| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
2480
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o prijevozu opasnih tvari, koji je Hrvatski sabor donio na 
sjednici 13. srpnja 2007. godine.
Klasa: 011-01/07-01/94
Urbroj: 71-05-03/1-07-2
Zagreb, 18. srpnja 2007.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Sadržaj i svrha zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom propisuju uvjeti za prijevoz opasnih tvari u pojedinim 
granama prometa, obveze osoba koje sudjeluju u prijevozu, uvjeti za ambalažu i 
vozila, uvjeti za imenovanje sigurnosnih savjetnika te prava i dužnosti, 
nadležnost i uvjeti za provođenje osposobljavanja osoba koje sudjeluju u 
prijevozu, nadležnost državnih tijela u vezi s tim prijevozom te nadzor nad 
provođenjem zakona.
(2) Svrha je ovoga Zakona siguran prijevoz opasnih tvari.
(3) Odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju se na prijevoz opasnih tvari u Oružanim 
snagama Republike Hrvatske, kao i na prijevoz opasnih tvari na teritoriju 
Republike Hrvatske koji obavljaju međunarodne vojne organizacije ili vozila 
oružanih snaga drugih država na temelju ugovora.
(4) Propis o prijevozu opasnih tvari u Oružanim snagama Republike Hrvatske 
donosi ministar obrane.
(5) Na sve postupke koji su predmet ovoga Zakona primjenjivat će se odredbe 
Zakona o općem upravnom postupku, ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Područje primjene
Članak 2.
Ovaj se Zakon primjenjuje na prijevoz opasnih tvari:
– u cestovnom prometu,
– u željezničkom prometu,
– prometu unutarnjim vodama, te
– u zračnom prometu.
Međunarodni ugovori
Članak 3.
(1) Za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu primjenjuje se:
– Europski sporazum o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari (European 
Agreement Concercing the International Carriage of Dangerous Goods by Road-ADR) 
s njegovim sastavnim dijelovima, prilozima A i B i aktom o notifikaciji 
(»Narodne novine«, br. 12/91.).
(2) Za prijevoz opasnih tvari u željezničkom prometu primjenjuje se:
– Zakon o potvrđivanju Protokola od 3. lipnja 1999. godine o izmjenama 
Konvencije o međunarodnom željezničkom prijevozu (Convention concerning 
International Carriage by Rail-COTIF) od 9. svibnja 1980. godine (Protokol 
1999.) i Konvencije o međunarodnom željezničkom prijevozu (COTIF) od 9. svibnja 
1980. godine u verziji Protokola o izmjenama od 3. lipnja 1999. godine s 
pripadajućim dodacima (»Narodne novine«, broj 12/00 – Međunarodni ugovori), Anex 
Dodatka C (Pravilnik o međunarodnom prijevozu opasnih tvari željeznicom – 
Dangerous Goods by Rail-RID).
(3) Za prijevoz opasnih tvari na unutarnjim plovnim putovima primjenjuje se:
– Europski sporazum o međunarodnom prijevozu opasnih tvari unutarnjim plovnim 
putovima (European Agreement Concercing the International Carriage of Dangerous 
Goods by inland Waterways-ADN) prihvaćen je od strane Republike Hrvatske 25. 
svibnja 2000.
(4) Za prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu primjenjuje se:
– Konvencija o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu od 7. prosinca 1944. (Convention 
on International Civil Aviation of 7 December 1944) (Službeni list FNRJ – 
Međunarodni ugovori i drugi sporazumi broj, 3/1954, 9/1961, 5/62, 11/1962 i 
Službeni list SFRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi, broj 55/1970, 
49/1971, 62/1973 i 15/1978) i Odluka o objavljivanju mnogostranih međunarodnih 
ugovora kojih je Republika Hrvatska stranka na temelju pristupa (akcesije) 
(»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, br. 6/94.), i
– Međunarodni standardi i preporučena praksa (International Standards and 
Recommended Practices) Organizacije međunarodnog civilnog zrakoplovstva (International 
Civil Aviation Organisation – ICAO): Dodatak 18 Konvenciji o međunarodnom 
civilnom zrakoplovstvu – Siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (Annex 
18 to the Convention on International Civil Aviation – The Safe Transport of 
Dangerous Goods by Air) i ICAO Doc. 9284 AN/905 Tehničke instrukcije za siguran 
prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (Technical Instructions for the Safe 
Transport of Dangerous Goods by Air).
(5) Za prijevoz radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala primjenjuje se:
– Bečka konvencije o građanskoj odgovornosti za nuklearnu štetu od 21. svibnja 
1963. godine, za Republiku Hrvatsku je na snazi od 8. listopada 1991. godine, a 
odgovarajuća notifikacija o sukcesiji položena je kod IAEA 29. rujna 1992. 
godine, (»Narodne novine«, br. 12/93.)
– Konvencija o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala (»Narodne novine« – 
Međunarodni ugovori i drugi sporazumi 05/01) Convention on the Physical 
Protection of Nuclear Material (re. IAEA: INFCIRC/274/Rev.1)
– Safety Standards-Regulations for the Safe Transport of Radioactive Material, 
Safety Requirements No. TS-R-1
– Zakon o potvrđivanju Zajedničke konvencije o sigurnosti zbrinjavanja 
istrošenog goriva i sigurnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada od 5. rujna 
1997. godine, (»Narodne novine« – Međunarodni ugovori, br. 3/99.).
Značenje pojmova
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. »opasne tvari« su robe, tereti, tvari, materijali i predmeti koji su u 
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona podijeljeni na: eksplozivne tvari, 
plinove, zapaljive tekućine, zapaljive krute tvari, samozapaljive tvari, tvari 
koje u dodiru s vodom oslobađaju zapaljive plinove, oksidirajuće tvari, organske 
perokside, otrove, infektivne tvari, radioaktivne tvari, nagrizajuće tvari i 
ostale opasne tvari. Opasne tvari predstavljaju i otpad, pripravci, radioaktivni 
i nuklearni materijal ako udovoljavaju uvjetima za svrstavanje u opasne tvari u 
smislu odredbi ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
2. »ambalaža« je svaka jedinica ambalaže ili teretni prostor izrađen prema 
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona namijenjena pakiranju ili punjenju s 
opasnim tvarima (kutije, bačve, vreće, kanistri, kombinirana ambalaža, posude, 
spremnici, IBC-i, cisterne, kontejneri i ostale jedinice ambalaže),
3. »pakovanje« je jedinica ambalaže u koju su pakirane ili napunjene opasne 
tvari, te kao takva cjelina spremna za prijevoz,
4. »vozilo« je svako prijevozno sredstvo u smislu članka 3. ovoga Zakona 
(motorno vozilo ili priključno vozilo, željezničko vozilo, brod/plovilo ili 
drugo prijevozno sredstvo),
5. »pošiljatelj« je osoba koja predaje opasne tvari na prijevoz i koja je u 
ugovoru o prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu navedena kao pošiljatelj. Ako 
se prijevoz obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno isprave o prijevozu 
pošiljatelj je osoba koja predaje opasne tvari na prijevoz,
6. »prijevoznik« je osoba koja obavlja prijevoz opasnih tvari i koja je u 
ugovoru o prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu, navedena kao prijevoznik. Ako 
se prijevoz obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno bez isprave o prijevozu 
prijevoznik je osoba koja prevozi opasne tvari,
7. »primatelj« je osoba koja preuzima opasne tvari i koja je u ugovoru o 
prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu navedena kao primatelj. Ako se prijevoz 
obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno bez isprave o prijevozu primatelj je 
osoba koja preuzima opasne tvari,
8. »organizator« je osoba koja organizira prijevoz opasnih tvari ili obavlja kao 
organizator druge usluge koje se odnose na prijevoz opasnih tvari,
9. »pakiratelj« je osoba koja pakira, puni, ili priprema pakovanja za prijevoz,
10. »punitelj« je osoba koja opasne tvari u tekućem, plinovitom, praškastom ili 
rasutom stanju puni u teretne prostore vozila namijenjenih za prijevoz opasnih 
tvari, odnosno priprema tako napunjene teretne prostore i vozila za prijevoz,
11. »korisnik teretnog prostora« je pravna ili fizička osoba koja koristi 
teretni prostor za prijevoz opasnih tvari,
12. »utovaritelj« je osoba koja utovaruje pakovanja opasnih tvari u teretne 
prostore vozila namijenjenih za prijevoz opasnih tvari,
13. »nadzor« je svaka provjera, pregled ili drugi postupak koji iz sigurnosnih 
razloga provode nadležna tijela,
14. »sigurnosni savjetnik« je osoba koja ima valjano uvjerenje o stručnom 
osposobljavanju za obavljanje poslova vezanih uz prijevoz opasnih tvari, odnosno 
pakiranje, utovar i istovar povezan s tim prijevozom, a u skladu s odredbama 
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(2) Ostali pojmovi upotrijebljeni u ovom Zakonu imaju isto značenje kao u 
ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona.
II. ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA SVE GRANE KOPNENOG PROMETA
Dopuštena ambalaža
Članak 5.
Za opasne tvari dopušteno je upotrebljavati samo ambalažu:
– koja prema kvaliteti i izradi odgovara količini i posebnostima opasnih tvari 
koje se u njoj prevoze,
– u kojoj je sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona dopušten 
prijevoz opasnih tvari,
– koja je provjerena i odobrena sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga 
Zakona,
– koja ima znakove upozorenja, natpise, oznake i listice za označavanje 
opasnosti, te druge podatke o opasnim tvarima i ambalaži sukladno odredbama 
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Odobrenje za ambalažu
Članak 6.
(1) Proizvođač ambalaže za opasne tvari dužan je pribaviti odobrenje za 
ambalažu.
(2) Proizvođač ambalaže dužan je ambalažu koju stavlja u promet označiti 
sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(3) Proizvođač ambalaže za opasne tvari ne smije označavati ambalažu prema 
odobrenju iz stavka 1. ovoga članka ako ambalaža više ne odgovara odredbama 
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Odobrenje cisterni i drugih vrsta ambalaže
Članak 7.
(1) Odobrenje za ambalažu za prijevoz radioaktivnih tvari izdaje Državni zavod 
za zaštitu od zračenja.
(2) Odobrenje za ambalažu za prijevoz nuklearnih materijala izdaje Državni zavod 
za nuklearnu sigurnost.
(3) Odobrenje za ambalažu za prijevoz tekućih zapaljivih tvari i plinova, 
cisterni, fiksno pričvršćenih za vozilo, u cestovnom prometu izdaje pravna osoba 
koju ovlasti ministar nadležan za promet (u daljnjem tekstu: ministar).
(4) Odobrenje za ambalažu za prijevoz opasnih tvari osim onih navedenih u stavku 
1., 2. i 3. ovoga članka izdaje pravna osobe koju ovlasti ministar nadležan za 
gospodarstvo.
(5) Zahtjevu za davanje ovlasti pravne osobe iz stavka 3. i 4. ovoga članka 
moraju priložiti dokaze da ispunjavaju uvjete za provođenje postupka za 
odobravanje ambalaže za prijevoz opasnih tvari.
(6) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka smiju 
izdati odobrenja samo za ambalažu koja udovoljava odredbama ugovora iz članka 3. 
ovog Zakona.
(7) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka mogu 
kao temelj za izdavanje odobrenja za ambalažu uzimati i rezultate provjere 
drugih i stranih pravnih osoba, koja udovoljavaju uvjetima iz članka 3. ovoga 
Zakona ako je to u interesu svrsishodnosti, jednostavnosti, ekonomičnosti i 
brzine postupka.
(8) Ambalaža koju odobri nadležno tijelo strane države priznaje se ako je 
provjerena i odobrena sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(9) Zavodi i nadležni ministri iz stavka 1., 2. 3. i 4. ovoga članka propisat će 
uvjete i način postupka izdavanja odobrenja za ambalažu, kao i uvjete za 
oduzimanje odobrenja za ambalažu.
Označavanje ambalaže
Članak 8.
(1) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz članka 7. stavka 1., 2. 3. i 4. ovoga 
Zakona, dužna su u odobrenju ambalaže odrediti način označavanja koje mora 
odgovarati odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona. Nije dopušteno 
upotrebljavati oznake koje se mogu zamijeniti s već odobrenim oznakama odnosno, 
oznakama drugih država.
(2) Ako je zbog sigurnosti prijevoza nužno ili ako je određeno odredbama ugovora 
iz članka 3. ovoga Zakona, u odobrenju za označavanje ambalaže mogu se odrediti 
odgovarajuća ograničenja upotrebe ambalaže (posebni uvjeti, vremenska 
ograničenja i sl).
Oduzimanje odobrenja za ambalažu
Članak 9.
(1) Ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi da ambalaža ne udovoljava odredbama 
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, zabranit će se njezina upotreba za prijevoz 
opasnih tvari i o tome odmah obavijestiti zavode i ovlaštene pravne osobe iz 
članka 7. stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona.
(2) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz članka 7. stavka 1., 2., 3., i 4. ovoga 
Zakona dužna su pokrenuti postupak za oduzimanje odobrenja za ambalažu iz stavka 
1. ovoga članka.
Vozila
Članak 10.
Za prijevoz opasnih tvari može se upotrebljavati vozilo koje:
– je proizvedeno i opremljeno sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga 
Zakona,
– ima važeću Potvrdu o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari 
ako je to određeno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona
– je označeno sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Preventivne mjere sigurnosti i postupak u slučaju nezgode ili nesreće
Članak 11.
(1) Sudionici u prijevozu opasnih tvari dužni su, s obzirom na vrstu predvidivih 
opasnosti, poduzeti sve potrebne mjere kako bi se spriječila nezgoda ili 
nesreća, odnosno kako bi se u najvećoj mogućoj mjeri umanjile posljedice nezgode 
ili nesreće.
(2) U slučaju opasnosti, odnosno u slučaju nezgode ili nesreće sudionici pri 
prijevozu opasnih tvari dužni su odmah obavijestiti Državnu upravu za zaštitu i 
spašavanje (112) te dati sve podatke nužne za poduzimanje odgovarajućih mjera.
(3) U slučaju nastanka nezgode ili nesreće za koji postoji obveza 
prijavljivanja, sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, 
prijevoznik, sigurnosni savjetnik odnosno, organizator prijevoza mora 
ministarstvu nadležnom za promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) dostaviti 
propisano izvješće.
(4) Prijevoznik, pošiljatelj, primatelj i organizator prijevoza moraju 
surađivati međusobno i s ovlaštenim osobama nadležnih tijela s ciljem razmjene 
podataka o potrebi poduzimanja odgovarajućih sigurnosnih i preventivnih mjera, 
te postupaka pri nezgodi ili nesreći.
Obveze pošiljatelja
Članak 12.
Pošiljatelj smije predati opasne tvari na prijevoz ako:
– je to prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona dopušteno,
– je izdano odobrenje za prijevoz opasnih tvari za koje je takvo odobrenje 
potrebno sukladno člancima 22. i 25. ovoga Zakona,
– je upakirana ili punjena u ambalažu koja udovoljava uvjetima iz članka 5. 
ovoga Zakona,
– je udovoljeno odredbama o načinu prijevoza, zajedničkom utovaru, rukovanju, 
čuvanju, čišćenju i dekontaminaciji te drugim odredbama ugovora iz članka 3. 
ovoga Zakona,
– vozilo odnosno prijevozna jedinica udovoljava uvjetima iz članka 10. ovoga 
Zakona,
– su vozaču odnosno, osobi koja obavlja prijevoz uručene propisane prateće 
isprave prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona te prema potrebi, 
odobrenja za prijevoz sukladno člancima 22. i 25. ovoga Zakona,
– su primijenjene druge mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka 3. 
ovoga Zakona.
Obveze organizatora prijevoza
Članak 13.
Organizator prijevoza dužan je osigurati ispunjavanje svih uvjeta iz članka 12. ovoga Zakona.
Obveze pakiratelja
Članak 14.
Obveze pakiratelja su:
– poštivati odredbe o pakiranju,
– poštivati odredbe o znakovima upozorenja, natpisima, oznakama, listicama za 
označavanje opasnosti kod pripreme pakovanja,
– poštivati druge mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga 
Zakona.
Obveze punitelja
Članak 15.
Obveze punitelja su:
– prije punjenja opasnih tvari u teretne prostore namijenjene za prijevoz 
opasnih tvari provjeriti jesu li teretni prostori te njihova oprema očišćeni i 
tehnički ispravni, je li istekao rok za sljedeću kontrolu cisterne, baterijske 
cisterne, demontabilne ili prenosive cisterne,
– teretne prostore vozila namijenjene za prijevoz opasnih tvari puniti samo 
opasnim tvarima koje se smiju prevoziti u tim teretnim prostorima ili 
cisternama,
– pri punjenju opasnih tvari u susjedne komore višedijelnog teretnog prostora, 
poštivati odredbe o opasnim tvarima koje se nalaze neposredno jedna pored druge,
– kod punjenja opasnih tvari u teretne prostore poštivati dopušteni stupanj 
punjenja odnosno, dopuštenu masu punjenja po litri zapremine,
– prije i nakon punjenja opasnih tvari u teretne prostore provjeriti 
nepropusnost naprave za ispust,
– osigurati da se na vanjskoj strani teretnog prostora koju puni ne nalaze 
ostaci opasnih tvari,
– teretni prostor smije puniti samo na određenom, posebno uređenom mjestu za 
punjenje,
– poštivati i druge mjere sigurnosti sukladno propisima iz članka 3. ovoga 
Zakona.
Obveze vlasnika ili korisnika teretnog prostora
Članak 16.
Obveze vlasnika ili korisnika teretnog prostora su:
– poštivati odredbe o konstrukciji, opremi, kontroli i označavanju teretnog 
prostora,
– održavati teretni prostor i njihovu opremu sukladno odredbama ugovora iz 
članka 3. ovoga Zakona,
– omogućiti izvanrednu provjeru teretnog prostora u slučaju događaja (preinaka, 
prepravka, popravak nakon nesreće i sl.) koji bi mogao utjecati na njezinu 
sigurnost,
– poštivati druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. 
ovoga Zakona.
Obveze utovaritelja
Članak 17.
Obveze utovaritelja su:
– započeti utovar kada su ispunjeni svi uvjeti za prijevoz opasnih tvari iz 
članka 12. ovoga Zakona,
– poštivati odredbe o zabrani zajedničkog utovara i o razdvajanju opasnih tvari 
od živežnih namirnica i stočne hrane,
– utovarivati opasne tvari samo na određenom i u tu svrhu opremljenom mjestu za 
utovar,
– poštivati druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. 
ovoga Zakona.
Obveze prijevoznika
Članak 18.
Prijevoznik smije prevoziti opasne tvari ako:
– je to dopušteno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– posjeduje odobrenje za prijevoz opasnih tvari za koje je potrebno odobrenje za 
prijevoz iz članka 22. ili 25. ovoga Zakona,
– su opasne tvari pakirane u ambalaži koja udovoljava uvjetima iz članka 5. 
ovoga Zakona,
– su ispunjene odredbe o načinu prijevoza, zajedničkom utovaru, rukovanju i 
osiguranju opasnih tvari te čišćenju, otplinjavanju i dekontaminaciji teretnih 
prostora, te druge odredbe ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– vozilo udovoljava uvjetima iz članka 10. ovoga Zakona i tehnički je ispravno,
– je vozilo pravilno natovareno i opterećeno u skladu s najvećim dopuštenim 
količinama opasnih tvari u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– posjeduje dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu prouzročenu trećim 
osobama,
– su poštivane i druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 
3. ovoga Zakona i drugim propisima kojima se uređuje sigurnost prijevoza.
Obveze primatelja
Članak 19.
Obveze primatelja su:
– u najkraćem mogućem roku preuzeti opasne tvari,
– očistiti vozilo i/ili teretni prostor i obaviti otplinjavanje ili 
dekontaminaciju i pobrinuti se da se nakon čišćenja, otplinjavanja ili 
dekontaminacije s vozila uklone znakovi upozorenja, natpisi, oznake i listice za 
označavanje opasnosti, ako je to propisano odredbama ugovora iz članka 3. ovoga 
Zakona,
– istovariti opasne tvari samo na za to određenom i posebno opremljenom mjestu 
za istovar,
– poštivati i druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. 
ovoga Zakona i drugim propisima kojima se uređuje sigurnost prijevoza.
Obveze prijevoznika u slučaju gubitka opasnih tvari
Članak 20.
Prijevoznik je dužan poduzeti sve što je nužno kako bi se u slučaju gubitka opasnih tvari tijekom prijevoza, izgubljene opasne tvari pronašle, te o opasnosti od opasnih tvari bez odgode obavijestiti Državnu upravu za zaštitu i spašavanje.
Mjere u slučaju prosipanja ili istjecanja opasnih tvari
Članak 21.
(1) Prijevoznik je dužan opasne tvari koje su se za vrijeme prijevoza prosule 
ili istekle osigurati, prikupiti ili odstraniti, odnosno smjestiti na za to 
određeno mjesto ili ih na drugi način učiniti bezopasnim te o tome obavijestiti 
Državnu upravu za zaštitu i spašavanje.
(2) Ako prijevoznik nije u mogućnosti postupiti sukladno odredbi stavka 1. ovoga 
članka, dužan je pozvati pravnu ili fizičku osobu koja je ovlaštena za 
postupanje u slučaju nezgoda ili nesreća s opasnim tvarima, na račun 
prijevoznika.
(3) Prosute ili istekle opasne tvari i kontaminirani predmeti se moraju zbrinuti 
u skladu s posebnim propisima.
Odobrenje za prijevoz
Članak 22.
(1) Za prijevoz eksplozivnih, radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala 
potrebno je odobrenje.
(2) Odobrenje za prijevoz eksplozivnih tvari u unutarnjem prometu izdaje 
policijska uprava odredišnog područja, a u međunarodnom prometu (uvoz, izvoz, 
provoz) ministarstvo nadležno za unutarnje poslove.
(3) Odobrenje za prijevoz radioaktivnih tvari izdaje Državni zavod za zaštitu od 
zračenja.
(4) Odobrenje za prijevoz nuklearnog materijala izdaje Državni zavod za zaštitu 
od zračenja uz suglasnost Državnog zavoda za nuklearnu sigurnost.
(5) Odobrenje iz stavka 2. ovoga članka nije potrebno za unutarnji prijevoz 
prema izuzećima određenim odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, te za 
prijevoz onih radioaktivnih tvari i nuklearnih materijala za koje odobrenje 
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona nije predviđeno, ali je potrebno o 
točnom vremenu početka i predviđenom vremenu završetka prijevoza eksplozivnih 
tvari, najmanje 24 sata prije početka prijevoza, obavijestiti policijsku upravu 
nadležnu za područje s kojeg prijevoz opasnih tvari započinje.
(6) Pravnoj ili fizičkoj osobi čija je djelatnost vezana za uporabu eksplozivnih 
ili radioaktivnih tvari može se izdati odobrenje za višekratni prijevoz tih 
tvari s rokom valjanosti do jednog mjeseca za eksplozivne tvari i do šest 
mjeseci za radioaktivne tvari i to u slučajevima kada se prijevoz istovjetnih 
količina obavlja uvijek u iste dane u tjednu i iste sate i na istom putu 
(itinereru) od polazišta do odredišta s istim prijevoznim sredstvom.
(7) Podnositelj zahtjeva za odobrenje na temelju ovoga članka, dužan je o točnom 
vremenu početka i predviđenom vremenu završetka prijevoza najmanje 24 sata prije 
početka prijevoza obavijestiti policijsku upravu nadležnu za područje s kojeg 
prijevoz ekspozivnih tvari započinje, odnosno područje na kojem je granični 
prijelaz preko kojeg se uvozi, izvozi ili provozi eksplozivna tvar, a u slučaju 
prijevoza radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala navesti zavod koji je 
izdao odobrenje.
Zahtjev za izdavanje odobrenja
Članak 23.
(1) Zahtjev za izdavanje odobrenja za prijevoz iz članka 22. stavka 1. ovoga 
Zakona podnosi pošiljatelj ili organizator prijevoza ili primatelj, a mora 
sadržavati:
– podatke o proizvođaču, pošiljatelju, prijevozniku i primatelju,
– UN brojeve opasnih tvari, te podatke i potvrde određene propisima iz članka 3. 
ovoga Zakona,
– podatke o vrsti, tehničkom nazivu, količini, načinu pakiranja, kemijskom i 
fizičkom sastavu opasnih tvari,
– naznaku pravca kretanja (itinerara),
– naznaku mjesta istovara,
– vremensko razdoblje od 15 dana u kojem će se prijevoz obaviti,
– podatke o vozilu i vozaču za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu,
– odobrenje nadležnog tijela susjedne države kojim se odobrava uvoz ili provoz.
(2) Kada se podnosi zahtjev za izdavanje odobrenja za višekratni prijevoz iz 
članka 22. stavka 6. ovoga Zakona, nije potrebno navoditi podatke iz stavka 1. 
podstavka 7. i 8. ovoga članka.
Dodatni uvjeti za izdavanje odobrenja
Članak 24.
(1) Izdavatelj odobrenja može odrediti dodatne uvjete prijevoza ili posebne 
mjere sigurnosti, ako ocijeni da su nužni radi zaštite ljudi, okoliša ili 
stvari, odnosno zaštite prijevoza od neovlaštenih osoba.
(2) Troškove za dodatne uvjete, odnosno posebne mjere sigurnosti podmiruje osoba 
koja je podnijela zahtjev za izdavanje odobrenja.
Posebno odobrenje
Članak 25.
(1) U svrhu testiranja opasnih tvari ili zbog posebnih okolnosti prijevoza 
određenih odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona te radi zaštite ili 
spašavanja, ministar može izdati posebno odobrenje za prijevoz opasnih tvari, 
ako je zajamčena prihvatljiva razina sigurnosti prijevoza.
(2) Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka izdaje se za određeno vrijeme.
Ograničenja
Članak 26.
(1) Zavod i tijelo državne uprave nadležno za izdavanje odobrenja za prijevoz 
određenih opasnih tvari može zabraniti prijevoz određenih opasnih tvari, odnosno 
dopustiti prijevoz samo pod posebnim uvjetima ako je to nužno zbog sigurnosti 
prometa, održavanja javnog reda ili zaštite ljudi i okoliša.
(2) Zavod i tijelo državne uprave dužna su o postupcima iz stavka 1. ovoga 
članka obavijestiti Ministarstvo.
Zabrana označavanja pakovina i vozila
Članak 27.
Zabranjeno je označavati pakovine, odnosno vozila kojima se ne obavlja prijevoz opasnih tvari, znakovima upozorenja, natpisima, oznakama i listicama koja se koriste za označavanje opasnosti, prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
III. SIGURNOSNI SAVJETNIK I OSOBE KOJE SUDJELUJU U PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U 
CESTOVNOM PROMETU, ŽELJEZNIČKOM PROMETU I UNUTARNJIM PLOVNIM PUTOVIMA
Sigurnosni savjetnik
Članak 28.
(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem/prebivalištem u Republici Hrvatskoj čija 
djelatnost obuhvaća prijevoz opasnih tvari cestom, željeznicom ili unutarnjim 
plovnim putovima, odnosno s tim prijevozom povezano pakiranje, utovar, istovar, 
punjenje ili pražnjenje, dužne su imenovati najmanje jednog sigurnosnog 
savjetnika za prijevoz opasnih tvari (u daljnjem tekstu: savjetnik).
(2) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su dostaviti podatke 
o savjetniku Ministarstvu najkasnije 15 dana od dana imenovanja. U istom roku 
dužni su Ministarstvo obavijestiti i o eventualnim izmjenama.
(3) Savjetnik mora posjedovati važeće Uvjerenje o stručnoj osposobljenosti za 
prijevoz opasnih tvari.
(4) Dužnost savjetnika može obavljati osoba koja je zaposlena u pravnoj ili kod 
fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka i ima druge obveze, odnosno osoba koje 
nije zaposlena u toj pravnoj ili kod te fizičke osobe ako je stručno 
osposobljena za obavljanje poslova savjetnika.
(5) Uvjerenja o stručnoj osposobljenosti savjetnika koja su izdali nadležna 
tijela drugih država jednakopravne su uvjerenjima izdanim u Republici Hrvatskoj, 
ako su izdana sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(6) Pravne i fizičke osobe koje prevoze opasne tvari prema izuzećima određenim 
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona nisu dužne imenovati savjetnika.
Poslovi savjetnika
Članak 29.
Poslovi savjetnika su prvenstveno:
– praćenje propisa u području prijevoza opasnih tvari,
– nadzor nad rukovanjem opasnim tvarima u pravnoj ili fizičkoj osobi u skladu s 
propisima kojima se uređuje prijevoz opasnih tvari,
– savjetovanje uprave pravne osobe ili fizičke osobe,
– savjetovanje drugih zaposlenih u pravnoj i kod fizičke osobe,
– nadgledanje i praćenje stručne izobrazbe zaposlenih u pravnoj ili kod fizičke 
osobe te vođenje evidencije o njihovom osposobljavanju,
– provođenje odgovarajućih mjera radi sprečavanja nesreća, odnosno težih kršenja 
propisa,
– donošenje odgovarajućih mjera u slučaju nesreće,
– sastavljanje godišnjeg izvješća i obavljanje drugih poslova.
Stručno osposobljavanje savjetnika
Članak 30.
(1) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za obrazovanje propisuje program, 
provedbu i način stručnog osposobljavanja kao i način provjere znanja savjetnika 
sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona.
(2) Ministar propisuje, sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona, izgled i 
rok valjanosti Uvjerenja o stručnoj osposobljenosti savjetnika iz članka 28. 
stavka 3. ovoga Zakona, uvjete za ustanove koje provode postupak osposobljavanja 
savjetnika, način provedbe i sadržaja ispita, utvrđuje katalog pitanja, visinu 
naknada, te imenuje Ispitno povjerenstvo za provođenje ispita.
(3) Ispitno povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka početkom svake kalendarske 
godine imenuje ministar na prijedlog Nacionalnog povjerenstva iz članka 56. 
stavka 1. ovoga Zakona.
(4) Za utvrđivanje stručne sposobnosti iz stavka 1. ovoga članka plaća se 
propisana naknada. Članovi povjerenstva imaju pravo na propisanu naknadu za svoj 
rad.
(5) Stručno osposobljavanje i provjeru znanja iz stavka 1. ovoga članka mogu 
obavljati ustanove koje dobiju ovlast ministarstva nadležnog za obrazovanje ako 
ispunjavaju uvjete utvrđene propisom iz stavka 2. ovoga članka.
Stručna poduka osoba koje sudjeluju u prijevozu
Članak 31.
(1) Osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari, odnosno pri pakiranju, 
utovaru, istovaru, punjenju i pražnjenju koje je vezano s tim prijevozom, moraju 
imati odgovarajuće obrazovanje, završen program stručne poduke, ovisno o 
poslovima i obvezama radnog mjesta i položiti ispit stručne poduke.
(2) Stručna poduka osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i njihovo znanje u 
opsegu značajnom za sigurnost poslova koje obavljaju, mora se periodično, a u 
propisanim slučajevima i izvanredno provjeravati.
(3) Stručnu poduku osoba iz stavka 1. ovoga članka mogu obavljati ustanove koje 
ovlasti ministarstvo nadležno za obrazovanje, ako ispunjavaju uvjete iz posebnih 
propisa.
(4) Ispit iz stručne poduke osoba iz stavka 1. ovoga članka provodi Ispitno 
tijelo ustanove iz stavka 3. ovoga članka. O položenom ispitu izdaje se 
uvjerenje, a o izdanim uvjerenjima vodi se očevidnik.
(5) Program, provedbu i način stručne poduke kao i način provedbe ispita 
propisuje ministar nadležan za obrazovanje.
(6) Oblik i sadržaj uvjerenja, način i postupak izdavanja uvjerenja o položenom 
ispitu osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i uvjete koje moraju ispunjavati 
ustanove iz stavka 3. ovoga članka, propisuje ministar nadležan za obrazovanje.
IV. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U CESTOVNOM PROMETU
Obveze prijevoznika
Članak 32.
(1) Prijevoznik je dužan osigurati uvjete za prijevoz opasnih tvari sukladno 
članku 10. ovoga Zakona.
(2) Prijevoznik smije prijevoz opasnih tvari povjeriti samo vozaču koji je 
osposobljen za prijevoz opasnih tvari u skladu s člankom 37. ovoga Zakona.
Obveze pošiljatelja
Članak 33.
Pošiljatelj koji predaje opasne tvari na prijevoz u cestovnom prometu, osim 
obveza iz članka 12. ovoga Zakona, dužan je ispuniti i sljedeće obveze:
– upoznati prijevoznika s propisanim označavanjem vozila,
– upoznati prijevoznika o opasnim tvarima,
– označiti pakovanja znakovima upozorenja, natpisima, oznakama i listicama za 
označavanje opasnosti, te
– udovoljiti i drugim uvjetima za prijevoz sukladno odredbama ugovora iz članka 
3. stavka 1. ovoga Zakona.
Uvjeti i obveze vozača
Članak 34.
Vozač smije prevoziti opasne tvari ako:
– je navršio 21 godinu života i ima najmanje jednu godinu dana radnog iskustva 
na poslovima vozača teretnog vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 3500 kg,
– posjeduje valjanu ispravu o stručnoj osposobljenosti za prijevoz opasnih tvari 
u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona,
– je upoznat sa svojim obvezama i posebnostima prijevoza,
– vozilo, opasne tvari i teret odgovaraju propisima,
– su pakovanja i vozilo označeno odgovarajućim znakovima upozorenja, natpisima, 
oznakama i listicama za označavanje opasnosti te drugim informacijama o opasnim 
tvarima i vozilu u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga 
Zakona,
– posjeduje dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu prouzročenu trećim 
osobama iz članka 18. podstavka 7. ovoga Zakona,
– posjeduje isprave i dodatnu opremu sukladno odredbama ugovora članka 3. stavka 
1. ovoga Zakona, te
– su ispunjeni drugi uvjeti za prijevoz u skladu s odredbama ugovora iz članka 
3. stavka 1. ovoga Zakona.
Mjere sigurnosti
Članak 35.
(1) Vozač je tijekom utovara, prijevoza i istovara opasnih tvari dužan poštivati 
mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Vozač je tijekom prijevoza dužan poštivati odredbe o nadzoru i parkiranju 
vozila sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i 
odredbama propisa iz stavka 3. i 4. ovoga članka.
(3) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za okoliš i ministra nadležnog za 
unutarnje poslove određuje parkirališna mjesta za vozila za prijevoz opasnih 
tvari te uvjete kojima ta mjesta moraju udovoljavati.
(4) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove i ministra 
nadležnog za okoliš odredit će ograničenja za prijevoz opasnih tvari javnim 
cestama.
Pregled vozila
Članak 36.
(1) Pregled ispravnosti vozila i obradu dokumentacije na temelju koje se izdaje 
Potvrda o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz članka 10. 
ovoga Zakona, obavlja pravna osoba koju ovlasti Ministarstvo.
(2) Pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna je obavljati pregled vozila, 
obradu dokumentacije i izdavati Potvrde o udovoljavanju vozila za prijevoz 
određenih opasnih tvari u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. 
ovoga Zakona.
(3) Pregled vozila za potrebe obrade dokumentacije, na temelju koje se izdaje 
Potvrda o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz stavka 1. 
ovoga članka mogu obavljati nadzornici tehničke ispravnosti vozila sa završenom 
najmanje višom stručnom spremom strojarskog ili prometnog (cestovnog) smjera, 
koje ovlasti pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Obradu dokumentacije na temelju koje se izdaje Potvrda o udovoljavanju 
vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz stavka 1. ovoga članka mogu 
obavljati osobe sa završenom najmanje visokom stručnom spremom strojarskog ili 
prometnog (cestovnog) smjera.
(5) Postupak i mjesta pregleda vozila za prijevoz opasnih tvari, izdavanja i 
izgled Potvrde o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari, 
sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona, kao i uvjete koje mora ispunjavati 
pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar.
Stručno osposobljavanje vozača
Članak 37.
(1) Vozač vozila za prijevoz opasnih tvari mora posjedovati važeće uvjerenje o 
stručnoj osposobljenosti.
(2) Stručno osposobljavanje i provjeru stručne osposobljenosti vozača mogu 
obavljati ustanove koje ovlasti Ministarstvo uz suglasnost ministarstva 
unutarnjih poslova, ako ispunjavaju uvjete iz posebnih propisa.
(3) Program, provedbu i način stručnog osposobljavanja i način provjere stručne 
osposobljenosti vozača, te uvjete za ovlašćivanje ustanova koje provode postupak 
osposobljavanja vozača, sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, 
propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove i 
ministra nadležnog za obrazovanje.
(4) Oblik, sadržaj i rok važenja uvjerenja, način i postupak izdavanja uvjerenja 
o položenom ispitu vozača sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1. ovoga 
Zakona, uvjete koje moraju ispunjavati ustanove iz stavka 2. ovoga članka 
propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove i 
ministra nadležnog za obrazovanje.
(5) O položenom stručnom ispitu izdaje se uvjerenje, a o izdanim uvjerenjima 
vodi se očevidnik.
Nadzor na cesti
Članak 38.
(1) Nadzor nad prijevozom opasnih tvari provode inspektori cestovnog prometa. 
Ako su za nadzor potrebna posebna znanja, u provedbu nadzora mora se uključiti 
inspekcija zaštite okoliša, te druge nadležne inspekcijske službe, a prema 
potrebi i specijalizirane organizacije ili pojedinci ako to nije protivno 
interesu postupka.
(2) Za provedbu nadzora iz stavka 1. ovoga članka nadležne inspekcijske službe 
mogu tražiti sudjelovanje policijskih službenika.
(3) Na zahtjev inspektora cestovnog prometa vozač je dužan dati na uvid isprave 
i omogućiti pregled dodatne opreme sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1. 
ovoga Zakona.
(4) Na zahtjev inspektora cestovnog prometa vozač je dužan omogućiti pregled 
opasnih tvari i uzimanje potrebne količine uzorka opasnih tvari za analizu, 
ukoliko je to potrebno. Za uzorak se ne može potraživati odšteta.
(5) Inspektor cestovnog prometa koji provodi nadzor dužan je ispuniti zapisnik. 
Nakon obavljenog nadzora inspektor primjerak zapisnika uručuje vozaču.
(6) Kontrole se provode metodom slučajnog odabira i pokrivaju najširi mogući dio 
cestovne mreže.
(7) Sadržaj i oblik zapisnika iz stavka 4. ovoga članka propisuje ministar.
(8) Primjerak zapisnika o nadzoru vozač je dužan na zahtjev inspektora cestovnog 
prometa predočiti prilikom ponovnog nadzora.
(9) Vozač vozila za prijevoz opasnih tvari dužan je dopustiti pregled vozila na 
licu mjesta, odnosno na odgovarajućem mjestu koje odredi inspektor cestovnog 
prometa. Odgovarajuće mjesto za nadzor je mjesto na kojem se vozilo može 
zaustaviti i odstraniti utvrđene nedostatke, odnosno parkirati vozilo bez 
ometanja drugih sudionika u prometu.
Privremena zabrana, odnosno prekid prijevoza
Članak 39.
(1) Ako inspektor cestovnog prometa utvrdi da je počinjen prekršaj naveden u 
popisu iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona, može privremeno zabraniti daljnji 
nastavak prijevoza, odrediti mjere za otklanjanje nepravilnosti, odnosno 
primijeniti druge propisane mjere. Nedostaci se odstranjuju na licu mjesta ako 
se time ne ugrožavaju ljudi, stvari ili okoliš. Inspektor cestovnog prometa u 
slučaju određivanja mjera na licu mjesta vozaču mora objasniti koji je prekršaj 
utvrdio i koje je nedostatke vozač dužan otkloniti da bi mogao nastaviti s 
prijevozom.
(2) Tijekom trajanja privremene zabrane prijevoza, vozilo je moguće premjestiti 
samo sukladno uputama inspektora cestovnog prometa. U slučaju eventualnog 
kršenja odredbe o privremenoj zabrani prijevoza, odnosno izrečenih mjera, 
inspektor cestovnog prometa ima pravo spriječiti nastavak prijevoza na način da 
vozilo isključi iz prometa te ga na račun prijevoznika zadrži na primjerenom, 
osiguranom mjestu.
(3) Ako je vozilo oštećeno u prometnoj nezgodi, policijski službenik 
ministarstva nadležnog za unutarnje poslove koji obavlja očevid oduzet će 
Potvrdu o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz članka 10. 
ovoga Zakona, te je vratiti ovlaštenoj pravnoj osobi koja je izdala Potvrdu i o 
tome obavijestiti Ministarstvo.
(4) Ako drugo nadležno tijelo za vrijeme nadzora nad prijevozom opasnih tvari 
utvrdi nedostatke koji bi mogli utjecati na sigurnost ljudi, stvari, odnosno 
okoliša, o tome je dužno obavijestiti inspekciju cestovnog prometa te dati 
podatke o vozilu i opasnim tvarima.
Nadzor kod pošiljatelja, prijevoznika odnosno primatelja
Članak 40.
(1) Inspektor cestovnog prometa može preventivno ili kada su prilikom nadzora 
nad prijevozom opasnih tvari cestom utvrđeni nedostaci, provesti nadzor kod 
pošiljatelja, prijevoznika ili primatelja opasnih tvari odnosno, kod drugih 
pravnih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnost u vezi s prijevozom opasnih 
tvari.
(2) Pravne ili fizičke osobe dužne su inspektoru cestovnog prometa omogućiti 
pregled vozila, primijenjenih postupaka te uvid u dokumentaciju koja se odnosi 
na prijevoz opasnih tvari.
(3) Svrha kontrola iz stavka 1. ovog članka je utvrđivanje sigurnosnih uvjeta 
koji se odnose na prijevoz opasnih tvari kod pravnih i fizičkih osoba odnosno 
kod pošiljatelja, prijevoznika ili primatelja opasnih tvari odnosno kod drugih 
pravnih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnost u vezi s prijevozom opasnih 
tvari.
(4) Kada se prilikom nadzora iz stavka 1. i 2. ovoga članka utvrdi jedan ili 
više prekršaja u vezi s prijevozom opasnih tvari, nedostaci utvrđeni na 
predmetnom prijevozu moraju biti otklonjeni prije nego što vozilo napusti mjesto 
nadzora.
Ulazak na područje Republike Hrvatske
Članak 41.
(1) Policijski službenik zabranit će ulazak na područje Republike Hrvatske 
vozilu registriranom u drugoj državi ako utvrdi počinjenje prekršaja koji je 
naveden u popisu iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona i poduzeti druge, 
odgovarajuće mjere. Ulazak će se dopustiti ako su uzroci prekršaja uklonjeni.
(2) Vozilo iz stavka 1. ovoga članka policijski službenik će isključiti iz 
prometa te poduzeti propisane mjere iz članka 42. stavka 2. ovoga Zakona.
Pravna pomoć
Članak 42.
(1) Ministarstvo će razmjenjivati podatke o težim odnosno ponovljenim kršenjima 
odredbi ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona s nadležnim tijelom države 
registracije vozila.
(2) Ako nadležno tijelo druge države zatraži pokretanje postupka protiv 
prijevoznika registriranog u Republici Hrvatskoj ili ako zatraži podatke 
potrebne za razjašnjavanje okolnosti kršenja odredbi ugovora iz članka 3. stavka 
1. ovoga Zakona u drugoj državi, odnosno pokretanje postupka protiv prijevoznika 
sa sjedištem/prebivalištem u Republici Hrvatskoj, Ministarstvo će odrediti mjere 
sukladno ovom Zakonu.
(3) O donesenim mjerama iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo obavještava 
nadležno tijelo druge države.
Godišnje izvješće
Članak 43.
(1) Inspekcije nadležnih tijela koja provode inspekcijski nadzor nad provedbom 
ovoga Zakona, dužne su Ministarstvu dostaviti godišnje izvješće o obavljenim 
inspekcijskim nadzorima za prethodnu godinu, najkasnije do kraja travnja tekuće 
godine.
(2) Godišnje izvješće mora sadržavati:
– utvrđenu ili procijenjenu količinu prevezenih opasnih tvari, ako je to moguće,
– broj provedenih nadzora,
– broj provjerenih vozila, svrstanih po državama registracije,
– broj i vrste utvrđenih kršenja,
– broj i vrste izrečenih mjera.
(3) Ministar utvrđuje popis kršenja odredbi ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga 
Zakona svrstanih prema kategorijama rizika uz odgovarajuće mjere nadležnih 
tijela, te propisuje sadržaj i oblik godišnjeg izvješća.
(4) Ministarstvo na temelju prikupljenih podataka sastavlja zajedničko godišnje 
izvješće te dostavlja nadležnim međunarodnim tijelima.
V. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U ŽELJEZNIČKOM PROMETU
Vrste dopuštenih vlakova, prijevoz opasnih tvari kao ručne prtljage, prijavljene 
prtljage ili vozila utovarena na vlak
Članak 44.
(1) Opasne tvari mogu se prevoziti samo u teretnim vlakovima, osim:
– opasnih tvari prihvatljivih za prijevoz prema ugovoru iz članka 3. stavka 2. 
ovoga Zakona koji se pridržava odnosnih najvećih količina i posebnih uvjeta 
prijevoza u vlakovima drugačijim nego što su teretni vlakovi,
– opasnih tvari koje se prevoze prema posebnim uvjetima prema ugovoru iz članka 
3. stavka 2. ovoga Zakona, kao ručna prtljaga ili se predaje kao prtljaga ili 
vozila utovarena na vlak.
(2) Putnik ne smije ponijeti sa sobom opasne tvari odnosno ručnu prtljagu ili ih 
predati kao prtljagu, odnosno utovariti vozilo na vlak, ako ne udovoljavaju 
uvjetima prema ugovoru iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona.
Obveze pošiljatelja
Članak 45.
Pošiljatelj smije opasne tvari predati na prijevoz u željezničkom prometu ako je 
udovoljeno uvjetima iz članka 12. ovoga Zakona te ako:
– je prijevoznika upoznao s propisanim označavanjem vozila i podacima o opasnim 
tvarima,
– je sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona na vozilo i 
pakovanja stavio znakove upozorenja, natpise, oznake i listice za označavanje 
opasnosti odnosno ako ih je u tu svrhu predao zajedno s opasnim tvarima.
Obveze punitelja
Članak 46.
Osim obveza iz članka 15. ovoga Zakona punitelj opasnih tvari ima obvezu 
provjeriti:
– je li istekao rok za sljedeću kontrolu cisterne, baterijske cisterne, 
demontabilne ili prenosive cisterne, te
– ostalo što je potrebno provjeriti prije i nakon punjenja cisterne tekućim 
plinom.
Obveze prijevoznika
Članak 47.
Osim obveza iz članka 18. ovoga Zakona prijevoznik tijekom prijevoza mora brzo i bez ograničenja upravitelju željezničke infrastrukture staviti na raspolaganje podatke vezane uz prijevoz opasnih tvari sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona.
Obveze upravitelja željezničke infrastrukture
Članak 48.
(1) Upravitelj željezničke infrastrukture mora:
– izraditi interne planove za hitne slučajeve na ranžirnim kolodvorima sukladno 
odgovarajućim odredbama ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona,
– tijekom prijevoza osigurati brz i neograničen pristup informacijama o 
predmetnom sastavu vlaka, UN brojevima opasnih tvari, rasporedu vagona u vlaku, 
pakovanja masi ili zapremini opasnih tvari.
(2) Podaci iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka smiju se staviti na 
raspolaganje samo onim službama kojima su isti potrebni u svrhu sigurnosti ili 
intervencije u hitnim službama.
VI. ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U ZRAČNOM PROMETU
Uvjeti prijevoza
Članak 49.
(1) Prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu na domaćim i međunarodnim letovima 
smije se obavljati:
– sukladno propisima o zračnom prometu koji su na snazi u Republici Hrvatskoj i
– uz izravnu primjenu Međunarodnih standarda i preporučene prakse Organizacije 
međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO):
– Dodatka 18 Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu – Siguran prijevoz 
opasnih tvari u zračnom prometu i
– Tehničkih instrukcija za siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (ICAO 
Doc. 9284 AN/905) (u daljnjem tekstu: Tehničke instrukcije) i razlikama 
obznanjenim u skladu s člankom 38. Konvencije.
(2) Zrakoplovom je zabranjeno prevoziti:
– tvari koje su u Tehničkim instrukcijama izričito navedene imenom ili 
generičkim opisom kao zabranjene za prijevoz u zračnom prometu,
– tvari koje su u Tehničkim instrukcijama navedene kao zabranjene za prijevoz u 
normalnim okolnostima i
– zaražene žive životinje osim ako:
– je zračnom prijevozniku u slučajevima iz stavka 3. ovoga članka izdano posebno 
pisano odobrenje nadležnog tijela države u kojoj je životinja prvi put utovarena 
u zrakoplov ili
– odredbe Tehničkih instrukcija navode da se životinje mogu prevoziti uz 
prethodno odobrenje nadležnih tijela.
(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, Agencija za civilno zrakoplovstvo 
može privremeno odobriti izuzeća od zabrane, u slučaju potrebe, ovisno o 
ispunjavanju dodatnih uvjeta koji su neophodni da bi se zajamčila prihvatljiva 
razina sigurnosti. U slučajevima međunarodnih letova podnositelj zahtjeva za 
izuzeće mora pribaviti odobrenja nadležnih tijela svih država preko čijeg 
teritorija se obavlja let.
Nadležnosti u zračnom prometu
Članak 50.
(1) U slučaju ugrožavanja sigurnosti zrakoplova, nesreća i ozbiljnih nezgoda 
zrakoplova povezanih s opasnim tvarima zapovjednik zrakoplova i drugi sudionici 
povezani s prijevozom opasnih tvari moraju postupati na način propisan u ICAO 
Doc. 9481 Uputstvo za postupanje u slučaju opasnosti za zrakoplovne nezgode koje 
su povezane s opasnim tvarima (Emergency Response Guidence for Aircraft 
Incidents Involving Dangerous Goods). O svim ugrožavanjima sigurnosti 
zrakoplova, nesrećama i ozbiljnim nezgodama zrakoplova povezanih s opasnim 
tvarima, mora se na propisan način izvijestiti Agencija za civilno 
zrakoplovstvo.
(2) Ministar donosi propis o uvjetima i načinu prijevoza opasnih tvari u zračnom 
prometu kojim se sukladno ovom Zakonu, Zakonu o zračnom prometu i Međunarodnim 
standardima i preporučenoj praksi Organizacije međunarodnog civilnog 
zrakoplovstva (ICAO) uređuje:
– klasifikacija opasnih tvari,
– ograničenja u odnosu na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu,
– pakiranje, odnosno ambalaža,
– etiketiranje i označavanje,
– obveze pošiljatelja opasnih tvari,
– obveze zračnog prijevoznika,
– posredovanje informacija,
– nastavni programi, stručno osposobljavanje i dokazivanje stručne 
osposobljenosti i
– izvještavanje o nesrećama i nezgodama povezanim s opasnim tvarima.
(3) O svakom kršenju propisa o prijevozu opasnih tvari Agencija za civilno 
zrakoplovstvo izvještava državu registracije zračnog prijevoznika.
(4) U odnosu na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu, pošta ima status 
pošiljatelja. Pošta može kod prijevoza opasnih tvari u zračnom prometu 
primjenjivati i odredbe propisa Svjetskog poštanskog saveza koji se odnose na 
prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu.
VII. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U UNUTARNJIM VODAMA
Prijevoz unutarnjim vodama
Članak 51.
(1) Na unutarnjim plovnim putovima opasne tvari se smiju prevoziti 
brodovima/plovilima koji su za to namijenjeni.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, opasne tvari smiju se prevoziti i 
putničkim brodovima/plovilima ako je ta roba smještena u posebnom prostoru 
odvojenom od putnika.
(3) Opasne tvari mogu se prevoziti s jedne obale na drugu obalu i skelama, ali 
tijekom prijevoza opasnih tvari na skeli se ne smiju nalaziti putnici.
Članak 52.
Brodovi/plovila natovareni opasnim tvarima mogu zimovati u zimovnicima samo ako se pritom mogu provesti sve mjere sigurnosti propisane za skladištenje i čuvanje opasnih tvari.
Provjera utovarenog tereta
Članak 53.
(1) Ministar na temelju odredbi ugovora iz članka 3. stavka 3. ovoga Zakona 
propisuje uvjete kojima mora udovoljavati pravna ili fizička osoba-obrtnik koja 
obavlja provjeru utovarenog tereta s opasnim tvarima i o tome izdaje potvrde te 
ovlašćuje pravnu ili fizičku osobu-obrtnika da obavlja te provjere i izdaje 
potvrde.
(2) Ministar donosi propis o načinu obavljanja prijevoza opasnih tvari na 
unutarnjim vodama.
VIII. OVLASTI INSPEKCIJSKIH I DRUGIH NADZORNIH TIJELA
Nadzor nad provođenjem Zakona
Članak 54.
Upravni i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i podzakonskih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona u djelokrugu svoje nadležnosti provodi Ministarstvo, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove, ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za obrazovanje, Državni zavod za zaštitu od zračenja i Državni zavod za nuklearnu sigurnost.
Inspekcijski nadzor
Članak 55.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih 
podzakonskih propisa za prijevoz radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala 
obavlja sanitarna inspekcija ministarstva nadležnog za zdravstvo, odnosno kad se 
radi o prijevozu nuklearnog materijala inspekcija za nuklearnu sigurnost 
Državnog zavoda za nuklearnu sigurnost.
(2) Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka, 
sanitarni inspektor i inspektor za nuklearnu sigurnost ima pravo i dužnost:
– u slučaju nezgode i nesreće za vrijeme prijevoza teritorijem Republike 
Hrvatske nadgledati provedbu odredbi ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– nadgledati pripreme za pakiranje, utovar, istovar i prijevoz, te ako utvrdi 
nepravilnosti, odrediti da se te nepravilnosti otklone u roku koji inspektor 
odredi odnosno, privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti u slučaju težeg 
kršenja mjera sigurnosti,
– zabraniti nastavak prijevoza ako utvrdi da nema odobrenja i isprava propisanih 
ovim Zakonom ili podzakonskim propisima, ako prijevoz ne prate osposobljeni 
pratitelji ili ako je tijekom prijevoza došlo do propusta u primjeni mjera 
sigurnosti,
– provjeriti isprave za prijevoz, označavanje i opremljenost vozila, itinerar 
vožnje, odrediti da se otklone nepravilnosti, odnosno prilikom inspekcijskog 
nadzora nad osobama, vozilima i izvorima zračenja utvrđeni nedostaci te 
zabraniti nastavak prijevoza u slučaju ugrožavanja ljudi i okoliša.
(3) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih 
propisa koji se odnose na prijevoz eksplozivnih tvari i predmeta provodi 
inspekcija ministarstva nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Prilikom unosa i iznosa opasnih tvari na ili sa carinskog područja Republike 
Hrvatske te tijekom provođenja postupaka za odobrenje carinski dopuštenog 
korištenja ili upotrebe opasnih tvari za nadzor nad provedbom ovoga Zakona te na 
temelju njega donesenih provedbenih propisa nadležna je Carinska uprava.
(5) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih 
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu obavlja 
inspekcija nadležna za cestovni promet, osim odredbi koje se odnose na uvjete 
proizvodnje i provjeru ambalaže.
(6) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih 
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u željezničkom prometu obavlja 
inspekcija nadležna za željeznički promet.
(7) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih 
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu obavljaju 
zrakoplovni nadzornici Agencije za civilno zrakoplovstvo i zrakoplovni 
inspektori Ministarstva.
(8) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih 
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari unutarnjim vodama obavlja 
inspekcija nadležna za plovidbu unutarnjim vodama.
(9) Prilikom obavljanja inspekcijskog i stručnog nadzora iz stavaka 5. do 8. 
ovoga članka inspektor nadležnih inspekcija i Agencija za civilno zrakoplovstvo 
na prijedlog zrakoplovnog nadzornika iz stavka 7. ovoga članka ima pravo i 
dužnost:
– zabraniti prijevoz ili nastavak prijevoza opasnih tvari ako utvrdi da tijekom 
priprema za prijevoz ili tijekom prijevoza nisu primjenjivane mjere sigurnosti,
– zabraniti nastavak prijevoza ili rukovanje opasnim tvarima osobama koje ne 
udovoljavaju propisanim uvjetima za obavljanje prijevoza ili rukovanje opasnim 
tvarima,
– zabraniti prijevoz opasnih tvari ako nisu ispravno deklarirane,
– privremeno zabraniti obavljanje pojedinih radnji u vezi s prijevozom opasnih 
tvari (pripreme za prijevoz, utovar, pretovar, istovar) ako nije udovoljeno 
propisanim uvjetima za njihovo obavljanje u odnosu na mjesto i vrijeme,
– odrediti rok otklanjanja kršenja odredbi ovoga Zakona i drugih propisa prema 
kojima se uređuje prijevoz opasnih tvari.
Nacionalno povjerenstvo za prijevoz opasnih tvar
Članak 56.
(1) U cilju učinkovitog strateškog upravljanja prijevozom opasnih tvari, a zbog 
međuresorne koordinacije prijevoza opasnih tvari, Vlada Republike Hrvatske 
osniva Nacionalno povjerenstvo za prijevoz opasnih tvari koje ima od 10 do 15 
članova a imenuje ih Vlada Republike Hrvatske na razdoblje od 4 godine.
(2) Po dva člana povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka imenuju se na prijedlog 
Ministarstva, ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, ministarstva 
nadležnog za zdravstvo, ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, ministartva 
nadležnog za gospodarstvo, Državnog zavoda za zaštitu od zračenja, Državnog 
zavoda za nuklearnu sigurnost i Agencije za civilno zrakoplovstvo.
(3) U povjerenstvo se mogu imenovati i drugi stručnjaci iz područja prijevoza 
opasnih tvari.
(4) Članovi povjerenstva imaju pravo na propisanu naknadu.
Vođenje evidencija
Članak 57.
(1) Zbog sigurnosti prijevoza opasnih tvari, udovoljavanja zahtjevima 
međunarodnih sporazuma i provedbe ovim Zakonom određenih obveza Ministarstvo 
vodi evidenciju izdanih uvjerenja o osposobljenosti vozača vozila za prijevoz 
opasnih tvari u cestovnom prometu i evidenciju pravnih i fizičkih osoba koje su 
imenovale sigurnosnog savjetnika.
(2) Evidencija uvjerenja vozača vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom 
prometu sadrži:
– broj uvjerenja,
– datum izdavanja uvjerenja,
– ime i prezime te datum rođenja vozača kojem je uvjerenje izdano,
– datum važenja osnovnog osposobljavanja te vrstu i datume važenja eventualnih 
specijalističkih osposobljavanja,
– datum važenja nakon produžetka osnovnog osposobljavanja te vrstu i datume 
važenja nakon produžetka eventualnih specijalističkih osposobljavanja.
(3) Evidencija pravnih i fizičkih osoba koje su imenovale savjetnika sadrži:
– naziv fizičke, odnosno pravne osobe,
– sjedište/prebivalište pravne odnosno, fizičke osobe,
– ime i prezime savjetnika,
– datum dostave podatka o imenovanju savjetnika.
Način prikupljanja podataka
Članak 58.
(1) Podatke o provedbi osposobljavanja i provedbi stručne provjere znanja vozača 
vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu ovlaštene ustanove koje 
provode osposobljavanja i stručnu provjeru znanja vozača dužne su dostaviti 
Ministarstvu najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka stručne provjere 
znanja vozača.
(2) Podaci o pravnim i fizičkim osobama koje su imenovale savjetnika prikupljuju 
se na temelju obavijesti koje su dužne pravne ili fizičke osobe dostavljati 
Ministarstvu na temelju članka 28. stavaka 2. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo na temelju provedenih ispita za savjetnike utvrđuje i vodi 
katalog pitanja.
(4) Osoba koja upravlja zbirkom podataka smije podatke iz evidencija iz članka 
57. ovoga Zakona dostavljati nadležnim tijelima koja provode nadzor sukladno 
ovom Zakonu.
(5) Na prikupljanje, obradu, čuvanje, dostavu i upotrebu podataka iz evidencija 
iz članka 57. ovoga Zakona primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje 
zaštita osobnih podataka ako to ovim Zakonom nije drugačije određeno.
IX. PREKRŠAJNE ODREDBE
Prekršaji pravnih i fizičkih osoba
Članak 59.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 500.000,00 kuna kaznit će se:
1. pošiljatelj ako pakira opasne tvari u ambalažu koja ne udovoljava uvjetima iz 
članka 5. ovoga Zakona,
2. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u ambalaži koja ne udovoljava uvjetima 
iz članka 5. ovoga Zakona,
3. primatelj ako preuzme opasne tvari u ambalaži koja ne udovoljava uvjetima iz 
članka 5. ovoga Zakona,
4. proizvođač ambalaže koji postupi u suprotnosti s člankom 6. ovoga Zakona,
5. pravna osoba određena za provjeru uzoraka ambalaže iz članka 7. ovoga Zakona 
koja odobri označavanje ambalaže u suprotnosti s uvjetima propisa iz članka 3. 
ovoga Zakona,
6. pravna osoba koja upotrebljava vozilo koje nije proizvedeno i opremljeno 
sukladno članku 10. ovoga Zakona,
7. vlasnik, odnosno korisnik ako upotrebljava vozilo koje nije pregledano i za 
koje nije izdana Potvrda sukladno članku 10. ovoga Zakona,
8. pošiljatelj ako preda opasne tvari na prijevoz u suprotnosti s člankom 12. 
ovoga Zakona,
9. pošiljatelj ako vozaču ili osobi koja obavlja prijevoz ne uruči propisane 
prateće isprave i odobrenja ako je to propisano člankom 12. ovoga Zakona,
10. organizator prijevoza ako ne osigura uvjete iz članka 13. ovoga Zakona,
11. vlasnik, odnosno korisnik teretnog prostora ili cisterne ako ne postupi 
sukladno odredbama članka 16. ovoga Zakona,
12. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u suprotnosti s člankom 18. ovoga 
Zakona,
13. primatelj ako preuzme opasne tvari u suprotnosti s člankom 19. ovoga Zakona,
14. prijevoznik ako o gubitku opasnih tvari ne obavijesti Državnu upravu za 
zaštitu i spašavanje sukladno članku 20. ovoga Zakona,
15. prijevoznik ako nije osigurao, prikupio, odstranio ili smjestio prosute ili 
istekle opasne tvari na za to određeno mjesto sukladno članku 21. stavku 1. 
ovoga Zakona,
16. prijevoznik ako ne pozove ovlaštenu pravnu ili fizičku osobu da na njegov 
račun prikupi, odstrani ili opasne tvari koje su se prosule odnosno istekle 
smjesti na za to određeno mjesto sukladno članku 21. stavku 2. ovoga Zakona,
17. prijevoznik ako prevozi opasne tvari bez odobrenja za prijevoz ili ne 
obavlja prijevoz pod uvjetima iz odobrenja sukladno člancima 22., 24., 25. ovoga 
Zakona,
18. prijevoznik ako obavlja prijevoz određenih opasnih tvari usprkos zabrani 
prijevoza ili ne obavlja prijevoz pod posebnim uvjetima koje odredi zavod ili 
nadležno tijelo sukladno članku 26. ovoga Zakona,
19. pravna osoba ako pakovanja ili vozila označi znakovima upozorenja, 
natpisima, oznakama i listicama koje se ne upotrebljavaju za prijevoz opasnih 
tvari sukladno članak 27. ovoga Zakona,
20. pravna osoba ako ne imenuje najmanje jednoga sigurnosnog savjetnika ili ne 
dostavi njegove podatke, odnosno eventualne promjene nadležnim ministarstvima i 
pravnim osobama sukladno članku 28. ili članku 55. ovoga Zakona,
21. pravna osoba ako sigurnosni savjetnik ne udovoljava propisanim uvjetima 
sukladno članku 28. ovoga Zakona,
22. pravna osoba ako sigurnosni savjetnik ne izvršava obveze iz članka 29. ovoga 
Zakona,
23. pravna osoba ako osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari nisu stručno 
osposobljene sukladno članku 31. ovoga Zakona,
24. prijevoznik ako ne osigura uvjete za prijevoz opasnih tvari sukladno članku 
32. ovoga Zakona.
25. pošiljatelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 33. ovoga Zakona,
26. pravna osoba ako dopusti da vozilom upravlja osoba koja nije stručno 
osposobljena ili nema važeću potvrdu o stručnoj osposobljenosti sukladno članku 
34. i članku 37. ovoga Zakona,
27. pravna osoba ako ne postupi sukladno odredbama članka 36. stavka 1., 2., 3. 
i 4. ovoga Zakona,
28. pravna osoba ako tijelu nadležnom za nadzor ne omogući uvid u prateće 
isprave ili ne omogući pregled dodatne opreme ili opasnih tvari, odnosno 
uzimanje potrebne količine uzorka opasnih tvari za analizu i ne pobrine se da se 
obavi pregled vozila na licu mjesta ili na za to primjerenom mjestu sukladno 
članku 38. ovoga Zakona,
29. prijevoznik ako unatoč zabrani ili prekidu prijevoza iz članka 39. ovoga 
Zakona nastavi s prijevozom,
30. pravna osoba ako ne omogući provjeru primijenjenih postupaka, pregled vozila 
i sve dokumentacije u vezi s prijevozom opasnih tvari sukladno članku 40. stavku 
1. i 2. ovoga Zakona,
31. pravna osoba ako unatoč zabrani iz članka 40. stavka 4. ovoga Zakona i dalje 
obavlja pojedine radnje u vezi s prijevozom opasnih tvari,
32. pravna osoba ako prevozi opasne tvari u željezničkom prometu u suprotnosti s 
člankom 44. stavkom 1. ovoga Zakona,
33. prijevoznik ako ne postupi sukladno članku 47. ovoga Zakona,
34. upravitelj željezničke infrastrukture ako ne postupi sukladno odredbama 
članka 48. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
35. pošiljatelj ako opasne tvari preda na prijevoz u željezničkom prometu u 
suprotnosti s člankom 45. ovoga Zakona,
36. operator zrakoplova ako prevozi opasne tvari u zračnom prometu u suprotnosti 
s člankom 49. ovoga Zakona,
37. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u plovidbi unutarnjim vodama u 
suprotnosti s člankom 50. ovoga Zakona,
38. prijevoznik ako prevozi opasne tvari unutarnjim vodama na 
brodovima/plovilima koja nisu za to namijenjena sukladno članku 51. ovoga 
Zakona,
39. ustanova ako Ministarstvu ne dostavi podatke o osposobljavanju vozača vozila 
za prijevoz opasnih tvari i sigurnosnih savjetnika sukladno članku 57. stavku 1. 
i 2. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 300,00 kuna do 15.000,00 kuna za prekršaje iz stavka 1. 
ovoga članka, osim za točke 5., 32. i 36., kaznit će se fizička osoba-obrtnik.
(3) Novčanom kaznom od 3.000,00 kuna do 15.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna 
osoba pravne osobe za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Rok za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje iz ovoga članka je dvije 
godine od dana počinjenja prekršaja.
Prekršaji fizičkih osoba
Članak 60.
Novčanom kaznom od 1.500,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj će se kazniti:
1. pakiratelj ako ne poštuje propise o pakiranju, o natpisima i oznakama 
(naljepnicama) za označavanje opasnosti i druge mjere sigurnosti sukladno 
odredbama članka 14. ovoga Zakona,
2. punitelj ako prije i za vrijeme punjenja ne poštuje sve mjere sigurnosti 
sukladno odredbama članka 15. ovoga Zakona,
3. utovaritelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 17. ovoga Zakona,
4. primatelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 19. ovoga Zakona,
5. sigurnosni savjetnik ako nije stručno osposobljen ili ne posjeduje važeću 
potvrdu o stručnoj osposobljenosti sukladno članku 28. stavku 3. ovoga Zakona,
6. sigurnosni savjetnik ako ne izvršava propisane obveze iz članka 29. ovoga 
Zakona,
7. osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari koje nisu stručno osposobljene 
sukladno odredbama članka 31. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
8. vozač ako ne prevozi opasne tvari sukladno s odredbama članka 34. ovoga 
Zakona,
9. vozač ako ne postupa sukladno odredbama iz članka 35. ovoga Zakona,
10. vozač ako pri prijevozu opasnih tvari ne posjeduje važeće uvjerenje o 
stručnoj osposobljenost sukladno članku 37. stavku 1. ovoga Zakona,
11. vozač ako na zahtjev inspektora cestovnog prometa ne postupi sukladno 
odredbama članka 38. stavka 3., 4., 8., i 9. ovoga Zakona,
12. vozač ako ne postupi sukladno odredbama članka 39. stavka 1. i 2. ovoga 
Zakona,
13. putnik ako postupi u suprotnosti s odredbama članka 44. stavka 2. ovoga 
Zakona,
14. punitelj ako ne poštuje sve mjere sigurnosti prijevoza u željezničkom 
prometu sukladno članku 46. ovoga Zakona,
15. osobe ako ne ispunjavaju propisane uvjete za pakiranje, transportne 
manipulacije i prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu sukladno odredbama 
članka 49. ovoga Zakona.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Rok za usklađivanje s odredbama ovog Zakona
Članak 61.
(1) Organizacije određene za izdavanje odobrenja ambalaže moraju u roku od dvije 
godine od stupanja na snagu ovoga Zakona udovoljiti svim uvjetima iz članka 7. 
ovoga Zakona.
(2) Pravne i fizičke osobe iz članka 28. stavka 1. ovoga Zakona dužne su u roku 
od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona imenovati najmanje jednog 
sigurnosnog savjetnika.
(3) Pravne osobe koje obavljaju poslove pregleda ispravnosti vozila i obradu 
dokumentacije na temelju koje se izdaje Potvrda o udovoljavanju vozila za 
prijevoz određenih opasnih tvari, sukladno ovlaštenjima iz Zakona o prijevozu 
opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 97/93., 34/95. i 151/03.) nastavljaju s 
navedenim poslovima do izdavanja ovlasti Ministarstva iz članka 36. stavka 1. 
ovoga Zakona, a najdulje šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Ministarstvo unutarnjih poslova dostavit će Ministarstvu svu dokumentaciju 
koja se odnosi na stručno osposobljavanje vozača vozila za prijevoz opasnih 
tvari, kao i dokumentaciju o ovlašćivanju pravnih osoba koje obavljaju stručno 
osposobljavanje izdanu na temelju do sada važećih propisa, u roku od šest 
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost prijevoza opasnih tvari na 
temelju Zakona o prijevozu opsnih tvari (»Narodne novine« br. 97/93., 34/95. i 
151/03.) uskladit će svoje poslovanje u skladu s odredbama ovoga Zakona u roku 
od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(6) Pravne i fizičke osobe koje ne usklade svoje poslovanje sukladno stavku 5. 
ovoga članka, prestaju s obavljanjem djelatnosti, što će rješenjem utvrditi 
nadležna tijela.
(7) Odobrenja, potvrde, uvjerenja i druge isprave izdane pravnim i fizičkim 
osobama na temelju propisa koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovoga 
Zakona, ostaju na snazi do dobivanja odgovarajućih isprava prema odredbama ovoga 
Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
Prijevod i objava ugovora iz članka 3. ovoga Zakona
Članak 62.
Prijevod na hrvatski jezik Europskog sporazuma o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari (ADR) iz članka 3. stavka 1. i Pravilnika o međunarodnom željezničkom prijevozu opasnih tvari (RID) iz članka 3. stavka 2., te Sporazuma o prijevozu opasnih tvari u unutarnjim plovnim putovima (ADN) iz članka 3. stavka 3. ovoga Zakona i njihovi Dodaci objavit će Ministarstvo u »Narodnim novinama« – Međunarodni ugovori najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Propisi koji se primjenjuju do donošenja novih
Članak 63.
(1) Ministar će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona 
donijeti propise:
– iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona,
– iz članka 36. stavka 5. ovoga Zakona,
– iz članka 38. stavka 7. ovoga Zakona,
– iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona,
– iz članka 50. stavka 2. ovoga Zakona,
– iz članka 53. stavka 1. ovoga Zakona,
– iz članka 53. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za obrazovanje u roku od šest 
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona će donijeti propise:
– iz članka 30. stavka 1. ovoga Zakona,
(3) Ministar nadležan za obrazovanje u roku šest mjeseci od dana stupanja na 
snagu ovoga Zakona će donijeti propise:
– iz članka 31. stavka 5. ovoga Zakona,
– iz članka 31. stavka 6. ovoga Zakona.
(4) Ministar uz suglanosti ministra nadležnog za unutarnje poslove i ministra 
nadležnog za obrazovanje u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga 
Zakona će donijeti propise:
– iz članka 37. stavka 4. ovoga Zakona,
– iz članka 37. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za okoliš i ministra nadležnog za 
unutarnje poslove u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona 
donijet će propise:
– iz članka 35. stavka 3. ovoga Zakona
– iz članka 35. stavka 4. ovoga Zakona.
(6) Zavodi i nadležni ministri iz članka 7. stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona 
u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijet će propis:
– iz članka 7. stavka 9. ovoga Zakona.
(7) Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1., 2., 3., 4., 5. i 6. ovoga članka, 
osim odredbi koje su suprotne ovom Zakonu, ostaju na snazi i odgovarajuće se 
primjenjuju sljedeći podzakonski propisi:
– Pravilnik o tehničkim uvjetima kojima moraju udovoljavati pravne osobe koje 
stručno osposobljavaju vozače motornih vozila za prijevoz opasnih tvari i osobe 
koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 24/95.),
– Pravilnik o stručnom osposobljavanju vozača motornih vozila za prijevoz 
opasnih tvari i osoba koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari (»Narodne 
novine«, br. 24/95.),
– Pravilnik o načinu prijevoza tvari u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 
54/95.),
– Pravilnik o prijevozu i rukovanju opasnim tvarima u unutarnjoj plovidbi 
(»Narodne novine«, br. 80/00.),
– Pravilnik o sigurnosnom savjetniku (»Narodne novine«, br. 144/05.),
– Pravilnik o načinu prijevoza opasnih tvari u cestovnom prometu (»Narodne 
novine«, br. 53/06.),
– Odluka o određivanju cesta po kojima smiju motorna vozila prevoziti opasne 
tvari i o određivanju mjesta za parkiranje motornih vozila s opasnim tvarima 
(»Narodne novine«, br. 57/07.),
– Pravilnik o prijevozu opasnih tvari u Oružanim snagama Republike Hrvatske 
(»Narodne novine«, br. 79/06.),
– Rješenje o utvrđivanju cijene potvrde (certifikata) osposobljenosti vozača 
motornih vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu (»Narodne novine«, 
br. 10/94.)
– Popis ovlaštenih pravnih osoba koje stručno osposobljavaju vozače motornih 
vozila za prijevoz opasnih tvari i osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih 
tvari (»Narodne novine«, br. 11/96.)
– Popis stanica za tehnički pregled vozila za ispitivanje vozila koja prevoze 
opasne tvari (»Narodne novine«, br. 68/96.).
Evidencija nadležnih tijela
Članak 64.
Nadležna tijela dužna su napraviti evidencije iz članka 58. ovoga Zakona u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Prestanak važenja dosadašnjeg Zakona
Članak 65.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o prijevozu opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 97/93., 34/95. i 151/03.).
Stupanje na snagu i primjena zakona
Članak 66.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2008.
Klasa: 542-01/07-01/01
Zagreb, 13. srpnja 2007.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
| 
  | 
| Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |