 |
 |
|
Međunarodna borba protiv korupcije
Korupcija je globalni fenomen. Iako postoji praktički u svakom društvu,
izaziva neposredne i posredne štete, u nekim društvima ima razmjere opasne
patologije. Uzrokuje pad kvalitete javnih službi. Unosi nepredvidivost u
političkom odlučivanju i pravnoj regulaciji. Podiže cijenu države. Podiže
transakcijske troškove. Potiče rasipanje sredstava. razara upravni u političku
kulturu. Potiče negativnu selekciju za vodeće položaje u politici i javnim
službama. Umjesto odlučivanja o potrebama ljudi, prednost i prioritet daje se
proračunu nečije osobne zarade (posljedica su nepotrebne ili pak opasne
investicije). Poduzetnost i rad gube na cijeni, a glavni modus bogaćenja
postaje zloupotreba. Korupcija je patološka pojava i to ne zbog moralne osude
već zbog njenih disfunkcionalnih efekata.
U posljednjih nekoliko godina na raznim razinama pokrenuta je politička akcija
suzbijanja korupcije. Međunarodne organizacije, pojedine vlade, međunarodne
nevladine udruge i organizacije te istaknuti pojedinci inicirali su izradu
dokumenata i konkretne akcije za njeno suzbijanje. Međutim ne samo radi općeg
osjećaja moralne indignacije.
Zašto na svijetskoj razini i zašto sada? Što se to promjenilo u politici,
moralu, društvima ili masovnoj psihologiji da je tema korupcije izbila u prvi
plan? Pedeste i šezdeste godine ovog stoljeća bile su razdoblja, recimo
jednostavno, moralne agzaltacije, pa ipak u tom razdoblju korupcija se
nerijetko smatrala neizbježnom i funkcionalno opravdanom deruštvenom
patologijom.
Danas se retorika razgovora o korupciji izmjenila. Stalno i uporno traži se
osuda njenih efekata na društvo i gospodarstvo, uporno i izričito traži se
njeno deklarativno odbijanje i moralna osuda, ali i poduzimanje aktivnih mjera
suzbijanja. Korupcija je neprihvatljiva u normalnom tržišnom nadmetanju i
treba ju eliminirati. Slažemo se s ocjenom B. Gronbecka da promjena
retorike ovdje znači i stvarno promjenu u kulturalnom, političkom ali
prvenstveno gospodarskom okružju. Činjenica postojanja svijetskog tržišta
znači i to da ono prihvaća samo homogena i neproturječna pravila poslovanja.
Tko se tim pravilima ne želi prilagoditi biti će marginaliziran, najprije u
gospodarskoj a potom i političkoj i kulturnoj razmjeni.
Radi toga treba razumjeti takva nova pravila. Borba protiv korupcije danas
nije pitanje morala ili političke kampanje već neizbježne prilagodbe moralnim
i zakonskim normama razvijenih zapadnih zemalja. Svatko, naravno, prema
kriterijima političkih prioriteta svake pojedine zemlje suzbijajući korupciju
treba "počistiti u svom dvorištu". To je pitanje politike, ali ne i
nacionalnog suvereniteta, jer korupciju treba izgnati iz međunarodnih
gospodarskih odnosa.
Radi toga krenimo kronološkim redom. Ključan, prijelomni, trenutak , čini nam
se, bio je donošenje "Foreign Corrupt Practices Act". Taj akt zabranjuje
građenima ili pravnim osobama, američkim kompanijama da ponude, plate, ili
obećaju platiti nekom stranom dužnosniku ili činovniku, političkoj stranci ili
političaru ("političkoj osobi") za uslugu utjecaja, dobivanja ili zadržavanja
nekog posla ili poslovnog interesa. Taj zakon primjenjuje se na sve kompanije
koje imaju udjele ili glavnice registrirane u Sjedinjenim Državama i koje
podpadaju pod kontrolu moćne komisije za nadzor financijskog poslovanja (SEC -
Securites and Exchange Commission). Prema odredbama tog zakona koji je usvojen
u razdoblju otkrivanja skandala "Lockhed" i u slijedu zakona koji nastoje
eliminirati korupciju iz američkog političkog života (financiranje političkih
stranaka i kandidata, objavljivanje prihoda političkih javnih osoba, donošenje
novih etičkih kodeksa i sl.), postaje praktički nemoguće koristiti korupciju
za poticanje poslova.
Dramatične posljedice po poslovanje pokazuje najnovije istraživanje o tome
da glavni izvoznici (u uzorku od 18 zemalja to su bili Belgija, Francuska,
Italija, Nizozemska i Južna Koreja) i do 10% svog izvoznog uspjeha mogu
pripisati korumpiranju. "Studija pretpostavlja da izvoznici s vićom sklonošću
prema plaćanju mita imaju nepravednu prednost (unfair advantage) pred drugim
izvoznicima u onim zemljama koje imaju visok stupanj korumpiranosti. Naravno,
ne plaća se svako mito dobrovoljno, te postoje mnogi slučajevi u kojima je
mito iznuđeno" Mnoge vlade zapravo neizravno potiču korupciju u izvoznim
poslovima odobravanjem poreskih olakšica i ignioriranjem kaznene naravi takvih
postupaka. Ponekad se previđa, grubom nepažnjom, ili oprašta nenemjensko
korištenje pomoći i kredita. Često se tvrdi da poslovni ljudi ne mogu drukčije
nego se prilagoditi lokalnim etičkim standardima i platiti mito da bi se
ostalo u poslu. Konačno, tijekom posljednjih decenija neke, ranije
nerazvijene, zemlje jako su se obogatile, te poduzimaju velike javne radove,
nabavljaju opremu ili oružje, investiraju u infrastrukturu, ili uopće javni
sektor. Postupci međunarodnih natječaja, oblikovanje tendera, izbor
ponuditelja može se prilagoditi u korist onoga tko plaća najviše mito. Pored
toga u nizu zemalja postoje ograničenja poslovanja (dozvole, ograničenja uvoza
i poslovanja, uvozna regulativa) koja se nerijetko prilagođena, praktički, na
prikupljanje mita. Konačno u mnoštvu zemalja u tijeku je privatizacija i
demonolopozacija javnog sektora u čemu je interes multinacionalnih kompanija
vrlo velik.
Praktički sve ovo znači da u međunarodnim poslovima podmićivanje postaje
dijelom cijene poslovanja. Naravno, odmah onda i pitanje zašto bi kompanije
umjesto u vlastitu dobit investirale u podmićivanje lokalnih moćnika, zašto bi
popuštale kratkoročnim iskušenjima i dugoročno gubile u manama nelojane
tržišne utakmice. Umjesto da se sponzoriraju mali ili veliki autokrati, razara
dugoraočno neko društvo (tržište!), odljeva novac za nenemjenske svrhe (i
unutar kompanije je pitanje tko zapravo na kraju dobiva jer je pronevjera u
ilegalnim polsovima jednostavna), ekonomski racionalna strategija je
izjednačiti uvjete tržišnog natjecanja, dakle eliminirati korupciju. Za
američke kompanije to je zaprava spasonosna strategija koja osim toga ima i
podršku vlade, lokalnog i svijetskog javnog mnijenja. Politički ciljevi
demokratizacije, politički interesi gospodarstva dobijaju i boju borbe za
pravednost i poštenje.
Nikako ne želimo cinički motive pronaći u ekonomskoj računici. Racionalni
interes ovdje samo ide zajedno s političkim dobicima moralnom egzaltacijom
koju podrazumjeva borba protiv korupcije. Mi smo samo željeli ukazati na okvir
u kojem se odvijaju borba protiv korupcije na međunarodnoj razini.
Ujedinjeni narodi
U nizu akata kojim se stipulira obvezatna kriminalizacija korupcije
započinjemo od prikaza aktivnosti međunarodnih organizacija. Ujedinjeni narodi
16. prosinca usvojili su Rezoluciju protiv korupcije i mita te deklaraciju
o zabrani mita u međunaronim poslovnim transakcijama. jasno se, između
ostalih oblika suzbijanja korupcije, zahtijeva; "pronalaženje načina ...da se
kriminalizira mito i korupcija u međunarodnim komercijalnim transakcijam" te
se pozivaju sve zemlje i drugi subjekti međunarodnog prava da pojačaju borbu
protiv korupcije. U Deklaraciji se pozivaju članice da "poduzmu efektivne i
konkretne akcije suzbijanja svih oblika korupcije i podmićivanja te svih
drugih oblika takvih djelatnosti u međunarodnim transakcijama, osobito
nastojeći u primjeni postojećih zakona koji zabranjuju podmićivanje i
ohrabrujući prihvaćanje zakona koji to brane, ako takvi zakoni slučano ne
postoje, te pozivaju privatne i javne korporacije, uključivo multinacionalne
korporacije i pojedince da rade na postizanju tog cilja". I u ovim aktima
iterira se deiniranje pojma korupcije, poziva na donošenje pravila nadzora i
revizije proračunskog i financijskog polsovanja, primjenu poreznih pravila
koja otežavaju korupciju, donošenje etičkih kodova ponašanja za poduzetnike i
poduzeća, ali i za javne službenike i dužnosnike. Podržavaju se i mjere
sprečavanja pranja novca, ograničenja primjene bankarske tajne, otvorenost i
javnost javnih rashoda, te pribavljanje, korištenje i dokazivanje uz pomoć
neklasičnih oblika policijske i istražne obrade.
OECD
Organizacija za međunarodnu suradnju i razvoj prihvatila je 1994. Preporuku
državama članicama da "poduzmu učinskovite mjere odvraćanja, prevencije i
borbe protiv podmićivanja stranih javnih dužnosnika u vezi s međunarodnim
poslovnim transakcijama" osnovane su dvije radne skupine koje su trebale
pripremiti program mjera i akte za ostvarenje ideje o sprečavanju korupcije.
Prva (Working Group on Bribey) pripremila je OECD Anti Corruption Convention,
a druga (Committee of Fiscal Affairs) prihvatila je preporuke o promjenama u
računovodstvenim tehnikama i skup inicijativa o promjenama u domaćim
zakonodavstvima kojima se prestaje s praksom da plaćanje mita predstavlja
odbitnu poreznu stavku (tax deductibiliy). Ova preporuka prihvaćena je 28.
ožujka 1996.
Pripremljena je - na sastanku ministara u svibnju 1996, zatim sastanku G7 u
srpnju - konvencija (Convention on Combating Bribery of Foreign Public
Officials in International Business Transactions) koja je usvojena na sastanku
OECD 18. do 21. studenog 1997. godine. Konvencija obvezuje državena
prihvaćanje mjera sprečavanja korupcije. Određuju se opći elementi zajedničke
kazneno-pravne definicije, a sama činjenica da je za neki posao (za dobivanje
ili za održanje posla) mora biti kriminalizirano bez obzira na lokalne
običaje, visinu mita, ili druge okolnosti, a visina kazne mora biti adekvatna
za slično djelo učinjeno između samih domaćih subjakata. Opći ili specijalni
ekonomski interes ili posljedice ne mogu biti isprika ili oslobađati od
postupka ili kazne. Dobitak i imovina stečena korupcijom trebaju se
konfiscirati.
Konvencija će biti svečano potpisana od 29 vlada 17. prosinca 1997. godine, a
zemlje članice će morati do 1. travnja 1998. godine njene odredbe unijeti u
vlastito zakonodavstvo. Uvodi se i stalan nadzor ("monitoring") nad primjenom
konvencije. Konvencija zahtijeva kriminalizaciju aktivnosti kao što su:
podmićivanje, oduzimanje vlasništva bez pravične naknade,otvorenu ili
prikrivenu preferenciju za lokalne dobavljače, regulativu koja zabranjuje
zapošljavanje stranaca, diskriminativnu kontrolu zaštite okoline i drugo -
dakle korupcija se smješta u kontekst osiguranja jednake pozicije u tržišnoj
utakmici. Trenutno još nije izvjesno na koji način će se razrješiti neke
dvojbe, kao što su na primjer: da li pojam javnih službenika proširiti i na
uposlenike kompanija u državnom vlasništvu ili ograničiti samo na dužnosnike
koji imaju javne ovlasti, da li iste odredbe primjeniti i na financiranje
političkih stranaka, podmičivanja zakonodavstva ili se ograničiti samo na
pitanja poslovne utakmice. Političke odluke donesene u pripremi upućuju na
širenje područja primjene, jačanja sankcija i nadzora nad primjenom.
Konvencija je dio MAI strategije (Multilateral Agreement on Investment) čiji
je osnovni zahtjev da se stranim investitorima osigura isti položaj kao
domaćim investitorinma bez posebnih povlastica, unošenje reda u raspisivanje
javnih natječaja i sl.
Svijetska banka i Međunarodni monertarni fond
Svijetska banka je jedan od glavnih pobornika svijetskog pokreta za suzbijanje
korupcije. Ona ne može intervenirati u unutarnje odnose i zakonsku regulativu
zemalja (barem ne izravno) ali sve više davanje zajmova, osobito uvjete
ugovora (klauzule raskida) i nadzora korištenja sredstava (transparency and
cost-efficiency), podređuje trajnom sprečavanju preljevanja tih sredstava u
privatne ruke lokalnih političara. "Danas banka želi ići i dalje; ona nudi
svoju pomoć vladama koje se žele boriti protiv korupcije i naglašava da neće
(pocrtano u izvorniku!) tolerirati korupciju u programima koje pomaže"
Banka nastoji aktivno djelovati na suzbijanju korupcije aktivnom ekonomskom
politikom, poticanjem institucionalnih reformi, nadzorom korištenja sredstava
i podupiranjem međunarodnih inicijativa. Inzistira se na racionalizaciji
administrativnih postupaka (izbjegavanju "rent-seeking" postupaka), reformi
(pojednostavljenju i preglednosti) poreznog sustava, uklanjanju
administrativne kontrole cijena, poticanjem privatizacije državnih poduzeća
(uz pozorni nadzor nad tim postupcima koji nose visoki rizik korupcije -
"corruption risk), te ponudom programa u kojima se ona pojavljuje i kao
organizator reformi gospodarskih oblasti u kojima je korupcija uhvatila maha
(zaštita okoliša, javne službe). banka pomaže programe modernizacije
proračunskih planova, upravljanja financijama, računovosdstva i revizije.
Potiču se i pomažu zemlje da provedu reformu platnog sustava javnih
službenika. banka pomaže reforme uprave i pravosuđa, te slobodu medija (EDI
training workshops). Banka mijenja u svoja unutarnja pravila i postupke
dobivanja, isplate, izvještavanja i revizije u skladu s "načelima
ekonomičnosti, učinkovitosti i preglednosti" Banka vodi osobitu brigu o
etičkim standardima svojih službenika. "Banka može obustaviti svaki zajam u
kojem je došlo do ugovora korupcijom ili pronevjerom, ona ima pravo nadgledati
račune subkontraktora kod izvršavanja ugovora, može isključiti ("crna lista")
poduzeća koja se služe korupcijom.
Na sjednici Međunarodnmog monetarnog fonda (IMF) i Svijetske banke (22. rujan,
1997) u Hong Kongu, prva točka zaključaka odnosila se na korupciju ("korupcija
slabi vlast i smanjuje ekonomsku stabilnost, privatno poduzetništvo i ugrožava
održivi rast, te može erodirati međunarodnu pomoć razvojnim programima. Oni
(ministri i guverneri nacionalnih banaka) naglašavaju da je korupcija globalni
problem i zahtijeva usklađenu akciju svih zemalja") te je upućen poziv svim
međunarodnim isntitucijama, osobito bankama i agencijama za promicanje
investicija da suzbijaju korupciju.
Amerike i Azija
Kronološki najstariji pokušaj da se međunarodnom konvencijom reguliraju
standardi, postupci i aktivnosti u borbi protiv korupcije, na poticaj američke
vlade, uspio je u okvirima OAS (Organizacije američkih država) i FTAA (Free
Trade Areas of Americas). Na sastanku ššefova država i vlada u Miamiu 1994.
godine dogovoreno je pružanje pravne pomoći u takvim slučajevima,
ekstradicija, tehnička pomoć, te pokretanje programa aktivnosti obrazovanja i
etičkog odgoja javnih službenika. Inicirano je i pisanje konvencije o borbi
protiv korupcije. U tri protekle godine postupno je jačao pritisak Sjedinjenih
Država za strože formulacije odredbi konvencije i njenu nadopunu sustavnim
planom aktivnosti na suzbijanju korupcije. Konvenciju je (Inter-American
Convention Against Corruption, IACAC) je 29. ožujka 1996. godine potpisala 21
država, te potom i Sjedinjene Države (2.6.1996).
Konvencija utvrđuje definicije (javna funkcija, korupcija i sl.), potom
preventivne mjere[15] obavljanja funkcije, definiranje standarda sukoba
interesa, izvještavanja o prihodima dužnosnika, mehanizme implementacije,
nadzor korištenja javnih sredstava, nadzorne institucije za borbu protiv
korupcije, porezne zakone i financijske propise koji sprečavaju korupciju,
sustav zaštite onih osoba koje prijave korupciju, nadzorna tijela, otvoreno
knjigovodstvo, ohrabrivanje nevladinih udruga za borbu protiv korupcije, te
određenje nadležnosti tijela i obveze pravne pomoći, mjere ograničenja
bankarske tajne, zadatke državnih vlasti, te postupke prihvaćanja konvencije.
Posebno detaljno regulirana su pitanja određenja pojma korupcije i
podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Konvencija korupciju definira vrlo široko, a stranke konvencije obvezuju
se takvu odredbu uvrstiti u svoje kaznene zakone.
Striktno se regulira i kriminalizira korupcija u međunarodnim poslovima. Od
država stranaka IACAC traži se strogo poštivanje legalnosti. i kriminalizacija
korupcije u svakovrsnim poslovnim transakcijama (uvođenje takvog kaznenog
djela i za djela koja su izvšena prema stranim državljanima).
Na sastanku OAS (Čile, 7. svibanj, 1997) podržan je program borbe protiv
korupcije koji je komplementaran IACAC.
Azija predstavlja, prema iskustvu mnogih, područje u kojem su problemi
korupcije endemski i trajni. Postoji tradicija diskretnog ili otvorenog
podmićivanja u mnogim zemljama. Opsežna teorijska literatura o korupciji i
problemima modernizacije upravno-političkog sustava temelji se na studijama
slučaja tih zemalja. Ipak pored svega toga ni te zemlje nisu izbjegle
pokušajima suprotstavljanja i borbe protiv korupcije. U Južnoj Koreji postupci
protiv korumpiranih najviših dužnosnika glavno su političko pitanje. Japan
prihvaća ODA postupke sprečavanja korupcije te u sve poslove i tendere u
kojima su uključena javna poduzeća ili ustanove uključuje klauzule koje
ograničavaju korupciju (R/D - Record and Discussions; E/N - Exchange of
Notes). Sličnu klauzulu o zabrani mita pri sklapanju ugovora, kao mjeru
ugovornog prava, primjenjuje Auistralija. Novi Zeland godinama je jedna od
zemalja koje prednjače u sprečavanju korupcije idonio je nova uputstva za
sklapanje ugovora javnim poduzećima koja uključuju antikorupcijsku klauzulu.
Na sastanku vodećih političara regije (Vancuver, studeni 1997) na inicijativu
B. Clintona pokrenut je postupak izrade okvirne konvencije za sprečavanje
korupcije.
Europa
Vijeće Europe je organizacija koja je osnovana prvenstveno kao međunarodni
forum čiji je glavni zadatak zaštita i promicanje ljudskih prava. [irenje
nakon 1990. na krug postsocijalističkih zemalja. Politički i društveni
problemi stabilizacije tih zemalja na dnevni red postavili su i pitanje
korupcije. Nakon sastanka ministara pravosuđa na Malti 1994. godine, upravo u
okvirima Vijeća Europe, formirana je Multidisciplinarna grupa za borbu protiv
korupcije (GMC) koja je pripremila niz kaznenopravnih, građanskih i upravnih
mjera za suzbijanje korupcije. Ovo je vrlo utjecajna
grupa sastavljena ne samo od predstavnika vlada većć i stručnjaka koja je
pripremila prijedlog konvencija za borbu protiv korupcije te Program
akcije za suzbijanje korupcije kojeg je usvojio Odbor ministara u studenom
1996. godine.
Konvencija, bilo je zamišljeno, treba biti konstruirana kao klasična
konvencija o sprečavanju korupcije no njoj ćće prethoditi “okvirna konvencija”
[26]koja ćće se nadopunjavati protokolima. U tim mehanizmima koji bi trebali
nadopunjavati okvirnu konvenciju predviđeno je i stvaranje posebnog tijela
koje će Odboru ministara pomagati u koordinaciji i pripremi akcija. Ovakva
strategija postupnog ograničavanja bila je usmjerena savladavanju otpora onih
zemalja koje imaju jake ekonomske interese u oblastima kao što su prodaja
oružja, prikupljanje kapitala lokalnih korupcionaša i autokrata u njihovim
bankama i slično. Osobit otpor širenju međunarodnopravne kriminalizacije
korupcije pružali su predstavnici Francuske i Velike Britanije . Suprotno
Sjedinjene Države i skandinavske zemlje požuruju radikalnije zahvate.
Prema uputama Odbora ministara GMC je jošš 1994. započela rad na pripremi
konvencije o zakonskom suzbijanju korupcije. Konvencija je prošla prvo čitanje
(veljača 1996.) i od početka ove godine radi se na drugom čitanju teksta.
Konvencija regulira kriminalizaciju različitih oblika korupcije u međunarodnim
odnosima, određenje pojma aktivne i pasivne korupcije, podmićivanja stranih
javnih dužnosnika, korupciju u dobivanju poslova, korupcije u međunarodnim
organizacijama, korupciji i pranju novca, te osobito, suradnju država u
istrazi djela korupcije, osiguranju dokaza, međunarodnoj pravnoj pomoći i sl.
U istom okviru pripremljen je i modelski obrazac pravila o etici javnih
službenika. U takvom aktu određuju se stadrardi etičkog ponašanja službenika u
obavljanju službe, obveze prema javnosti, pregledenosti rada prema građanima i
okružju u kojem se treba obavljati javna služba. Obrazac pretpostavlja
donošenje dokumenta o etici javnih službenika koji nije samo unutarnja uputa i
obveza svih onih koji obavljaju javne funkcije (politički funkcionari i
predstavnici nisu adresati tog akta), većć je i svojevrsna uputa građanima
kakvo ponašanje trebaju očekivati od uprave.
U okvirima Vijeća Europe potiče se i stvaranje uputa o ustroju posebnih tijela
koja će se boriti protiv korupcije. Naime osjeća se potreba za formiranjem
specijaliziranih institucija, budući da je korupcija složeni društveni a ne
samo policijski problem. Specijalizacija može imati različite oblike, te se
preporuča paralelno korištenje različitih specijaliziranih tijela i
organizacijskih jedinica. Posebnu zaštitu treba omogućiti onima koji se
specijaliziraju u profesionalnom suzbijanju korupcije: treba ih zaštititi od
osobnih, političkih i ekonomskih pritisaka. Poseban je problem zbog diskretne
prirode djela, navodi se u preporukama GMCP, osiguranje dokaza. Radi toga
predlaže se davanje zaštite i imuniteta onima koji djelo prijave, ali (sic!) i
materijalnog poticanja (“It might also prove possible to find a number of
inducements such as rewards or career advancement”). Predlažu se i neke
mjere, inače karakteristične za anglosaksonsko sudstvo, kao što je pogađanje o
kazni, korištenje informatora i provokatora (“sting”). Vlasti u svakom slučaju
trebaju raspolagati efektivnim sredstvima i tehnikama istraživanja korupcije,
mogućnosti provjere ilegalnih prihoda, no najvažnijim se smatra utvrđenje
prakse i primjene kaznenih mjera.
Istovremeno je učinjen pokušaj da se razrade postupci i načela civilne
odgovornosti za korupciju, odnosno naknade šštete koja je posljedica
koruptivnog akta (GMCC).
Grupa je obavila ogroman posao prikupljanja podataka o pravnoj i stvarnoj
situaciji u zemljama Vijeća Europe (“feasibility study” i program pravne
pomoći u okviru projekta “Octopus”).
11. lipnja 1997. godine održana je u Pragu konferencija europskih ministara
pravosuđa s glavnom temom “Veze između korupcije i organiziranog kriminala”.
Upozoreno ja na mogućnost da se, koristeći svoje financijske i druge
mogućnosti, organizirani kriminal infiltrira u državne institucije, “osobito
korupcijom”, i time ugrozi demokratska dostignuća, uspori ekonomskei razvoj i
potrebne reforme. Podržan je napor stvaranja pravnog temelja za borbu protiv
korupcije (okvirna konvencija i konvencija o kriminalizaciji korupcije) ali i
ukazano da “bi bili kredibilni međunarodni pravni instrumenti u području
korupcije, oni moraju biti popraćeni efektivnim mjerama koji ih slijede”
(P.Leuprecht)
Potpuna afirmacija tog pristupa uslijedila je na sastanku šefova država i
vlada (drugi summit) 1o. i 11. listopada 1997. godine u Strasbourgu. Pod
točkom 2. završne izjave (akcijski plan) zaključeno je "Borba protiv korupcije
i organiziranog kriminala: da bi se potaknula suradnja između članica u borbi
protiv korupcije, uključivo i njenim vezama s organiziranim kriminalom i
pranjem novca šefovi država i vlada upućuju Odbor ministara:
- da prije konca godine prihvate osnovna načela koja će primjeniti u razoju
domaćeg zakonodavstva i prakse
- da osiguraju brz završetak rada na prihvaćanju međunarodnih pravnih
dokumenata predloženih Vijeću Europe u programu Akcije protiv korupcije,
-da bez odgađanja ustroje odgovarajući i učinkovit mehanizam nadzora nad
primjenom osnovnih načela i primjene navedenog pravnog instrumentarija,
Pozivaju se zemlje da ratificiraju Konvenciju o zabrani pranja novca. (Izvor:
pravo.hr)
|
|
|
|
Poslovni forum - One Stop Shop |
|
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
Istraživanje tržišta
Poslovni izvještaji
Internet marketing
Izrada web stranica
Izrada CMS stranica
Hosting i domene
Imenici i adresari
Poslovni ugovori
Poslovne usluge
Trgovine i usluge
Poslovna psihologija
Poslovni programi
Oglasi i obavijesti
Korisni linkovi
Besplatne stvari
Poslovni forum
Primjeri ugovora
Poslovne ponude
| |
|
IZRADA WEB STRANICA
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi tvrtka trebala imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, obrazaca za kontakt, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding tvrtke, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
|
|
Napomena!
Internet je dostupan milijunima ljudi. Ipak, neke tvrtke još uvijek ne shvaćaju moć Interneta.
Neke tvrtke uopće nemaju internet stranice, a neke imaju tako amaterske i loše
da je to gotovo nevjerojatno.
Priuštite si stvarno kvalitetne stranice. Sada po
prvi puta imate priliku kvalitetno predstaviti svoju tvrtku milijunima ljudi.
Da
li ćete tu priliku iskoristiti, to ovisi samo o Vama.
CMS - Content Menagment System - Izrada web stranica |
Što je to CMS?
CMS ili Content Menagment System
je izraz za programirane internet stranice što
Vam omogućava da samostalno i jednostavno unosite ili brišete sadržaj sa
svojih internet stranica putem jednostavnog i preglednog administratorskog
sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja.
Za rad Vam dovoljan je samo Vaš preglednik web stranica (browser), a to je
upravo Vaš Internet Explorer ili neki drugi program koji upravo i sada koristite kada čitate ovaj tekst.
Tekst je moguće unositi direktno ili tako da ga jednostavno kopirate iz
Microsoft Worda ili drugog tekst editora, a formatirate ga onako kako ste
navikli u svom programu za obradu teksta. Kao što pišete stranice u Wordu,
ili Excelu, tako pišete i sadržaj za Vaše web stranice, direktno u Vašem
Control panelu, ili sve napišete u npr. Wordu, a potom to isto kopirate na
svoje stranice. Da ste naručili i "klasičnu" izradu web stranica, svejedno
bi morali pripremiti tekst i fotografije.
Kako bi se upoznali sa CMS aplikacijama pripremili smo Vam veliki broj primjera i pregleda.
Izrada web stranica za tvrtke, obrte i privatne osobe. Kvalitetna izrada web stranica prilagođenih mobilnim uređajima. Privucite korisnike suvremenim web stranicama. Iskoristite priliku! Pregledajte recenzije naših klijenata i uvjerite se zašto smo mi Vaš pravi izbor. Izrada web trgovina. Web shop i besplatne web stranice prilagođene vašem poslovanju. Savjetovanje i podrška. Napredne funkcionalnosti. Vrhunska usluga. Povoljne cijene. SEO Optimizacija. Suvremen dizajn i visoka tehnička kvaliteta izrade internet stranica. Besplatna izrada web stranica u sklopu naših promotivnih akcija. Besplatne stranice za poduzetnike i udruge. Besplatne stranice za obrtnike i male poduzetnike. Izrada web stranica besplatno brzo i povoljno! Izrađujemo web stranice koje vas spajaju s novim poslovnim prilikama, optimizirane za povećanje uspješnosti online poslovanja. Izrađujemo uspješne web stranice i napredna web rješenja kreirana prema vašim zahtjevima. Besplatna izrada web stranica za obrtnike i male poduzetnike.
|
Detaljne informacije o izradi CMS internet stranica - Klikni i saznaj! |
|
|
|
|
| | |