Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE AUTOLAKIRER

 [ 1. dio ]


C - IZBORNI DIO PROGRAMA


6. 6. Nastavni predmet: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA

(izborna nastava)

Razred 1., 2. i 3.


CILJ:

Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja vlastitog zdravlja i zdravlja okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom zadovoljavanja čovjekovih potreba kojima se povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.



ZADACI:

Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a posebno na proporcionalan razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđnih mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno disanje), privikavati učenice na adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa zakonitostima rasta i razvoja, utjecati na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene, utjecati na sadržajnije korištenje slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju protiv pojave adipoznosti (celulita)…




Razred: PRVI


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

Upozoriti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost.

U igarama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.

- Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Igre


Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.

- Inicijalno i finalno provjeravanje

- zaključivanje ocjena

Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo i povećati mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.
- Tehnika visokog starta

Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage, koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)

Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike, razvoj koordinacije i skladnosti pokreta.
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom

Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i sposobnosti, jačati skeletnu muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada ruku i nogu, veznu spretnost; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem

Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno
- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno
- Stav na rukama
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance
- Tri povezana premeta strance
- Vježba na parteru
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad
- Škarice naprijed - nazad
- Mačji skok

Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Polka
- Kolo Staro sito i korito
- Kolo Kruške, jabuke, šljive
- Dvokorak

Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje pravilne tehnike obaranja i njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja, odvažnosti i hrabrosti.
- Samoobrana od čupanja za kosu
- Samoobrana od gušenja objema rukama

Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.



Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

Stimulirati rast i razvoj, jačanje

(s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole






Razred: DRUGI

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove sata, poboljšati rad kardiovaskalarnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost.

Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Poligon

Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i veselje, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje

- Zaključivanje ocjena

Atletika
Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične i eksplozivne snage kod niskog starta.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.
- Tehnika niskog starta

Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa.
- Skok udalj s mjesta
- Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)

Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i sposobnosti, jačanje muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže, u fazi leta preko sanduka, razvoj spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Odbočka

Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razvijanje smisla za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razvoj koordinacije, fleksibilnosti, spretnosti i preciznosti (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), regetitivne i statične snage (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca
- Dva povezana koluta nazad
- Stav na glavi
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Vježbe na gredi
- Tri povezana premeta strance
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Daleko – visoki skok
- Poskok s prednoženjem i zanoženjem

Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje negativnih emocija (svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Kolo Kalendare
- Bečki valcer u parovima (valcer korak)

Borilačke strukture
Usvojiti vještine i sposobnosti zvanja, usvojiti zvanje iz područja gušenja odnosno njezinu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj motivacije za borilačke sportove, pobuđivanje zadovoljstva i veselja, hrabrosti.
- Elementarni oblici, hrvanje ukoštac
- Gušenje: sjedeći na trupu

Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.



Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole




Razred: TREĆI

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu terminologiju koju trebaju koristiti na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje higijenskih navika.

Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti organizma, za ostale dijelove sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva. smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava; utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati skeletnu muskulaturu, utjecaj na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage, pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu ličnost.

U igarama i na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, poštivanje pravila igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK

- Opće pripremne vježbe

- Aerobika

- Igre

- Poligon

Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i radost, zatomiti negativne emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje

- Zaključivanje ocjena


Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno, masno tkivo, a povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti spretnost i preciznost, usklađenost para, koordinaciju pokreta ruku i nogu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.
- Tehnika primopredaje štafetne palice

Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i sposobnosti iz područja atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića, razvoj eksplozivne snage (posebno snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok udalj sa zaletom
- Skok uvis fosbery – flop tehnikom

Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i sposobnosti, jačanje skeletne muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje ravnoteže u fazi lijeta, razvoj spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i odvažnosti, razbijanje straha.
- Zgrčka

Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo , skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost, spretnost i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti, kolutovi); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad
- Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed
- Most zaklonom
- Vježba na parteru i gredi
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči

Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike, razvoj gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Jelenji skok
- Kadet

Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje veselja, prijateljstva, suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija (svadljivost, depresije, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne atmosfere na satu (uz glazbu).
- Bečki valcer u parovima

Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i trećem razredu.


Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog pojasa, trbušne i leđne muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje lopte...), spretnosti, pokretljivosti, pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole




METODIČKE NAPOMENE:



Nastavne metode:

metoda usmenog izlaganja

metoda demonstracije

metoda postavljanja i rješavanja

metodičkih zadataka.


Metoda učenja i vježbanja

(Oblici rada: križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski, izmjenično-odjeljenski i rad u parovima).



OBVEZE UČENIKA:

Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani TZK, čuvati školsku imovinu, primjenjivati higijenske navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i dr. učenicima.



LITERATURA:

S. Ben i N. Špehar: Fit form

J. Pulja: Yoga

Šnajder, Milanović: Atletika

Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika

Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi

Videokaseta : Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)








6. 7. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI

(izborna nastava)

Razred 2. i 3.



Cilj programa:

Osposobiti učenike za primjenu matematičkih znanja u životu i radu.


Zadaci programa:

Razviti sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisao za rad, preciznost, preglednost i točnost u radu te radnu upornost.


Razred: DRUGI

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Geometrijske konstrukcije

Naučiti osnovne geometrijske konstrukcije i njihovu primjenu u struci

Simetrala dužine i simetrala kuta

Konstrukcije nekih kutova

Konstrukcije trokuta, kvadrata, pravokutnika, upisane i opisane kružnice

Konstrukcije pravilnih mnogokuta

2. Projiciranje

Razviti sposobnost prostornog predočavanja i primjenu projekcija u struci

Projiciranje točke i pravca na jednu ravninu

Projiciranje točke i pravca na dvije ravnine

Projiciranje dužine i prava veličina dužine


Razred: TREĆI

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Projiciranje

Naučiti projekciju geometrijskih likova i tijela na tri ravnine

Projiciranje geometrijskih likova na dvije ravnine

Projiciranje geometrijskih tijela na dvije ravnine

Projiciranje na tri ili više ravnina

2. Mreže tijela

Naučiti razvijati geometrijska tijela odnosno nacrtati njihovu mrežu

Mreže pravilnih geometrijskih tijela

Mreže složenijih tijela



Metodičke napomene:

Da bi se neki problem geometrije prostora mogao riješiti, potrebno je prostor preslikati na ravninu u kojoj se tada problem rješava konstruktivno geometrijskim metodama. Natavnici trebaju posvetiti posebnu pozornost ostvarivanju načela zrelosti te načelu povezivanja nastave s životom i radom učenika.



Obveze učenika:

Redovito pohađanje nastave, pisanje školskih i domaćih uradaka, nošenje pribora neophodnog za rad.








6. 8. Nastavni predmet: OSNOVE RESTAURIRANJA STARIH VOZILA

(izborna nastava)

Razred 2. i 3.

Tjedni (ukupni) fond sati:


Cilj programa:

Usvajanje znanja na temelju kojih će učenik shvatiti važnost očuvanja baštine tehničke kulture i neophodnost skupljanja, čuvanja i obnavljanja starih vozila.


Zadaci programa:

Za ostvarenje cilja potrebno je usvojiti znanja i vještine neophodne za poznavanje, vrednovanje, čuvanje i pravilno obnavljanje starih vozila.


Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)


Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

Uvod u predmet

Usvajanje znanja potrebnih za restauriranje starih vozila

1.1 pojam old timera

1.2 značenje i uloga obnavljanja starih vozila

1.3 povijesni razvoj obnavljanja starih vozila

Povijesni pregled razvoja proizvodnje vozila

Usvajanje znanja o povijesnom razvoju proizvodnje vozila i logičko povezivanje razvoja tehnologije i njezin odraz na proizvodnju vozila

2.1 povijesni pregled razvoja proizvodnje motornih vozila

2.2 veza između tehnologije i proizvodnje

Kategorizacija old timera

Usvajanje znanja o kategorizaciji oldtimera po engleskom, njemačkom i talijanskom sistemu

3.1 engleski princip

3.2 njemački princip

3.3 talijanski princip

Principi restauriranja old - timera

Usvajanje znanja o stupnjevanju radova

4.1 prikupljanje dokumentacije

4.2 rastavljanje

4.3 restauriranje sklopova prema dostupnoj dokumentaciji

4.4 odabir materijala za restauraciju

4.5 sklapanje restauriranih sklopova u cijelinu

Dokumentacija za restauriranje vozila

Upoznati izvore za nabavku dokumentacije

5.1 tvornička dokumentacija

5.2 radionička dokumentacija

5.3 originalne upute i prospekti

5.4 sajmovi i izložbe

Praktični rad

Usvojiti znanja i vještine potrebne za restauriranje starih vozila

6.1 rastavljanje i obilježavanje dijelova

6.2 sistematiziranje rastavljenih dijelova

6.3 uspoređivanje dijelova s dostupnom dokumentacijom i njihovo obnavljanje




Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

Izvori dijelova i materijala za restauriranje

Usvajanje znanja potrebnih za pravilni odabir dijelova i materijala potrebnih za restauriranje starih vozila

1.1 proučavanje dokumentacije

1.2 upoznavanje tehnologije razdoblja u kojem je vozilo proizvedeno

1.3 važnost odabira pravilnih materijala

1.4 aktualna literatura i manifestacije (izložbe, sajmovi, natjecanja)

Vrednovanje old – timera

Usvajanje kategorizacije potrebne za vrednovanje tržišne vrijednosti oldtimera

2.1 njemačka kategorizacija

2.2 talijanska kategorizacija

2.3 engleska kategorizacija

2.4 lakiranje oldtimera

2.5 ostali radovi na oldtimerima

Rastavljanje i sistematiziranje dijelova

Upoznati znanja i vještine potrebne za pravilno rastavljanje i sistematiziranje dijelova

3.1 rastavljanje

3.2 sistematizacija

Praktični rad - rastavljanje i sastavljanje

Vozila

Usvojiti znanja i vještine potrebne za rastavljanje i pravilno sastavljanje starih vozila

4.1 važnost poštovanja sistematizacije

4.2 korištenje radioničkom i tvorničkom dokumentacijom

4.3 poštovanje tehnoloških normi vremena iz kojeg potječe vozilo




Metodičke napomene:

Nastavni program moguće je prilagoditi interesu učenika, sprecifičnostima lokalne sredine i mogućnostima škole.


Obveze učenika:

Usvajanje znanja predviđenih zadacima, kao i postizanje osviještenosti da u svojoj radnoj i životnoj sredini djeluju u cilju očuvanja baštine tehničke kulture.



Literatura:

Stručni časopisi, katalozi izložaba i susreta oldtimera, tvornička dokumentacija, radionička dokumentacija, katalozi i prospekti proizvođača materijala za restauriranje i rezervnih dijelova.







6. 9. Nastavni predmet: DIZAJN POSEBNH EFEKATA

(izborna nastava)

Razred 2. i 3.


Cilj programa:

Usvajanje znanja o posebnim efektima u lakiranju s pomoću kojih se mogu ostvariti posebni optički i estetski zahvati na vozilima i ostalim lakiranim površinama


Zadaci programa:

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izvođenje posebnih efekata u lakiranju, razvijanje kreativnosti i smisla za estetsku obradu lakiranjih površina u svrhu ostvarenja posebnih zahtjeva. Uočiti potrebu za individualiziranjem radnih, transportnih i sportskih te sličnih vozila.


Razred: DRUGI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

Uvod u predmet

Upoznavanje s važnošću posebnih efekata u lakiranju automobila i usvajanje znanja i vještina potrebnih za njihovo izvođenje

1.1 vrste posebnih efekata

1.2 djelovanje posebnih efekata

Povijesni pregled razvoja i izvođenja posebnih efekata na vozilima

Usvajanje znanja o posebnim efektima i poznavanje povijesnog razvoja izvođenja posebnih efekata

2.1 povijesni pregled

2.2 zemlje u kojima se posebni efekti koriste i u koju svrhu

Podjela posebnih efekata

Uočavanje razlike između posebnih efekata i razlozi njihove upotrebe

3.1 posebni efekti izvedeni poliranjem

3.2 posebni efekti izvedeni dekorativnim brušenjem

3.3 posebni efekti izvedeni strukturiranim lakovima

3.4 efekti izvedeni kistom i pismoslikarskom palicom

3.5 efekti izvedeni zračnim kistom

3.6 efekti s pomoću šablona

3.7 špigl efekt (lakiranje aluminija)

3.8 kamuflažno lakiranje

Rad sa pismoslikarskom palicom

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izvlačenje ukrasnih linija pismoslikarskom palicom i kistom povlakačem – šleperom

4.1 vježbe s pismoslikarskom palicom na metalnim podlogama

Rad sa šablonama

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izradu i primjenu šablona

5.1 izrada nacrta za šablonu

5.2 izrada šablone

5.3 otiskivanje šablone na podlogu

Osnove rada sa zračnim kistom

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za rad sa zračnim kistom

6.1 izvedba dekoracije sa zračnim kistom

Praktična izvedba prema vlastitim rješenjima

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izvođenje vlastitih ideja

7.1 vježbe sa zračnim kistom, pismoslikarskom palicom i šablonama

Ukrasni efekti s plastičnom folijom

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izvođenje ukrasnih efekata s plastičnom folijom

8.1 vježbe izvođenja ukrasnih efekata s plastičnom folijom




Razred: TREĆI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

Uvod u predmet

Upoznavanje s posebnim efektima kompliciranije izvedbe i usvajanje znanja i vještina potrebni za njihovo izvođenje

1.1 izrada idejnih rješenja skica i nacrta za posebne efekte

Rad sa šablonama i procrtnicom

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izradu procrtnica, šablona i njihovu primjenu na metalnim lakiranim podlogama

2.1 izrada nacrta za procrtnicu

2.2 prijenos s pomoću procrtnice na podlogu

2.3 izrada nacrta za šablonu

2.4 izrada šablone

2.5 izvedba ukrasnih radova s pomoću šablona

Osnove rada sa zračnim kistom

Usvajanje vještina potrebnih za rad sa zračnim kistom

3.1 vježbanje rada sa zračnim kistom

3.2 izrada idejnog rješenja za dekoraciju

3.3 izvedba dekoracije prema vlastitom idejnom rješenju

Praktična izvedba prema vlastitim rješenjima

Razvijanje kreativnosti u izvedbi dekoracija i usvajanje znanja i vještina potrebnih za njihovo izvođenje u bilo kojoj tehnici

4.1 idejno rješenje prema zadanim propozicijama (narudžbi)

4.2 odabir tehnike koja je u skladu sa zamišljenim rješenjem

4.3 izvedba dekoracije na lakiranoj metalnoj podlozi

Ukrasni efekti s plastičnom folijom

Usvajanje znanja i vještina potrebnih za izvođenje ukrasnih efekata s plastičnom folijom i sličnim materijalima

5.1 lakiranje podloge

5.2 odabir folije i sličnog materijala

5.3 izvedba posebnog efekta (dekoracije)



Metodičke napomene:

Nastavni program moguće je prilagoditi interesu učenika, sprecifičnostima lokalne sredine i mogućnostima škole.


Obveze učenika:

Usvajanje znanja predviđenih zadacima, kao i postizanje osviještenosti da u svojoj radnoj i životnoj sredini djeluju u cilju izvedbe specijalnih efekata na vozilima i drugim metalnim podlogama.


Literatura: Prospekti proizvođača, stručni časopisi.







6. 10. Nastavni predmet: EKOLOGIJA (izborna nastava)


Razred 2. i 3.


Cilj programa:

Cilj ovog izbornog predmeta je da učenik usvoji znanja na osnovu kojih će osvijestiti potrebu i nužnost ponašanja u svojoj radnoj i životnoj sredini u svrhu očuvanja čovjekova okoliša te služiti kao pozitivan primjer ostalima.


Zadaci programa:

Usvojiti spoznaju o važnosti ekološke osviještenosti i ekološkog djelovanja svakog pojedinca. Usvojiti znanja o međuovisnosti u prirodi. Usvojiti znanja o mogućnostima zagađivanja čovjekova okoliša. Usvojiti znanja i prepoznati posljedice onečišćavanja okoliša. Uočiti potrebu i znaiti spriječiti posljedice onečišćenja u autolakirerskoj djelatnosti. Usvojiti potrebu i upoznati se s radom uređaja za recikliranje organskih otapala. Usvojiti prednosti ličilačkih materijala na bazi vode. Spoznati važnost i usvojiti naviku pravilnog zbrinjavanja otpada.




Razred: DRUGI


Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji

1. Uvod u predmet

Usvajanje znanja o važnosti ekološke osviještenosti i ekološkog djelovanja svakog pojedinca

1.1 pojam ekologije

1.2 značenje i uloga ekologije

2. Ekološke organizacijske jedinice

Usvajanje znanja i međuovisnosti žive i nežive prirode, kao i međudjelovanje pojedinih živih sustava te njihov život i opstanak na zemlji

2.1 eko sustavi

2.2 podjela ekosustava prema izvorima i količini energije

2.3 ekološki čimbenici

2.4 protok energije i hranidbene strukture

2.5 kruženje tvari u ekosustavu

2.6 ekološka efikasnost

2.7 ravnoteža svih čimbenika ekosustava

3. Onečišćavanje čovjekove životne sredine

Usvajanje znanja i očuvanje mogućnosti onečišćenja pojedinih dijelova zemlje određenim načinom života i rada

3.1 zagađivanje hidrosfere

3.2 zagađivanje atmosfere

3.3 zagađivanje litosfere

3.4 zagađivanje hrane

4. Štetne posljedice onečišćenja biosfere

Usvajanje znanja i prepoznavanje posljedica onečišćavanja biosfere, kao i mogućnosti pogoršanja stanja u slučaju nepoštovanja ekoloških zakonitosti

4.1 kisele kiše i posljedice

4.2 ozonske rupe

4.3 efekt staklenika

4.4 utjecaj onečišćenja zraka na autolakirersku djelatnost

4.4.1 utjecaj vrsta onečišćenja zraka na sustav pročišćavanja zraka pri ulasku u termokomoru

4.4.2 posljedice onečišćenja zraka

5. Mogućnosti onečišćenja zraka kao posljedice djelatnosti i sprečavanja tog onečišćenja

Spoznaja mogućnosti zagađenja okoliša u autolakirerskoj djelatnosti, ako se ne bi pridržavalo mjera zaštite na radu, te stjecanje znanja o mogućnostima i potrebama korištenja strojeva i uređaja za zaštitu radnika i okoliša

5.1 mogućnosti onečišćenja zraka krutim česticama prilikom pripremanja podloge

5.2 mogućnost onečišćenja zraka aerosolima i plinovima prilikom pripreme i lakiranja podloge

5.3 opremanje radionica alatima i strojevima za odvođenje prašine s mjesta njezina nastajanja. Osobna zaštitna sredstva

5.4 radionički ventilacijski sustavi filtriranje zraka prije ispuštanja u atmosferu iz radioničkih prostora

5.5 opremanje termokomora sa suhim filtrom od vertikalnih uložaka s aktivnim ugljenom za filtriranje izlaznog zraka (tzv. Depurator) na zaštićene (lakirane) površine



Razred: TREĆI


Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)

Sadržaj programa:

Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji

1. Mogućnosti onečišćenja vode i tla kao posljedice autolakirerske djelatnosti i sprečavanje tog onečišćenja
Spoznaja mogućnosti i dugoročnih posljedica zagađenja voda i tla, te mogućnosti sprečavanja tog zagađenja
1.1 mogućnost onečišćenje vode i tla prilikom pripreme podloge

1.2 mogućnosti onečišćenja vode i tla prilikom završnog lakiranja

1.3 sprečavanje onečišćenja vode i tla

2. Recikliranje

Upoznavanje s radom uređaja za recikliranje organskog otpada, kao i uočavanje veće važnosti tog uređaja u ekološkom smislu u odnosu na ekonomski smisao

2.1 recikliranje kao ušteda i kao doprinos smanjenju onečišćenja okoliša

2.2 recikliranje organskih otapala u autolakirerskoj djelatnosti

3. Ekološki značaj ličilačkih materijala na bazi vode

Spoznaja o štetnosti organskih otapala, te s time u vezi važnost njegove zamjene s vodom i potrebe racionalnog korištenja kao sredstvo za čišćenje

3.1 organska otapala kao jedan od glavnih onečišćivaća čovjekova okoliša

3.2 lakovi na bazi vode i njihova primjena

3.3 ostali ličilački materijali na bazi vode i njihova prmjena

3.4 uloga proizvođača ličilačkih materijala, situacija na tržištu i zakonski normativi s obzirom na udio organskog otapala u ličilačkim materijalima

3.5 racionalna upotreba organskog otapala kao sredstva za čišćenje alata i uređaja

4. Pravilno zbrinjavanje otpada

Spoznaja o važnosti pravilnog zbrinjavanja otpada. Usvajanje znanja o mogućnosti njegove selekcije

4.1 odlagališta posebnih otpada i njihovo stručno i propisno zbrinjavanje

4.2 važnost selekcije otpada u radionici

4.3 organizirano odvoženje otpada

5. Ekološki značaj i mogućnosti pojedinaca u autolakirerskoj djelatnosti

Osvješćivanje značaja svakog pojedinca na ekološko djelovanje

5.1 mali doprinos svakog pojedinog djelatnika u autolakirerskoj radionici ima veliki značaj za cijelo čovječanstvo. Pojedinačan pozitivan primjer izaziva pozitivnu lančanu reakciju novih generacija

5.2 upoznavanje s udrugama za zaštitu okoliša i djelovanje u sklopu njih Redovito praćenje časopisa s područja zaštite okoliša





Metodičke napomene:

Nastavni program moguće je prilagoditi interesu učenika, sprecifičnostima lokalne sredine i mogućnostima škole. Preporučuje se da učenici uživo vide posljedice onečišćenja okoliša, kao i pozitivne rezultate pridržavanja mjera zaštite okoliša.



Obveze učenika:

Usvajanje znanja predviđenih zadacima, kao i postizanje osviještenosti da u svojoj radnoj i životnoj sredini djeluju u cilju zaštite okoliša.



Literatura:

- Uvod u globalnu ekologiju, Vjekoslav Glavač. Zagreb, 2001.

- Okoliš i održivi razvoj, Ivan Cifrić. Zagreb, 2002.

- Osnove ekologije, Ratimir Klepac, Zagreb, 1980.

- Ekologija, Michael Scott, Zagreb, 1998.

- Zaštita okoliša danas i sutra, Mate Matas, V. Simončić, S. Šobot , Zagreb 1992.

Časopis: Okoliš, glasilo Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja, Zagreb, kontinuirano praćenje






D - PRAKTIČNA NASTAVA


6. 10. Nastavni predmet: TEHNOLOŠKE VJEŽBE


Razred 1., 2. i 3.

Tjedni (ukupni) fond sati:


Cilj programa:

Usvojiti znanja i vještine potrebne za samostalno izvođenje autolakirerskih radova i posebnih efekata (ukrasni radovi), steći osnovna znanja o zaštiti na radu potrebna za siguran rad.


Zadaci programa:

Uvježbati i razviti motoriku i koordinaciju potrebnu za izradu uobičajenih radova i posebnih efekata na podlozi te razviti smisao za čistu i estetsku obradu podloge. Usvojiti zaštitne mjere potrebne za siguran rad.



Razred: PRVI

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Uvod u predmet

- stjecanje navike svakodnevnog vođenja dnevnika rada

- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa

- stjecanje uvida u odnose u svojoj profesiji i uspostavljanje komunikacije sa suradnicima kao i društvom u cjelini

- upoznati propise o sigurnom radu u procesu rada

1.1 upute za vođenje radne mape

1.2 upoznavanje s dužnostima i pravima ućenika na naukovanju

1.3 upotreba osobnih zaštitnih sredstava u radionicama

2. Vrste lakirerskih podloga

- uvid u vrste i različita svojstva podloga

- upoznati osnovne predradnje s obzirom na vrstu podloge

- metalne podloge

- plastične podloge

- drvene podloge

3. Alati i strojevi za obradu podloga

- upoznati vrste alata u autolakirerskoj struci

- stjecanje uvida u moguće opasnosti pri radu s takvim strojevima i alatima

4. Priprema radnog mjesta

- zaštita na radu, sprečavanje nesreća

- upoznavanje s propisima o odlaganju otpada

4.1 upoznati se s ekološkim uvjetima i zbrinjavanjem otpadnih tvari i zaštitnim i radnim spravama

5. Priprema podloge za lakiranje

- uvid u vrste i način uporabe pojedinih vrsta brusnih papira s obzirom na vrstu brušenja

5.1 čišćenje i odmašćivanje podloga

5.2 uklanjanje korozije mehanićkim putem

- suho, vodeno grubo, fino brušenje

- uklanjanje korozije kemijskim sredstvima

6. Uklanjanje starih naliča

- upoznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča te njihova primjena

- mehaničkim putem

- kemijskim putem

7. Temeljenje podloge prskanjem
- upoznati uvjete za izvođenje autolakirerskih radova

- upoznati tehniku izvođenja autolakirerskih radova

- upoznati fizikalne i kemijske postupke ove faze rada

7.1 važnost nanošenja temeljne boje

7.2 vrste temelja s obzirom na vrste podloga

7.3 nanošenje temeljne boje kistom

7.4 nanošenje temelja

8. Osnove linijskog crtanja

- osposobljavanje za izvođenje dekorativnih radova na podlogama

- sposobnost ovladavanja crtaćim priborom

- razvijanja umijeća opisa oblika linijom

- upućivanje u upotrebu mreže pri prikazivanju određenog oblika

- ovladavanje vještinom viziranja i određivanju veličina predmeta s obzirom na okružje u kojem se nalaze

8.1 povećanje i smanjivanje crteža s pomoću mreže

8.2 crtanje na temelju promatranja

8.3 tonski prikazi




Metodičke napomene:

Prije svake vježbe ukratko objasni sadržaj vježbe i demonstrirati postupak u primjeni materijala i alata. Učenik tada oponaša viđeni postupak i nastoji postići što bolje rezultate. U početku učenik radi pod kontrolom nastavnika koji ispravlja pogreške i daje poticaj da bi u daljnjoj fazi učenik bio spreman samostalno obaviti zadatak. S obzirom na karakter autolakirerskih radova vježbe se održavaju u manjim grupama (maks. 8 - 10, i uz pomoć instruktora kv majstora autolakirera).


Obveze učenika:

Učenik mora imati odgovarajuće radno odijelo, osobna zaštitna sredstva i alat. Učenik mora redovito biti na vježbama (propisani broj sati) i uredno voditi mapu (dnevnik tehnoloških vježbi).


Literatura:

Priručnici, prospekti i tehnički listovi proizvođača.




Razred: DRUGI


Tjedni ( ukupni ) fond sati: 3 (105)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Ukrasne tehnike

- usvojiti znanja i vještine potrebne za izvođenje ukrasnih radova na podlogama

- savladati rad s ravnalom i pismoslikarskom palicom

1.1 vježbe povlačenja linija (liniranje)

1.2 liniranje (mreža)

1.3 dijagonale i kose linije

1.4 rad s procrtnicom

2. Rad na metalnim podlogama

- usvojiti znanja i vještine potrebne za čiščenje i temeljenje metalnih podloga strojno i ručno

2.1 čišćenje podloga

2.2 temeljenje podloga s 1k, 2k

2.3 temeljenje reaktivnom temeljnom bojom

3. Brušenje podloga i međuslojeva naliča

- usvojiti znanja i vještine potrebne za brušenje međuslojeva naliča

Brušenje međuslojeva naliča

4. Zaglađivanje neravnina

- zaštita na radu, sprečavanje nesreća

- upoznavanje s propisima o odlaganju otpada

4.1 kitanje i brušenje

4.2 nanašanje filera špricanjem

4.3 brušenje filera na vodu



Metodičke napomene:

Prije svake vježbe ukratko objasni sadržaj vježbe i demonstrirati postupak u primjeni materijala i alata. Učenik tada oponaša viđeni postupak i nastoji postići što bolje rezultate. U početku učenik radi pod kontrolom nastavnika koji ispravlja pogreške i daje poticaj da bi u daljnjoj fazi učenik bio spreman samostalno obaviti zadatak. S obzirom na karakter autolakirerskih radova vježbe se održavaju u manjim grupama (maks. 8 - 10, i uz pomoć instruktora kv majstora autolakirera).


Obveze učenika:

Učenik mora imati odgovarajuće radno odijelo, osobna zaštitna sredstva i alat. Učenik mora redovito biti na vježbama (propisani broj sati), uredno voditi mapu (dnevnik tehnoloških vježbi).


Literatura:

Priručnici, prospekti i tehnički listovi proizvođača.






Razred: TREĆI


Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (96)

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Ukrasne tehnike

- usvojiti znanja i vještine potrebne za izvođenje ukrasnih radova na podlogama

- uvid u vrste i različita svojstva podloga

- upoznavati osnovne predradnje s obzirom na vrstu podloge

- usvojiti znanja i vještine potrebne za izvođenje ukrasnih radova na metalnim podlogama

- usvojiti znanja i vještine potrebne za izvođenje ukrasnih radova na metalnim podlogama

- usvojiti znanja i vještine potrebne za izvođenje ukrasnih radova s pomoću zračnog kista

Skice za procrtnicu i izrada procrtnice

Prijenos procrtnice na podlogu i izvlačenje linija po procrtnici

Skica za šablonu i izrada šablone za ukrasne radove na metalnim podlogama

Ukrasni radovi na metalnoj podlozi s pomoću šablone

Drugi ukrasni radovi s pomoću zračnog kista

2. Tehnički propisi

Upućivanje u obrtničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izrađivanje ličilačkih radova

3. Priprema za lakiranje i lakiranje

- usvojiti znanja i vještine potrebne za kompletnu pripremu vozila za lakiranje i završno lakiranje

- uvježbati rad s prskalicom

Čišćenje i odmašćivanje

Grubo kitanje i brušenje

Fino kitanje i brušenje

Špricanje filera i brušenje na vodu

Nanošenje predlaka i završno lakiranje




Metodičke napomene:

Prije svake vježbe ukratko objasni sadržaj vježbe i demonstrirati postupak u primjeni materijala i alata. Učenik tada oponaša viđeni postupak i nastoji postići što bolje rezultate. U početku učenik radi pod kontrolom nastavnika koji ispravlja pogreške i daje poticaj da bi u daljnjoj fazi učenik bio spreman samostalno obaviti zadatak. S obzirom na karakter autolakirerskih radova vježbe se održavaju u manjim grupama (maks. 8 - 10, i uz pomoć instruktora kv majstora autolakirera).


Obveze učenika:

Učenik mora imati odgovarajuće radno odijelo, osobna zaštitna sredstva i alat. Učenik mora redovito biti na vježbama (propisani broj sati), uredno voditi mapu (dnevnik tehnoloških vježbi).


Literatura: Priručnici, prospekti i tehnički listovi proizvođača.







6.12. Nastavni predmet: PRAKTIČNA NASTAVA

D2 - U ŠKOLI

D3 - U RADNOM PROCESU


Razred 1., 2. i 3.


Cilj programa:

Naučiti i uvježbati samostalno izvoditi kompletne radnje za standardne i posebne zaštitne i autolakirerske radove.


Zadaci programa:

Osposobiti učenika da prepozna opasnosti koje su moguće na radnom mjestu, njihovo uklanjanje te stjecanje znanja o načinima pomoći. Upoznavanje s vrstama podloge i njihovim karakteristikama. Usvajanje znanja i vještina o metodama saniranja i priprema podloge. Učenika upoznati s opasnostima na radnom mjestu i uvježbati tehnike pomoći i samopomoći.

Naučiti izvesti sve potrebne predradnje na podlogama zajedno s pridržavanjem svih ekoloških i zaštitnih mjera. Naučiti koristiti glavne autolakirerske alate kao i znati upotrijebiti odgovarajuće materijale. Spoznati u radnim postupcima zaštitne i estetske funkcije naliča. Naučiti samostalno raditi i donositi odluke o odgovarajučim postupcima u određenim vrstama završnog i zaštitnog lakiranja. Upoznati više vrsta završnog naliča i njihove posebnosti. Znati primijeniti adekvatne postupke i materijale pri rješavanju različitih problema.





Razred: PRVI


Ukupni fond sati: 325(D2)+540(D3)=865

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Uvod u predmet

- stjecanje uvida u odnose u svojoj profesiji, uspostavljanje potrebne komunikacije sa suradnicima,

- spoznaja radnih, zakonskih, ekonomskih, političkih i socijalnih odnosa

- stjecanje uvida u kompleksnost autolakirerskog zanimanja

- spoznati alate, pribor i uređaje karakteristične za autolakiresko zanimanje

1.1 upoznavanje s dužnostima i pravima učenika na naukovanju.

1.2 uvod u auto lakirersko zanimanje: tehnika izvođenja autolakirerskih radova (osnove)

1.3 osnovna znanja o alatima i uređajima

2. Zaštita na radu

- upoznavanje bitnih odrednica zakona i pravilnika o zaštiti na radu
- upoznati zakonske propise i institucije osiguranja od nesreća

- uočiti glavne izvore opasnosti na radnom mjestu autolakirera i usvojiti informacije kako se zaštititi od tih opasnosti

- stjecanje navika nošenja osobnih zaštitnih sredstava prilikom obavljanja autolakirerskih poslova
- razvijanje ekološke svijesti u učenika

2.1 osnove zaštite na radu

2.2 načela za sprečavanje nezgoda na radu

2.3 izvori opasnosti na radnom mjestu autolakirera i način zaštite

2.4 mehanički izvori opasnosti i mjere zaštite pri radu s ručnim alatom i mehaničkim ručnim alatom

2.5 opasnosti od električnog udara i mjere predostrožnosti

2.6 opasnosti od štetnih tvari i osnovna zaštitna sredstva

2.7 opasnosti od požara i eksplozija

2.8 zaštita radnog i životnog okoliša

3. Izvođenje predradnji na podlogama

- upoznavanje s različitim vrstama lakirerskih podloga

- uočiti važnost pripremnih radnji na podlogama

- primjenjivati propise o sigurnom radu u procesu rada

- usvojiti informacije o uzrocima nastanka korozije u različitim materijalima i o načinima zaštićivanja podloga od korozije

3.1 vrste podloga: metalne, plastične, drvene

3.2 sredstva za zaštitu ruku, nogu i tijela pri izvođenju predradnji

3.3 alati i uređaji za izvođenje predradnji na podlogama

3.4 atmosferski kemijsko-fizički i mehanički štetni utjecaji

3.5 starosni čimbenik

4. Čišćenje i odmašćivanje metalnih podloga

- uočiti važnost temeljitog čišćenja i odmašćivanja podloge prije nanošenja temeljne boje

- usvojiti informacije o svojstvima kemijskih sredstava za čišćenje i odmašćivanje podloga te uočiti opasnosti koje postoje pri radu s tim tvarima

- stjecanje navike nošenja osobnih zašt. sredstava

- stjcanje vještine pravilne upotrebe alata

4.1 kemijska sredstva za čišćenje i odmašćivanje podloga

4.2 mehaničko čišćenje podloge

4.3 skidanje hrđe brusnim papirom, alatima i el. brusilicom

4.4 upoznavanje s tehnikom pjeskarenja i spaljivanja hrđe

5. Skidanje starog naliča

- poznavanje alata za čišćenje:

žičane četke, strugači i lopatice, brusni papir

- upoznati se sa svojstvima kemikalija za skidanje starih naliča te uočiti opasnosti pri radu s tim tvarima

- stjecanje navike nošenja osobnih zašt. sredstava

5.1 skidanje starog naliča mehaničkim putem

5.2 skidanje starog naliča kemikalijama

5.3 čišćenje aluminijskih podloga

5.4 čišćenje dijelova vozila koji su oštećeni ili su novougrađeni

6. Tehnika izravnavanja podloga

- usvajanje znanja potrebnih za izravnavanje podloga

6.1 određivanje neravnina

6.2 kitovi za izravnavanje podloga

6.3 brušenje kita

7. Temeljene podloge

- uočiti važnost temeljenja podloge i usvojiti za to potrebna znanja

7.1 važnost temeljne boje

7.2 pripremanje temelja

7.3 jednokomponentni temelji

7.4 dvokomponentni temelji

8. Osnovna znanja o alatima , strojevima i uređajima za izvođenje autolakirerskih radova
- upoznavanje s alatima, priborom, strojevima i uređajima karakterističnim za autolakirersko zanimanje

8.1 uporaba osnovnih alata

8.2 uporaba pomoćnih alata

8.3 postavljanje i korištenje radnih sprava: ljestava, stalaka, komora

9. Zaravnavanje podloga

- usvajanje znanja i vještina potrebnih za postizanje savršeno ravnih površina – podloga za lakiranje

- usvajanje znanja i vještina potrebnih za modeliranje zakrivljenih površina i kompliciranih volumena

9.1 kitanje

9.2 brušenje kita

9.3 dokitavanje

10. Tehnika prskanja

- usvajanje znanja i vještina potrebnih za pravilno nanašanje masa za zaravnavanje (šprickita)

10.1 pripremanje kita za prskanje

10.2 prskanje kita

10.3 dokitavanje

10.4 fino brušenje





Metodičke napomene:

Učeniku se metodom demonstracije i opisivanja izlaže radni postupak primjenom materijala i ispravnim korištenjem alata. Učenik oponaša ovaj postupak i pod nadzorom nastavnika – instruktora uviđa i ispravlja svoje pogreške te nastoji u daljnjoj etapi radnju izvesti sa što manje pogrešaka i samostalno. Metodom ponavljanja učenik treba steći vještinu i rutinu u obavljanju poslova kao i potrebna znanja prepoznavanja problema i njihova rješavanja.



Obveze učenika:

Učenik mora imati radno odijelo te odgovarajući alat i osobna zaštitna sredstva. Učenik mora odraditi propisani broj radnih sati na vježbama kako u školi tako i kod obrtnika.



Literatura:

Katalozi i tehnički listovi proizvođača.





Razred: DRUGI


Ukupni fond sati: 165 (D2) + 630 (D3) = 795

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Čišćenje i odmašćivanje metalnih podloga

- stjecanje navike brižljive pripreme podloge prije nanašanja temeljnog sloja

- stjecanje vještine pravilne upotrebe različitih alata i strojeva

- stjecanje uvida u potrebu stalnog nošenja osobnih zašt. Sredstava

- osposobiti se za primjenu raznih otapajućih sredstava uz što manje rasipanje otapala za odmašćivanje

- uočiti opasnosti od požara i eksplozija kod nepažljivom rukovanju kemikalijama te steći navike opreznosti

1.1 skidanje korozije, nečistoća i starog naliča s pomoću brusnih alata i strojeva

1.2 kemijsko čišćenje i odmašćivanje

1.3 čišćenje čeličnih i pocinčanih podloga

1.4 priprema aluminijske podloge za lakiranje

2. Uklanjanje starog naliča i izravnavanje podloge

- usvajanje vještina rada poliesterskim kitovima

- razvijanje osjećaja za sistematičan rad, urednost i preciznost

- usvajanje navike nošenja osobnih zaštitnih sretstava

- usvojiti informacije o točnom doziranju utvrđivača u kitu i mogućim pogreškama ako se ne pridržava točnih uputa proizvođača

2.1 tehnika izravnavanja podloge

2.2 određivanje neravnina

2.3 kitovi za izravnavanje podloga

2.4 priprema poliester kita

2.5 uporaba alata za kitanje podloge

2.6 čišćenje alata nakon kitanja podloge

2.7 upotreba kontrolne boje

2.8 brušenje kita brusilicom

2.9 tehnika dokitavanja

3. Nanošenje reaktivnog temelja ili dvokomponentnih temelja
- uočiti važnost temeljenja podloge i usvojiti potrebna znanja za obavljanje tih radova

3.1 nanošenje reaktivnog temelja

3.2 nanošenje dvokomponentnog temelja

4. Prskanje punila (filera)

- usvojiti potrebna znanja i vještine za prskanje filera

4.1 priprema za prskanje filera

4.2 način izvođenja

4.3 tehnički naputci za rad

4.4 osobna zaštitna sredstva

5. Priprema komore za lakiranje

6. Prskanje laka

- usvojiti znanja i vještine potrebne za pripremu komore

- usvajanje vještine nanošenja laka prskanjem i znanja za pripremu laka

5.1 tehničke i tehnološke upute za rad

5.2 način izvođenja

6.1 priprema laka

6.2 priprema visokotlačne prskalice

6.3 način izvođenja

6.4 održavanje uređaja za lakiranje

7. Priprema za završno lakiranje dijelova

- usvojiti vještine zaštite dijelova koji se ne lakiraju

7.1 zaštita dijelova kojise ne lakiraju

7.2 naćin izvođenja

7.3 tehnički naputci za rad

7.4 osobna zaštitna sredstva

8. Brušenje filera

- usvojiti znanja i vještine potrebne za uklanjanje malih neravnina i riseva

8.1 tehnički naputci za rad

8.2 osobna zaštitna sredstva




Metodičke napomene:

Učeniku se metodom demonstracije i opisivanja izlaže radni postupak primjenom materijala i ispravnim korištenjem alata. Učenik oponaša ovaj postupak i pod nadzorom nastavnika – instruktora uviđa i ispravlja svoje pogreške te nastoji u daljnjoj etapi radnju izvesti sa što manje pogrešaka i samostalno. Metodom ponavljanja učenik treba steći vještinu i rutinu u obavljanju poslova kao i potrebna znanja prepoznavanja problema i njihova rješavanja.



Obveze učenika:

Učenik mora imati radno odijelo te odgovarajući alat i osobna zaštitna sredstva. Učenik mora odraditi propisani broj radnih sati na vježbama kako u školi tako i kod obrtnika.



Literatura:

Katalozi i tehnički listovi proizvođača.




Razred: TREĆI


Ukupni fond sati: 64 (D2) + 640 (D3) =704

Sadržaj programa:

Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji

1. Pripremni radovi na cjelokupnoj pripremi vozila nakon autolimarskih radova

- stjecanje znanja i vještina za pripremu vozila za cjelokupnu obnovu školjke

- usvojiti znanje i vještine za odabir i zaštitu dijelova koji se ne lakiraju

1.1 demontaža dijelova koji se ne lakiraju

1.2 čišćenje mjesta zavarivanja

1.3 kitanje i brušenje udubina i neravnina na vozilu

2. Brušenje oštećenih dijelova brusnim strojevima te matiranje cijelog vozila

- usvajanje vještine matiranja svih dijelova automobilske školjke

2.1 brušenje oštećenih dijelova brusnim strojevima te matiranje cijelog vozila

3. Modeliranje poliester kitom svih neravnina i udubina na cijeloj površini vozila

- usvajanja vještina modeliranja poliester kitom

3.1 modeliranje poliester kitom svih neravnina i udubina na cijeloj površini vozila

4. Nanošenje temeljnih boja na poliester kit i očišćeni lim na vozilu

- usvajanje vještina nanošenja temeljnih boja

4.1 nanošenje temeljnih boja na poliester kit i očišćeni lim na vozilu

5. Nanošenje kita za štrcanje ili filera na prethodno obrađenu podlogu
- usvajanje vještine prskanja kita za štrcanje i filera
5.1 nanošenje kita za štrcanje ili filera na prethodno obrađenu podlogu

6. Vodobrusno brušenje cijelog vozila prije završnog lakiranja

- uvježbavanje mokrog brušenja cijelog vozila prije nanošenja završnog laka

6.1 vodobrusno brušenje cijelog vozila prije završnog lakiranja

7. Pokrivanje vozila sa zaštitnim papirnatim folijama prije lakiranja

- uvježbavanje zaštite dijelova vozila papirom i ljepljivim trakama

- usvajanje znanja vještine miješanja laka prema katalogu boja

7.1 priprema komore za završno lakiranje

7.2 pripremanje i prskanje završnog laka

8. Ispravljanje nedostataka na završnom laku

- usvajanje vještina potrebnih za ispravljanje nedostataka na završnom laku

8.1 različiti načini ispravljanja nedostataka

A) poliranjem

B) brušenjem

C) ostali načini

Napomena: S obzirom na specifičnost struke nije nužno strogo se pridržavati roka realizacije, već se navedeni radovi i vježbe izvode tijekom cijele godine ovisno o mogućnostima i raspoloživim podlogama.




Metodičke napomene:

Učeniku se metodom demonstracije i opisivanja izlaže radni postupak primjenom materijala i ispravnim korištenjem alata. Učenik oponaša ovaj postupak i pod nadzorom nastavnika – instruktora uviđa i ispravlja svoje pogreške te nastoji u daljnoj etapi radnju izvesti sa što manje grešaka i samostalno. Metodom ponavljanja učenik treba steći vještinu i rutinu u obavljanju poslova kao i potrebna znanja prepoznavanja problema i njihova rješavanja.



Obveze učenika:

Učenik mora imati radno odjelo te odgovarajući alat i osobna zaštitna sredstva. Učenik mora odraditi propisani broj radnih sati na vježbama kako u školi tako i kod obrtnika.



Literatura:

Katalozi i tehnički listovi proizvođača.






7. ISPITNI KATALOG POMOĆNIČKOG ILI ZAVRŠNOG ISPITA



Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.

Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske/praktične vježbe). Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.


Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita

Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.


Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:


Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10




Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno mjerenje temeljem bodovne ljestvice:


92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )


Stručno-teorijski dio ispita



Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno. Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.



Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj ljestvici:


90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)


Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.





7.1. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA



Ispitni cilj:

Na ispitu se provjerava učenikovo poznavanje mjera osobne zaštite i sigurnosti pri radu te zaštite okoline i poznavanje ekoloških zaštitnih mjera.

Provjerava se sposobnost iščitavanja tehničke dokumentacije, izračun potrošnje materijala i obavljenih radova te obračun ukupnih troškova.

Osim toga učenik mora poznavati različite vrste alata, strojeva i materijala za uspješno izvođenje posla. Potrebno je poznavati i tehnološke postupke za pipremu podloge za zaštitno i završno lakiranje svih vrsta metalnih i plastičnih podloga te raznih vrsta vozila.



Znanja:

Sadržaj
Znanja
Nastavna i radna sredstva

OSNOVE ZAŠTITE PRI RADU I OPASNOSTI NA RADNOM MJESTU

Učenik mora znati objasniti koje su to osnovne mjere zaštite pri radu te na koje opasnosti nailazi pri radu.

Posebno mora znati specifične opasnosti u autolakirerskom zanimanju kao što su: opasnosti od električne struje, opasnosti od otrovnih i štetnih tvari, opasnosti od požara i eksplozije, opasnosti od zapaljivih tekućina, opasnosti od prašine i opasnosti od mehaničkog ozljeđivanja. Učenik mora znati objasniti koja su to zaštitna sredstva osobne zaštite potrebna u pojedinim fazama rada.
Udžbenik Zaštita pri radu, dijapozitivi, priručnici, pravilnici o zaštiti pri radu, sheme s prikazima.

ORGANIZACIJA RADILIŠTA
Treba znati objasniti ustroj i organizaciju radilišta. Poznavati način organizacije i podjele posla te odnose među izvršiocima posla tijekom različitih faza rada. Treba poznavati prostornu organizaciju radionice u svrhu racionalnog i ekonomičnog obavljanja autolakirerskih radova. Treba poznavati normative za obavljanje pojedinih vrsta radova.
Priručnici, katalozi proizvođača i opreme i tablica s normativima.


IZRAČUN VRIJEDNOSTI OBAVLJENOG POSLA MATERIJALA
Učenik mora na praktičnom primjeru napraviti kalkulaciju o obavljenom poslu i potrošenom materijalu. Mora znati normative za kompletno lakiranje vozila i pojedine dijelove karoserije. Mora znati normative utrošaka različitih vrsta završnih materijala i raznih materijala potrebnih za pripremu podloge.
Tablice normativa, tehnički listovi proizvođača autolakirerskih materijala, katalozi i kalkulator.


ODNOSI SA STRANKAMA
Treba opisati način komuniciranja i odnos prema stranka i naručiteljima posla i to znati primijeniti u praksi.
Poslovni bonton, upute za komuniciranje.


ZNANJE O ALATIMA, POMOĆNIM ALATIMA, RADNIM NAPRAVAMA I STROJEVIMA

Učenik mora poznavati sve potrebne alate i strojeve za obavljanje autolakirerskih radova. Točno ih mora opisati i objasniti njihovu funkciju i princip rada. Posebno točno mora poznavati alate i strojeve za brušenje, te uređaje za prskanje boja. Mora znati navesti uzroke mogućih pogrešaka u funkcioniranju i postupak uklanjanja tih pogrešaka.

Treba znati pokazati znanja potrebna za održavanje i čišćenje alata.

Treba znati objasniti funkcioniranje komora za lakiranje te potpuno poznavati sve njezine dijelove i način održavanja.
Katalozi proizvođača, upute za upotrebu od proizvođača, CD-rom, alati i strojevi.



POZNAVANJE PODLOGA

Treba znati sve o vrstama podloga, na kojima se izvode radovi:

- željezne i čelične podloge

- aluminijske podloge

- poncičane podloge

- plastične podloge

- stari nalič kao podloga za ličenje

- drvene podloge.

Slike, tablice, priručnici, CD-rom.



POZNAVANJE MATERIJALA

Učenik treba poznavati vrstu i podrijetlo i upotrebnu vrijednost osnovnih i pomoćnih autolakirerskih materijala.

Mora znati razlikovati tehnološke razlike u upotrebi raznih vrsta materijala. Mora poznavati i različite vrste kitova i masa za zaglađivanje kao i posebne materijale za prevlačenje i obradu podloga. Mora znati uočiti vezu između vrsta materijala i razlike u tehnološkim postupcima pri njihovoj primjeni.
Katalozi, tehnički listovi proizvođača autolakirerskih materijala i priručnici za upotrebu.



TEHNOLOGIJA IZVOĐENJA RADOVA

Učenik mora znati prepoznati vrste i fizikalno stanje podloga, kao i opisati potrebne mehaničke i kemijske predradnje za uspješno izvođenje autolakirerskih radova.

Osim toga treba poznavati i znati odabrati vrstu materijala koja se treba upotrijebiti u konkretnom slučaju.

Učenik mora poznavati osnovne mjere zaštite i zaštite prostora u radionici te dijelove koji se ne lakiraju. Treba znati pravilno zbrinuti otpad.
Tehnički listovi proizvođača, priručnici i katalozi proizvođača autolakirerskih materijala, shematski prikazi, CD-rom.




Metodičke napomene:

Učenik odgovara pismeno na izabrana pitanja u ograničenom vremenu, najviše četiri sata a ako ne zadovolji na pismenom ima mogućnost izaći na usmeni ispit.



Obveze učenika:

Učenik na ispit donosi potrebni pribor (pisaći pribor, papir i drugo) te kalkulator.




7.2. PRAKTIČNI RAD (PRAKTIČNI DIO ZAVRŠNOG ISPITA)



Praktični dio završnog ispita može trajati do 35 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak.


Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz područja koja pripadaju tehnologiji zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim centrima.


U taj dio praktičnog dijela ulaze područja:

- sastavljanje i rastavljanje špice za lakiranje

- primjena tonske karte pri odabiru boja za popravno lakiranje

- priprema kita za zaravnavanje podloge

- priprema filtera za špricanje

- priprema laka za špricanje

- zaštita i obljepljivanje dijelova koji se ne lakiraju

- priprema komore

- probno špricanje laka

- završno lakiranje.


Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina iz područja bitnih za autolakirersko zanimanje, a izvodi se u obrtničkim radionicama u kojima je učenik bio na naukovanju, u školskim radionicama obrtničkih škola (ako ih ima) ili na drugom propisanom mjestu.


U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze područja:

- uklanjanje starog naliča i korozije

- čišćenje i odmašćivanje podloge

- kitanje i brušenje (zaravnavanje podloge)

- špricanje filera

- fino brušenje filera (suho ili mokro)

- obljepivanje i zaštita dijelova vozila koje se ne lakiraju

- priprema komore za lakiranje i špricanje završnog laka



Ispitni cilj:

Utvrditi učenikova praktična znanja i vještine u realnim okolnostima pri lakiranju pojedinih dijelova vozila i lakiranju kompletnog vozila.

Provjeriti njegovo poznavanje tehnoloških zahvata u praktičnoj primjeni.


Način provjere znanja i umijeća:

Učenik u zadanom roku od najmanje 35 sati treba izraditi kompletnu pripremu vozila ili njegovih dijelova za završno obojenje (lakiranje) sa svim potrebnim predradnjama.

Treba uzeti u obzir da na vozilima postoje različite vrste podloga (metal, plastika) i da za njihovo obojenje treba primijeniti odgovarajuće tehnološke postupke.

Pri tome treba potrošiti optimalnu količinu materijala, a pri radu se mora pridržavati svih osobnih mjera zaštite pri radu te svih ekoloških mjera pri zbrinjavanju otpada.





SADRŽAJ
ZNANJA
NASTAVNA I RADNA SREDSTVA


OSNOVNE MJERE ZAŠTITE

Učenik mora znati zaštititi sebe i radnu okolinu u kojoj radi te se pridržavati osobnih i sigurnosnih mjera zaštite propisanih Pravilnikom zaštite pri radu u autolakirerskoj radionici.

Treba dobro poznavati mjere zaštite pri radu s otrovnim i zapaljivim materijalima, opasnosti od električne struje, opasnosti od prašine i dimova, opasnosti od požara i eksplozije, opasnosti od mehaničkog ozljeđivanja u radu s alatima i strojevima.

Treba poznavati osnove pružanja prve pomoći i samopomoći.
Radno odijelo i osobna zaštitna sredstva: rukavice, naočale i priručna maska.


PRIPREMA PODLOGE ZA LAKIRANJE:

- METALNE

- PLASTIČNE

Potrebno je skinuti stare slojeve boje mehanički. Potrebno je ukloniti koroziju mehanički i eventualno kemijski. Treba poduzeti sve potrebne mjere i znanja da se kroz pripremne faze rada podloga pripremi za obojenje. Kod plastične podloge učenik treba znati ustanoviti

postoje li mehanička oštećenja i treba ih znati sanirati na odgovarajući način. Mora znati odabrati i primijeniti temeljne materijale ovisno o vrsti podloge: željezna, aluminijska, poncičana, plastična. Učenik treba znati primijeniti odgovarajuću tehnologiju u pripremi temeljnih materijala. Učenik treba znati pravilno zbrinuti otpadne materijale.
Strugači, žičane četke, brusni papiri, lopatice, kistovi za otprašivanje i čišćenje i uređaj za pjeskarenje.



FINO ZAGLAĐIVANJE I KITANJE METALNIH I OSTALIH PODLOGA

Učenik mora znati zagladiti odgovarajućim (poliester i sl.) kitom podlogu, pravilno upotrebljavajući materijal i alat. Mora znati omjere miješanja kita i utvrđivača ovisno o temperaturi radnog prostora. Mora znati pravilno promiješati i nanijeti kit na podlogu. Mora znati odabrati odgovarajući način obrade nanesenog kita (ručno ili strojno) i odgovarajuću gradaciju papira za brušenje.

Mora znati procjeniti da je li podloga dovoljno zaravnana i učiniti sve što je potrebno da je dovede u red.

Mora znati primijeniti odgovarajuće dodatke kada priprema i zaravnava plastičnu podlogu.

Treba znati podlogu fino pobrusiti i zagladiti.

Treba znati nanijeti filer špricanjem i isti fino pobrusiti (mokro ili suho).
Japanska lopatica, njemačka lopatica, brusni papir, kajla za brušenje, vibracijska i rotacijska brusilica s usisačem za prašinu i šprica za špricanje filera (visokotlačna prskalica).



PREDLAKIRANJE I ZAVRŠNO LAKIRANJE

Mora znati ocijeniti je li špricanje filera dovoljno za predlakiranje ili treba nanijeti sloj predlaka (baze) prije završnog lakiranja. Potrebno je ravnomjerno nanoseći lak uz racionalni utrošak materijala obaviti lakiranje vozila.

Mora znati ravnomjerno i pravilno voditi špricu.

Treba znati izvesti sve vrste završnog lakiranja:

- klasično

- jednoslojno metalik

- dvoslojno metalik (baza+bezbojni lak)

- kristalefekt lakiranje

- lakiranje «vodenim lakovima».

Učenik mora znati primijeniti odgovarajuće tehnološke postupke pri uporabi raznih vrsta završnih lakova.
Nastavna i radna sredstva: termokomora za lakiranje i infracrveni grijač, visokotlačna prskalica, H.V.L.P. šprica (zelena šprica).



Metodičke napomene:

Učenik dobije zadatak koji mora samostalno izvršiti u roku od 35 radnih sati i to u svim dijelovima pravilno postupajući i koristeći primjerene materijale.

Također mora znati pravilno zbrinuti otpad.

Učenik odgovara na nekoliko pitanja vezanih uz konkretnu podlogu, materijal i postupak izvedbe.



Obveze učenika:

Učenik na ispit donosi radno odijelo i potreban alat kao i osobna zaštitna sredstva.






8. Prijelazne i završne odredbe


Program obrazovanja za zanimanje autolakirer koji se ostvaruje na osnovi ovog nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će postupno zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu u program za zanimanje autolakirer obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje autolakirer ranijih godina, nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.








 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum