|
|
|
|
1290
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković u postupku pokrenutom ustavnom tužbom D. T. iz B. M., koga zastupa T. F., odvjetnik iz O., na sjednici održanoj 5. travnja 2006. godine, donio je
I. Ustavna tužba se odbija.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba podnesena je protiv presude Županijskog suda u Osijeku, broj:
Gž-303/05-2 od 3. veljače 2005. godine, kojom je odbijena kao neosnovana
podnositeljeva žalba i potvrđena presuda Općinskog suda u Belom Manastiru, broj:
P-327/04-7 od 1. listopada 2004. godine.
Prvostupanjski sud je u cijelosti odbio zahtjev podnositelja za naknadu štete na
isplatu novčanog iznosa na ime 50% uvećane plaće za svaki mjesec počev od 1.
studenoga 1998. godine zaključno do 28. srpnja 2000. godine s pripadajućim
zakonskim zateznim kamatama i troškovima postupka.
2. Podnositelj u ustavnoj tužbi navodi da je člankom 6. stavkom 1. Zakona o
područjima posebne državne skrbi (»Narodne novine« broj 44/96., 57/96., 124/97.,
73/00., 87/00., 94/01., 88/02. i 26/03., u daljnjem tekstu: ZPPDS), koji je
stupio na snagu 1996. godine, propisano da područjima posebne državne skrbi
pripada i tada okupirano hrvatsko Podunavlje, s poimence naznačenim nazivima
općina, gradova i naselja, dok je stavkom 2. tog članka propisano da će Vlada
Republike Hrvatske općine, gradove i naselja iz stavka 1. razvrstati u I. i II.
skupinu područja posebne državne skrbi, kad utvrdi da su se za to stekli uvjeti.
Navodi da pravo na uvećanu plaću pripada i podnositelju kao zaposleniku u tijelu
državne uprave koji je radio na području posebne državne skrbi i to od dana
stupanja na snagu ZPPDS-a.
Podnositelj smatra da su se uvjeti za razvrstavanje općina, gradova i naselja u
područja posebne državne skrbi stekli danom donošenja rješenja o rasporedu na
poslove i radne zadatke u tijelu državne uprave, što znači još 1997. godine, a
najkasnije 1. siječnja 1998. godine, kada je završen postupak mirne
reintegracije tog područja u ustavno pravni poredak Republike Hrvatske.
Navodi da je općine, gradove i naselja hrvatskog Podunavlja u područja posebne
državne skrbi razvrstao tek Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o područjima
posebne državne skrbi (»Narodne novine«, broj 73/00., u daljnjem tekstu:
ZIDZPPDS), koji je stupio na snagu 29. srpnja 2000. godine, a kojim je hrvatsko
Podunavlje razvrstano u I. skupinu područja posebne državne skrbi.
Podnositelj ističe da je osporenom sudskom odlukom diskriminiran u odnosu na sve
druge zaposlenike u tijelima državne uprave na područjima posebne državne skrbi.
Smatra da je pravo na uvećanu plaću utvrđeno ZPPDS-om iz 1996. godine i teče od
dana stupanja na snagu toga zakona, tj. od dana kada je započeo raditi nakon
reintegracije hrvatskog Podunavlja na tom području.
Slijedom navedenog podnositelj smatra da su mu drugostupanjskom odlukom
povrijeđena ustavna prava, zajamčena odredbom članka 14. stavka 2., te članka
26. Ustava Republike Hrvatske i predlaže usvajanje ustavne tužbe te ukidanje
drugostupanjske presude.
3. Za potrebe ustavnosudskog postupka pribavljen je spis Općinskog suda u Belom
Manastiru, broj: P-327/04.
Ustavna tužba nije osnovana.
4. U postupku pokrenutom ustavnom tužbom temeljem odredbe članka 62. stavka 1.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), Ustavni sud, u granicama zahtjeva
istaknutog u ustavnoj tužbi, utvrđuje je li u postupku odlučivanja o pravima i
obvezama ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela povrijeđeno podnositelju
ustavno pravo, pri čemu se, u pravilu, ne upušta u pitanje jesu li sudovi
pravilno i potpuno utvrdili činjenično stanje i ocijenili dokaze. Za Ustavni sud
relevantne su samo one činjenice od čijeg postojanja ovisi ocjena o povredi
ustavnog prava.
5. Presudom Općinskog suda u Belom Manastiru, broj: P-327/04-7 od 1. listopada
2004. godine, odbijen je zahtjev podnositelja za isplatu novčanog iznosa na ime
50% uvećane plaće za svaki mjesec počev od 1. studenoga 1998. godine zaključno
do 28. srpnja 2000. godine, s obrazloženjem da ostvarenje prava na isplatu
uvećane plaće, podnositelju pripada tek od 29. srpnja 2000. godine kada je
stupio na snagu ZIDZPPDS, kojim je izvršeno razvrstavanje gradova i općina
hrvatskog Podunavlja u prvu skupinu područja posebne državne skrbi čime je
ujedno i određena visina uvećane plaće.
S obzirom da se zahtjev podnositelja odnosi na isplatu uvećane plaće zaključno
do 28. srpnja 2000. godine, dakle, na razdoblje prije razvrstavanja hrvatskog
Podunavlja u prvu skupinu područja posebne državne skrbi, prvostupanjski sud je
zahtjev podnositelja u cijelosti odbio kao neosnovan.
Ocjenjujući navode žalbe podnositelja drugostupanjski sud je odbio žalbu u
cijelosti kao neosnovanu, smatravši da prvostupanjski sud tijekom postupka nije
počinio niti jednu bitnu povredu odredaba parničnog postupka na koje
drugostupanjski sud pazi po službenoj dužnosti, kao i iz razloga što smatra kako
je prvostupanjski sud točno i potpuno utvrdio činjenično stanje te na isto
pravilno primijenio mjerodavno materijalno pravo.
6. Odredbe članka 6. stavaka 1. i 2. ZPPDS-a glase:
(1) Područjima posebne državne skrbi pripada i još uvijek okupirano hrvatsko
Podunavlje i to:
a) općine i gradovi:
– Beli Manastir (...)
(2) Vlada Republike Hrvatske će općine, gradove i naselja iz stavka 1. ovog
članka razvrstati u prvu ili drugu skupinu područja posebne državne skrbi kad
utvrdi da su se za to stekli uvjeti.
Člankom 3. ZIDZPPDS-a, koji je stupio na snagu 29. srpnja 2000. godine,
razvrstane su općine, gradovi i naselja u hrvatskom Podunavlju u prvu i drugu
skupinu područja posebne državne skrbi.
7. Ustavni sud u odluci, broj: U-III-774/2004 od 11. studenoga 2004. godine,
zauzeo je stajalište prema kojem je Vlada Republike Hrvatske imala obvezu
razvrstati mjesta hrvatskog Podunavlja u područja prve ili druge skupine, ali
tek kada se za to steknu uvjeti, a ne kako to navodi podnositelj danom mirne
reintegracije hrvatskog Podunavlja.
Odredbom članka 6. stavka 2. ZPPDS-a nije određen rok u kojem Vlada Republike
Hrvatske mora općine, gradove i naselja u hrvatskom Podunavlju razvrstati u prvu
ili drugu skupinu područja posebne državne skrbi. Na temelju izričite zakonske
ovlasti Vlada Republike Hrvatske sama određuje uvjete i procjenjuje njihovo
ispunjenje, što je konstitutivna pretpostavka za priznavanje prava podnositelja.
8. Ocjenjujući razloge ustavne tužbe sa stajališta članka 14. stavka 2. Ustava,
Ustavni sud je utvrdio da osporenim presudama podnositelju u konkretnom slučaju
nije povrijeđeno ustavno pravo jednakosti pred zakonom.
Pravna stajališta navedena u osporenim presudama nadležnih sudova zasnivaju se
na pravilnoj primjeni mjerodavnog materijalnog prava i na ustavnopravno
prihvatljivom tumačenju tog prava. Ustavni sud utvrđuje da su nadležni sudovi,
polazeći od činjeničnog stanja utvrđenog u provedenom dokaznom postupku,
obrazložili svoja stajališta iznesena u osporenim presudama, za koja je
nedvojbeno da nisu posljedica proizvoljnog tumačenja i samovoljne primjene
mjerodavnog materijalnog prava.
9. Odredbom članka 26. Ustava propisano je da su svi državljani Republike
Hrvatske i stranci jednaki pred sudovima i drugim državnim i inim tijelima koja
imaju javne ovlasti te nije mjerodavna u ovom slučaju (stajalište Ustavnog suda
izraženo u odluci broj:U-III-884/2004, »Narodne novine«, broj 2/05.).
10. Slijedom navedenog, a primjenom odredbi članaka 73. i 75. Ustavnog zakona,
valjalo je odlučiti kao u izreci. Odluka o objavi temelji se na članku 29.
Ustavnog zakona.
Broj: U-III-1231/2005
Zagreb, 5. travnja 2006.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |