 |
|
ISTRAŽIVANJE EKONOMSKOG FAKULTETA U OSIJEKU I POSLOVNOG FORUMA D.O.O. |
Polazišta za nastavak istraživanja
Prof. dr. sc. Drago Ružić
Antun Biloš, dipl. ecc
mr. sc. Davorin Turkalj
Sveučilište J. J. Strossmayer u Osijeku
Ekonomski fakultet u Osijeku
Iako je neosporna činjenica i gotovo floskula da niti jedna tvrtka u današnjim
uvjetima ne postoji ako nije na neki način zastupljena na Internetu, praksa to
ipak ne potvrđuje, već zapravo dijelom demantira.
No, postavlja se pitanje zašto
je tomu tako, jer teorija, ali i dobra praksa pokazuju, da tržišna aktivnost
gospodarskih subjekata Internetom dobiva potpunu transparentnost neovisno o
djelatnosti kojom se tvrtka bavi.
Tvrtka na Internetu teorijski i stvarno postaje globalno konkurentna, neovisno o
proizvodnom i/ili uslužnom programu.
Većina stručnjaka iz oblasti Internet marketinga slaže se sa konstatacijom da
efikasan nastup tvrtke na Internetu podrazumijeva primjenu svih klasičnih
saznanja iz oblasti marketinga. U tom kontekstu se i marketinška aktivnost na
Internetu može promatrati kao premještanje proizvoda ili usluga od proizvođača
do potrošača ali na novi način. U čemu je bit novog načina?
TRADICIONALNI MARKETING – počiva na pretpostavci da su obje strane uključene u
razmjenu zadovoljene.
Ta razmjena se odvija u trenutku kad obje strane smatraju
da je u danom trenutku to najbolja odluka za njih. Još samo ostaje da
organizacija koja je tržišno usmjerena pronađe potrebu i ispuni je.
Sljedeća generacija marketinga se oslonila na proces „LANCA VRIJEDNOSTI“.
Gledište koje se usmjerilo na razumijevanje, uvažavanje, komunikaciju i
dostavljanje vrijednosti. Kao i kod tradicionalnog marketinga (4P) ovo gledište
je neadekvatno sa svojim linearnim i statičkim djelovanjem. Svakom procesu se
individualno poklanja pažnja dok se interakcija između procesa ne odvija.
Nema sumnje da kod digitalne ekonomije marketing igra drugačiju ulogu nego li je
to u offline svijetu. Marketing je sada zasnovana na odnosu s korisnicima putem
mreže i osposobljen za nove tehnologije i informacijski obrazovanu populaciju.
MARKETING DIGITALNE EKONOMIJE mora usvojiti gledište koje usmjerava i koje je
strateško, a ne ograničeno i taktično.
Nova 4P sadržavaju:
• Sudjelovanje (Participation)
• Personalizacija (Personalization)
• Modeliranje predviđanja (Predictive modeling)
• P2P zajednice (Peer-to-peer communities)
Participacija (sudjelovanje) se odnosi na sudjelovanje kupaca u aktivnostima
tvrtke čime se omogućava
re-organiziranje procesa stvaranja proizvoda po željama
njezinih korisnika više nego je to tradicionalni marketing ikada mogao. Kako
sazrijeva ono postaje informacijsko oruđe kao dio tehnološke infrastrukture
poslovnog marketinga.
Danas se personalizacija odnosi na približavanju kupcu kroz bogata znanja o
korisnicima. Personalizacija se koristi sa pažljivo biranim i skrojenim
sadržajima, marketinškim porukama i najvažnije proizvodima i uslugama koje
donose stvarnu korist potrošačima.
Da bi se približilo korisniku i razumjelo što žele, u pravo vrijeme na pravom
mjestu uz pravu cijenu, treba uložiti puno analitičkih napora. Tehnologija igra
veliku ulogu, ali nije rješenje problema. Proces zahtjeva stručnjake sa opsežnim
znanjem traženog područja uz dozu dobre intuicije. Poslovni analitičar koristi
se intuitivnim idejama i hipotezama kako bi testirao podatke i formulirao ih u
set pitanja upućenih korisniku ili poslovnim potrebama poduzeća. Uvid u događaje
koji imaju utjecaj i mjere koje treba primijeniti da bi se problem ispravio ili
da bi se stvorila prilika jesu ključni.
Porast informacijskih tehnologija, količina podataka koje treba pohraniti se iz
dana u dan povećava.
Kad sakupljeni podatci dosegnu kritičnu količinu to
omogućava modeliranje predviđanja za management i personalizaciju.
Uz pomoć toga kompanije mogu napraviti jasniju segmentaciju korisnika u smislene
pod-segmente ili čak
mikro-segmente kako bi osigurali efektniji relationship
management.
Internet nudi mnoštvo novih tehnologija za intenziviranje marketinških
aktivnosti kao pretpostavke učinkovitog trgovanja. Izvorište i žarište
marketinških aktivnosti je web mjesto tvrtke, s poveznicama na ostale
Internetske aplikacije.
Web site-ovi (web mjesta) su u evoluciji e-komunikacija prvo, i unatoč razvoju
mnogih drugih sredstava, i danas nezaobilazno i efikasno promocijsko sredstvo
tvrtke. Nema nikakve sumnje da je kvaliteta web site-a općenito i svake stranice
u okviru site-a u izravnoj vezi s učinkovitosti ostvarenja željenih efekata.
Iako još uvijek nažalost ne sve, ali ipak sve više tvrtki se odlučuje na izradu
web stranica s namjerom da putem Interneta promoviraju i distribuiraju
proizvode, usluge ili informacije koje nude. Međutim, web stranice uspješne
tvrtke nerijetko nisu toliko uspješne. Tvrtke koje naručuju web stranice vrlo
često to čine bez spoznaja o svrsi web stranica i realnim mogućnostima koje
stranice pružaju.
No, valja imati na umu da, neovisno o temeljnom cilju koje imaju, web stranice
su uvijek istodobno i sredstvo oglašavanja, informiranja ili promocije. Poput
letka ili prospekta njihova je osnovna svrha oglašavanje određenih proizvoda i
usluga ili ponuda određenih informacija. Kao što letak, oglas, prospekt ili
plakat bez očiju koje ih gledaju i ruku koje ih listaju ne ispunjavaju svoju
osnovnu svrhu, tako i web stranice nemaju nikakav smisao bez posjetitelja i
njihovih dodira.
Web stranice bez posjetitelja su neoglašeni oglas. Posjećene web stranicama su
ono po čemu se uspješne web stranice razlikuju od neuspješnih. Međutim, jedan se
posjet razlikuje od drugog. Jedan ciljani posjet stranicama donosi neusporedivo
više koristi nego bezbroj slučajnih.
Neovisno o promocijskim učincima koje imaju sve web stranice, niti druge
marketinške aktivnosti tvrtke na Internetu nisu moguće bez postojanja web site-a
neovisno o poslovnom modelu koji se provodi, jer nužan je inicijalni kontakt
koji se ostvaruje na web stranici. Ta nužnost kontakta online marketerima
omogućuje jedinstvenu mogućnost stalnog prikupljanja podataka o ponašanju
posjetitelja tih web stranica.
Naime, za svaku je tvrtku, odnosno poslovni sustav od izuzetne važnosti
prikupiti što više korisnih informacija i detalja o korisnicima svojih proizvoda
i usluga. Činjenica je da se trendovi u svijetu sve dinamičnije mijenjaju i da
ih je sve teže pratiti. U skladu sa time, jednom kreirane web stranice ne
predstavljaju završen zadatak.
Njihovo dotjerivanje i reorganiziranje mora biti
stalan proces i to po mogućnosti u skladu sa dinamikom uočenih promjena na
tržištu potražnje (posjetitelja).
No, postavlja se pitanje koliko je hrvatskih gospodarskih subjekata doista na
mreži i koji je kvantitativni i kvalitativni obujam njihovih poslovnih
aktivnosti na Internetu!? Egzaktnog odgovora na ovo pitanje nema, već postoje
više ili manje utemeljene procjene koje samo naglašavaju potrebu za temeljitim
istraživanjem koje tek treba dati objektivnu sliku sadašnjeg stanja i stvoriti
adekvatnu osnovicu za realne ocjene.
Nastavno na inicijalno istraživanje koje je obavio Poslovni forum, Ekonomski
fakultet će zajedno s Poslovnim forumom napraviti temeljitije istraživanje u
kojemu će naglasak biti na kvalitativnoj analizi web nazočnosti hrvatskih
gospodarskih subjekata.
Linkovi:
Napomena o autorskim pravima i pravila korištenja
Poslovni forum d.o.o. sadržaje objavljuje u dobroj namjeri. Sve sadržaje portala
koristite na vlastitu odgovornost i Poslovni forum d.o.o. ne može se smatrati
odgovornim za bilo kakvu štetu nastalu korištenjem.
Poslovni forum d.o.o. polaže autorska prava na sve vlastite sadržaje.
Neovlašteno korištenje bilo kojeg dijela portala smatra se kršenjem autorskih
prava tvrtke Poslovni forum d.o.o. portala i podložno je tužbi.
Citiranje ovdje publiciranih informacija i prikazivanja dijela naših sadržaja u
javnim medijima i u drugim web publikacijama u kontekstu informiranja javnosti,
dozvoljeno uz navođenje izvora (adrese web portala) bez prethodnog traženja
dozvole.
U web publikacijama naznaka izvora mora biti u obliku linka koji otvara stranicu
www.poslovniforum.hr/webstranice.asp
| | | |
 |