POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje? Želite povećati prodaju? Tvrtka vam je u krizi ili pred zatvaranjem? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla?
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike - Iskoristite popuste!
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA ZA PODUZETNIKE
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI, BAZE PODATAKA
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 





 

 
NAPOMENA!
U nastavku je sadržaj web stranice koja je izrađena prije dosta vremena. S obzirom na protek vremena, neke od informacija možda više nisu aktualne. Za aktualne i ažurirane informacije, posjetite naslovnu stranicu ovog web portala.
Link na naslovnu stranicu web portala www.poslovniforum.hr
 

 

MARKETING - Knjige

Naslovna stranica

Web marketing

Marketing u turističkom ugostiteljstvu

e-Earketing

Razmjenski odnosi u marketingu – organizacija i provedba

Marketinške mogućnosti Interneta

Razmjenski odnosi u marketingu

Upravljanje marketingom u ugostiteljstvu



Narudžbenica



KONTINENTALNI GOSPODARSKI RESURSI U FUNKCIJI RAZVITKA TURIZMA REPUBLIKE HRVATSKE



POSLOVNI FORUM

Google


WWW Poslovni Forum













POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga


MARKETING
 
Prof. dr. sc. Drago Ružić

Marketing u turističkom ugostiteljstvu

Izdavač: Ekonomski fakultet u Osijeku
Recenzija knjige:
Prof. dr. sc. Marcel Meler, redoviti profesor u trajnom zvanju
Ekonomskog fakulteta u Osijeku
Prof. dr. Zdenko Cerović, redoviti profesor Fakulteta za hotelski i turistički menadžment Opatija

Knjiga ima težnju pružiti pregled marketinških metoda i tehnika koje je moguće aplicirati u ugostiteljskim objektima. U knjizi se analiziraju mogućnosti aplikacije prvenstveno na hotele i restorane kao reprezentativne predstavnike ugostiteljske djelatnosti, i to u kontekstu turizma budući da turisti u ukupnoj strukturi potrošača čine dominantni segment potražnje, tako da se o hrvatskom ugostiteljstvu u globalu može govoriti kao o turističkom ugostiteljstvu.
  e-Earketing

  Naručite knjigu >>>>>

Predgovor

Tijekom razvojnog puta ugostiteljska djelatnost razvila se od sitne, mjestimične i jednostavne, u vrlo veliku, prostorno razgranatu i složenu gospodarsku djelatnost. U cjelokupnoj strukturi hrvatskog gospodarstva djelatnost turizma i ugostiteljstva danas nedvojbeno predstavlja jedan od najatraktivnijih i strateški najvažnijih gospodarskih sektora. No, istodobno rad se i o sektoru u kojem još nije izvršena transformacija vlasništva zbog čega se još i danas susrećemo s ostacima struktura nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva u ugostiteljsko – turističkom sektoru. Naime, najveći dio ekonomskog potencijala ovog sektora bio je koncentriran u velikim poduzećima koja najčešće nisu nastala prinudom ekonomskih zakonitosti, već kao politička integracija iz prošlih vremena. U takvoj situaciji hrvatsko je društvo započelo prijelaz iz povijesno neodrživog oblika vlasništva u traženju njegova titulara. U tom je smislu u turističkom ugostiteljstvu ono tek u prvoj fazi vlasničke transformacije.
Pred njim je teža i značajnija zadaća promjena kada treba optimalizirati vlasničku strukturu. To uključuje prvenstveno potrebu potpunog napuštanja dominacije državno - vlasničkih u korist privatno - vlasničkih odnosa i oblika.
Za razliku od stanja u prošlosti, koje je bilo limitirano pseudo – tržišnim sustavom nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva, danas se susrećemo s povoljnim uvjetima za dosljednu primjenu koncepcije marketinga. No, potrebito je naglasiti da koncepcija marketinga nije pritom "čarobni štapić", već samo pruža metode i sredstva za organiziranje funkcioniranja gospodarskog sustava na način koji treba rezultirati zadovoljenjem potreba i želja potrošača s jedne strane, i ostvarenja profita gospodarskih subjekata, na drugoj strani.
Knjiga ima težnju pružiti pregled marketinških metoda i tehnika koje je moguće aplicirati u ugostiteljskim objektima. U knjizi se analiziraju mogućnosti aplikacije prvenstveno na hotele i restorane kao reprezentativne predstavnike ugostiteljske djelatnosti i to u kontekstu turizma, obzirom da turisti u ukupnoj strukturi potrošača čine dominantni segment potražnje, tako da se o hrvatskom ugostiteljstvu u globalu može govoriti kao o turističkom – ugostiteljstvu.
Tekst za knjigu je koncepcijski i sadržajno utemeljena na knjizi Upravljanje marketingom u ugostiteljstvu iz 1997. godine, ali je izmijenjena i dopunjena do te mjere da vjerujem kako zaslužuje novi naslov.
Knjiga je namijenjena ponajprije studentima koji izučavaju marketing na pred diplomskim i poslijediplomskim studijima, ali i svima onima kojima je marketing predmetom interesa. No, uvažavajući činjenicu da u nas nema puno knjiga koje pokrivaju aplikaciju marketinga u ugostiteljskoj djelatnosti, ona jamačno može imati interesnu skupinu i kod zaposlenika u ugostiteljstvu i turizmu.
Zahvaljujem recenzentima, a osobito prof. dr. sc. Marcelu Meleru, koji mi je u velikom dijelu pomogao korisnim primjedbama i sugestijama. Zahvalnost izražavam i brojnim sponzorima koji su svojim prilozima pomogli tiskanju ove knjige.

Autor

U Osijeku, siječanj 2007. g.


Sadržaj

Predgovor 1
POJAM I OBILJEŽJA UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 10
POJMOVNO ODREĐENJE UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 11
POVIJESNI RAZVOJ UGOSTITELJSTVA 14
ZNAČAJKE UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 20
POJMOVNO ODREĐENJE I OBILJEŽJA TURISTIČKOG UGOSTITELJSTVA 22
KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA U UGOSTITELJSTVU 27
DOSADAŠNJE KLASIFIKACIJE UGOSTITELJSTVA U HRVATSKOJ 27
VAŽEĆA KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA U UGOSTITELJSTVU 28
KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA UGOSTITELJSTVA U INOZEMSTVU 37
POJAM I KLASIFIKACIJE OBLIKA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 39
ZNAČAJ I OBILJEŽJA MARKETINGA U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 31
POJAM I EVOLUCIJSKO ZNAČENJE MARKETINGA 32
OSOBITOSTI MARKETINGA U UGOSTITELJSTVU 35
MARKETING - OKRUŽJE TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH GOSPODARSKIH SUBJEKATA 41
TRŽIŠTE TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 49
POJMOVNO ODREĐENJE I KONSTITUTIVNI ELEMENTI TRŽIŠTA 50
OBILJEŽJA I ZNAČAJKE TURISTIČKOG TRŽIŠTA REPUBLIKE HRVATSKE 53
KONKURENTSKI POLOŽAJ TURIZMA REPUBLIKE HRVATSKE NA MEĐUNARODNOM TRŽIŠTU 55
GLOBALIZACIJA - TRŽIŠNI OKVIR POSLOVANJA TURISTIČKO -UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 63
POTRAŽNJA ZA TURISTIČKO - UGOSTITELJSKIM PROIZVODIMA 69
POTROŠAČI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 74
DIMENZIJE TRŽIŠTA TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 76
OSOBITOSTI POTRAŽNJE U REZIDENTNOM UGOSTITELJSTVU 79
OSOBITOSTI POTRAŽNJE U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 81
PROCES ODLUČIVANJA O KUPNJI TURISTIČKO - UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 87
ODLUČIVANJE O KUPNJI TURISTIČKIH USLUGA 89
TIPOVI UGOSTITELJSKE KUPNJE 92
ODLUČIVANJE O KUPNJI INTEGRALNOG UGOSTITELJSKOG PROIZVODA 94
MARKETING INFORMACIJE I MARKETING -INFORMACIJSKI SUSTAV U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 112
POJMOVNA RAZGRANIČENJA 113
OSOBITOSTI INFORMACIJSKIH TIJEKOVA U UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI 116
INFORMACIJSKI PODSUSTAVI OSNOVNIH PROCESNIH FUNKCIJA U UGOSTITELJSTVU 118
POSLOVNI PROCES PRIPREME I PRUŽANJA USLUGA SMJEŠTAJA 118
POSLOVNI PROCES PRIPREME I PRUŽANJA USLUGA PREHRANE 121
POSLOVNI PROCES PRIPREMA PIĆA I NAPITAKA I PRUŽANJE USLUGA TOČENJA PIĆA 125
PRUŽANJE OSTALIH USLUGA 126
MARKETING - ISTRAŽIVANJA U UGOSTITELJSTVU 128
MARKETING-PROGRAM UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 135
POJMOVNO ODREĐENJE UGOSTITELJSKOG MARKETING - PROGRAMA 136
UGOSTITELJSKI PROIZVOD 141
POJMOVNA ODREĐENJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 141
UGOSTITELJSKI OBJEKT KAO UGOSTITELJSKI PROIZVOD 148
SASTAVNICE HOTELSKOG PROIZVODA 150
SASTAVNICE RESTORANA KAO UGOSTITELJSKOG PROIZVODA 164
KVALITETA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA I USLUGA 181
PROIZVODNI PROGRAM I VRSTE PARCIJALNIH PROIZVODA UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 193
PROIZVODNO - USLUŽNI PROGRAM U UGOSTITELJSTVU 193
UGOSTITELJSKA USLUGA KAO PARCIJALNI UGOSTITELJSKI PROIZVOD 197
USLUGE SMJEŠTAJA 201
UGOSTITELJSKE USLUGE PREHRANE I TOČENJA PIĆA 205
ODREĐIVANJE MARKI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 219
CIJENE UGOSTITELJSKIH PROIZVODA I USLUGA 224
ODREDNICE CIJENA U UGOSTITELJSTVU 225
ODREĐIVANJE CIJENA SKUPINI PROIZVODA 229
STRATEGIJE PODEŠAVANJA CIJENA 230
NAČINI OBLIKOVANJA CIJENA U UGOSTITELJSTVU 234
METODE FORMIRANJA CIJENA U UGOSTITELJSTVU 237
UTVRĐIVANJE CIJENA U UGOSTITELJSKIM OBJEKTIMA ZA PREHRANU 238
ODREĐIVANJE CIJENA HOTELSKIH SOBA 241
DISTRIBUCIJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 243
MARKETING - POSREDNICI U PRODAJI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 246
IZRAVNA PRODAJA I IZRAVNI MARKETING U UGOSTITELJSTVU 248
NEIZRAVNA PRODAJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 250
INTERNET KAO KANAL DISTRIBUCIJE U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 257
PONAŠANJE I ORGANIZACIJA MARKETINŠKIH KANALA 264
MARKETINŠKO KOMUNICIRANJE 218
POJMOVNA ODREĐENJA 219
ELEMENTI PROCESA KOMUNICIRANJA 221
EKONOMSKA PROPAGANDA U UGOSTITELJSTVU 223
OSTALE PROMOCIJSKE AKTIVNOSTI U UGOSTITELJSTVU 242
MARKETINŠKO KOMUNICIRANJE NA INTERNETU 245
MARKETING - PLANIRANJE U UGOSTITELJSTVU 259
POJMOVNO ODREĐENJE MARKETING – PLANIRANJA 260
SUSTAV STRATEŠKOG PLANIRANJA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 264
STRATEŠKO PLANIRANJE I UPRAVLJANJE UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 266
MARKETING - STRATEGIJA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 273
STRATEGIJA SEGMENTACIJE I POZICIONIRANJA 274
STRATEGIJA DIFERENCIJACIJE I DIVERZIFIKACIJE PROIZVODA 282
STRATEGIJA RACIONALIZACIJE (KONTROLE) TROŠKOVA 284
ALTERNATIVNE STRATEGIJE OVISNE O STADIJU ŽIVOTNOG CIKLUSA UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 287
STRATEGIJE INTEGRACIJE 294


Uvodne napomene

Upravljanje u razvijenim gospodarstvima doživljava intenzivan razvoj zahvaljujući, pored ostalog, primjeni dostignuća marketinga i nizu metoda kojima se marketing koristi. To je omogućeno poimanjem marketinga kao upravljačkog procesa koji se temelji na donošenju i provođenju različitih odluka, bez kojih taj proces ne može djelotvorno funkcionirati, odnosno, procesom marketinškog odlučivanja.
Na području suvremenog odlučivanja u marketingu dolaze do izražaja mogućnosti primjene informatičkih, psiholoških, matematičkih, statističkih i drugih znanosti u svrhu prikupljanja i obrade potrebnih podataka s ciljem dobivanja pravovremenih i zadovoljavajućih informacija za donošenje poslovnih i razvojnih odluka, odnosno za potrebe strateškog, taktičkog i operativnog odlučivanja. Ovo je osobito važno u uvjetima sve oštrije konkurencije na domaćem i međunarodnom turističko – ugostiteljskom tržištu.
Polazišna osnovica i ujedno glavni motiv za pisanje ove knjige je uočljiva činjnica da se dostignuća marketinga u praksi naših ugostiteljskih gospodarskih subjekata nedovoljno primjenjuju. Zasigurno postoji više uzroka takvom stanju, ali je nedvojbeno jedan od važnijih razloga i nedostatak što u ekonomskoj teoriji u nas nije vidljiv cjelovitiji pristup primjene marketinga i upravljanja marketingom u turističkom – ugostiteljstvu, što ova knjiga ima težnju barem malim dijelom nadomjestiti.
Postojeći nedostaci u praksi poslovanja ugostiteljskih gospodarskih subjekata ponajviše se odnose na nedovoljno korištene mogućnosti suvremene informatičke tehnologije za provedbu marketing – procesa, ali i za izradu zadovoljavajućih poslovnih koncepcija počevši od strateških planova o oblikovanju ugostiteljskih objekata kao sastavnice djelomično integriranih ugostiteljskih proizvoda, pa do njihova povezivanja i kooperacije s drugim subjektima i uklapanja u dano okružje. U pitanju je također i rješavanje metodoloških problema pripreme potrebnih, pravovremenih i dovoljno kvalitetnih informacija i vođenja proizvodno – uslužnih procesa na toj osnovici. Također je naglašen i problem marketing – povezanosti poslovnih procesa unutar samog ugostiteljskog subjekta, a također i između ugostiteljskog subjekta i njegova bližeg i šireg okružja.
Turističko – ugostiteljska djelatnost u nas, kao i cijelo gospodarstvo, nalazi se u tijeku važnih tranzicijskih promjena vlasničke i organizacijske strukture s ciljem uspješne prilagodbe novim tržišnim mogućnostima, ali i zahtjevima koji se u novim uvjetima postavljaju pred gospodarske subjekte. No, valja napomenuti da će se tek potpunom transformacijom vlasničkih odnosa izgraditi tržišno orijentirane organizacijske strukture s mogućnostima poduzetničko – inovacijskih reakcija na promjene u okružju, što će također omogućiti brže usvajanje tehničko – tehnoloških inovacija i njihovu primjenu. Za razliku od stanja u bliskoj prošlosti koje je bilo limitirano pseudo – tržišnim (plansko – tržišnim) sustavom nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva, čiji ostaci u aktualnom razdoblju tranzicije dijelom usporavaju željenu brzinu razvoja, navedene pretpostavke omogućivat će i dosljednu primjenu marketing – koncepcije u turističkom – ugostiteljstvu.
Predmet obrade u knjizi je aplikacija marketinga u turističkom ugostiteljstvu kao agregiranoj djelatnosti općenito, i u hotelima kao izabranim reprezentantima ugostiteljskih objekata i ujedno mogućih oblika ugostiteljskih poduzeća. U knjizi se nužno razrađuje proces marketinga i marketing – instrumentarij, što je preduvjet za sustavno upravljanje marketingom. Pri razradi materije polazište su potrebe gostiju kao ishodište tržišnih aktivnosti ugostiteljskih subjekata, potom suvremene mogućnosti prikupljanja i obrade podataka iz poduzeća i okružja. Naglasak je na metodologiji istraživanja i pripremi informacija za donošenje poslovnih i razvojnih odluka i suvremenim tehničko – tehnološkim mogućnostima odvijanja i kontrole poslovnih i razvojnih procesa. Na taj način istražuje se i cijeli proces marketinga u ugostiteljstvu.
Ugostiteljstvo je pretežito uslužna djelatnost koja je istodobno utemeljena na specifičnoj proizvodnji (proizvodnja i priprava jela, napitaka i slastica). Proizvodni i uslužni procesi relativno su kratkog trajanja (započinju tek trenutkom dolaska potrošača – gosta, ili njegovom narudžbom odnosno najavom, ne proizvodi se za skladište i sl.). U takvim je uvjetima nužno operacionalizirati marketing kao permanentan proces, u kojem pravovremene i relevantne informacije sve više dobivaju na značenju. No, za razvojne odluke potrebne su informacije ne samo o vlastitim mogućnostima već i o nizu čimbenika okružja, posebice tržišta.


    Naručite knjigu >>>>>