJSKI PRAKTIKUM
kemijski laboratorij s osnovnim priborom i kemikalijama

POZNAVANJE MATERIJALA

PRAKTIKUM ZA FOTOFIZIKU
učionica opremljena optičkom klupom i osnovnim priborom




6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA)



Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev predmeta etika i tjelesna i
zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj
1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i
športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.



6.1. Nastavni predmet: tjelesna i zdravstvena kultura


Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja potreba kojima
se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.


Zadaci:

· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku bavljenja športom radi kvalitetne
športske rekreacije,

· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,

· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje mjera za čuvanje i promicanje
zdravlja,

· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja i rješavanja svakodnevnih
motoričkih zadataka,

· razvijanje radnih sposobnosti,

· izgrađivanje humanih međuljudskih,

· njegovanje higijenskih navika

· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg tjelesnog vježbanja kao dijela
kulture življenja i to:

- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i pojedine organske sustave,

- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,

- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,

- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se pojačano bavili,

· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem ekoloških aktivnosti, športskih
igara i zabave.



Posebne zadaće za učenike:


Razred : PRVI

utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog sustava, što uvjetuje brzo umaranje i
zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : DRUGI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže, preciznosti, brzine, eksplozivne snage,
repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući želju za postizavanjem
motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja
na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima između pojedinca i društva


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika, posebice na povećanje snage ruku i
ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji
određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje su u funkciji podizanja
zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog vremena.


Posebne zadaće za učenice:


Razred : PRVI

nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na proporcionalan razmjer između
mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog ciklusa, posebice učenice koje
imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne muskulature, što je uvjet za nesmetano
razvijanje ostalih organskih sustava


Razred : DRUGI

utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti


Razred : TREĆI

nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa učenica, posebice
prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim prilagođavanjem krvožilnog i
dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za očuvanje zdravlja, njegovanje
higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne sredine.




SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA

Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i sl., djeluje na čovjeka
tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i organizam u cjelini.

U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma i adaptacijskog
kapaciteta za njegovo ostvarenje.

Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će neki stalan zahtjev
stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao
aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu
samom.

Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je specijaliziraniji. Zato je
moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u
većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.

Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu izdvojenih
funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan proces koji opterećuje i ima
posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o
stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na pretežito energetski
(fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih
podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.


I. Fizički rad se može podjeliti na:

1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o aktiviranim masama
tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.


2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka blagotvoran utjecaj
dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove organizma. Statički se rad
može odvijati tako da:

a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile gravitacije na pojedine
dijelove tijela ili organizam u cjelini

b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile gravitacije i još nekih drugih
različito velikih sila (tereti i sl.).


Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:

1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine organske sustave,
osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.

2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja.

3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se pojačano bavili.


II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja pojedinih dijelova živčanog sustava na:

1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i senzorička središta
(kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost i sl.

2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti središnjeg živčanog
sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).

3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).


Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi, podijeliti na lagani, umjereni i
teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.

Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine sposobnosti, ovisno o načinu rada u
radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:

I. skupina

Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni rad).

II. skupina

Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.

III. skupina

Rad na neautomatskim strojevima.

IV. skupina

Rad na automatskim strojevima.

Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama svrstati u tri skupine.
Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu
istoga zanimanja.

Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se
u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja,
igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).

Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice
treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).

U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći preporuča se izvođenje
motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi
za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).

U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja najvećim dijelom
sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito
statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će
preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog
sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje, ritmičko-športska
gimnastika i aerobik za učenice i dr.).




OSNOVNI PROGRAM

Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih kinezioloških
aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje
su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.

Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za pojedine
kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:

- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima vitalnih organa te
psihosocijalnim potrebama svakog učenika

- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje

- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća

- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu

- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u kojoj škola djeluje.


Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne i zdravstvene kulture,
mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:
- atletika - košarka - športska gimnastika - odbojka - ples - nogomet
- ritmičko-športska gimnastika - rukomet - borilački športovi.

Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje sposobnosti i osobina,
s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.




IZBORNI PROGRAM

Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike industrijskih i drugih
srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj
izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka,
odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost
proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.

Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja samostalno učenje i
mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog
vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati
na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i pripremiti učenike za
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.

Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i zadaća, mogu se sastaviti iz
skupina kinezioloških aktivnosti. To su:

1) - veslanje - stolni tenis - klizanje - plivanje - skijanje - badminton - biciklizam- planinarenje - tenis -
orijentacijsko trčanje i dr.

2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji
lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.

Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz
osnovnoga programa



PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA

Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije reagira na promjene
temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene
kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i
zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u razdoblju
zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg
zdravstvenog oporavka.



METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE

Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost i kao sredstvo odmora s
obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini
programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji
"sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za
stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.

Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za vježbanje,
ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku školu, imajući pred očima i dodatno
zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih škola nije
moguće.

U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati ostvariti promjenjivi
učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim
učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali
znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni prostori i oprema.

Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim pretpostavkama u
odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih
utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u
obzir.

Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu izvedbenih, ali ne i
operativnih programa.

Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz jednoga do dva
pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću ponavljanja.

U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i koliko god je to moguće,
želje polaznika.

Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba biti u omjeru 1:1:1.

Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i zdravstvene kulture ako se u
jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.

Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika energetska sastavnica, koja
će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba
izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.


Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim opterećenjem treba ponuditi
aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do
pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim
sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno
bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).

Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama, mogu ostvarivati program
tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.

Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima smanjena je nastava
tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te učenicima treba ponuditi
program izborne nastave s još jednim satom tjedno.

Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim sadržajima u odnosu na druge
predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji
programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:

· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji je svojevrsni "meni" vršiti
odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.

· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno definirati te odrediti one
koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.

· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne sposobnosti.

· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke organizacijske oblike rada i
odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.

· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju, distribuciji i kontroli volumena
opterećenja na satu.

· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i pomagala.

· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku» Ministarstva prosvjete i
športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje
učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući
napredak.

· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog bioloških različitosti
spolova i programskih sadržaja.

· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane udaljene od škole više
od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.

· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te između samih učenika.







6.2. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO

Razred I.


CILJ:

Osposobljavanje učenika za primjenu osnovnih informatičkih znanja u svakodnevnom životu s osobitim
naglaskom na primjenu stečenih znanja u struci odnosno u fotografskom zanimanju.


ZADACI

Učenicima iznijeti podatke o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i primjeni u struci. Naučiti
učenike da se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, izračunskih tablica, jednostavnih baza
podataka, pretraživanjem Interneta s ciljem primjene stečenih znanja u područjima konkretnog zanimanja.


SADRŽAJI:


POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA
pojam digitalnih računala

znati osnovne vrste brojevnih sustava

pregled razvoja računala, digitalna računala

brojevni sustavi i način zapisivanja podataka

RAČUNALO I NJEGOVI UREĐAJI

znati osnovne dijelove računala i njihovu funkciju

poznavati vrste memorije i načine ostvarivanja zapisa

znati jedinice za veličinu memorije

osnovni dijelovi računala (PC-a) i njihova funkcija (matična ploča, procesor, tipkovnica, miš, grafički
adapter, LAN kartica, …

vrste memorija (RAM, ROM, čvrsti diskovi, CD mediji, memorijske kartice..)

OPERATIVNI SUSTAVI

znati vrste operativnih sustava i njihovu ulogu u radu računala

znati podesit radnu površinu

znati napraviti mapu, kopirati datoteku u računalo i sa računala na drugi medij , preimenovati mapu i
datoteku

znati osnovne vrste datotečnih zapisa prema ekstenzijama

uloga operativnog sustava u računalu

vrste operativnih sustava i njihov razvoj

osnovno sučelje OS Windows

organizacija podataka, mape, datoteke

windows explorer

RAČUNALNE MREŽE

znati pojam računalne mreže

znati koristiti podatke s drugih računala vezani u mrežu

prijenos podataka na umreženim računalima

RAČUNALNE KOMUNIKACIJE (Internet)

znati što podrazumijeva pojam Interneta

znati podesiti postavke korisničkog računa i E-pošte

slanje primanje datoteka putem E-pošte

konfiguracija korisničkog računa i E-pošte

pretraživanje na internetu

upravljanje i slanje E- pošte (privitak, grupe..)

OBRADA TEKSTA (MS Word)

izrada jednostavni h dokumenata i podešavanje postavki

kreiranje predložaka i njihova upotreba u svakodnevnom komuniciranju (faksovi, predračuni…)
izbornici i naredbe

pisanje teksta

pohrana i otvaranje dokumenata

ispravak teksta i naknadno uređivanje

kopiranje i premještanje teksta

pripreme za ispis i ispis

tablice

skupno pismo

umetanje objekata (tekstnih okvira, simbola, slika, hiperveze, veza s drugim programima…)

TABLIČNI KALKULATORI (MS Excel)

izraditi jednostavnu tablicu te umetnuti formule za jednostavne izračune (dodati ili umanjiti PDV na cijenu,
dodati porez i prirez na uslugu, zbrojiti ukupnu vrijednost)

gotovu tablicu umetnuti u WORD-ov dokument i izraditi ponudu, cjenik…

organizacija podataka

izrada jednostavne tablice

unos podataka

formatiranje polja

označavanje polja

sortiranje i pretraživanje

zaglavlje i podnožje

formule

funkcije

nizovi

prikaz podataka pomoću dijagrama, izvještaji…

BAZE PODATAKA (MS Access)

znati načiniti jednostavnu bazu podataka

izraditi i izmijeniti masku, izvještaj

povezati bazu s Excelom Wordom

kreiranje jednostavnih tablica

izrada jednostavne forme

izrada izvještaja

Izrada WEB stranice

Izraditi jednostavnu WEB stranicu koristeći se programima instaliranim na računalima s ciljem
predstavljanja i promicanja djelatnosti vezane za konkretno zanimanje

izrada jednostavne WEB stranice (Word ili Frontpage)

organizacija podataka, umetanje objekata, hiperveze

FTP explorer

programi za pripremu fotografije (fotoshop)

uvoz fotografija sa skenera i digitalnog aparata, ispis fotografija




Metodičke napomene:

Predviđene sadržaje treba izvoditi otprilike s 30 % sati u teoretskom obliku (osnovne upute za rad na
računalima i primjena programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup Internetu.

Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa stavi naglasak na konkretne
primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a
na cijenu usluge i sl.).



Obveze učenika

Redovito pohađanje nastave. Savjesno korištenje računalne opreme tijekom vježbi.







6.3. Nastavni predmet: FOTOGRAFIJA

Razred: 1.


Cilj:

Tijekom prve godine obrazovanja učenik treba steći osnovna znanja o povijesti i razvoju fotografije,
upoznati fotografsku opremu i uređaje te svladati proces nastajanja fotografije


Zadaci:

- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad

- ovladati principima zaštite na radu

- poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest

- steći osnovna znanja o povijesti i razvoju fotografije

- upoznati se s osnovnim fotografskim uređajima, tehnikama i C/B procesom




Sadržaj:


1. Uvod u predmet

Uočiti i razumjeti važnost i utjecaj fotografije na vizualne medije današnjice.
uloga i važnost fotografije u suvremenom životu, utjecaj na kinematografiju, video, TV

2. Povijest fotografije

Razumjeti i naučiti najvažnija otkrića i postupke koji su prethodili i postupno doveli do fotgrafije kakvu
danas poznajemo.
pregled postanka i razvoja fotografije, kamera opskura, dagerotipija, talbotipija

pregled fotopostupaka

3. Fotoaparati

Razumjeti i naučiti razlikovati fotoaparate po formatu, prema vrsti tražila, konstrukciji; namjeni
F. A. s optičkim tražilom, dvooki refleksni F. A., zrcalno-refleksni F.A., F. A. za direktno promatranje.
110 mm; 126 mm; APS; 135 mm; 120 mm; veliki formati

4. Dijelovi fotoaparata

Razumjeti i naučiti osnovne dijelove fotoaparata, njihovu ulogu i primjenu
kućište, tražilo, zaslon, zapor, objektiv

5. C/B negativni materijali

Naučiti razlikovati filmove prema formatima, osjetljivosti, namjeni

mali, srednji i veliki formati. niskoosjetljivi, filmovi srednje osjetljivosti, visokoosjetljivi filmovi

6. Objektivi

Naučiti razlike u konstrukciji i namjeni različitih objektiva
normalni objektiv, širokokutni objektiv, teleobjektiv, zoom objektivi, specijalni objektivi

7. Optička svojstva objektiva

Znati osnovna optička svojstva objektiva i uočiti kako ona utječu na primjenu objektiva u praksi
svjetlosna jakost, žarišna udaljenost, vidni kut, perspektiva

8. Dubinska oštrina

Naučiti što je dubinska oštrina, kako se ona prostire, o čemu ovisi i kako je kontrolirati,
zakonitosti dubinske oštrine, čimbenici o kojima ovisi dubinska oštrina, primjena u praksi

9. Svjetlomjeri

naučiti razlikovati svjetlomjere prema konstrukciji, načinu mjerenja svjetla, primjeni

selenski, fotoelektrični svjetlomjeri, mjerenje reflektiranog i upadnog svjetla, primjena u praksi

10. Filtri

naučiti što su filtri, znati osnovne filtre za C/B fotografiju i njihovu primjenu.

Usvojiti pojam: filtar faktor

vrste filtera. djelovanje filtra i primjena u praksi, gustoća filtra -filtar faktor.




Razred: 2.


Cilj:

Tijekom druge godine obrazovanja učenik treba naučiti različite tehnike snimanja, znatti se koristiti
modernim fotografskim uređajima i tehnikama snimanja, te svladati obradu crno-bijelog fotomaterijala.


Zadaci:

- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad

- ovladati principima zaštite na radu

- poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest

- naučiti moderne fotografske uređaje, tehnike snimanja i njihovu primjenu u praksi

- naučiti koristiti profesionalnu fotografsku rasvjetu

- ovladati obradom crno-bijelog materijala

- razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku

- naučiti koristiti stručnu literaturu

- razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu



Sadržaj:

1. Snimanje reprodukcija

Naučiti specifičnosti u reproduciranju refleksnih i transparentnih originala, znati kako postavljati rasvjetu,
kako primijeniti odgovarajuću opremu.
tehnički uvjeti, rasvjeta, polarizacijski filtar, internegativi, dijaduplikati

2. Snimanje krajolika

Naučiti kako snimiti krajolik za različite namjene. Znati odabrati odgovarajuću opremu i dodatni pribor.
tehnički uvjeti, snimanje krajolika za razglednice, knjige, turizam, i dr., zatamnjivanje neba, graduirani
filtri, panoramska kamera

3. Snimanje arhitekture

Naučiti kako snimati arhitekturu u raznim svjetlosnim uvjetima i za različite namjene. Znati odabrati
odgovarajuću opremu i dodatni pribor
uvjeti snimanja, rušeće linije, shift-objektivi, tehnička kamera, ND filtri

4. Sportski snimci


Naučiti kako snimati sportsku fotografiju. Znati odabrati odgovarajuću opremu i dodatni pribor.
tehnički uvjeti, oprema za snimanje sporta, autofokus sistemi, katadioptar, monopod

5. Snimanje u makro području

Naučiti kako snimati makro fotografije u različitim uvjetima.

Znati karakteristike različitih uređaja za makro snimanja
makro objektivi, makro mijeh, međuprstenovi, predleće

6. Noćni snimci

Naučiti kako snimati noću. Znati odabrati odgovarajuću opremu i dodatni pribor
tehnički uvjeti, stativ, žićani ili daljinski okidač, samookidač, utjecaj ekspozicije na likovnost i sadržaj
star filter

7. Kvaliteta svjetla

Naučiti razlikovati svjetlo po kvaliteti. Znati kako pojedino svjetlo nastaje, prepoznati ga u prirodi ili u
studijskim uvjetima

oštro, usmjereno difuzno, difuzno svjetlo

8. Snimanje portreta
Naučiti svjetla koja čine osnovnu svjelosnu poziciju i znati njihovu ulogu
osnovna svjetlosna pozicija - tročetvrtinsko, prednje, vršno, pozadinsko svjetlo

9. Planovi i kutovi snimanja

Naučiti planove i kutove snimanja. Znati njihove karakteristike, optička i psihološka svojstva
detalj, krupni, blizi, američki, srednji, polutotal, total gornji, donji rakurs, perspektive

10. C/B foto materijali i njihova obrada

Znati presjek C/B fotomaterijala. Naučiti faze u obradi filmova i fotopapira. Znati karakteristike i sastav
kemikalija. Naučiti čimbenike o kojima ovisi obrada
struktura filmova i fotopapira, razvijanje, prekidanje, fiksiranje, gama fotomaterijala, gustoća zacrnjenja,
krivulja zacrnjenja, solarizacija




Razred: 3.


Cilj:

Tijekom treće godine obrazovanja učenik treba naučiti snimati i obrađivati kolor materijal. Treba upoznati
sve suvremene procese, strojeve i uređaje za obradu kolor materijala i steći osnovna znanja iz
kinematografije i videa.


Zadaci:

- poznavati sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad

- ovladati principima zaštite na radu

- poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest

- naučiti snimati na kolormaterijalu u uvjetima dnevnog i umjetnog svjetla

- savladati sve suvremene kolor procese

- upoznati specijalne fotografske tehnike

- razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku

- naučiti koristiti stručnu literaturu

- razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu



Sadržaj:

1. Teorija gledanja

Naučiti razlike između ljudskog doživljaja boje i kolor fotografije.
vizualni principi, štapići, čunjevi, dnevno i noćno gledanje

2. Boja

Naučiti koje veličine definiraju svaku pojedinu boju.
ton, svjetloća, zasićenost boje, spektar boja

3. Temperatura boje

Usvojiti pojam temperatura boje i shvatiti njegovu važnost za kolor fotogrtafiju.
osnovni pojmovi, izvori svjetla s obzirom na temperaturu boje, kelvinmetar

4. Senzibilizacija fotomaterijala na temperaturu boje

Naučiti razlikovati dayligt i tungsten filmove, znati njihovu senzibilizaciju na temperaturu boje i namjenu
filmovi za dnevno, filmovi za umjetno svjetlo, primjena u praksi

5. Filteri za snimanje u kolor fotografiji

Naučiti primijeniti odgovarajući filtar u različitim svjetlosnim uvjetima i različitim senzibilizacijama
fotomaterijala

Kodak Wratten 80,

Kodak Wratten 85,

Kodak Wratten 81EF

6. Sinteze boja

Razumjeti različite sinteze boja, shvatiti njihovu primjenu u praksi

Aditivna, suptraktivna sinteza

7. Harmonija boja

Shvatiti podjelu boja, njihovo međusobno djelovanje i utjecaj
Fieldov trokut - primari, sekundari, tercijari

Munsellova kružnica - komplementarni parovi

8. Suvremeni kolor procesi

Naučiti i razumjeti sve suvremene kolor procese. Shvatiti čimbenike o kojima ovisi kvaliteta procesa.
Presjek kolor materijala, C-41, RA-4, E-6, cibachrome postupak, polaroid postupak

9. Specijalni foto materijali i postupci

Upoznati metode umjetnog povećavanja i smanjivanja osjetljivosti fotomaterijala, naučiti kako i gdje koristiti
infra crveni film, push - pull postupak, infracrvena fotografija, flešing, latensifikacija

10. Osnove kinematografije i videa

Upoznati osnovne pojmove iz kinematografije. Naučiti suvremene videosisteme i shvatiti njihovu primjenu
u praksi.
Ustrajnost vida, filmska kamera, videosistemi, primjena u praksi




Metodičke napomene:

Frontalna nastava u razredu uz povremene demonstracije u fotografskom praktikumu.


Obveze učenika:

Redovito pohađanje nastave, pozitivne ocjene iz svih nastavnih cjelina








6. 4. Nastavni predmet: FOTOFIZIKA


Razred: 1


Cijl i zadaci :

Osnove programa iz fotofizike moraju dati svakom učeniku dovoljnu teorijsku osnovu za niz sadržaja iz
fotografije , koji su usko vezani uz fiziku , posebno optiku. Zadaci nastave fotofizike su da upozna
učenike s najvažnijim fizikalnim pojavama koje su usko vezane uz fotografiju,te da ih osposobi da mogu
fizikalne zakone primjenjivati u izučavanju određenih sadržaja iz fotografije.


Nastavna cjelina

1. GEOMETRIJSKA OPTIKA

Usvajanje osnovnih empirijskih zakona

Osnovni zakoni

Širenje svjetlosti

Ravno zrcalo

Sferna zrcala

Ravni dioptar

Totalna refleksija

Optička prizma

Leće

Optičke pogreške

2. OPTIČKI INSTRUMENTI

Primjena optičkih zakona u tumačenju optičkih instrumenata

Oko

Dalekozori

Fotoaparat

Dijaprojektor

Epiprojektor

Grafoskop

3. LASERI I HOLOGRAFIJA

Usvajanje određenih sadržaja i njihova primjena u modernoj fotografiji

Teorijske osnove

Vrste lasera

Hologram

Primjena

4. FOTOMETRIJA

Upoznavanje s osnovnim svjetlosnim veličinama i metodama mjerenja tih veličina

Izvori svjetlosti

Tok svjetlosti

Intezitet svjetlosti

Rasvjeta

5. FIZIKALNA OPTIKA

Usvajanje optičkih pojava zbog učinka valne prirode

Brzina svjetlosti

Priroda svjetlosti

Interferencija

Ogib

Polarizacija



Literatura :

1. Jakopović-Kulišić: Fizika 2

2. Ricev: Geometrijska optika

3. Roša: Opća astronomija

4. Bek-Marković-Tomaš: Fizika







6.5. NASTAVNI PREDMET: POZNAVANJE MATERIJALA

Razred: 2.


Cilj i zadaci:

svladavanjem programa Poznavanje materijala učenici se upoznaju s osnovnim svojstvima i izradom
fotografskog materijala kao i njegovom uporabom te osnovnim fotokemijskim procesima.


Nastavna cjelina / Očekivani rezultat (znanja i umijeća) / Nastavni sadržaji

1.
STRUKTURA ATOMA I PERIODIČKI SUSTAV ELEMENATA

Proširenje znanja iz osnovne škole novim spoznajama. Uočiti vezu između strukture atoma elemenata i
njihova položaja u periodnom sustavu elemenata

GRAĐA ATOMA, STRUKTURA PERIODIČKOG SUSTAVA ELEMENATA

2. VEZE IZMEĐU ATOMA I STRUKTURA MOLEKULA

Omogućiti uočavanje i analiziranje kemijskih promjena.

Razvijati sposobnost znanstvene interpretacije tih promjena.

IONSKA VEZA,

KOVALENTNA VEZA,

METALNA VEZA,

SILE MEĐU MOELKULAMA

3. KRISTALI

Upoznati osnovne karakteristike čvrstog stanja i povezati svojstva kristalnih tvari s vrstom kristalnih
rešetki. Metalnu vezu povezati s kristalnom strukturom metala.

POJAM KRISTALA I KRISTALNE REŠETKE, MOLEKULSKI KRISTALI, IONSKI KRISTALI

4. Ag-HALOGENIDI

Upoznati svojstva halogenih elemenata i svojstva srebra kao i njihovih spojeva Ag-halogenida koji su
osnovni sastojci fotografskog materijala.

HALOGENI ELEMENTI SREBRO: KEMIJSKA I FIZIKALNA SOVJSTVA

5. DISPERZNI SUSTAVI

Poznavanje različitih vrsta disperzivnih sustava.

Objasniti razlike između prave otopine i koloida.

Izračunavanje sastava otopine.

DISPERZNI SUSTAVI, PRAVE OTOPINE, KOLOIDI, IZRAČUNAVANJE SASTAVA OTOPINE

6. REAKCIJE U VODENIM OTOPINAMA

Usvojiti osnovna znanja o kiselinama i lužinama te njihovu upotrebu u fotografskoj struci:

Spoznati važnost pH-vrijednosti otopina pri obradi fotomaterijala.

Usvojiti pojmove neutralizacije i hidrolize te prikazati jednostavnije reakcije.

Razlikovati redukciju i oksidaciju kao osnovu pri fotokemijskim promjenama.

KISELINE I LUŽINE, pH-VRIJEDNOST, NEUTRALIZACIJA, HIDROLIZA

REDOKS PROCESI, OKSIDACIJSKI BROJ

7. FOTOKEMIJSKE REAKCIJE I FOTOGRAFSKI MATERIJALI

Usvojiti osnove fotokemijskih promjena i zakona fotokemije.

Dobivanje fotografskog materijala i njegova svojstva.

FOTOKEMIJSKE REAKCIJE, FILM, FOTOGRAFSKI PAPIR

PRIPRAVA FOTOGRAFSKE EMULZIJE, NANOS FOTOGRAFSKE EMULZIJE

SKLADIŠTENJE FOTOGRAFSKOG MATERIJALA

8. DOBIVANJE SLIKE FOTOGRAFSKIM POSTUPKOM

Upoznati postupke dobivanja fotografija.

Saznati o čemu sve ovisi dobivanje dobre fotografije i kako ispraviti slučajno nastale greške.

Kemijske promjene pri dobivanju slike.

OBRADA FOTOGRAFSKOG MATERIJALA, RAZVIJANJE FOTOGRAFSKOG MATERIJAL, SASTAVA
RAZVIJAČA, VRSTE RAZVIJAČA, MEHANIZAM RAZVIJANJA, NAČINI RAZVIJANJA I PREKID
RAZVIJANJA, FIKSIRANJE, VRSTE FIKSIRA, PRANJE I SUŠENJE FOTOGRAFSKOG MATERIJALA,
NAKNADNA OBRADA: SLABLJENJE, POJAČAVANJE, TONIRANJE, POPRAVLJANJE
(RETUŠIRANJE)

9. FOTOGRAFIJA U BOJI

Upoznati građu kolor materijala i postupak dobivanja fotografije u boji. Kemijske reakcije stvaranja boja.

GRAĐA KOLOR MATERIJALA, KROMOGENO RAZVIJANJE, KEMIJSKE REAKCIJE STVARANJA
BOJA, KOMPOZICIJA SNIMAKA U BOJI








6.6. NASTAVNI PREDMET (OBAVEZNI): MATEMATIKA U STRUCI

Razred : 1., 2., 3.


Cilj programa:

Nastava matematike u struci omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje potrebno za
razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu znanja iz života i za
praktičnu primjenu u struci.


Zadaci programa:

- stjecanje znanja potrebnog za razumijevanje kvantitativnih odnosa i zakonitosti u raznim pojavama u

prirodi, društvu i praktičnom životu

- usvajanje matematičkog znanja nužnog za uključivanje u rad i praćenje tehnološkog razvoja struke

- razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i zaključivanje, te sposobnost preciznog

formuliranja pojmova

- razvijanje preciznosti i konciznosti u izražavanju, te urednost, upornost i sistematičnost u radu

- stjecanjeu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih rezultata

- stjecanje vještine samostalnog računanja prema danim uputama



1. RAZRED


Nastavne cjeline


1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje najvećeg zajedničkog djelitelja i
najmanjeg zajedničkog višekratnika.

Skup N , svojstva

Računske operacije i svojstva

Pojam djeljivosti

Najveći zajednički djelitelj

Najmanji zajednički višekratnik

2. Cijeli brojevi

Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje s zagradama.

Skup Z , svojstva

Računske operacije i svojstva

Računanje sa zagradama

3. Racionalni brojevi

Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.

Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz uporabu kalkulatora.

Skup Q, svojstva

Računske operacije i svojstva

Decimalni zapis racionalnog broja

Računanje s decimalnim brojevima

Smještanje racionalnih brojeva na pravac

4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe

Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe

Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale.

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom

Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom

Problem s jednom nepoznanicom

Linearni sustavi s dvije nepoznanice

5. Planimetrija

Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika koristeći formule za opseg i
površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika.

Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu.

Trokut, vrste trokuta

Površina i opseg trokuta

Krug i kružnica

Četverokut

Opseg i površina četverokuta

6. Potencije i polinomi

Usvojiti pojmove: potencija,baza,eksponent

Naučiti računske operacije s potencijama

Usvojiti pojam polinoma

Naučiti računske operacije s polinomima

Naučiti kvadrirati zbroj i razliku

Znati primjeniti formulu za razliku kvadrata

Usvojiti pojam algebarskog razlomka

Znati rješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima

Pojam potencije s cijelim eksponentom

Operacije s potencijama

Pojam polinoma

Računske operacije s polinomima

Kvadrat binoma

Razlika kvadrata

Rastavljanje na faktore

Algebarski razlomci

7. Realni brojevi

Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac

Svladati računske operacije s drugim korijenom

Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala

Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini

Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine

Drugi korijen

Pojam iracionalnih brojeva

Skup R

Koordinatni sustav na pravcu

Računske operacije s drugim korijenom

Racionalizacija nazivnika

Koordinatni sustav u ravnini

Udaljenost točaka u ravnini

Polovište dužine

8. Graf linearne funkcije

Znati nacrtati graf linearne funkcije

Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije

Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti Graf linearne funkcije

Rastuće i padajuće linearne funkcije

Nul točke

Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi





2. RAZRED


Nastavne cjeline / Očekivani rezultati / Znanja i umijeća


1.Skup kompleksnih brojeva

Shvatiti potrebu proširivanja skupa R

Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja

Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima

Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja

Kvadratna jednadžba x = -1

Skup C, svojstva

Računske operacije

Apsolutna vrijednost kompleksnog broja

2. Kvadratna jednadžba

Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe

Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba

Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o

Diskriminanta kvadratne jednadžbe

3. Mjerne jedinice

Znati računati pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja

Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tabela, pretvarati, razumijeti i koristiti mjerne
jedinice koje nisu često u upotrebi

Potencije baze 10

Eksponencijalni zapis realnog broja

Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)

Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)

Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu

Mjere za vrijeme

4. Poliedri i rotacijska tijela

Razlikovati geometrijska tijela

Razumijeti pojam oplošja i volumena

Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama

Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke (računanje potrebnog
materijala, zapremnine itd.)

Kocka

Kvadar

Prizme

Piramide

Valjak

Stožac

Kugla




3. RAZRED


Nastavne cjeline


1. Proporcionalnost i primjene

Znati izračunati nepoznati član razmjera


Pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme ( npr. tečajna lista , potreban broj sati ili radnika
za određeni posao itd.)

Pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti ( npr. očekivani promet na temelju
proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)

Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava ili vremena prema
unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova

Pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese

Omjeri i razmjeri

Upravo i obrnuto razmjerne veličine

Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina

Aritmetička sredina

Pravilo trojno-jednostavno i složeno

Račun diobe – jednostavan i složeni

Račun smjese- jednostavan i složeni


2. Postotni, promilni i kamatni račun

Razumjeti pojam postotka

Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu vrijednost

Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100

Znati izračunati mjesečnu obavezu PDV -a

Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun

Pojam postotka

Osnovni postotni račun

Postotni račun više 100

Postotni račun niže 100

Primjena na obračun PDV-a

Promilni račun

Jednostavni kamatni račun

3. Izračunavanje plaće

Znati razliku između bruto i netto plaće

Pomoću tablica izračunavati neoporezivi dio plaće

Pomoću formulara i formula znati naprviti isplatnu listu

Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto ineto plaća, doprinosi ,

Porezne stope

Tablica prireza po gradovima

4. Kalkulacija cijene

Treba znati izračunati svaki element kalkulaije

Znati napraviti promjene cijena, popuste

Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV, prodajna cijena)

Izrada kalkulacije



Literatura :

Za prvi razred:

Boško Jagodić, Milivoj Miliša; Udžbenik za prvi razred industrijskih i obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb

Sanja Varošanec; Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih strukovnih škola, Element,
Zagreb

Za drugi razred:

Ivan Mrkonjić, Josip Ujević; Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1 )

Za treći razred:

Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:

Vesna Erceg; Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole, Element,
Zagreb


Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće je koristiti dijelove i
nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tablice računovodstvenih časopisa npr. RRIF ili RIF.



Obveze učenika:

U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi trebali
samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu napraviti troškovnik uređenja poslovnog
prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, znati protumačiti rezultata poslovanja prikazanih grafički,itd.

U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s različitim bruto
plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno
vremensko razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena
i zadane marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i zadane nabavne cijene
itd.




6. 7. Nastavni predmet: DIGITALNA FOTOGRAFIJA

Razred: 2. i 3.

Tjedni (ukupni) fond sati:
2. razred 1 sat tjedno (35 sati godišnje)
3. razred 2 sata tjedno (64 sata godišnje)


CILJ:

Digitalna fotografija je zbog svoji prednosti i tehnološkog napretka postala dio svakodnevice, kako
profesionalnih tako i amaterskih fotografa. Glede toga potrebno je svladati osnovne vještine i znanja
vezane uz pojam digitalne fotografije, o njihovoj pohrani, prijenosu i obradi kao i o učinkovitom korištenju
uređaja za digitalizaciju fotografije kao što su digitalni fotoaparati, skeneri, printeri…


ZADACI

. Učenik treba znati osnovne pojmove digitalnog opisivanja slike te koristiti skener, računalo, printer i
digitalni fotoaparat. Treba znati obraditi, pripremiti i pohraniti fotografiju za ispis, te poznavati osnove
snimanja i jednostavne videomontaže digitalnih zapisa .



SADRŽAJI (2. razred)


POJMOVI DIGITALNOG ZAPISA

znati osnovne pojmove digitalnog zapisa i načina zapisivanja fotografije pomoću računala

znati sustave za opisivanje boje koji se koriste pri obradi i ispisu fotografija

Digitalno opisivanje slike, bitmapna i vektorska grafika, pixel, rezolucija

dubina boje i sustavi za opisivanje boje (RGB, CMYK, Lab …)

MEDIJI ZA POHRANU

razlikovati medije za pohranu

razlikovati temeljne datotečne formate za pohranu fotografije (TIF, JPG,RAW)

Način pohrane fotografije ivrste medija (Xd card, compact flash, smart media…)

Čitači memorijskih kartica, instalacija i primjena

formati slikovnih datoteka

SKENERI I SKENIRANJE

Razlikovati skenere prema konstrukciji i namjeni

spojiti skener na računalo

skenirati fotografiju, negativ ili dijapozitiv

građa i vrste skenera, njihove karakteristike i primjena u struci

način skeniranja predloška na stolnom skeneru

skeniranje dijapozitiva

skeniranje fotografija



DIGITALNI FOTOAPARATI

znati dijelove digitalnih fotoaparata

koristiti izbornike

povezati računalo i fotoaparat

povezati čitač memorijskih kartica s računalom i kopirati podatke sa njih na računalo u cilju obrade i
ispisa, te pohrane istih na drugi medij (CD ROM)
građa i vrste digitalnih fotoaparata

osnovni izbornici i način fotografiranja

povezivanje računala i fotoaparata

pohrana fotografija na disk, CD te priprema i slanje putem interneta (privitak)

PRIPREMA ZA ISPIS

podesiti osnovne parametre fotografije – ravnotežu boja, kontrast oštrinu

priprema fotografije za ispis – podešavanje veličine, rezolucije, ravnoteže boja

UREĐAJI ZA ISPIS FOTOGRAFIJA

pripremiti i ispisati fotografiju na tintnom, sublimacijskom pisaču.

pripremiti fotografiju za ispis na minilab sustavima

vrste printera i njihov način rada

ispis na sublimacijskom pisaču

ispis na tintnom pisaču

ispis na fotopapiru






SADRŽAJI (3. razred):


OBRADA FOTOGRAFIJE (ADOBE FOTOSHOP)
podesiti radnu površinu

podesiti (kalibrirati) monitor

znati ulogu i način upotrebe osnovnih alata u fotoshopu
programi za obradu fotografija

prilagodba programa za rad

kalibracija monitora

alatne trake i alati

alati za slikanje, miješanje, kloniranje…

UREĐIVANJE JEDNOSTAVNIH FOTOGRAFIJA
stvoriti odabir raspoloživim alatima (laso, krug, čarobni štapić ) i suziti ili proširiti odabir

omekšati odabir i stopiti ga sa pozadinom

odabiri

stvaranje odabira

omekšavanje

stapanje

KANALI I MASKE

znati funkciju kanala

korištenje kanala pri odabiru

vrste kanala, stvaranje kanala, alfa kanali, spotni kanali

SLOJEVI

stvoriti pozadinski i tekstualni slog

izraditi kompoziciju komponirajući barem 2 sloja s podlogom

ispisati natpis na fotografiju koristeći kao boju slova drugu fotografiju i znati podesiti slojne efekte

dotjerivanje slojeva,

slojne maske

rezne grupe

slojni efekti

DOTJERIVANJE FOTOGRAFIJE

analizirajući histogram uočiti obojenja

izvršiti odabir crne i bijele točke i dotjerati srednji ton fotografije

dotjerati srednje tonove slika pomoću krivulja

uravnotežiti odnose boja u RGB i CMYK sustavu

analiza tonskog raspona,

određivanje crne i bijele točke,

uravnoteženje odnosa boja,

izoštravanje slike

FOTOMONTAŽA

komponirati slikovni sadržaj iz više fotografija u novu fotografiju

priprema, komponiranje i umetanje dijelova slike

FILTRI

znati svrhu i vrste filtra

izoštriti ili zamutiti fotografiju koristeći se filtrima

koristeći se filtrima izraditi pozadinsku teksturu fotografije

vrste filtra, upotreba filtra

primjena filtra u izradi pozadinski efekata

OSTALI PROGRAMI ZA OBRADU I PREGLEDAVANJE FOTOGRAFIJA

znati primjenu Corel draw-a i Paint shop pro programa

DIGITALNE VIDEOCAMERE

znati osnovne dijelove i način rada digitalne videokamere

snimiti kraći kadar u interijeru i eksterijeru

građa i princip rada digitalnih video kamera

snimanje kraćih kadrova

OSNOVE VIDEOMONTAŽE

snimljene materijale montirati, izrezati nebitne kadrove i dodati im naslov (titl)

snimiti foto materijal na neki od medija

spajanje kamere na računalo

montaža kraćih videozapisa pomoću računala

spremanje obrađenog materijala na CD, DVD rom ili VHS kasetu




Metodičke napomene

Nastava treba izvoditi 30% u obliku predavanja i uputa za rad, a 70 % u obliku vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj učionici koja je opremljena računalima za svakog učenika na kojima je instaliran potreban
softver za obradu fotografije i koji su spojeni u mrežu radi izmjene datoteka među računalima, te
pratećim uređajima koji se koriste u nastavi kao što su pisači (tintni pisač foto kvalitete, sublimacijski
pisač), LPD projektor, digitalna videokamera, digitalni fotoaparat s manualnim funkcijama…


Obveze učenika

Za svladavanje ovih sadržaja potrebno je osnovno informatičko predznanje definirano u predmetu
računalstvo, redovito pohađanje nastave te savjesno korištenje i održavanje opreme tijekom vježbi.



       [ Nastavak... ]




 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum