Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

PLAN I PROGRAM ZA ZANIMNANJE STROJOBRAVAR

 [ 1. dio ]


Tehnologija strojobravarije - Treća godina:



Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Mehanički sustavi i montažna tehnika

Sastavljanje i montaža u sklopove

Sastavljanje i montaža elemenata prijenosa snage i gibanja

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Upoznati najvažnije postupke sastavljanja

Upoznati važnost i primjenu pojedinih elemenata prijenosa snage i gibanja

Mehanički sustavi

Sastavljanje:

- sastavljanje vijcima i maticama

- sastavljanje zaticima i svornjacima

- sastavljanje klinovima

- sastavljanje spojkama

- spajanje prešanjem

- ugradnja i demontaža.

Montaža:

- shema i redoslijed sastavljanja i montaže

- proces sastavljanja i montaže elemenata.

Sastavljanje i montaža, elementi prijenosa snage i gibanja:

- sastavljane i montaža osovina i vratila

- ugradnja i demontaža ležaja

- sastavljanje i montaža remenice

- sastavljanje i montaža zupčanika

- sastavljanje i montaža lančanika.


Osnovni elementi i sklopovi alatnih strojeva:

- postolja strojeva i vodilice

- radni stol, nosači alata i vodilice

- pogoni alatnih strojeva

- prigoni alatnih strojeva

- elementi za posluživanje strojeva.

2.
Remont strojeva i uređaja
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Vijek trajanja strojeva

Rastavljanje strojeva i uređaja

Odlaganje i transport dijelova

Čišćenje i pranje dijelova

Kontrola i klasifikacija dijelova

Sastavljanje i montaža

Izrada jednostavnijih dijelova

Popravci manjih sklopova

Sastavljanje i montaža u sklopove



Transport i prijem strojeva, uređaja i postrojenja

Postavljanje strojeva, uređaja i postrojenja

Stavljanje strojeva, uređaja i postrojenja u pogon

Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja prema uputama proizvođača

3.
Elektrotehnika i električni strojevi


Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.


Osnovni pojmovi iz elektrotehnike

- električni strujni krug

- Ohmov zakon

- vrste i spajanje djelatnih otpora.

Toplinsko djelovanje električne struje

Magnetsko djelovanje

Kemijsko djelovanje

Električne mjere zaštite



Osnovna znanja o električnim strojevima

4.
Projekt


Tehnološki postupci izrade i montaže
Samostalno izraditi zadatak


Razraditi tehnološki postupak izrade uz uporabu skica, tablica, dijagrama, standarda, propisa i drugih
dostupnih podataka

Razraditi tehnološke poslove montaže.

Tehnološki postupak izrade i montaže mehaničkog sklopa

Sastavni i radionički crtež.

Izbor broja i redoslijeda operacija.

Izbor alata.

Izbor stroja.

Određivanje režima rada.

Određivanje vremena izrade.

Analiza ekonomičnosti izrade.

Određivanje vremena izrade.

Tehnološka lista.

Operacijska lista.

Karta alata i naprava.

Popis poslova montaže.

Radna mjesta za montažu.

Alati i pribor za montažu.

Vrijeme montaže.

Zaštita na radu.




6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci



Razred: Prvi

Drugi

Treći

Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 2 sata (70 sati)

2. razred 1 sat (35 sati)

3. razred 1 sat (32 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.

Zadaci:

Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.

Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.

Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim pretvorbama.

Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i masa likova i tijela.

Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne zadatke s primjenom u praksi.

Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju strojobravar.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška



Matematika u struci

Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

Red. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama

br. I. II. III. Ukupno

1. Osnovne matematičke operacije

2. Potenciranje

3. Korjenovanje

4. Jednadžbe prvog stupnja

5. Veličine i jedinice

6. Proračuni dužine i kutova

7. Proračuni površine, volumena i mase

8. Algebarske operacije

9. Kvadratna jednadžba

10. Osnove trigonometrije

11. Pravilo trojno

12. Postotni i kamatni račun

13. Proračuni u zanimanju

14. Osnovni proračuni troškova

15. Izrada kalkulacija u zanimanju

UKUPNO SATI: 70 35 32 137


Matematika u struci: Prva godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:

1. Osnovne matematičke Ponoviti znanja i uvježbati Vrste brojeva.

operacije vještinu računanja. Zbrajanje i oduzimanje.

Množenje i dijeljenje.

Osnovne računske operacije s razlomcima.

2. Potenciranje Znati i umjeti računati Pojam potencije.

Zbrajanje i oduzimanje potencija.

Množenje i dijeljenje potencija.

Potenciranje potencija.

3. Korjenovanje Znati i umjeti računati Pojam korjenovanja.

s korijenima. Računske operacije.

4. Jednadžbe Znati i umjeti računati Općenito o jednadžbama.

i linearni odnos veličina s linearnim jednadžbama Ekvivalentne jednadžbe.

Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.

Upoznati odnose. Omjeri i razmjeri među veličinama, postotni račun.

Razumjeti sličnost Sličnost trokuta,

u trokutu. odnos stranica u trokutu,

odnos stranica za 30°, 45° i 60°.

Upoznati vektorske veličine. Pojam vektorske veličine, zbroj vektora, množenje

vektora s brojem.

Prikazati linearne zavisnosti Koordinatni sustav, jednadžba pravca.

5. Veličine i jedinice Naučiti osnovne veličine. Veličine.

Znati pretvoriti jedinice. Pretvorba jedinica.

6. Proračuni dužina Znati i umjeti proračunati Proračuni podjele dužine.

i kutova podjelu dužine i kutova. Proračuni opsega kruga i njegovih dijelova.

Proračuni razvijene dužine.

Pravokutni trokut -

Pitagorin poučak.

Trigonometrijske funkcije pravokutnog trokuta.

7. Proračuni površina, Znati i umjeti proračunati Proračuni površina:

volumena, oplošja i mase površinu, volumen, ravni likovi,

oplošje i masu likova i tijela. krug, dijelovi kruga, elipsa

Proračuni volumena i oplošja tijela:

kocka, kvadar, piramida valjak, stožac, kugla.

Proračuni mase i težine.





Matematika u struci: Druga godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:

1. Algebarske operacije Upoznati opće brojeve, Kvadrat i kub binoma i

računanje s njima rastavljanje na faktore,

algebarski razlomci.

2. Kvadratna jednadžba Znati riješiti korijene Rješenja kvadratne

kvadratne jednadžbe. jednadžbe, graf funkcije, korijen negativnog broja.

3. Trigonometrijske funkcije Znati primijeniti Jedinična kružnica.

trigonometrijske funkcije. Trigonometrijske funkcije.

Primjena trigonometrije.

Pravokutni i kosokutni trokut.

Mjerenje kuta.

4. Pravilo trojno Znati primijeniti Jednostavno pravilo trojno.

pravilno trojno. Složeno pravilo trojno.

5. Postotni i kamatni račun Znati primijeniti Pojam postotnog računa.

Postotni i kamatni račun. Pojam kamatnog računa.







Matematika u struci: Treća godina: Cilj i zadaci nastavnih područja:

Red. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

br.

1 2 3 4

1. Izračun troškova Poznavanje troškova i Materijalni troškovi,

njihovo izračunavanje vrijeme izrade, ukupni

troškovi izrade, cijena

proizvoda ili usluge,

izračun norme.

2. Kalkulacija Obračun posla i zarade Izrada predračuna za

jednostavniji posao.

3. Proračuni u struci Praktična primjena znanja Izrada zadataka iz

i zanimanju Priprema za završni ispit struke i zanimanja.





6.6. Nastavni predmet: Računalstvo





Razred: Prvi



Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)



Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog alata u poslovanju



Zadaci:

Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom.

Upoznati učenika s principima korištenja tekst procesora i tabličnih kalkulatora.

Upoznati učenika s korištenjem baza podataka i Interneta.

Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje





Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Upoznavanje s računalom
Osnove korištenja Windowsa, služenje mišem

Crtanje (MS Paint), igranje Solitaire

2.
Služenje tastaturom
Služenje tastaturom
Prepisivanje teksta

3.
Oblikovanje teksta
Služenje alatima za oblikovanje teksta
Izrada dopisa

4.
Tablični kalkulator
Izrada tabličnog proračuna
Izrada kalkulacije materijala i rada

5.
Tablični kalkulator kao baza podataka
Korištenje sredstava za unošenje i analizu podataka
Izrada baze podataka u tekst procesoru

6.
Tekst procesor kao baza podataka
Povezivanje tekst procesora i baze podataka
Izrada cirkularnih pisama

7.
Baze podataka
Unošenje, pretraživanje i ispis podataka
Rad s nekom bazom podataka

8.
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje
Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers, blokovi)
Crtanje (MS Draw)

9.
Internet i e-mail
Korištenje Interneta
Programi za Internet i e-mail






Metodičke napomene:

Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.



Obveze učenika: Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.





6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje



Razred: Prvi

Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)

2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:
strojobravar.

Zadaci:

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.

Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Standardi u tehničkom crtanju

2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji

3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela

4 - Izrada radioničkog crteža

Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Konstrukcija krivulje

2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže

3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)

4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti obrade.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. Koludrović Ć., Koludrović-Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u slici s kompjutorskim
aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik

2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik



Tehničko crtanje



1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

R. br. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama

I. II. III. Ukupno

1. Tehničko crtanje (1. godina = 53 sata)

Standardi za tehničko crtanje 4 4

Prostorno prikazivanje i kotiranje 10 10

Pravokutno projiciranje i kotiranje 16 16

Presjeci 6 6

Tolerancije, znakovi obrade 6 6

Pojednostavljeno i shematsko crtanje 6 6

Izrada radioničkog crteža 5 5

2. Tehničko crtanje (2. godina = 35 sati)

Crtanje krivulja - 8 8

Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva 7 - 7

Vježbe: Crtanje detalja na temelju sklopnog crteža 20 20

UKUPNO SATI 53 35 88

2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja



Tehničko crtanje (1. godina = 53 sata)


1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju
Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke dokumentacije.



Vrste crteža.

Standardi u tehničkom crtanju:

- crte

- formati crteža

- mjerila

- zaglavlja i sastavnice.

2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Pojam prostornog prikazivanja.

Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.

3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije:

oktanti, ravnine, projekcije.

Nacrt, tlocrt, bokocrt.

Skiciranje ortogonalnih projekcija.

4.
Presjeci

Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.

Puni presjeci.

Predočavanje presjeka šrafurom.

5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade

Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim crtežima.

Znati izabrati tolerancije iz tablica.

Proračunati tolerancije provrta i osovine.

Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.

Dužinske tolerancije.

ISO sustav tolerancija.

Dosjedi.

Postupci obrade i označavanje hrapavosti.

Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.

6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje
Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.

7.
Izrada radioničkog crteža
Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih strojnih dijelova.


Vježba:

Izrada radioničkog crteža.


2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja


Tehničko crtanje (2. godina = 35 sati)

1.
Osnovne geometrijske konstrukcije i konstrukcije krivulja
Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.

Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.

Osnovne geometrijske konstrukcije.

Konstrukcije kružnih prijelaza.

Konstrukcija elipsa.

Konstrukcija hiperbola.

Konstrukcija parabola.

Konstrukcija Arhimedove spirale.

Konstrukcija cikloide.

Konstrukcija evolvente.

2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva
Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.

Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.
Presjek valjka i razvijanje plašta.

Presjek stošca i razvijanje plašta.

Presjek kugle i razvijanje plašta.

Presjek prizme i razvijanje plašta.

Presjek piramide i razvijanje

plašta.

3.
Crtanje detalja na temelju sklopnog crteža
Znati i umjeti iz sastavnog crteža nacrtati radionički crtež pojedine pozicije.


Izrada radioničkog crteža na temelju sastavnog crteža:

- ortogonalne projekcije

- kotiranje

- presjeci

- tolerancije

- znakovi obrade.








6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike



Razred: Prvi

Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 1 sat (35 sati)

2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju:
strojobravar.


Zadaci:

Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike.

Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
3. Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška



Osnove tehničke mehanike

1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

R. br. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama

I. II. III. Ukupno

1. Osnove tehničke mehanike (1. godina = 35 sati)

Uvod u mehaniku 5 5

Statika krutog tijela

- sustavi sila u ravnini 12 12

- ravnoteža ravnih punih nosača 8 8

- određivanje težišta 5 5

Trenje 5 5

2. Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)

Osnove čvrstoće 15 15

Osnove kinematike 10 10

Osnove dinamike 10 10

UKUPNO SATI 35 35 70

2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja



Osnove tehničke mehanike (1. godina = 35 sati)


1.
Uvod u mehaniku
Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.

Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.

Naučiti osnovne zakone mehanike.
Veličine i jedinice u mehanici.

Pojam, zadaci i podjela mehanike.

Osnovni zakoni mehanike.

2.
Statika krutog tijela
Usvojiti opće pojmove statike.

Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.


Opći pojmovi

Podjela statike.

Zakoni statike.

Sila kao vektor.

Veze i njihove reakcije.

Statički sustavi sila.

Statički momenti sila.

Sustavi sila u ravnini

Sile djeluju na jednu točku:

- sastavljanje sila metodom plana sila

- rastavljanje sile u dvije

komponente

- ravnoteža sila

- metoda projekcija

- analitički uvjeti ravnoteže

- statički određeni zadaci.

Sile djeluju na krutu ploču:

- statički moment sile

- Varignonov teorem

- spreg sila

Grafostatika:

- metoda plana sila

- metoda Verižnog poligona

- sastavljanje sila raznog pravca

- grafički uvjeti ravnoteže.

Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:

- rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija

(analitički i grafički).

Ravnoteža ravnih punih nosača

Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.

Određivanje momenata savijanja

– grafički i analitički.

Određivanje poprečnih i uzdužnih sila

– grafički i analitički.

Rješavanje zadataka na:

- nosačima s dva oslonca

- konzoli

- kontinuirano opterećenim nosačima.

3.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.

Trenje klizanja.

Trenje valjanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).








2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja



Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)



1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.



Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.


Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elemenata strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.


Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elemenata strojeva i tehnologije zanimanja.






6.9. Nastavni predmet: Elementi strojeva



Razred: Drugi



Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)



Cilj: Stjecanje znanja elemenata strojeva koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: strojobravar.

Zadaci:

Upoznati vrste elemenata strojeva.

Upoznati vrste materijala za izradu elemenata, postupke izrade, ugradnju u podsklopove

i sklopove i održavanje u radu.

Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva.

Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje elemente strojeva.

Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje i održavanja

elemenata strojeva.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

E. Hercigonja: Elementi strojeva, ŠK, Zagreb
Grupa autora: Elementi finomehanike, ŠK, Zagreb
Strojarski priručnici, Katalozi, CD




Elementi strojeva



1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

R. br. Nastavno područje Broj sati po obrazovnim godinama

II. Ukupno

1. Uvod u elemente strojeva

2. Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova

3. Elementi za nerastavljivo spajanje

4. Elementi za rastavljivo spajanje

5. Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage

6. Elementi i uređaji za podmazivanje

7. Elementi za brtvljenje

8. Elementi za protok i regulaciju

9. Finomehanički elementi

10. Osnove mehanizama



UKUPNO SATI 70 70



2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja



Elementi strojeva (2. godina = 70 sati)


1.
Uvod u elemente strojeva
Upoznati vrste, zadatak i važnost elemenata strojeva.

Podjela elemenata strojeva.

Standardizacija elemenata strojeva.

2.
Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova


Upoznati važnost tolerancija u strojogradnji.

Znati se služiti standardnim tolerancijama iz tablica. Znati izračunati osnovne elemente tolerancija.

Pojam i značenje tolerancija.

Tolerancije dužina.

ISO sustav tolerancija.

Pojam i vrste dosjeda.

Tolerancije oblika.

Označavanje tolerancija

na crtežu.

3.
Elementi za nerastavljivo spajanje

Zakovice i zakovični spojevi.

Lemovi i lemljeni spojevi.

Zavari i zavareni spojevi.

Lijepljeni spojevi.

Utisnuti spojevi.

Porubljeni spojevi.

Preklopljeni spojevi.

4.
Elementi za rastavljivo spajanje

Vijci, matice, osiguranje protiv odvijanja.

Zatici i svornjaci.

Opruge i gibnjevi.

Klinovi i pera.

Spojke.

Stezni spojevi.

Spojevi s glavinama.

5.
Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage

Osovine i vratila.

Ležaji.

Tarni prijenos, tarenice.

Remeni prijenos, remeni i remenice.

Zupčani prijenos, zupčanici.

Lančani prijenos, lančanici i lanci.

Užetni prijenos.

6.
Elementi i uređaji za podmazivanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati standardni element.

Zadatak podmazivanja.

Načini podmazivanja.

Elementi za podmazivanje.

7.
Elementi za brtvljenje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Zadatak brtvljenja.

Vrste brtvi.

Način ugradnje brtvi.

8.
Elementi za protok i regulaciju
Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati dimenzionirati standardni element.

Cijevi i cijevni elementi.

Ventili.

Slavine.

Zasuni.

9.
Finomehanički elementi
Upoznati osnove finomehaničkih elemenata: vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Vijčani, polužni i krivuljni elementi.

Otpornici.

Uklopnici, prekidači, zapinjače, uskočnice.

Regulatori.

Logički sklopovi

10.
Osnove mehanizama

Upoznati osnove mehanizama.
Princip rada mehanizma.

Dijelovi jednostavnog mehanizma.









6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija:

CAD - CNC - CAM tehnologija



Razred: Treći



Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata)

32 sata - CAD

32 sata - CAM

Cilj:

CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje
dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža.

CAM: Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim
alatnim strojevima.

Zadaci:

CAD:

- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala

- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradi crteža

- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža, odgovornost osobe koja

izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom crtežu.

CAM:

- upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva

- moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom za tehničko crtanje

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:







Praktikum: CAD – CNC - CAM tehnologija (3. razred)



1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

R. br. Nastavno područje

III. Ukupno

1. CAD 32 32

Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije

2. CAM 32 32

Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima

(CNC glodalica ili obradni centar)



UKUPNO SATI 32 32









2. Cilj i zadaci nastavnih područja



Izborna nastava: CAD - CNC - CAM tehnologija



1.
CAD

Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije
Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje
dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža u CAD programu.
Osnove CAD program

Otvaranje i spremanje crteža

Uporaba naredbi

Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta

Zadavanje koordinata

Postavljanje parametara crteža

Pregledavanje crteža

Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata

Crtanje jednostavnih crta i likova

Crtanje krivulja točkastih objekata

Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata

Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža

Kreiranje teksta

Crtanje kota

Kreiranje stilova kota i tolerancija

Iscrtavanje i ispis crteža

2.
CNC - CAM

Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima:

CNC glodalica ili obradni centar.
Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim
strojevima.


Sastavni dijelovi i ustroj CNC glodalice ili obradnog centra

Mjerni sustavi

Koordinatni sustav

Nulte i referentne točke

Vrste upravljanja

Alatni sustavi i korekcija alata

Program i programiranje

Izrada predmeta na

numerički upravljanoj alatnoj glodalici ili obradnom centru








6.11. Nastavni predmet: Praktikum:

Osnove automatizacije - Upravljanje i automatizacija



Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata)

32 sata – Pneumatski i elektropneumatski sustavi

16 sati – Hidraulički sustavi

16 sati - Osnove robotike

Cilj:

Osposobiti učenika za izradu i održavanje jednostavnih pneumatskih i hidrauličkih sustava.

Zadaci:

Upoznati elemente pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Upoznati osnove robotike.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno elementima pneumatskih i hidrauličkih sustava.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja

Literatura za učenike i nastavnike:

Nikolić G.: Pneumatika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.

Nikolić G., Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb 1998.

Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.

Šurina T., Crneković M.: Industrijski roboti, Školska knjiga, Zagreb 1990.





Praktikum: Osnove automatizacije – Upravljanje i automatizacija



1. Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom

R. br. Nastavno područje

III. Ukupno

1. Pneumatski i elektropneumatski sustavi 32 32

Izrada jednostavnih pneumatskih i elektropneumatskih sustava.

2. Hidraulički sustavi 16 16

Izrada jednostavnih hidrauličkih sustava.

3. Osnove robotike 16 16

Upoznavanje jednostavnih robota.



UKUPNO SATI 64 64





2. Cilj i zadaci nastavnih područja



Praktikum: Osnove automatizacije

Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

1 2 3 4

1.
Pneumatski sustavi
Znati i moći ugraditi jednostavne pneumatske i elektropneumatske sustave.
Vježbe:

V1; Izravno upravljanje

V2; Posredno upravljanje

V3; Upravljanje I – funkcijom

V4; Upravljanje ILI - funkcijom

V5; Memorijsko upravljanje

cilindrom

V6; Ugradnja jednosmjernoprigušnog i brzoispusnog ventila

V7; Upravljanje ovisno o tlaku

V8; Upravljanje ovisno o vremenu

V9; Upravljanje elektromagnetskim ventilima

2.
Hidraulički sustavi
Znati i moći ugraditi jednostavne hidrauličke sustave.
V1; Hidraulička preša

V2; Vježba iz prakse

3.
Osnove robotike


Upoznati građu, osnovni princip i primjenu robota.
Građa robota.

Princip rada.

Primjena robota.






Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala



Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)



Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)



Cilj: Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti obavljajanje poslova u
strojarskim zanimanjima.

Zadaci:

Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim

oznakama.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih

materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih
operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

udžbenik za prvi razred strojarske struke

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

metodički priručnik za nastavnike

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

zbirka grafofolija u boji



Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala



Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Uvod
Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.

Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.


Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih

materijala.

Osnove metalografije:

- osnovni pojmovi

- kristalografija i kristalizacija

- dijagrami stanja

2.
Sirovo željezo

- dobivanje
Usvojiti osnovna znanja

o sirovom željezu.
Dobivanje sirovog željeza:

- željezne rude, talionički dodaci

i koks

- visoka peć i procesi u visokoj

peći

- proizvodi visoke peći



3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo


Usvojiti osnovna znanja

o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.
Prerada sirovog željeza:

- sivi lijev; lijevano željezo s

lamelarnim grafitom

- žilavi (nodularni) lijev

- tvrdi lijev

- kovkasti (temper) lijev

- čelični lijev

4.
Prerada sirovog željeza u čelik.
Usvojiti osnovna znanja

o preradi sirovog željeza u čelik.
Postupci dobivanja čelika:

Bessemerov i Thomasov

postupak – konvertori.

Siemens Martenov postupak.

Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.

Elektro postupak dobivanja

čelika.

5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika
Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog

crteža, prema standardima i

trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na

samostalno korištenje

literature i drugih izvora

podataka iz područja o

tehničkim materijalima.
Podjela čelika.

Konstrukcijski čelik.

Alatni čelik.

Označavanje čelika prema

standardima.

Označavanje lijevanog

željeza prema standardima.

6.
Obojeni metali i njihove legure.
Usvojiti osnovna znanja

o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih obojenih metala i njihovih legura.

Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog

crteža, prema standardima i

trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na

samostalno korištenje

literature i drugih izvora

podataka iz područja

tehničkim materijalima.
Vrste obojenih metala i

njihovih legura.

Teški obojeni metali.

Legure teških obojenih

metala.

Laki metali.

Legure lakih metala.

7.
Sinterirani materijali
Usvojiti osnovna znanja

o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni najvažnijih sinteriranih materijala.
Postupak izrade.

Sinterirani željezni materijali.

Sinterirani obojeni metali.

Tvrdi metali.

Oksidno keramički rezni

materijali.

8.
Nemetali
Usvojiti osnovna znanja

o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih nemetala.
Vrste nemetala.

Plastične mase.

Drvo, guma, koža, tekstil.

Staklo, porculan, azbest.

9.
Goriva i maziva
Usvojiti osnovna znanja

o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva i maziva.
Goriva.

Maziva.








Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike



Razred: Prvi



Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i
zanimanju.

Zadaci:

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna sila i njihovih momenata.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje



Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

klasičnim računanjem
radom na računalu primjenjujući korisničke programe.


Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina

Cilj i zadaci nastavnih područja

Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

1 2 3 4

1.
Statika krutog tijela
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.


Osnovni proračuni sila:

- sastavljanje u istom pravcu

- paralelogram sila

- rastavljanje sile u dvije

komponente.

Proračuni momenata sila:

- poluga

- sila reakcija u osloncima

- kosina

- klin

- vijak

- kolotura

2.
Trenje
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.


Sile trenje klizanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).








Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala



Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih materijala koja će omogućiti obavljajanje
poslova u zanimanjima u strojarstvu.

Zadaci:

Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.

Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima crteža ili drugih podataka.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih

materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem alatom i pravilnim izvođenjem
određenih operacija.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

udžbenik za prvi razred strojarske struke,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

metodički priručnik za nastavnike,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže,

zbirka grafofolija u boji.



Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina



Cilj i zadaci nastavnih područja

Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

1 2 3 4

1.
Uvod
Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.

Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.
Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih

materijala.

Osnovne postupci ispitivanja

najvažnijih tehničkih materijala

2.
Radionička ispitivanja
Usvojiti osnovna znanja o

postupcima radioničkih ispitivanja.

Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.
Vrste radioničkih ispitivanja.

Utvrđivanje materijala prema površini.

Ispitivanje materijala iskrenjem.

Ispitivanje materijala prijelomom.

3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja


Usvojiti osnovna znanja o

postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.

Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.
Ispitivanje vlačne čvrstoće.

Ispitivanje tlačne čvrstoće.

Ispitivanje čvrstoće na savijanje.

Ispitivanje žilavosti i umora.

Ispitivanje tvrdoće.

Ispitivanje limova.

4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.
Usvojiti osnovna znanja o

postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.


Magnetsko fluidna

defektoskopija.

Elektromagnetska defektoskopija.

Ispitivanje ultrazvukom.

Ispitivanje rendgenskim

zrakama.

5.
Ostali postupci ispitivanja materijala
Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.
Metalografska ispitivanja.

Kemijska ispitivanja.

Spektralna analiza.






Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci



Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu

primjenjujući ih u struci i zanimanju.

Zadaci:

Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih zadataka primjenjujući ih
u praksi.

Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te moći izračunati
jednostavne zadatke.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

klasičnim računanjem
radom na računalu primjenjujući korisnički program.




Izborna nastava: Matematika u struci - Druga godina

Cilj i zadaci nastavnih područja:

Red. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

br.

1 2 3 4

1. Trigonometrijske funkcije Utvrditi primjenu Jedinična kružnica.

trigonometrijske funkcije. Trigonometrijske funkcije.

Primjena trigonometrije.

Pravokutni i kosokutni

trokut.

Mjerenje kuta.

2. Pravilo trojno Utvrditi primjenu Jednostavno pravilo trojno.

pravila trojnog. Složeno pravilo trojno.

3. Postotni i kamatni račun Utvrditi primjenu Pojam postotnog računa.

postotnog i kamatnog računa. Pojam kamatnog računa.





Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike



Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)

Cilj: Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i
zanimanju.



Zadaci:

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući ih na elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje



Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

klasičnim računanjem,
radom na računalu primjenjujući korisničke programe.






Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina



Cilj i zadaci nastavnih područja

Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)

Br. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

1 2 3 4

1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, primjenjujući ih na elementima strojeva.



Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.
Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.


Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.




Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci



Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)

Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva

s primjenom u struci i zanimanju.

Zadaci:

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.

Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem
sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje

Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

1.klasičnim računanjem

2..radom na računalu primjenjujući korisničke programe.



Izborna nastava: Matematika u struci - treća godina

Cilj i zadaci nastavnih područja:

Red. Nastavno područje Cilj (znanja i umijeća) Sadržaj

br.

1 2 3 4

1. Proračuni u struci Praktična primjena znanja Izrada zadataka iz

i zanimanju struke i zanimanja.

2. Izračun troškova Poznavanje troškova i Materijalni troškovi,

njihovo izračunavanje vrijeme izrade, ukupni

troškovi izrade, cijena

proizvoda ili usluge,

izračun norme.

3. Kalkulacija Obračun posla i zarade Izrada predračuna za

jednostavniji posao.



Nastavni predmet: Izborna nastava - Osnovni standardi strojarstva



Razred: Treća

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)

Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih korisničkih programa u nastavi stručnih
predmeta

Zadaci:

Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.

Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih

materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom te pravilno izvođenje pojedinih
operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.

Literatura za učenike i nastavnike:

1. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje

Područja korisničkih programa izborne nastave:

tehničko komuniciranje i standardi
proizvodna tehnika
upravljanje i regulacija


7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE



Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno teorijska znanja
utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.



Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se
provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio
ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske/praktične vježbe).
Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima
osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz
kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima
se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.

Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita



Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita
provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša
te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične
zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.



Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:

Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10




Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno mjerenje temeljem bodovne
ljestvice:

% ostvarenih bodova
ocjena

92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )










Stručno-teorijski dio ispita



Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno.
Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio
završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati
usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz
stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao
manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u
zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i
zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.



Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga
tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu
grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba
izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog
posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se
sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može
postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje
pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba
pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži
da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije
brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od
učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje
spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže
učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora
za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja
prema ovoj ljestvici:

% bodova
Ocjena

90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)




Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao
dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i
fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele
različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u
specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.





7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)



7.1. Nastavni predmet:



Ispitni cilj:

Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.



Način provjere znanja i umijeća:

- pismeno

- praktični uradak ili radne probe



Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:

Sadržaj
Znanja i vještine
Nastavna i radna sredstva

Tehnologija zanimanja

Tehničko crtanje

Elementi strojeva

Tehnička mehanika
Znanja: standardizirani TEST


Testovi

Priručnik

Praktični dio
Vještine: Standardizirane

- radne probe

- praktični uradak
Dokumentacija

Predmet obrade

Alati, uređaji i strojevi




1. Stručno- teorijski dio završnog ispita:



Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:



1.1.Tehnologija 120 minuta

Zaštita na radu.

Sigurnost na radu.

zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.

Planiranje i priprema rada.

Mjerenje i kontrola.

Ručna obrada.

Obrada spajanjem.

Strojna obrada.

Toplinska obrada.

Montaža elemenata u mehaničke sklopove.

Montaža elemenata u pneumatske i hidrauličke sustave.

CNC programiranje alatnih strojeva.

Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja.

Montaža i demontaža strojeva i uređaja.

Stavljanje strojeva, uređaja i postrojenja u pogon.



1.2.Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta

Prostorno prikazivanje i kotiranje

Pravokutno projiciranje i kotiranje

Izrada i analiza radioničkog crteža elementa stroja.

Analiza sastavnih crteža.





1.3.Tehnička mehanika 60 minuta

Zadaci:

Proračuni osnove statike krutih tijela.

Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Proračuni trenja.

Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.



Pitanja za pismeni ispit stručno- teorijskog dijela su standardizirana i nalaze se u Katalogu znanja koji je
pripremila Hrvatska obrtnička komora.




Praktični dio završnog ispita:


Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak.



Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz područja koja
pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili
tehnološkim centrima.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:

- sastavljanje i montaža mehaničkog sustava (ugradnja ležaja, klina…..)

- sastavljanje pneumatskog sustava (npr. na FESTO-didaktičkim pločama)

- sastavljanje hidrauličkog sustava (npr. na FESTO-didaktičkim pločama).



Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina iz

područja bitnih za zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na naukovanju, u
školskim radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:

- izrada elementa sklopa ručnim i strojnim obradama

- montaža elemenata u mehaničke sklopove

- montaža i demontaža strojeva i uređaja

- stavljanje strojeva, uređaja i postrojenja u pogon

- mjerenje i kontrola dijelova i sklopova

- izrada dijela na CNC upravljanim alatnim strojevima.





8. Prijelazne i završne odredbe


Program obrazovanja za zanimanje strojobravar koji se ostvaruje na osnovi ovog nastavnog plana i
programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će postupno zamijeniti dosadašnje
obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu u program za
zanimanje strojobravar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje strojobravar ranijih godina, nastavljaju školovanje po
programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.







 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum