|
|
|
|
3438
Na temelju članka 30. stavka 3. Zakona 3. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne novine« br. 101/98, 15/2000, 199/2003 i 30/2004), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 2. studenoga 2007. godine, donijela
1. Donosi se Nacionalni program zaštite i promicanja ljudskih prava od 2008. do
2011. godine, u tekstu koji je sastavni dio ovog Zaključka.
2. Ovaj Zaključak i Nacionalni program zaštite i promicanja ljudskih prava od
2008. do 2011. godine, objavit će se u »Narodnim novinama«.
Klasa: 004-01/07-01/07
Urbroj: 5030108-07-1
Zagreb, 2. studenoga 2007.
Predsjednik
dr. sc. Ivo Sanader, v. r.
I. UVODNE NAPOMENE
Vlade država članica Ujedinjenih naroda, zajedno s organizacijama civilnoga
društva i predstavnicima međunarodnih organizacija, organizirali su u Beču
(1993.) međunarodnu Konferenciju o ljudskim pravima, na kojoj je donesena
Bečka
deklaracija s provedbenim planom. Predložene su osnovne smjernice za osiguranje
ljudskih prava diljem svijeta, posebice na razini država gdje se na stanje
ljudskih prava najviše utječe.
Jednom od preporuka Bečke deklaracije,1 pozivaju se države članice Ujedinjenih
naroda pristupiti izradi nacionalnog programa/plana djelovanja zaštite i
promicanja ljudskih prava kojim će odrediti mjere za osiguranje zaštite ljudskih
prava kao i aktivnosti za promicanje ljudskih prava.
Slijedom preporuka Bečke deklaracije, Republika Hrvatska pristupa izradi
Nacionalnog programa zaštite i promicanja ljudskih prava od 2008. do 2011.
godine (u daljnjem tekstu: Nacionalni program) kojim jasno usmjerava svoje
napore na poboljšanje stanja ljudskih prava u Republici Hrvatskoj te predlaže
mjere kojima će se ljudska prava na najbolji mogući način zaštititi i
unaprijediti.
U ostvarivanju ljudskih prava Nacionalni program obuhvaća zaštitu i promicanje
ljudskih prava na svim razinama: lokalnoj, nacionalnoj, regionalnoj i
međunarodnoj,2 uređuje se sustavni pristup zaštiti i promicanju ljudskih prava,
ističe važnost obrazovanja i edukacije o ljudskim pravima, analiziraju i
utvrđuju prioritetna područja zaštite ljudskih prava u daljnjem radu Vlade na
zaštiti i promicanju ljudskih prava u Republici Hrvatskoj uz određivanje ciljeva
i mjera koje će poduzimati Vlada Republike Hrvatske u četverogodišnjem
razdoblju.
Nacionalnim programom, Vlada Republika Hrvatska želi: (1) zaštititi, promicati i
unapređivati ljudska prava u Republici Hrvatskoj, posebice onih područja
ljudskih prava za koje drži da iziskuju prioritetno rješavanje postojećih
problema; (2) podići javnu svijest o važnosti poznavanja i ostvarivanja ljudskih
prava; (3) unaprjeđivati suradnju u sustavu tijela Republike Hrvatske za zaštitu
i promicanje ljudskih prava; (4) uspostaviti sustav obrazovanja za ljudska prava
te (5) stvoriti uvjete za kvalitetnu suradnju s organizacijama civilnoga društva
na području ljudskih prava.
Što su ljudska prava ?
Prilikom izrade Nacionalnog programa imamo na umu sljedeće temeljne pretpostavke
o ljudskim pravima: a) ljudska prava su urođena, neotuđiva i univerzalna; b)
ljudska su prava urođena jer pripadaju ljudima kao takvima te ih svako ljudsko
biće stječe samim svojim rođenjem; c) ljudska su prava neotuđiva i ne smiju se
nikome oduzeti; d) ljudska su prava univerzalna jer pripadaju svim ljudskim
bićima diljem svijeta neovisno o njihovoj boji kože, spolu, vjeri, etničkoj
pripadnosti, političkom ili drugom uvjerenju, socijalnom podrijetlu, imovini,
naobrazbi ili bilo kojoj drugoj urođenoj ili stečenoj osobini. Na tragu
navedenog ljudska prava načelno pripadaju svim ljudskim bićima neovisno o
trenutnom društveno-političkom poretku, tradiciji i kulturi. Postoje situacije
kada se u ime zaštite nekih drugih prava ili interesa određena prava mogu
zakonski ograničiti. Ova ograničenja moraju biti nužna, proporcionalna i
supsidijarna uzimajući u obzir društveni i kulturni kontekst države u kojoj se
donose.
Postoji cijeli niz teorijskih prijepora oko naznačenih karakteristika, kao i
praktične situacije u kojima se u određenoj mjeri ljudska prava ponekad
sukobljavaju (primjerice sloboda izražavanja i pravo na privatnost). Povrh toga,
ljudska prava se i danas diljem svijeta sustavno krše, a njihova urođenost,
neotuđivost i univerzalnost za mnoge su daleki teorijski ideali.
Međutim, naznačene karakteristike ljudskih prava ukazuju nam i na to da ljudska
prava prirodno pripadaju ljudima i prije no što su društveno prepoznata te
propisana u zakonskim ili drugim tekstovima. Taj povijesni put, od prvih naznaka
ideje ljudskih prava, preko njihovog postupnog prepoznavanja, pa sve do stvarnog
i univerzalnog ostvarenja ljudskih prava, još uvijek traje.
Prava se često svrstavaju tri kategorije. Prva generacija ljudskih prava
uključuje građanska i politička prava kao što su pravo na slobodu izražavanja,
slobodu uživanja, pravo na život, pravo na pošteno suđenje i tako dalje. Druga
generacija ljudskih prava uključuje ekonomska, socijalna i kulturna prava kao
što je pravo na adekvatan životni standard, pravo na zdravlje, pravo na
obrazovanje i slična. Treća generacija ljudskih prava odnosi se na kolektivna
prava društva ili naroda kao što je pravo na održivi razvoj, mir ili zdravo
okruženje.
Povijesni razvoj normiranja ljudskih prava
Povijesni korijeni ideje ljudskih prava nalaze se još u antičkoj Grčkoj dok je
prvi konkretni pravni akt koji sadrži određena ljudska prava engleska Magna
Carta Libertatum iz 1215. godine.3 Do daljnje razrade ljudskih prava u Engleskoj
dolazi kroz Petition of Rights (1628.) i Habeas Corpus Act (1679.). Krajem XVIII.
stoljeća dolazi do prvog sustavnijeg pomaka na području ljudskih prava: u
Sjedinjenim Američkim Državama donesena je Deklaracija o nezavisnosti (1776.) i
Bill of Rights (1787.), a u Francuskoj Deklaracija o pravima čovjeka i građanina
(1789.). Vrlo je značajno napomenuti kako je 1791. godine također donesena
Deklaracija o pravima žene i građanke.4
Nakon genocida i drugih stravičnih zločina počinjenih tijekom Drugog svjetskog
rata razvija se ozračje u kojem se po prvi puta na međunarodnoj razini nastoji
normirati ljudska prava. U tom smislu, već sama preambula Povelje Ujedinjenih
naroda (1945.) sadrži odredbe koje prepoznaju važnost zaštite ljudskih prava.
Ove odredbe uključuju temeljna ljudska prava: ravnopravnost spolova, zabranu
diskriminacije na temelju rase, spola, jezika i vjere, ali i kolektivno pravo na
samoodređenje naroda. Upravo je ovim odredbama potvrđeno načelo univerzalnosti
ljudskih prava jer se smatra kako zaštita ljudskih prava ne može biti prepuštena
isključivo nadležnosti domaćih sudskih tijela.
Opća deklaracija o ljudskim pravima (1948.) je prvi međunarodni dokument koji u
30 članaka sustavno nabraja i definira sva do tada prepoznata ljudska prava.
Unatoč tomu što Opća deklaracija o ljudskim pravima nije obvezujući instrument
međunarodnoga prava, politička i moralna snaga ove Deklaracije postepeno se
razvija, a njen je sadržaj pretočen u mnoge ustave. Nakon dugogodišnjeg rada
UN-ove Komisije za ljudska prava i snažnih hladnoratovskih sukobljavanja, načela
Opće deklaracije detaljnije su razrađena u Međunarodnom paktu o građanskim i
političkim pravima (1966.) te Međunarodnom paktu o gospodarskim, socijalnim i
kulturnim pravima (1966.). U tom su kontekstu Pakt o građanskim i političkim
pravima u početku ratificirale pretežno zemlje zapadnog bloka dok su Pakt o
ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima priznale zemlje istočnog bloka.
Unatoč tomu što i danas postoje značajne iznimke, osnovna dva UN-ova pakta i
četiri UN-ove konvencije5 postepeno je usvojila većina zemalja, a razrađuju se i
brojni međunarodni mehanizmi koji reguliraju pojedine segmente zaštite ljudskih
prava.
Osim međunarodnog sustava zaštite ljudskih prava koji se razrađuje kroz
instrumente zaštite ljudskih prava Ujedinjenih naroda, razvijaju se i regionalni
sustavi kojima se dodatno jamči zaštita ljudskih prava građana tih zemalja
(OESS, Vijeće Europe, Europska unija). U tom je kontekstu vrlo važno spomenuti
završni Helsinški akt (1975.). Ovim dokumentom utemeljen je prvi međunarodni
mehanizam za sigurnost i suradnju (KESS, tj. današnji OESS) koji je nadišao
okvire tadašnjih blokovskih podjela. U uvodnom dijelu, kao i u trećem poglavlju,
obvezuju se vlade svih država potpisnica na poštivanje temeljnih ljudskih prava
i sloboda te se potiče osnivanje građanskih odbora za promatranje dosljednosti
provedbe tih odredbi.6
U europskom kontekstu najznačajnija je Europska konvencija o zaštiti ljudskih
prava i temeljnih sloboda (1950.). Konvencija je donesena u okviru Vijeća
Europe, a poslužila je kao temelj za osnivanje Europskog suda za ljudska prava u Strasbourgu. Nakon što iscrpe pravne mehanizme koji su im na raspolaganju u
njihovim zemljama, građani svih država članica mogu se obratiti Sudu u
Strasbourgu za zaštitu svojih prava. Za razliku od raznih UN-ovih tijela čije
odluke imaju prvenstveno političku snagu, odluke Suda u Strasbourgu pravno su
obvezujuće.
Europska unija pridaje značajno mjesto zaštiti temeljnih ljudskih prava, ali na
razini Unije još uvijek ne postoji razrađen sustav neposredne sudske zaštite
ljudskih prava. Budući da je Povelja o ljudskim pravima sastavni dio Ustava
Europske unije, njegovo usvajanje bio bi važan iskorak u zaštiti ljudskih prava.
Ovaj kratki presjek povijesnog razvoja ideje ljudskih prava ukazuje nam na
postupno razvijanje svijesti o važnosti ljudskih prava i njihovoj zaštiti,
unatoč tomu što u nekim zemljama postoje i retrogradne tendencije. Republika
Hrvatska slijedi opće tendencije postupnog razvoja svijesti o ljudskim pravima i
unapređenja njihove zaštite.
II. PRAVNE OSNOVE ZAŠTITE I PROMICANJA LJUDSKIH PRAVA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda u hrvatskom ustavnom uređenju
Ustav Republike Hrvatske7 već u svojim izvorišnim osnovama ističe kako je
Hrvatska suverena i demokratska država u kojoj se jamče i osiguravaju
ravnopravnost, slobode i prava čovjeka. U čl. 3. Ustava Republike Hrvatske, koji
pripada poglavlju »Temeljne odredbe«, sljedeće se vrednote ističu kao najviše
ustavne vrednote ustavnog poretka i temelj su za tumačenje Ustava te uputa
zakonodavcu pri razradbi pojedinih sloboda i prava: sloboda, jednakost,
nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova, mirotvorstvo, socijalna
pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost vlasništva, očuvanje prirode i
čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski višestranački sustav. Više od
trećine ustavnog teksta odnosi se na jamstva sloboda i prava čovjeka i
građanina. Time su tvorci Ustava dali izrazito značajno mjesto zaštiti ljudskih
prava. U poglavlju »Zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda« preciznije se
definiraju pojedina ljudska prava te određena načela i mehanizmi njihove
zaštite. U čl. 14. Ustava jamči se načelo jednakosti svih građana pred zakonom
uređujući da svatko u Republici Hrvatskoj ima prava i slobode neovisno o
njegovoj rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju,
nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, imovini, rođenju, naobrazbi, društvenom
položaju ili drugim osobinama. Ovim člankom Ustava zabranjuje se diskriminacija
po bilo kojem temelju bilo kojeg čovjeka na području Republike Hrvatske.
Ustav na više mjesta posebice naglašava načelo nacionalne ravnopravnosti u
Republici Hrvatskoj. U čl. 15. Ustava jamči se ravnopravnost pripadnicima svih
nacionalnih manjina te je naznačeno kako će se konkretna zaštita prava
nacionalnih manjina urediti posebnim ustavnim zakonom. Zakone kojima se uređuju
nacionalna prava Hrvatski sabor donosi dvotrećinskom većinom glasova svih
zastupnika čime se ti zakoni po svojoj pravnoj snazi nalaze između Ustava i
ostalih organskih zakona. Temeljem čl. 15. Ustava donesen je Ustavni zakon o
pravima nacionalnih manjina, kao i posebni zakoni koji nacionalnim manjinama
jamče kulturnu autonomiju i reguliraju sudjelovanje zastupnika manjina u
predstavničkim i drugim tijelima. Navedeni članci Ustava ukazuju na to da je
prepoznata vrijednost jednakosti svih građana pred zakonom, ali i potreba za
dodatnom zaštitom prava nacionalnih manjina.
Konačno, čl. 16. Ustava kaže da se slobode i prava mogu ograničiti samo zakonom
da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i
zdravlje, kao i da svako ograničenje slobode ili prava mora biti razmjerno
naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinačnom slučaju. Čl. 50. Ustava
uspostavlja dodatne kriterije za mogućnost zakonskog ograničavanja poduzetničkih
sloboda i vlasničkih prava: zaštitu interesa i sigurnosti Republike Hrvatske,
zaštitu prirode i ljudskog okoliša te zaštitu zdravlja ljudi. Ustav definira da
se ljudska prava mogu ograničavati samo temeljem Zakona i razmjerno svrsi. U tom
se smislu trebaju staviti izvan snage sve uredbe ili drugi podzakonski propisi
koji bi bili suprotni čl. 16. odnosno čl. 50. Ustava.
U sljedećih se 55 članaka detaljnije razrađuju osobne i političke slobode i
prava, kao i cijeli niz gospodarskih, socijalnih, kulturnih i ekoloških prava
koja obuhvaćaju prava prve, druge i treće generacije. Lista ustavnih jamstava
prava i sloboda čovjeka i građanina nije zamišljena kao konačna i zatvorena. Tu
listu nadopunjavaju odredbe međunarodnih ugovora kojima pristupi Republika
Hrvatska, a koje prema čl. 140. Ustava čine dio unutarnjeg pravnog poretka
Republike Hrvatske i po pravnoj su snazi iznad zakona.
Ustav utvrđuje dvije institucije koje jamče provedbu Ustavom zajamčenih ljudskih
prava: Ustavni sud i Pučkog pravobranitelja.
Primjena međunarodnih standarda zaštite ljudskih prava u nacionalnom zakonodavstvu
Republika Hrvatska je temeljem notifikacije o sukcesiji od 8. listopada 1991.
godine preuzela međunarodne instrumente države prethodnice u svoje zakonodavstvo
te je tako postala strankom i većeg broja mnogostranih ugovora iz područja
ljudskih prava.
Republika Hrvatska je stranka sedam i potpisnica osam međunarodnih ugovora
Ujedinjenih naroda na području zaštite ljudskih prava.8 U cilju osnaživanja i
promicanja demokracije, vladavine prava te zaštite ljudskih prava, Republika
Hrvatska je postala strankom niza konvencija Vijeća Europe na području zaštite
ljudskih prava koje je potpisala i ratificirala i koje su stupile na snagu. 9
Implementacija međunarodnih instrumenata u hrvatskom zakonodavstvu počiva na čl.
140. Ustava Republike Hrvatske prema kojem međunarodni ugovori koji su na snazi
i koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom i objavljeni u »Narodnim
novinama« čine dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske te su po
pravnoj snazi iznad zakona.
Vlada Republike Hrvatske zadužila je (1993.) pojedina tijela državne uprave za
nositelje izrade izvješća prema instrumentima ljudskih prava dok je Ministarstvo
vanjskih poslova i europskih integracija zaduženo za pružanje stručne pomoći
pojedinim ministarstvima kao i za koordinaciju svih izvješća o stanju ljudskih
prava u Republici Hrvatskoj.
Vlada je pokrenula redoviti proces preispitivanja zakonodavstva radi
harmonizacije nacionalnog zakonodavstva s međunarodnim standardima na području
zaštite ljudskih prava kao i osiguranja redovitog osuvremenjivanja zakonodavstva
na području ljudskih prava u skladu s najnovijim razvitkom međunarodnih
standarda zaštite ljudskih prava.
U tom kontekstu, posebna je pozornost posvećena provedbi zaključaka i preporuka
različitih međunarodnih tijela na području ljudskih prava (posebice tzv.
ugovornih tijela u okviru Ujedinjenih naroda) u svezi s ocjenom provedbe
relevantnih međunarodnih ugovora od strane Hrvatske. To je dovelo do značajnih
izmjena u nacionalnom zakonodavstvu posebice na području zaštite ravnopravnosti
spolova i zaštite prava djeteta, uvođenjem novih institucija:
pravobranitelja/ice za ravnopravnost spolova i pravobranitelja/ice za djecu.
Razvitak međunarodnih standarda poziva također i na stalnu spremnost u kontekstu
preispitivanja nacionalnog zakonodavstva koje ima izravni ili neizravni učinak
na uživanje i zaštitu ljudskih prava. U cilju ostvarivanja potreba kao i
nužnosti popunjavanja postojećih pravnih praznina, usvojene su brojne izmjene
postojećih organskih zakona, posebice na području kaznenog prava i kaznenog
postupka, izvršenja kaznenih sankcija kao i provedbe pravosudnih mjera
(uključujući i aktivnosti policije) kojima se jačaju garancije prava pojedinca.
Značajna uloga u kontekstu harmonizacije nacionalnog zakonodavstva s
međunarodnim standardima povjerena je Ustavnom sudu Republike Hrvatske10 koje
se kao tijelo sui generis, u više navrata pozvalo na odredbe relevantnih ugovora
na području ljudskih prava, davši tako svoj doprinos ne samo otklanjanju kršenja
ljudskih prava, već i postupajući kao putokaz za izravnu i žurnu primjenu
međunarodnih ugovora na području zaštite ljudskih prava na nacionalnoj razini.
Primarna odgovornost za provedbu međunarodnih instrumenata na području zaštite
ljudskih prava leži u okviru središnjih tijela državne uprave i javnih vlasti,
dok je sudbena zaštita osigurana kroz pravosudni sustav.
Hrvatska i djelovanje Europskog suda za ljudska prava
Primanjem Hrvatske u članstvo Vijeća Europe (1996.)11 i ratifikacijom Europske
konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda te pripadajućih
Protokola (1997.), osobito Protokola 12, za Hrvatsku proizlazi nesumnjiva obveza
provedbe presuda Europskog suda za ljudska prava u Strasbourgu. Hrvatska je
tijekom proteklih godina izmijenila nekoliko nacionalnih zakona u skladu s
presudama Suda te pomno prati pravnu praksu strasbourškog sustava u cilju
ostvarivanja najvišeg mogućeg stupnja sukladnosti nacionalnog zakonodavstva sa
standardima navedene Konvencije.
Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu (u daljnjem tekstu: Europski sud)
glavna je institucija Vijeća Europe nadležna za nadzor nad zaštitom ljudskih
prava zajamčenih Konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (u
daljnjem tekstu: Konvencija) te pripadajućim Protokolima. Nadležnost ovog
međunarodnog suda proteže se na sve stranke Konvencije, odnosno na sve članice
Vijeća Europe.
Neovisno o tome nastupa li Republika Hrvatska u svojstvu tužene države ili treće
strane, u postupcima pred Europskim sudom zastupa je zastupnik/zastupnica
imenovan od strane Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vladin
zastupnik) koji prikuplja obavijesti te utvrđuje činjenice relevantne za
postupak, podnosi pisano očitovanje te sudjeluje u raspravi pred Sudom. Osim
navedenog, dužnost Vladinog zastupnika je brinuti se o izvršenju presuda
Europskog suda te o tome podnositi izvješća Odboru ministara Vijeća Europe.12
Kada Europski sud utvrdi da je došlo do povrede ljudskih prava od strane
Republike Hrvatske, Republika Hrvatska mora poduzeti: (1) odgovarajuće mjere u
korist tužitelja kojima sprječava daljnje kršenje ljudskih prava te u najvećoj
mogućoj mjeri ukloniti posljedice nastale povredom ljudskih prava (restitutio in
integrum),13 (2) odgovarajuće mjere potrebne da bi se spriječile slične povrede
ljudskih prava u budućnosti (npr. izmjena zakonodavstva ili sudske prakse).
Izvršenje presuda Europskog suda nadzire Odbor Ministra Vijeća Europe. Iz dosada
objavljenih Rezolucija Odbora ministara Vijeća Europe proizlazi da je Republika
Hrvatska uredno izvršavala obveze koje za nju proizlaze iz presuda Europskog
suda.
Do 23. veljače 2007. godine, Europski sud je donio ukupno 104 presude u
postupcima protiv Republike Hrvatske. U 72,11% presuda (75 presuda), Europski
sud je utvrdio da je došlo do povrede ljudskih prava podnositelja zahtjeva, dok
je u 2,88% presuda (3 presude) Sud presudio da Republika Hrvatska nije
povrijedila ljudska prava podnositelja zahtjeva. U 24,03% slučajeva (25 presuda)
došlo je do prijateljskog rješenja između Republike Hrvatske i podnositelja
zahtjeva, te je Sud donio presudu o brisanju zahtjeva s liste predmeta. U 0,96%
slučajeva (1 presuda), Veliko Vijeće Europskog suda nije prihvatilo odlučivanje
o zahtjevu.
Od 75 presuda u kojima je Europski sud utvrdio da je došlo do povrede ljudskih
prava od strane Republike Hrvatske, u 89,33% slučajeva (67 presuda) dosudio je u
korist podnositelja zahtjeva naknadu na ime nematerijalne štete, dok u 10,67%
slučajeva (8 presuda) nije obvezao Republiku Hrvatsku na isplatu naknade štete.
Iz dosadašnje sudske prakse kojom Europski sud utvrđuje povredu ljudskih prava
od strane Republike Hrvatske, proizlazi da se povreda odnosi na:
– članak 6. Konvencije (Prava na pošteno suđenje) u 73,33% slučajeva (55
presuda)
– članke 6. i 13. Konvencije (Prava na pošteno suđenje i prava na djelotvoran
pravni lijek) u 13,33% slučajeva (10 presuda),
– članke 6. i 8. Konvencije (Pravo na pošteno suđenje i Pravo na poštivanje
privatnog i obiteljskog života) u 4% slučajeva (3 presude),
– članak 1. Protokola br. 1 (Zaštite vlasništva) i članka 3. Konvencije (Zabrane
mučenja) u 2,66% slučajeva (2 presude),
– članak 3. Konvencije (Zabrane mučenja) u 1,33% slučajeva (1 presuda),
– članak 8. Konvencije (Prava na poštivanje privatnog i obiteljskog života) u
1,33% slučajeva (1 presuda),
– članak 13. Konvencije (Prava na djelotvoran pravni lijek) u 1,33% slučajeva (1
presuda),
– članak 1. Protokola br. 1 (Zaštite vlasništva) i članka 6. Konvencije (Prava
na pošteno suđenje) u 1,33% slučajeva (1 presuda),
– članak 2. Protokola br. 4 (Slobode kretanja) i članka 6. Konvencije (Prava na
pošteno suđenje) u 1,33% slučajeva (1 presuda).
III. SUSTAV ZAŠTITE LJUDSKIH PRAVA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Tijela javne uprave i institucije za ljudska prava
Sustav zaštite i promicanja ljudskih prava u Republici Hrvatskoj u svom
djelovanju uvažava temelje moderne demokracije: vladavinu prava, toleranciju i
uvažavanje dostojanstva svakog pojedinca. Temeljem ustavnopravnog položaja,
tijela javne uprave su dužna pružati jamstva pravne sigurnosti, poštivati
zakonitosti u postupanju i dosljedno poštivati prava i slobode građana.
Zaštita ljudskih prava ostvaruje se u javnoj upravi14 kroz njezine funkcije
izvršavanja zakona i vođenja postupaka u kojima se odlučuje o pravima i obvezama
građana i pravnih osoba. Stoga javna uprava ima važnu ulogu u zaštiti i
promicanju ljudskih prava u Republici Hrvatskoj. Prema izvješćima pučkog
pravobranitelja evidentirane su određene poteškoće u radu tijela državne uprave
u pogledu zaštite prava građana (dugotrajni upravni postupci).
Fizičkim i pravnim osobama omogućuje se i osigurava pravo na pristup
informacijama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne uprave što
podrazumijeva pravo na traženje i dobivanje informacije kao i obvezu tijela
javne uprave da omogući pristup zatraženoj informaciji (pravo na informaciju).15
Ured za ljudska prava Vlade Republike Hrvatske je stručna služba Vlade za
obavljanje stručnih i administrativnih poslova u ostvarivanju sustavnog pristupa
Vlade Republike Hrvatske zaštiti i promicanju ljudskih prava u Republici
Hrvatskoj.
Saborski odbori koji se bave područjem ljudskih prava su Odbor za ljudska prava
i prava nacionalnih manjina, Odbor za ravnopravnost spolova, Odbor za rad,
socijalnu politiku i zdravstvo, Odbor za obitelj, mladež i šport, Odbor za
informiranje, informatizaciju i medije i slično.
Republika Hrvatska kroz trajni proces decentralizacije državnih poslova čini
značajne korake u pravcu jačanja uloge lokalne samouprave. Decentralizacijom
lokalne samouprave usmjerava se intenziviranje njezine suradnje s organizacijama
civilnoga društva u pružanju javnih usluga socijalne skrbi, zdravstva, odgoja i
obrazovanja, zaštite okoliša i slično.
Republika Hrvatska teži uspostavljanju javne uprave koja zadovoljava potrebe
građana, a koja će ujedno i razvijati partnerske odnose s civilnim društvom.
Takav pristup implicira odnos prema građanima i civilnom društvu zasnovan na
suradnji, međusobnoj interakciji, društvenoj odgovornosti i poštivanju ljudskih
prava.
Kako bi se sustavnim pristupom osigurala što bolja zaštita i promicanje ljudskih
prava na nacionalnoj razini, Vlada Republike Hrvatske imenovala je povjerenike
za ljudska prava, na razini dužnosnika. Povjerenici za ljudska prava su uz
osnovnu dužnost obvezni voditi brigu o zaštiti i promicanju ljudskih prava u
svom resornom tijelu. Povjerenstvo za ljudska prava Vlade Republike Hrvatske je
sastavljeno od povjerenika za ljudska prava nadležnih tijela državne uprave.
Radi što učinkovitijeg djelovanja sustava tijela zaštite i promicanja ljudskih
prava na lokalnoj i regionalnoj razini, osnovane su županijske koordinacije za
ljudska prava koje svoja godišnja izvješća o radu dostavljaju Uredu za ljudska
prava Vlade Republike Hrvatske.
Zakonom o ravnopravnosti spolova (2003.) ustanovljeni su, također na razini
dužnosnika, koordinatori/ce za ravnopravnost spolova u svim tijelima državne
uprave, a koji surađuju s Uredom za ravnopravnost spolova Vlade Republike
Hrvatske i odgovaraju za provedbu navedenog zakona.
O stručnom osposobljavanju i usavršavanju državnih, lokalnih i javnih službenika
opširnije u Glavi V. Nacionalnog programa.
Nacionalne nezavisne institucije za zaštitu i promicanje ljudskih prava – pravobranitelji i Centar za ljudska prava
U Republici Hrvatskoj ustanovljen je institut pučkog pravobranitelja,
pravobranitelja/ice za djecu i pravobranitelja/ice za ravnopravnost spolova.
Donesen je Zakon o pravobranitelju za osobe s invaliditetom (2007.) temeljem
kojeg će se uspostaviti pravobranitelj za osobe s invaliditetom.
Ustavom Republike Hrvatske utemeljen je (1991.) institut pučkog pravobranitelja
s ciljem zaštite i promicanja ljudskih prava i temeljnih sloboda. Pučki
pravobranitelj je opunomoćenik Hrvatskog sabora koji štiti ustavna i zakonska
prava građana pred državnom upravom i tijelima koja imaju javne ovlasti te
podnosi godišnja izvješća o svom radu Hrvatskom saboru. Kako bi se naše
zakonodavstvo na području antidiskriminacije uskladilo s pravnom stečevinom
Europske unije, potrebno je osnovati jedinstveno antidiskriminacijsko tijelo.
16
Zakonom o pravobranitelju za djecu (2003.) ustanovljen je pravobranitelj za
djecu koji je u svom radu samostalan i neovisan. U svom djelokrugu prati
usklađenost zakona i drugih propisa u Republici Hrvatskoj koji se odnose na
zaštitu prava i interesa djece s odredbama Konvencije o pravima djeteta i drugih
međunarodnih dokumenata.
Zakonom o ravnopravnosti spolova (2003.) ustanovljena je pravobranitelj/ica za
ravnopravnost spolova koji/a djeluje neovisno i samostalno, prati provođenje
Zakona o ravnopravnosti spolova i drugih propisa koji se tiču ravnopravnosti
spolova i najmanje jednom godišnje izvješćuje Hrvatski sabor.
Nakon što je dvije godine funkcionirao kao projekt tehničke suradnje Ureda
Visoke povjerenice Ujedinjenih naroda za ljudska prava i Vlade Republike
Hrvatske, Vlada je u (2005.) donijela Uredbu o osnivanju Centra za ljudska
prava čija je temeljna djelatnost neovisno promicanje ljudskih prava u Republici
Hrvatskoj.
Pravosudna tijela
Sudbenu vlast, kao jednu od sastavnica trodiobe vlasti u Republici Hrvatskoj,
čine sudovi i druga pravosudna tijela. Sudovi su neovisni i sudbenu vlast
obnašaju samostalno te, sukladno svojim ovlastima, predstavljaju jamstvo zaštite
ljudskih prava. Tijela sudbene vlasti štite Ustavom i zakonima utvrđena prava,
osiguravaju jedinstvenu primjenu zakona i jednakost svih pred zakonom. Na
temelju ustavnih odredbi sudbena tijela pružaju pravnu zaštitu i provode nadzor
zakonitosti pojedinačnih akata koje donose upravne vlasti ili tijela koja imaju
javne ovlasti.
Unapređivanje rada pravosudnih tijela te podizanje stupnja njihove učinkovitosti
i poboljšanje uvjeta rada od posebnog je interesa te je obuhvaćeno programom
»Reforme pravosuđa« donesenim (2002.) u cilju olakšavanja i ubrzavanja
ostvarivanja prava građana u okviru pravosudnog sustava.
Pravna pomoć u Republici Hrvatskoj nije regulirana na način koji bi jamčio svim
građanima pravo na pristup pravosuđu bez obzira na njihov ekonomski ili
socijalni položaj. Sukladno tome, u tijeku je donošenje Zakona o ostvarivanju
prava na pravnu pomoć.17
Ustavni sud Republike Hrvatske kao zasebno tijelo visoke pravne stručnosti i
autoriteta izdvojen je iz sustava trodiobe vlasti, a glavna mu je zadaća zaštita
ustavnosti i zakonitosti. Djelokrug nadležnosti Ustavnog suda i njegovih
ovlaštenja koja izviru izravno iz Ustava čine ga čuvarom Ustava, najvišim
tijelom ustavne garancije zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda građana.
Ustavom zajamčena prava i slobode se mogu pred Ustavnim sudom štititi institutom
ustavne tužbe.
Organizacije civilnoga društva
U kontekstu jednostranačkog i autoritarnog sustava bivše države postojale su
samo rudimentarne forme organiziranja građana i neke vrste preteče civilnog
društva, a pojavljuju se i inicijative koje se bave ženskim pravima, ekološkim
pravima, radničkim pravima, pravom na samoodređenje naroda, slobodom izražavanja
i govora, pa i ljudskim pravima općenito.
Po osamostaljenju Hrvatske, 1990. godine, postupno su stvarani osnovni
preduvjeti za djelovanje organizacija civilnog društva.18 Isprva su se pretežito
stvarale organizacije humanitarnog karaktera, ali i organizacije za zaštitu i
promociju ljudskih prava koje intenzivno zagovaraju uspostavu mehanizama za
zaštitu ljudskih prava građana Hrvatske neovisno o njihovoj nacionalnosti ili
bilo kojoj drugoj pripadnosti. Ta uspostava odvijala se paralelno s ratnim
razaranjima i stradanjem civilnoga stanovništva koja su imala utjecaja i na
djelatnosti organizacija civilnog društva za zaštitu ljudskih prava usmjerivši
ih na zaštitu temeljnih ustavnih prava kao što su: pravo na život, dostojanstvo,
imovinu. U težnji za daljnjom demokratizacijom hrvatskog društva u drugoj
polovici devedesetih zamjetan je rast broja organizacija civilnog društva koje
su se bavile upravo tim aspektima zaštite i promicanja ljudskih prava i
temeljnih sloboda. Krajem 90-ih i u prvim godinama XXI stoljeća dolazi do rasta
i povećanja aktivnosti organizacija koje se bave pravima posebnih skupina u
društvu poput potrošača, pacijenata, rodilja, seksualnih manjina, ali i prava
životinja, alternativnih modela razvoja i slično.
Trenutno je u Registru udruga upisano 33.454 udruge,19 112 zaklada i 123 strane
organizacije. Većina njih je aktivna na području kulture, umjetnosti, sporta,
hobija, obrazovanja, dok je manji broj aktivnih na području zaštite i promicanja
ljudskih prava. Istraživanja pokazuju da je oko 270 organizacija usmjerenih na
zaštitu ljudskih prava i demokratizaciju u smislu promicanja općeg dobra (ženska
ljudska prava, zaštita ljudskih prava i promicanje kulture mira, prava osoba s
invaliditetom, prava potrošača i pacijenta, prava manjina, zaštita okoliša,
prava seksualnih manjina, razvoj lokalne zajednice).20 Najveći broj tih
organizacija svoj doprinos vidi u promicanju vladavine prava, uključivanju
građana u javnu sferu, podizanju javne svijesti o različitim društvenim temama,
razvoju zajednice te nastoje pridonijeti uspostavi istovjetne razine i
nepovredivosti univerzalnih prava za sve ljude bez obzira na rasu, etničku,
vjersku, političku, klasnu ili spolnu pripadnost, obrazovanje ili imovinsko
stanje. Također se zalažu za uvažavanje i poštivanje različitosti (po spolu,
rasi, kulturnom identitetu, obrazovanju, ekonomskoj moći, seksualnoj
orijentaciji, itd.) što ide u prilog promicanju tolerancije i pozitivne akcije
prema posebno ranjivim i manjinskim skupinama. Njihove aktivnosti obuhvaćaju
direktnu pomoć osobama čija su prava ugrožena, praćenje i analizu postojećih
zakona, pokretanje zakonodavnih inicijativa za promjenu postojećih ili donošenje
novih zakona, nadgledanje primjene i poštivanja međunarodno prihvaćenih
standarda zaštite ljudskih prava koje je Republika Hrvatska uključila u svoje
unutarnje zakonodavstvo te poticanje građanki i građana na udruživanje i
povezivanje u zaštiti i ostvarivanju njihovih prava. One osnažuju demokraciju,
ali i korigiraju državu, tj. jačaju njenu odgovornost naspram građana u procesu
donošenja javnih politika.
U Hrvatskoj je uspostavljen decentralizirani model financiranja i potpore
razvoju civilnog društva. Decentraliziranim modelom obuhvaćeni su brojni
sudionici kao što su: Ured za udruge Vlade RH, Savjet za razvoj civilnoga
društva i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva te većina tijela
državne uprave. Iako je navedeni institucionalni okvir važna pretpostavka za
razvoj civilnoga društva kao i za demokratizaciju društva u cjelini, ima još
prostora za daljnje unapređivanje i usklađivanje njihova djelovanja kako bi se
poticao razvoj civilnoga društva.
Osnivanje Savjeta za razvoj civilnoga društva, decentralizacija financijskih
sredstava za udruge s pozicije Ureda za udruge Vlade RH na pozicije proračuna
nadležnih tijela državne uprave, uvođenje načela javnosti i odgovornosti u
dodjeli i korištenju javnog novca kroz primjenu dobre prakse dodjele
financijskih potpora projektima i programima udruga te osnivanje Nacionalne
zaklade za razvoj civilnoga društva, temeljne su pretpostavke provođenja novog
modela organizacijske strukture za poticanje razvoja civilnoga društva u
Republici Hrvatskoj.
Savjet za razvoj civilnoga društva Vlade Republike Hrvatske i Ured za udruge
Vlade Republike Hrvatske središnje su institucije tog modela koje na operativnoj
razini primjenjuju i promiču vrijednosti prihvaćenog prijedloga Programa
suradnje Vlade Republike Hrvatske i nevladinog, neprofitnog sektora u Hrvatskoj.
Svi ostali sudionici kao što su tijela državne uprave, organizacije civilnoga
društva, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva i jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave u interakciji, od provođenja nacionalnih
programa i strategija preko međusektorske suradnje i izobrazbe, regionalnog
razvoja i sudjelovanja građana u pripremi i donošenju javnih politika, sudjeluju
u osmišljavanju i provođenju osnovnih strateških ciljeva stvaranja poticajnog
okruženja za razvoj civilnoga društva u Republici Hrvatskoj. Nadležna tijela
lokalne i državne uprave sve češće uspostavljaju partnerske odnose s
organizacijama civilnog društva na područjima gdje se njihovo djelovanje
međusobno nadopunjava pa je sukladno tome do sada niz gradova i općina potpisao
povelje o suradnji s organizacijama civilnog društva.
Usvajanje Nacionalne strategije stvaranja poticajnog okruženja za razvoj
civilnog društva i Operativnog plana provedbe Strategije (Vlada, 2007.) značajan
je iskorak na području stvaranja novog pravnog, financijskog i institucionalnog
okvira za potporu razvoja civilnog društva. Cilj je navedenih dokumenata da se
stvore uvjeti za razvoj zajednice u kojoj građani i organizacije civilnog
društva u sinergiji s drugim sektorima aktivno, ravnopravno i odgovorno na
načelima održivog razvoja i djelovanja za opće dobro sudjeluju u ostvarivanju
društva blagostanja i jednakih prilika za sve.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |