|
|
|
|
1008
Agencija
za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 13. stavka 1. Zakona o
državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku
donošenja odobrenja na prijedlog Programa za financiranje nakladništva u 2006.,
pokrenutom na zahtjev Ministarstva kulture Republike Hrvatske, sa sjedištem u Zagrebu,
Runjaninova 2, temeljem odluke donesene na 58.
sjednici Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, održanoj 30. ožujka 2006.,
donosi sljedeće
I.
Odobrava se prijedlog Programa za financiranje nakladništva u 2006.
II.
Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Zahtjev za donošenje
odobrenja
Agencija
za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 7. ožujka 2006.
od Ministarstva kulture Republike Hrvatske (dalje: Ministarstvo kulture),
klasa: 023-03/04-01/38, urbroj: 532-06-03/1-06-15, od
27. veljače 2006., prijedlog Programa državne potpore za financiranje
nakladništva u 2006., s osnovnim elementima programa državne potpore (dalje:
prijedlog Programa) i Obrazac prijave državne potpore za prijedlog Programa
(dalje: Obrazac prijave).
Obrazac
prijave podnesen je sukladno članku 2. stavku 2. Pravilnika o obliku i
sadržaju, te načinu prikupljanja podataka i vođenja evidencija državnih potpora
(»Narodne novine«, broj 11/05).
Iz
prijedloga Programa razvidno je da isti sadrži elemente državne potpore i kao
takav predstavlja program državne potpore iz članka 3. stavka 2. Zakona o
državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05; dalje: ZDP), temeljem kojeg
se bez potrebe za dodatnim provedbenim mjerama, unaprijed neodređenim
korisnicima državne potpore dodjeljuju pojedinačne državne potpore.
Stoga
je Ministarstvo kulture, sukladno članku 11. stavku 1. ZDP-a, prije upućivanja
prijedloga Programa na usvajanje Vladi Republike Hrvatske (dalje: Vlada RH),
dostavilo isti Agenciji na odobrenje.
2. Opis prijedloga
Programa
2.1.
Davatelj sredstava predviđenih prijedlogom Programa: Ministarstvo kulture.
2.2.
Naziv programa: Program za financiranje nakladništva u 2006.
2.3.
Kategorije državne potpore: Kultura, mali i srednji poduzetnici.
2.4.
Mjere predviđene prijedlogom Programa:
2.4.1.
Državne potpore u kulturi
Državna
potpora za izdavanje knjiga: Ministarstvo kulture sufinancira izdavanje knjiga
i to za djela domaće književnosti i publicistike, prijevode djela koja
predstavljaju opća kulturna dostignuća, sabrana, odabrana i kritička izdanja,
te djela hrvatskih autora. Potpora za izdavanje knjiga dodjeljuje se autorskim
pjesničkim, proznim i književno esejističkim djelima, kao i onima za čije je
objavljivanje potrebno osigurati sredstva za istraživački, književno povijesni
ili osobito zahtjevni prevodilački rad, a ostaju kao trajno kulturno dobro
Republike Hrvatske. Inozemni se izdavači mogu natjecati za potporu
objavljivanju djela hrvatskih autora na strane jezike. Na taj način potiče se
učinkovitija promocija hrvatske knjige prilagođene osobitostima pojedinačnih
kulturnih tržišta i posredno podupiru drugi oblici afirmacije Republike
Hrvatske na svjetskoj književnoj i kulturnoj sceni.
Državna
potpora za izdavanje časopisa: Ministarstvo kulture sufinancira časopise i
listove u kulturi, koji svojom programskom profiliranošću, selektivnošću i
kritičnošću, koncepcijskom ujednačenošću, likovno grafičkim oblikovanjem,
izvedbom te regionalnom zastupljenošću, naročito doprinose živosti i
raznolikosti te intenzitetu kulturnog života Republike Hrvatske.
2.4.2. Državna potpora
malim i srednjim poduzetnicima za književne manifestacije
Književne
manifestacije koje se kontinuirano održavaju, a uglavnom su vezane uz značajna imena i događaje hrvatske
kulturne povijesti, redovito se sufinanciraju već duži niz godina. Također
potpomažu se i nastupi hrvatskih nakladnika i autora na domaćim i inozemnim
književnim sajmovima u svrhu prezentiranja i promidžbe hrvatske književnosti.
2.5. Pravni temelj za
donošenje prijedloga Programa:
a)
Pravilnik o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi (»Narodne
novine«, broj 7/01),
b)
Zakon o financiranju javnih potreba u kulturi (»Narodne novine«, broj 47/90 i
27/ 93),
c)
Javni poziv za predlaganje javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2006.
2.6. Korisnici sredstava
predviđenih prijedlogom Programa:
Sukladno
članku 6. Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi,
pravo na korištenje sredstava predviđenih prijedlogom Programa imaju samostalni
umjetnici, umjetničke organizacije, ustanove u kulturi, građani i udruge,
pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost u području kulture, te jedninice lokalne samouprave i uprave.
2.7. Intenzitet državne potpore
i opravdani troškovi:
a)
Za državne potpore u kulturi, opisane u točki 2.4.1. a) obrazloženja ovog
rješenja, poduzetnicima se može dodijeliti do 100 posto ukupnih troškova.
b)
Za državne potpore malim i srednjim poduzetnicima za sudjelovanje na sajmovima,
opisanim u točki 2.4.1. b) obrazloženja ovog rješenja, poduzetnicima se može
dodijeliti do 50 posto opravdanih troškova. Državna
potpora srednjim i malim poduzetnicima za sudjelovanje na sajmovima i izložbama
može se dodijeliti samo za prvo sudjelovanje na određenom sajmu ili izložbi.
Opravdani troškovi sudjelovanja na sajmu ili izložbi su dodatni troškovi najma,
postavljanja i djelovanja izložbenog prostora.
2.8. Instrument državne
potpore: Instrument dodjele državne potpore iz prijedloga Programa je
subvencija.
2.9. Izvori sredstava.
Sredstva
za provedbu prijedloga Programa osigurana su u Državnom proračunu Republike
Hrvatske za 2006. (»Narodne novine«, broj 148/05), na poziciji Ministarstva
kulture A565032-Književno izdavaštvo i knjižnice. Ukupna sredstva predviđena na
rečenoj poziciji iznose 50.000.000,00 kuna. Za provedbu prijedloga Programa
sredstva će biti raspoređena na sljedeći način:
a)
za državnu potporu za izdavanje knjiga planirana sredstva iznose 9.000.000,00
kuna,
b)
za državnu potporu za izdavanje časopisa planirana sredstva iznose 6.880.000,00
kuna,
c)
za državnu potporu za književne manifestacije planirana sredstva iznose
3.119.000,00 kuna.
2.10. Trajanje programa:
Do 31. prosinca 2006.
3. Odluka Vijeća za
zaštitu tržišnog natjecanja
3.1. Vijeće za zaštitu
tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) razmatralo je prijedlog Programa na svojoj
58. sjednici, održanoj 30. ožujka 2006.
Prilikom
donošenja odluke Vijeće je uzelo u obzir sve činjenice iz prijedloga Programa i
Obrasca prijave.
Vijeće
je utvrdilo da mjere predviđene prijedlogom Programa opisane u točki 2.4.1
obrazloženja ovog rješenja predstavljaju državnu potporu iz članka 3. stavka 1.
ZDP-a.
Pojam
državne potpore određen je člankom 3. stavkom 1. ZDP-a. Vijeće je utvrdilo da
je u konkretnom slučaju riječ o državnim potporama
jer se radi o stvarnim ili potencijalnim rashodima države, utvrđeno je da
korisnici potpore ostvaruju ekonomsku prednost koju isti ne bi ostvarili kroz
svoje redovno i normalno poslovanje, utvrđeno je da se sredstva dodjeljuju
korisnicima na selektivnoj osnovi, te da postoji mogućnost narušavanja tržišnog
natjecanja davanjem povlastica na tržištu korisnicima državne potpore osobito u
mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetnih obveza
Republike Hrvatske koji proizlaze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanja
između Republike Hrvatske i Europskih zajdenica i
njihovih država članica (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, br. 14/01, 14/02, 1/05 i 7/05; dalje: SSP).
Člankom
4. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih potpora koje narušavaju ili
bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem povlastica na tržištu korisniku
državne potpore bez obzira na oblik državne potpore u mjeri u kojoj to može
utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike Hrvatske iz
SSP-a, kao i izuzeća od opće zabrane.
Sukladno
članku 4. stavku 3. točki b) i d) ZDP-a, mogu se ocijeniti sukladnim ZDP-u
državne potpore namijenjene promicanju kulture i zaštiti baštine odnosno
potpore namijenjene poticanju određenih gospodarskih djelatnosti ili određenih
gospodarskih područja.
Vijeće
je utvrdilo da je u konkretnom slučaju riječ o državnim potporama za poticanje
kulture i zaštiti baštine iz članka 40. Uredbe o državnim potporama (»Narodne novine«
br. 121/03 dalje: Uredba),
odnosno o državnoj potpori za male i srednje poduzetnike iz članka 21. Uredbe.
A. Državne potpore za kulturu
Sukladno
odredbi iz članka 2. Zakona o financiranju javnih potreba u kulturi, Republika
Hrvatska donosi programe javnih potreba u kulturi, te se za njihovo provođenje
osiguravaju sredstva iz državnog proračuna u skladu sa zakonom.
Programi
javnih potreba u kulturi obuhvaćaju sve oblike poticanja i promicanja kulture i
kulturnih djelatnosti, što pridonose razvitku i unapređenju svekolikog
kulturnog života u Republici Hrvatskoj. Pri utvrđivanju programa javnih potreba
u kulturi polazi se od potreba i postignutog stupnja razvitka kulture i
kulturnih djelatnosti.
Ministarstvo
kulture, sukladno odrebama iz članka 10. točka a)
Zakona o financiranju javnih potreba u kulturi, propisuje kriterije i rokove za
utvrđivanje programa javnih potreba i osiguranja sredstava za javne potrebe u
kulturi, način njihova raspoređivanja i dodjele, te način praćenja njihova
korištenja.
Temeljem
odredbi članka 7. Zakona o financiranju javnih potreba u kulturi, sredstva se
osiguravaju u državnom proračunu i izdvajaju se na poseban račun Ministarstva
kulture, koje istima raspolaže.
Sukladno
odredbi članka 40. stavka 2. Uredbe, davatelj državne potpore za poticanje
kulture i zaštitu baštine mora dokazati da je projekt značajan za razvoj
hrvatske kulture.
Vijeće
je utvrdilo da je Ministarstvo kulture, kao davatelj državne potpore, dokazalo
da se mjerama prijedloga Programa navedenim u točki 2.4.1. obrazloženja ovog
rješenja promiče razvoj hrvatske kulture, stoga su iste sukladne članku 4.
stavku 3. točki b) ZDP-a.
B.
Državne potpore za male i srednje poduzetnike namijenjene poduzetnicima za
sudjelovanje na književnim manifestacijama.
Pojam
malog, srednjeg i velikog poduzetnika određen je Zakonom o poticanju razvoja
maloga gospodarstva (»Narodne novine«, broj 29/02), stoga su davatelji državne
potpore prilikom dodjeljivanja državne potpore za male i srednje poduzetnike,
glede veličine poduzetnika dužni poštivati kriterije iz rečenog zakona.
Sukladno
članku 24. stavku 1. Uredbe, državna potpora malim i srednjim poduzetnicima za
sudjelovanje na sajmovima i izložbama može se dodijeliti za prvo sudjelovanje
na određenom sajmu ili izložbi u visini do 50 posto
opravdanih troškova, a opravdani troškovi za sudjelovanju na sajmovima i
izložbama jesu dodatni troškovi najma, postavljanja i djelovanja izložbenog
prostora.
Analizom
intenziteta i opravdanih troškova državne potpore malim i srednjim poduzetnicima
za književne manifestacije, opisane u točki 2.4.2 obrazloženja ovog rješenja,
utvrđeno je sa su iste sukladne članku 24. Uredbe.
3.2. Slijedom iznijetog,
Vijeće je utvrdilo da prijedlog Programa predstavlja program državne potpore iz
članka 3. stavka 2. ZDP-a, da su državne potpore za kulturu te za male i
srednje poduzetnike za književne manifestacije, iz prijedloga Programa sukladne
članku 4. stavku 3. točki b) i d) ZDP-a, stoga je odlučeno kao u točki I.
izreke ovog rješenja.
Obzirom
da su korisnici sredstava iz prijedloga Programa, između ostalog fizičke osobe,
ustanove u kulturi, udruge te jedinice lokalne samouprave, koje se sukladno
članku 2. stavku 2. ZDP-a ne smatraju korisnicima državne potpore, financiranje
navedenih osoba ne smatra se državnom potporom.
3.3. Člankom 6. stavkom
1. točkom b) ZDP-a određeno je da Agencija nadzire provedbu i učinke
dodijeljenih državnih potpora, te nalaže povrat državnih potpora koje su dane
ili korištene protivno propisima, dok je člankom 15. stavkom 1. ZDP-a određeno
da se nadzor provedbe odobrene državne potpore obavlja po službenoj dužnosti
ili na prijedlog stranke. Nadalje, člankom 6. stavkom 1. točkom c) ZDP-a
određena je obveza Agencije da prikuplja, obrađuje i evidentira podatke o
državnih potporama.
Agencija
će u postupku nadzora provedbe odobrene državne potpore od strane Ministarstva
kulture, sukladno članku 15. stavku 1. ZDP-a najkasnije do 31. siječnja 2007.,
zatražiti za prethodnu godinu dostavu izvješća o odobrenim državnim potporama
za kulturu te za male i srednje poduzetnike za književne manifestacije temeljem
prijedloga Programa.
Ukoliko
Agencija prilikom obavljanja nadzora provedbe iz članka 6. stavka 1. točke b)
ZDP-a utvrdi nepravilnosti, donosi rješenje kojim se davatelju državne potpore
i/ili korisniku državne potpore određuje rok od najdulje 3 mjeseca za
otklanjanje utvrđenih nepravilnosti sukladno članku 15. stavku 2. ZDP-a. Ako
davatelj državne potpore i/ili korisnik državne potpore u gore navedenom roku
ne otkloni nepravilnosti, Agencija nalaže davatelju državne potpore i/ili
korisniku državne potpore povrat iznosa dodijeljene državne potpore u dijelu u
kojem je utvrđena nepravilnost. Navedeni iznos uvećava se za iznos zakonskih
zateznih kamata koje teku od dana koji je utvrđen kao dan na koji je
nepravilnost započela, sukladno članku 15. stavku 3. ZDP-a.
3.4. Temeljem članka 18.
ZDP-a, a u svezi s člankom 13. stavkom 2. ZDP-a, rješenja Agencije kojima se
daje odobrenje na prijedlog akta državne potpore objavljuju se u «Narodnim novinama».
Stoga je odlučeno kao u točki II. izreke ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo
rješenje konačno je u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranke može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa:
UP/I 430-01/2006-03/15
Urbroj: 580-03-06-17-02
Zagreb,
30. ožujka 2006.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |