POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 

Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

ministarstvo unutarnjih poslova

66

Na temelju članka 209. stavka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, broj: 105/04.), na prijedlog ovlaštene stručne organizacije, ministar unutarnjih poslova donosi

PROGRAM VOZAČKOG ISPITA
 

Program vozačkog ispita sadrži minimalne zahtjeve na vo­začkom ispitu, a obuhvaća sadržaje iz nastavnih predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila, Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći i Upravljanje vozilom te kriterije za ocjenjivanje za svaki pojedini nastavni predmet.

Za dobivanje vozačke dozvole potrebno je ispuniti minimalne zahtjeve propisane Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (u daljnjem tekstu: Zakon) i položiti vozački ispit – svladati propisane sadržaje vozačkog ispita čime će kandidati za vozača steći znanja, vještine i odgovorno ponašanje za sigurno upravljanje vo­zilom.

Kako bi se ispunili ovi zahtjevi, Program vozačkog ispita sadrži:

1. Teorijski dio ispita – ispit iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila.

2. Praktični dio ispita – ispit iz nastavnog predmeta Uprav­ljanje vozilom.

3. Ispit iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći.

Kandidat za vozača najprije polaže teorijski dio ispita, zatim ispit iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći i na kraju praktični dio ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.

Sadržaj programa vozačkog ispita temelji se na minimalnim zahtjevima o vozačkim ispitima u:

– aneksu II. Direktive o vozačkim dozvolama Vijeća Europske unije 91/439/EEC od 29. srpnja 1991. godine,

– prvoj nadopuni Direktive 97/26/EC,

– drugoj nadopuni Direktive 2000/56/EC od 14. rujna 2000. godine.

Uzimajući o obzir znanstveni i tehnološki napredak u po­d­ručju provedbe vozačkih ispita te uvažavajući dodatna praktična iskustva stečena u vremenu primjene preporuka iz Direktive o vozačkim dozvolama kojima se usklađuju minimalni zahtjevi u provedbi vozačkih ispita u Europskoj uniji, donosi se ovaj Program.

I. TEORIJSKI DIO ISPITA – ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA PROMETNI PROPISI
I SIGURNOSNA PRAVILA

Odabrani oblik teorijskog dijela vozačkog ispita treba biti takav da omogućuje provjeru posjeduje li kandidat za vozača potrebno znanje iz sadržaja nabrojanih u točki 1.

 1. SADRŽAJ ISPITA

1.1. Sadržaj teorijskog dijela ispita za sve kategorije vozila

Propisi u cestovnom prometu: izrazi, kategorije vozila, uvjeti za upravljanje vozilom, stjecanje prava na upravljanje vozilom, obveze i odgovornosti sudionika u prometu.

Ponašanje sudionika u prometu: prometna kultura, solidaran i human međusobni odnos sudionika u prometu, stavovi i navike, oprez i pozornost u prometu, uočavanje prometne situacije, procjena opasnosti prometne situacije i proces donošenja pravilne odluke, pravodobno reagiranje, vrijeme reagiranja, komunikacija između sudionika u prometu, defenzivna vožnja, rizično pona­šanje, ponašanje kod prisutnosti alkohola, opojnih droga ili lijekova u organizmu, utjecaj psihofizičkog stanja i umora.

Cesta i njene značajke: karakteristike različitih vrsta cesta, kolnik i stanje kolnika, prianjanje, sile koje djeluju na vozilo, razmak i procjena razmaka između vozila u vožnji, zaustavni put vozila, put kočenja i put reagiranja, radovi na cesti.

Znakovi u prometu: prometni znakovi, vrste, naziv, zna­čenje; prometna svjetla i svjetlosne oznake, oznake na kolniku i drugim površinama; znaci koje daju ovlaštene osobe, zvučni i svjetlosni znaci, postupanje prema znakovima u prometu.

Uočavanje prometnih uvjeta i situacije: uvjeti vidljivosti, vremenske prilike, opažanje i uočavanje prometne situacije, percepcija, predviđanje, gledanje iz vozila, uočavanje promjene prometnih uvjeta.

Ostali sudionici u cestovnom prometu: posebni rizici vezani uz nedostatak iskustva ostalih sudionika u prometu, pješaci, obveze vozača prema pješacima, najugroženiji sudionici, djeca, osobe s invaliditetom, biciklisti, vozači mopeda, novi (mladi) vozači.

Prometna pravila: radnje vozilom u prometu, uključivanje u promet i procjena trenutka uključivanja u funkciji brzine i razmaka, kretanje vozila, brzina i procjena brzine kretanja vozila, skretanje, propuštanje vozila i prednost prolaska, promet na raskrižju, upravljanje prometom na raskrižju, mimoilaženje, pretje­canje i obilaženje, zaustavljanje i parkiranje, promet na prijelazu ceste preko željezničke pruge, promet na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila, promet u tunelu, vozila pod pratnjom i vozila s pravom prednosti prolaska.

Vozilo u funkciji sigurnosti prometa: dokumenti, osnove funkcioniranja uređaja na vozilu, oprema vozila, vidljivost iz vozila, vozačka ogledala, instrument ploča u vozilu, svjetlosno-signalni uređaji i uporaba, sigurnosni pojas i naslon za glavu, uređaj za upravljanje, uređaj za zaustavljanje, ovjesi, gume, sigurnosni uređaji, vuča vozila, prijevoz tereta, prijevoz osoba, registracija i tehnički pregled, postupak u slučaju kvara na vozilu, mjere kod napuštanja vozila, korištenje vozila u odnosu prema okolišu, eko-vožnja, ekonomična vožnja, zagađenje ispušnim plinovima.

Vožnja u naselju (gradu): cesta s jednosmjernim prometom, vožnja cestom s više prometnih traka, prestrojavanje, izbor prometne trake, kružni tok prometa, javni gradski prijevoz putnika, vožnja u koloni, zaustavljanje i parkiranje.

Vožnja izvan naselja (grada): uključivanje i isključivanje iz prometa, razmak između vozila, vožnja u koloni, pretjecanje i obilaženje, zaustavljanje, okretanje, vožnja unatrag, vožnja zavojima, vožnja na uzdužnom nagibu.

Dužnosti u slučaju prometne nesreće: dužnosti, postupak, sigurnosne mjere.

Vožnja u posebnim uvjetima: smanjena vidljivost, dan, noć, vremenski uvjeti, kiša, magla, zimski uvjeti, ograničenje prometa.

1.2. Posebni sadržaji vezani uz polaganje ispita za kategorije vozila M, A1 i A

Korištenje zaštitne opreme: rukavice, obuća, odjeća, zaštitna kaciga.

Uočljivost vozila tih kategorija od strane ostalih sudionika u cestovnom prometu.

Čimbenici rizika vezani uz različite uvjete na cesti s dodatnom pozornošću na skliske dijelove kolnika (poklopci kanala za odvodnju, tramvajske tračnice, oznake na kolniku itd.).

Vozila tih kategorija u funkciji sigurnosti cestovnog prometa.

1.3. Posebni sadržaji vezani uz kategorije C1, C1+E, C, C+E, D, D+E , H

1.3.1. Posebnosti vezane za konstrukciju i funkcioniranje motora i uređaja, zaštita protiv smrzavanja, uporaba i funkcioniranje kočionog sustava, sustava za reguliranje brzine te ABS sustava, tipovi, uporaba-funkcioniranje, glavni dijelovi, korištenje i svakodnevno održavanje sustava za spajanje vučnog i priključnog vozila, preventivno održavanje vozila;

1.3.2. Tahograf, eurotahograf i zapisni list, trajanje uprav­ljanja vozilom, odmori (Uredba Vijeća EEC br. 3820/85 i 3821/85);

1.3.3. Propisi vezani uz uporabu opreme za ograničenje brzine kretanja, montaža, pravilna uporaba i održavanje guma te mjere prigodom skidanja i zamjene guma na vozilu;

1.3.4. Nosivost vozila, masa, ukupna masa, najveća dopušte­na masa, osovinsko opterećenje;

1.3.5. Dimenzije vozila i ograničenja vidnog polja vezanog uz karakteristike vozila;

1.3.6. Prijevoz tereta i osoba, prijevozna dokumentacija, odgovornost vozača za prihvaćanje, prijevoz i isporuku tereta u skladu s propisanim uvjetima;

1.3.7. Sigurnosni čimbenici vezani za prijevoz tereta: izvanredni prijevoz, prijevoz opasnih tvari, prijevoz specijalnih tereta, označavanje vozila, oprema, kontrola tereta (utovar, slaganje, pričvršćivanje), različite vrste tereta (tekućine, tereti koji vise, životinje), utovar i istovar tereta i uporaba sredstava za utovar (za kategorije C, C+E, C1, C1+E,);    

1.3.8. Odgovornost vozača vezana za prijevoz osoba: vrste prijevoza i autobusa (autobusi javnog gradskog prijevoza, autobusi posebnih dimenzija, …) udobnost i sigurnost putnika, prijevoz djece, označavanje autobusa, potrebnog nadzora i provjere prije polaska vozila. Ovom točkom obuhvaćene su isključivo kategorije D i D+E.

 2. POLAGANJE ISPITA I Kriteriji za ocjenjivanje

Teorijski dio vozačkog ispita – ispit iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila polaže se rješavanjem testa pismeno ili pomoću računala, posebno za svaku kategoriju vozila, nakon što je kandidat završio teorijski dio osposobljavanja. Kandidat za vozača koji posjeduje vozačku dozvolu kategorije vozila B, B+E, C1, C, C1+E, C+E, D, D+E ili H, a polaže vozački ispit za kategoriju vozila A1 ili A, nije obvezan polagati teorijski dio ispita. Položen teorijski dio ispita uvjet je za početak praktičnog dijela osposobljavanja – iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.

Ispit se polaže u prostoru opremljenom za polaganje teorijskog dijela ispita u koji se može smjestiti najmanje 20 kandidata za vozače. Svaki kandidat mora imati svoju klupu (stol) kako bi potpuno bilo onemogućeno prepisivanje. Ispit provode dva ovlaštena ispitivača, a ako se ispit polaže pomoću računala, ispit može provoditi i jedan ovlašteni ispitivač.

Ispit traje najdulje 45 minuta. Za vrijeme ispita kandidat na stolu mora imati samo osobnu iskaznicu ili putovnicu, knjižicu kandidata za vozača, kemijsku olovku, flomaster ili nalivpero, naočale i maramice. Tijekom provedbe ispita u prostoru u kojem se ispit provodi može biti uz kandidate nazočan samo ovlašteni ispitivač ili ovlašteni ispitivači koji provode ispit i ovlašteni nadzornik.

Ovlašteni ispitivač obvezan je kandidatima usmeno dati upute za rješavanje testa prema sljedećem:

1. na postavljeno pitanje postoji više, a najmanje jedan točan odgovor,

2. kandidat za vozača rješava test (odgovara na pitanja) označavanjem točnih odgovora oznakom »X«, odnosno, upisuje odgovor na za to predviđenom mjestu u testu ili prema posebnim uputama ako test rješava pomoću računala,

3. pitanje na koje kandidat nije odgovorio, ili je netočno odgovorio, ili je djelomično odgovorio, odnosno, pitanje u kojem je odgovor prepravljan, brisan ili podebljavan ovlašteni će ispitivač ocijeniti netočnim odgovorom,

4. ukoliko kandidat rješava test pomoću računala, slijedit će dodatne upute na računalu kojih se mora pridržavati.

Kandidat je na ispitu položio ako ostvari najmanje 90% bodova od ukupno mogućih. Iznimno, nije položio na ispitu kandidat iako je ostvario više od 90% bodova ukoliko pogrešno odgovori na pitanje koje se odnosi na propuštanje vozila na raskrižju. Kandidat ima pravo uvida u test i na objašnjenje ocjene ovlaš­tenog ispitivača.

II. PRAKTIČAN DIO ISPITA – ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA UPRAVLJANJE VOZILOM

Temeljem članka 208. stavak 1. Zakona praktični dio vo­začkog ispita, tj. ispit iz Upravljanja vozilom može polagati samo kandidat za vozača koji je završio praktični dio osposobljavanja po propisanom programu i ako je navršio broj godina potrebnih za izdavanje vozačke dozvole za kategoriju za koju se osposobio. Polaganje vozačkog ispita kandidat prijavljuje ovlaštenoj stručnoj organizaciji iz članka 206. Zakona.

Prvi dio ispita (ispit vještina) polaže se na prometnom vježbalištu, na za to označenim posebnim površinama (elementima) gdje se provjerava kandidatova sposobnost izvedbe posebnih radnji s kojima treba dokazati, da vlada tehnikom vožnje vozila određene kategorije. Svladana tehnika vožnje uvjet je za sigurno uključivanje u promet na javnu cestu.

Oblik ispita omogućuje provjeru posjeduje li kandidat za vozača potrebne vještine i je li osposobljen za samostalno i sigurno upravljanje vozilom u stvarnim prometnim uvjetima na cesti te ponašanje u skladu s prometnim propisima uz uvažavanje obzira i etičkih odnosa među sudionicima prometa.

1.  Vozilo i njegova oprema

Temeljem članka 202. stavak 1. točka 4. Zakona vozački ispiti za kategorije M, A1, A i B provode se na vozilima starosti do 7 godina a za ostale kategorije vozila na vozilima starosti do 12 godina, osim priključnog vozila za C1+E, C+E kategoriju i vozila D i D+E kategorije za koja se odredba o starosti primjenjuje od 1. siječnja 2007. godine. Vozila moraju udovoljavati minimalnim uvjetima i standardima u skladu s odredbama koje propisuje Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama glede dimenzija i masa, osovinskog opterećenja, uređaja i opreme i uvjeta kojima moraju udovoljavati uređaji i oprema vozila u prometu, kao i dodatne opreme i uređaja propisanih za vozila kojima se osposobljavaju kandidati za vozače.

U pravilu kandidat za vozača polaže praktični dio vozačkog ispita na vozilu na kojem se osposobljavao. Kandidat za vozača koji polaže ispit za upravljanje vozilom B kategorije može polagati praktični dio ispita i na vozilu ovlaštene stručne organizacije (primjenjuje se od 1. siječnja 2007.) ili druge autoškole. U slučaju da se ispit polaže na vozilu stručne organizacije u vozilu može biti osim kandidata koji polaže ispit samo ovlašteni ispitivač, ovlašteni nadzornik i osoba koja se priprema za polaganje stručnog ispita.

Osoba s invaliditetom polaže praktični dio vozačkog ispita na vozilu koje je prilagođeno njenim tjelesnim nedostacima, o čemu mora postojati odgovarajuća potvrda o ispitivanju vozila izdana od ovlaštene organizacije. Vozilo osobe s invaliditetom može imati automatski mjenjač.

Kandidat za vozača mora samostalno prirediti vozilo za provedbu ispita, a ovlašteni ispitivač mora pratiti pripremu vozila od strane kandidata, te ovisno o kategoriji vozila za koju se provodi ispit, posebno pratiti provjeru uređaja i opreme od vitalnog zna­čaja za sigurnu vožnju.

Praktični dio vozačkog ispita, vještina upravljanja i pona­šanja u prometu obavlja se vozilom s klasičnim (ručnim) mjenja­čem.

Kandidat za vozača može polagati praktični dio vozačkog ispita za kategoriju vozila M, A1, A ili B i na vozilu koje je opremljeno automatskim mjenjačem.

»Vozilo s automatskim sustavom prijenosa« (automatskim mjenjačem) smatra se vozilo kod kojega je moguće mijenjati brzine (stupanj prijenosa) korištenjem isključivo akceleratora ili kočionog sustava.

Vozila koja se koriste za ispit iz Upravljanja vozilom pojedine kategorije moraju udovoljavati minimalnim zahtjevima koji su niže navedeni.

1.1. Ispitno vozilo pojedine kategorije

Za kategoriju A1

Motocikl koji spada u kategoriju A1 s dva kotača bez prikolice s radnim obujmom motora od najmanje 120 cmł i snage motora do 11 kW te brzinom od najmanje 80 km/h.

Za kategoriju A

Motocikl koji spada u A kategoriju s dva kotača bez prikolice s radnim obujmom motora većim od 125 cmł i snage motora veće od 11 kW ali najviše do 25 kW, sposoban razviti brzinu od najmanje 100 km/h.

Za kategoriju B

Osobni automobil koji spada u B kategoriju s četvora ili petora vrata (primjenjuje se od 1. siječnja 2007.) i zvučnim signalima na udvojenim komandama (primjenjuje se od 1. siječnja 2006.), koji može razviti brzinu od najmanje 100 km/h.

Za kategoriju B+E

Skup vozila sačinjen od osobnog automobila na kojem se provodi ispit za vozača »B« kategorije i prikolice koja ima najveću dopuštenu masu od najmanje 1.000 kilograma i opremljena adekvatnim sustavom kočenja. Skup vozila treba biti sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h. Prostor za teret prikolice treba biti zatvoren, s time da bude najmanje širok i visok kao što je to osobni automobil koji vuče prikolicu. Zatvoreni tovarni prostor prikolice može biti i nešto manje širine od motornog vozila uz uvjet da je pogled vozača prema unazad moguć isključivo korištenjem vanjskih vozačkih ogledala koja služe za provjeru prometnih uvjeta. Prikolica s kojom se ispit obavlja mora biti opterećena kako bi ukupna masa iznosila najmanje 800 kg.

Za kategoriju C1

Teretni automobil koji spada u C1 kategoriju najveće dopuštene mase od najmanje 4.000 kg, duljine najmanje pet metara i sposoban razviti brzinu od najmanje 80 km/h. Vozilo mora biti opremljeno ABS sustavom kočenja i sustavom za automatsko registriranje podataka kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85 (tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao što je to kabina vozila. Vozilo mora biti opterećeno kako bi ukupna masa iznosila najmanje 3.000 kg.

Za kategoriju C

Teretni automobil koji spada u C kategoriju najveće dopu­štene mase od najmanje 12.000 kg, duljine najmanje osam metara, širine najmanje 2,40 metra i sposoban razviti brzinu kretanja od najmanje 80 km/h. Vozilo mora biti opremljeno ABS sustavom kočenja i opremljeno sustavom za registraciju podataka kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85 (tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao kabina vozila. Vozilo mora biti opterećeno kako bi ukupna masa iznosila najmanje 10.000 kg.

Za Kategoriju C1+E

Skup vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se provodi ispit za vozača C1 kategorije i prikolice najveće dopuštene mase najmanje 2.000 kg. Kombinacija mora biti duga najmanje osam metara i sposobna razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h. Prostor prikolice za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao što je to kabina vučnog vozila. Zatvoreni prostor za smještaj tereta može biti i nešto uži od kabine uz uvjet da je pogled vozača prema unazad moguć isključivo korištenjem vanjskih vozačkih ogledala koja služe za provjeru prometnih uvjeta. Prikolica s kojom se obavlja ispit mora biti opterećena kako bi ukupna masa iznosila najmanje 1.250 kg.

Za kategoriju C+E

Skup vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se provodi ispit za vozača vozila C kategorije s prikolicom dužine najmanje 7,5 metara ili tegljača s poluprikolicom. Takav skup vozila mora imati najveću dopuštenu masu najmanje 20.000 kg, duljinu najmanje 14 metara, širinu najmanje 2.40 metra te biti sposobna razviti brzinu vožnje od najmanje 70 km/h. Vozila moraju biti opremljeni ABS sustavom kočenja i sustavom za automatsku registraciju podataka kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85 (tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao kabina. Skup vozila mora biti opterećen kako bi ukupna masa iznosila najmanje 15.000 kg.

Za kategoriju D

Autobus koji spada u D kategoriju duljine najmanje 10 metara, širine najmanje 2,40 metara, sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h te mora biti opremljen ABS sustavom kočenja i opremom za automatsku registraciju podataka, kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85 (tahograf).

Za kategoriju D+E

Skup vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se provodi ispit za vozača D kategorije i prikolice s najvećom dopuštenom masom od najmanje 1.250 kg, širine najmanje 2,40 metra i sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h. Prostor za smještaj tereta u prikolici mora biti zatvoren i najmanje 2 metra širok te najmanje 2 metra visok. Prikolica pridodana vučnom vozilu mora biti opterećena kako bi ukupna masa iznosila najmanje 800 kg.

Za kategoriju F

Skup vozila sačinjen od traktora i traktorskog priključnog vozila. Traktorsko priključno vozilo mora biti opterećeno najmanje s 1/3 svoje nosivosti.

Za kategoriju G

Odgovarajući radni stroj.

Za kategoriju M

Moped s dva kotača, radnim obujmom motora do 50 cmł, koji na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 50 km/h.

Za kategoriju H

Tramvaj opremljen prema posebnim propisima.

2. ISPIT VjeŠtinA i ponaŠanjA za pojedinu kategoriju vozila

Na praktičnom dijelu vozačkog ispita za bilo koju kategoriju vozila ovlašteni ispitivač ispituje:

• sposobnost priprave vozila za vožnju,

• vještinu rada s pojedinim komandama i uređajima vozila,

• vještinu i sposobnost upravljanja vozilom,

• utvrđivanje uvjeta za sigurno obavljanje radnji,

• ponašanje tijekom vožnje sukladno prometnim pravilima,

• postupanje u skladu sa znakovima u prometu i prometnim situacijama,

• ponašanje u skladu s načelima defenzivne vožnje,

• predviđanje opasnosti i prepoznavanje rizičnih situacija,

• odnos prema drugim sudionicima prometa.

3. SADRŽAJ PRAKTIČNOG DIJELA ISPITA

Ispit za svaku kategoriju vozila se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima.

3.1. Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A i M kategorije

3.1.1. Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A i M kategorije na prometnom vježbalištu

Prvi dio ispita (ispit vještina) polaže se na prometnom vjež­balištu, na za to označenim posebnim površinama (elementima), gdje se provjerava kandidatova sposobnost izvedbe posebnih rad­nji s kojima treba dokazati da vlada tehnikom vožnje vozila kategorije A1, A i M. Svladana tehnika vožnje je uvjet za sigurno uključivanje u cestovni promet. Za vrijeme trajanja ispita na prometnom vježbalištu treba biti onemogućen pristup neovlaštenim osobama i drugim korisnicima tog vježbališta, koji bi lako mogli ugroziti kandidatovu sigurnost i tijek ispita.

Posebne radnje na vježbalištu izvode se pojedinačno propisanim redoslijedom i međusobnom povezanošću, a s obzirom na oblik i veličinu vježbališta. Dimenzije posebnih elemenata su prikazane u metrima. Ukoliko zbog konstrukcijskih karakteristika vozila posebne radnje nije moguće izvesti na tim elementima, ovlašteni ispitivač će odrediti da se dimenzije prilagode vozilu i zabilježiti u ispitni list tu prilagodbu s markom i tipom vozila. Povezano i sukcesivno izvođenje posebnih radnji na vježbalištu ovisi o veličini vježbališta.

U slučaju loših meteoroloških uvjeta (kiša, snijeg i dr.) ovlašteni ispitivač mora kandidata za vozača upozoriti da brzinu pri izvođenju posebnih radnji prilagodi vremenskim i drugim uvjetima. Ukoliko u tim uvjetima ovlašteni ispitivač ocijeni da bi bila ugrožena sigurnost kandidata pri izvođenju posebnih radnji, može odrediti da se te radnje ne izvode (prekinuti ispit).

1. Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban pripremiti vozilo za vožnju kako bi njime sigurno upravljao udovoljavajući sljedećim zahtjevima:

2. Namjestiti zaštitnu opremu, kao što su rukavice, odjeća, obuća, zaštitna kaciga;

3. Obaviti dnevni preventivni tehnički pregled vozila, provjeriti zvučni znak upozorenja, prilagoditi ogledala, uključiti kratka svjetla, uključiti motor vozila u rad.

Posebne radnje vozilom koje se ispituju

3.1.1.1. skidanje vozila s njegovih nožica (naslon) i postav­ljanje na nožice (kandidat mora skinuti vozilo s nožica, pravilno sjesti na njega, sići i pravilno postaviti vozilo na nožice);

3.1.1.2. guranje vozila bez pomoći motora hodajući uz vozilo (kandidat gura vozilo po krugu ulijevo, zatim udesno te nakon toga postavi vozilo na startnu poziciju i završi tu radnju;

3.1.1.3. parkiranje vozila na njegove nožice (naslon) (kandidat mora sići s vozila, postaviti ga na nožice-naslon, isključiti sve uređaje te ga zaštititi od pokretanja ili pada.

3.1.1.4. Vožnja malom brzinom i zaustavljanje (slika 1.)

Pri izvođenju ove radnje ispituje se sposobnost kandidata kreni-stani s vozilom. Radnja se izvodi prema situaciji na slici po pravcu širine 0,2 (0,3) metra u označenom koridoru širine 0,8 metara i obilježenom čunjevima na duljini od 15 metara brzinom od 5 km/h. Kod polaska kandidat uključuje lijevi pokazivač smjera, noge stavlja na stalak. Kod zaustavljanja uključuje desni pokazivač, koči samo prednjom kočnicom, te lijevu nogu stavlja na tlo. Nakon toga ponovno na isti način kreće i vozi brzinom od 15-20 km/h, mijenjajući iz 1. u 2. stupanj prijenosa (s. p.) na duljini od 35 metara, a noge su na stalcima. Kod zaustavljanja uključuje desni pokazivač smjera, zaustavlja se u 2. s. p. na određenom mjestu, koči s obje kočnice i lijevu nogu stavlja na tlo. Tijekom vožnje mora paziti na pravilnu uporabu upravljača, koordiniranog rada sa spojkom, akceleratorom te kočnicama. Izvođenje ove rad­nje isto je i ako kandidat polaže ispit na vozilu s automatskim prijenosom. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 1. Prometno-tehniČki element za voŽnju malom brzinom i zaustavljanje

3.1.1.5. Slalom vožnja malom brzinom (slika 2.)

Na ovome elementu kandidat mora voziti slalom između najmanje 10 čunjeva u nizu, s međusobnim razmakom od najmanje 3 metra, u označenom i čunjevima obilježenom koridoru širine 2 metra, brzinom od 5-10 km/h prema slici. Obje noge moraju biti na stalcima. Pri izvođenju ove radnje kandidat mora pravilno koristiti spojku, akcelerator i kočnice. Ne smije nogama doticati tlo, doticati, pomicati ili srušiti čunj te ne smije vozilom izlaziti iz označenog koridora. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


 Slika 2. Prometno-tehniČki element za slalom voŽnju malom brzinom

3.1.2.6. Vožnja po osmici (slika 3.)

Kandidat izvođenjem ove radnje treba pokazati sposobnost promjene iz jednog smjera u drugi smjer kruženja s pravilnom prilagodbom (nagibom) položaja tijela i vozila. Element mora biti označen, imati minimalne dimenzije 5x10 (6x12) metara te obilježen čunjevima kao na slici. Tijekom izvođenja radnje kandidat mora noge držati na stalcima. Pri tome ne smije nekontrolirano ulaziti i izlaziti iz označenog elementa, ne smije nogama doticati tlo, čunjeve ili ih pomicati i rušiti. Nagib vozila u zavoju mora biti u skladu s brzinom vožnje. Radnja se izvodi tri puta zaredom kao na slici, a kandidat mora pokazati sposobnost koordinirane uporabe spojke, kočnice i akceleratora, održavanje ravnoteže i smjera vožnje te pravilan položaj tijela na vozilu uključivo pravilan položaj nogu na stalcima za noge.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 3. Prometno-tehniČki element za voŽnjU po osmici

3.1.2.7. Iznenadno kočenje (slika 4.)

Kandidat treba izvesti dvije radnje intenzivnog kočenja vozila (kočenje u nuždi) prema situaciji na slici, pri brzini kretanja od najmanje 40-50 km/sat, nakon čega na točno određenoj točki počinje jako kočiti s objema kočnicama istodobno do potpunog zaustavljanja. Zaustavni put pri prvom pokušaju ne smije biti duži od 12 metara, a pri drugom pokušaju od 10 metara. Tijekom kočenja kočnice ne smiju blokirati. Ove radnje moraju omogućiti pravilnu procjenu kandidatovih sposobnosti pri istovremenoj uporabi prednje i stražnje kočnice, održavanja smjera gledanja i njegova položaja na vozilu. Radnje se izvode iz po jednog po­kušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 4. Prometno-tehniČki element za iznenadno koČenje – koČenje u nuŽdi

Ukoliko kandidat položi dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja vožnju u prometu na javnoj cesti. Ovlašteni ispitivač slijedi ga vozilom, a zadaće zadaje preko instruktora vožnje koji komunicira s kandidatom pomoću komunikatora ili on sam putem komunikatora zadaje zadaće kandidatu.

3.1.2. Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A i M kategorije na javnoj cesti – ponašanje

Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa: utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola vozila, izbor trenutka za uključivanje, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, mjere opreza, silazak s vozila, ostavljanje vozila.

1. Vožnja: položaj vozila u prometnoj traci, izbor prometne trake, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, rukovanje upravljačem i uređajima, mijenjanje stupnjeva prijenosa ako vozilo nema automatski mjenjač, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održa­vanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa; koriš­tenje vozačkih ogledala.

2. Vožnja zavojima, kočenje prilagodba brzine vožnje.

3. Približavanje raskrižju, prestrojavanje, vožnja raskrižjem, skretanje ulijevo i udesno, izbor prometne trake, promjena prometnih traka, propuštanje vozila, odnos prema pješacima.

4. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prema prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku.

5. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagodba brzine vožnje.

6. Uključivanje na autocestu ili brzu cestu ili cestu namijenjenu za promet motornih vozila i isključivanje s tih cesta (osim vozača mopeda), korištenje trake za ubrzavanje i usporavanje.

7. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj brzini s obzirom na vrstu vozila, u odnosu na vrstu ceste (90, 110, odnosno 130 km/h), prema drugim sudionicima.

8. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.

9. Upravljanje vozilom prometnicama s posebnim karakteristikama (ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni tok prometa, prijelaz ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u razini, vožnja uz stajališta vozila javnog prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i nizbrdicama.

10. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

3.2. Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije

Ispit se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima.

3.2.1. Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije na prometnom vježbalištu

Prvi dio ispita (ispit vještina) polaže se na prometnom vjež­balištu, na za to označenim posebnim površinama (elementima), gdje se provjerava kandidatova sposobnost izvedbe posebnih rad­nji s kojima treba dokazati da vlada tehnikom vožnje vozila kategorije B. Svladana tehnika vožnje je uvjet za sigurno uklju­čivanje u cestovni promet. Za vrijeme trajanja ispita na prometnom vježbalištu treba biti onemogućen dostup neovlaštenim osobama i drugim korisnicima tog vježbališta, koji bi lako mogli ugroziti kandidatovu sigurnost i tijek ispita.

Kandidat za vozača posebne radnje izvodi tako da je sam u vozilu, instruktor vožnje je izvan vozila, a ovlašteni ispitivač je pokraj vozila i provodi ispit.

1. Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban pripremiti vozilo za vožnju kako bi njime sigurno upravljao udovoljavajući sljedećim zahtjevima:

2. Obaviti dnevni preventivni tehnički pregled (provjeriti razinu ulja u motoru, tekućine za hlađenje, tekućine za pranje stakala, korištenje opreme vozila – pripremiti vozilo za vuču, postaviti sigurnosni trokut);

3. Prilagoditi sjedalo, zauzeti pravilan položaj, prilagoditi vozačka ogledala, vezati sigurnosni pojas i prilagoditi naslon za glavu.

Posebne radnje vozilom koje se ispituju

3.2.1.1. Vožnja po pravcu unaprijed-unatrag s pro­mjenom smjera (slika 5.)

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da se vozilom s polazne pozicije kreće u 1. s. p., ubrzava i mijenja u 2. s. p. i na određenom mjestu se zaustavlja u 1. s. p. Kandidat vozi unatrag označenim prostorom do startne pozicije vodeći pritom računa da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora i da ne smije dodirivati čunjeve. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 5. Prometno-tehniČki element za voŽnjU unaprijed-unatrag s promjenom smjera

3.2.1.2. Okretanje vozila s više postupaka (slika 6.)

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici tako da u označenom prostoru širine najmanje 5 (6) i duljine 10 metara okrene vozilo postupcima vožnje unaprijed i unatrag, tako da je vozilo postavljeno za vožnju u suprotnom smjeru. Kandidat mora pravilno najaviti izvođenje ove radnje, pravilno zauzeti položaj vozilom, kontrolirati vozilo, pratiti uvjete i iz tri pokušaja obaviti radnju. Pri izvođenju radnje kandidat ne smije vozilom dodirivati rubnik ili prelaziti crtu označenog prostora za okretanje. Radnja se izvodi iz jednog pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 6. Prometno-tehniČki element za okretanje vozila s viŠe postupaka

3.2.1.3. Parkiranje vozila (bočno) (slika 7.)

Radnja se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika 7. Kandidat radnju izvodi tako da se s vozilom doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se zaustavi i vožnjom unatrag – udesno parkira vozilo u označeno mjesto. Pri izvođenju radnje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje, pratiti uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u označeno mjesto usporedno s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do 20 cm. Nakon završenog parkiranja vozilom izlazi iz označenog mjesta. Radnja se izvodi u dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 7. Prometno-tehniČki element za parkiranje vozila – boČno

3.2.1.4. Iznenadno kočenje i zaustavljanje (slika 8.)

 Radnja se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat s vozilom s polazne pozicije postigne brzinu od najmanje 45-50 km/h. U točno određenoj točki počinje kočiti i mora se zaustaviti na razmaku od oko 15 metara ispred određene zapreke (čunjevi). Razmak između zapreke (čunjeva) i zaustavljenog vozila ne smije biti veći od 0,5 metara. Kandidat ne smije vozilom udariti u zapreku niti se po zaustavljanju približiti više od 0,5 metara. Kod izvođenja ove radnje ovlašteni ispitivač se nalazi na prednjem sjedalu pokraj kandidata. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 8. Prometno-tehniČki element za iznenadno koČenje i zaustavljanje

3.2.2. Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije na javnoj cesti – ponašanje

1. Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa: utvrđi­vanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, izbor trenutka za uključivanje, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, mjere opreza, ostavljanje vozila.

2. Polazak vozilom na uzbrdici (nizbrdici), uz korištenje pomoćne i radne kočnice.

3. Polukružno okretanje vozila vožnjom unatrag sa skretanjem ulijevo ili udesno s time da se održava ispravan položaj unutar prometne trake.

4. Parkiranje vozila i napuštanje parkirališta (okomito ili koso, naprijed ili unatrag na ravnoj podlozi, uzbrdo ili nizbrdo).

5. Vožnja – ponašanje u prometu: položaj vozila u prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima, pra­vil­no mimoilaženje i propuštanje vozila, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici.

6. Vožnja raskrižjem: približavanje, prestrojavanje, vožnja različitim tipovima raskrižja, prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije, odnos prema drugim sudionicima, propuštanje vozila, izbor prometne trake, skretanje.

7. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku.

8. Uključivanje na autocestu ili brzu cestu ili cestu namijenjenu za promet motornih vozila i isključivanje s tih cesta, korištenje trake za ubrzavanje i usporavanje.

9. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj brzini u odnosu na vrstu ceste (obvezno do 80, 100, odnosno 130 km/h), prema drugim sudionicima.

10. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagodba brzine vožnje, postupak kada pretječe drugo vozilo.

11. Vožnja u naselju (gradu) i izvan naselja (grada).

12. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.

13. Vožnja prometnicama sa posebnim karakteristikama (ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni tok prometa, prijelaz preko željezničke ili tramvajske pruge u razini, vožnja uz stajališta vozila javnog prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i nizbrdicama.

14. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

3.3. Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije

Ispit se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima.

3.3.1. Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije na prometnom vježbalištu

Ispit se provodi na način kao i za B kategoriju vozila uz dodatne zahtjeve koje kandidat mora ispuniti.

1. Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban ispuniti i dodatne zahtjeve:

2. provjeriti mehanizam spajanja vučnog i priključnog vozila, kočionih i elektroničkih spojeva;

3. provjeriti čimbenike sigurnosti u vezi s opterećenjem priključnog vozila.

Posebne radnje vozilom B+E kategorije koje se ispituju

3.3.1.1. Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 9.)

Radnja se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat mora spojiti vučno i priključno vozilo na način da priključno vozilo bude pokraj vučnog vozila u ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom ispred priključnog vozila, zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se priključnom vozilu, vodeći pritom računa o pravilnosti postupanja. Spajanje mora biti pravilno izvedeno. Nakon toga mora provjeriti rad svjetlosno-signalnih i kočionih uređaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 9. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila

3.3.1.2. Vožnja unaprijed-unazad s promjenom smjera (slika 10.)

Radnja se izvodi prema situaciji prema slici, tako da kandidat vozi ravno po pravcu na udaljenosti od najmanje 25 metara do određenog mjesta. Iz te pozicije kandidat vozi unatrag - ulijevo ili udesno s promjenom smjera do određenog mjesta. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 10. Prometno-tehniČki element za voŽnja unaprijed-unazad s promjenom smjera

3.3.1.3. Parkiranje skupa vozila – bočno (Slika 11.)

Radnja se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika. Kandidat radnju izvodi tako da se s vozilom doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se zaustavi i vožnjom unatrag – udesno parkira skup vozila u označeno mjesto. Pri izvođenju rad­nje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje, pratiti uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u označeno mjesto usporedno s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do 20 cm. Nakon završenog parkiranja skupom vozila izlazi iz označenog mjesta. Kandidat ima pravo radnju izvoditi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 11. Prometno-tehniČki element za parkiranje skupa vozila – boČno

3.3.2. Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije u prometu na javnoj cesti – ponašanje

Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa: utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola skupa vo­zila, izbor trenutka za uključivanje, propuštanje pješaka i vozila, parkiranje vozila usporedno uz rub kolnika, otkopčavanje prik­ljuč­nog vozila, mjere opreza, ostavljanje vozila.

1. Vožnja – ponašanje u prometu: položaj skupa vozila u prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola skupa vozila, rukovanje upravljačem i mjenjačem, mijenjanje stupnjeva pri­jenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustav­ljanje, pri­la­go­đavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa; korištenje vozačkih ogledala.

2. Polazak vozilom na uzbrdici (nizbrdici uz korištenje kočnica.

3. Polukružno okretanje iz jednog postupka i iz više postupaka.

4. Kočenje i zaustavljanje pri različitim brzinama vožnje.

5. Vožnja raskrižjem: približavanje, prestrojavanje, vožnja različitim tipovima raskrižja i načina upravljanja prometom, pri­la­gođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije, odnos prema drugim sudionicima, propuštanje vozila.

6. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlašte­na osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim zna­ko­vima, oznakama na kolniku.

7. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine vožnje, postupak kada drugo vozilo pretječe.

8. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj brzini u odnosu na vrstu ceste (obvezno do 90, 110, odnosno 130 km/h), prema drugim sudionicima.

9. Vožnja u naselju (gradu) i izvan naselja (grada).

10. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.

11. Vožnja prometnicama s posebnim karakteristikama (ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni tok prometa, prijelaz ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u razini, vožnja uz stajališta vozila javnog prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i nizbrdicama.

12. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

3.4. Sadržaji ispita za vozača vozila C1, C, D, C1+E, C+E i D+E

Ispit se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima.

3.4.1. Sadržaj ispita za vozača vozila C1, C, D, C1+E, C+E i D+E kategorije na prometnom vježbalištu

Radnje vozilom koje kandidat za vozača treba obaviti jesu:

1. Priprava za vožnju: obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda, provjera razine tekućine ulja u motoru, tekućine za hlađenje, tekućine za pranje stakla, prilagodba vozačkog sjedala i ogledala, korištenje obvezne opreme vozila (priprava vozila za vuču, postavljanje sigurnosnog trokuta, …), postavljanje zapisnog lista u tahograf, provjera signalnih i kontrolnih uređaja, provjera tlaka zraka u sustavu kočenja.

2. Provjera sigurnosnih čimbenika vezanih uz teret: karoserija, vrata tovarnog prostora, mehanizama za tovarenje tereta (ukoliko postoje), zaključavanja kabine, osiguranje tereta

Posebne radnje vozilom koje se ispituju

3.4.1.1. Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 12.)

Radnja se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat mora spojiti vučno i priključno vozilo na način da priključno vozilo bude pokraj vučnog vozila u ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom ispred priključnog vozila, zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se priključnom vozilu, vodeći pri tom računa o pravilnosti postupanja. Spajanje mora biti pravilno izvedeno. Radnja se može izvesti i tako, da se prvo odvoji priključno vozilo pa onda se spoji vučno i priključno vozilo. Nakon toga kandidat mora provjeriti rad svjetlosno-signalnih i kočionih uređaja. Provjera se odnosi na kategorije C1+E, C+E i D+E.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 12. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila

3.4.1.2. Vožnja unaprijed - unatrag s promjenom smjera (slika 13. i 14.)

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da vozilom s polazne pozicije kreće u 1.(2.) s. p., ubrzava i mijenja u 2.(3.) s. p. i na određenom mjestu se zaustavlja u 1.(2.) s. p. Radnja se može izvoditi vožnjom ulijevo ili vožnjom udesno. Kandidat vozi unatrag označenim prostorom do startne pozicije korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pri tom računa o pravilnosti izvođenja radnje i da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora i da ne smije dodirivati čunjeve. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 13. Prometno-tehniČki element za voŽnju vozila C1, C i D kategorije unaprijed – unatrag s promjenom smjera

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da skupom vozila s polazne pozicije kreće u 1.(2.) s. p., ubrzava i mijenja u 2.(3.) s. p. i na određenom mjestu se zaustavlja u 1.(2.) s. p. Radnja se može izvoditi vožnjom ulijevo ili vožnjom udesno. Kandidat vozi unatrag označenim prostorom počevši od određene točke (čunj) do pozicije za zaustavljanje korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pri tom računa o pravilnosti izvođenja radnje i da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 14. Prometno-tehniČki element za voŽnju vozila C1+E, C+E i D+E unaprijed – unatrag s promjenom smjera

3.4.1.3. Parkiranje okomito vožnjom unatrag ulijevo ili udesno (slika 15.)

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da vozilom s polazne pozicije kreće i na određenom mjestu se zaustavlja. Radnja se može izvoditi okomito vožnjom unatrag - ulijevo ili udesno. Kandidat vozi unatrag u označeni prostor do pozicije za zaustavljanje korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pritom računa o pravilnosti izvođenja radnje i dimenzijama vozila te da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora. Nakon što obavi parkiranje, kandidat vozilom izlazi iz označenog prostora. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu  


Slika 15. Prometno-tehniČki element za parkiranje vozila C1 i C kategorije okomito voŽnjom unatrag

3.4.1.4. Parkiranje vozila D kategorije (slika 16.)

Kandidat radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da se vozilom doveze pokraj označenog prostora za parkiranje i na određenom mjestu se zaustavlja. Kandidat vozi unatrag – udesno u označeni prostor i parkira vozilo. Kandidat mora voditi računa o pravilnosti izvođenja radnje, o korištenju vozačkih ogledala, o dimenzijama vozila te da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora. Nakon što obavi parkiranje, kandidat vozilom izlazi iz označenog prostora. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 16. Prometno-tehniČki element za boČno parkiranje vozila D kategorije

 3.4.2. Sadržaj ispita za vozača vozila C1, C, D, C1+E, C+E i D+E kategorije u prometu na javnoj cesti – ponašanje

Ako je kandidat položio dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja ispit na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima izvođenjem sljedećih radnji:

1. Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa: utvrđi­vanje prometnih uvjeta, kontrola vozila, izbor trenutka uključi­vanja, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, rad s tahografom, vađenje zapisnog lista i očitavanje potrebnih podataka, izlazak iz vozila, otkopčavanje priključnog vozila, osiguranje vozila od pokretanja i ostavljanje vozila;

2. Vožnja vozila: položaj vozila u prometnoj traci, izbor prometne trake, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, rad upravljačem i mjenjačem, mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa, korištenje vozačkih ogledala;

3. Vožnja na redovnoj liniji između dva mjesta (gradski ili prigradski prijevoz): udobnost i sigurnost vožnje, položaj vozila u prometnoj traci, izbor prometne trake, postupak na autobusnom stajalištu, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa, korištenje vozačkih ogledala (samo za D i D+E kategoriju);

4. Polazak vozilom na uzbrdici (nizbrdici): polazak s po­moću ručne kočnice, ostavljanje vozila na nizbrdici (uzbrdici) i postavljanje klinastih podmetača;

5. Polukružno okretanje vozila: provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, korištenje bočne ulice, pravilnost obavljanja radnje;

6. Parkiranje vozila kako bi se omogućio siguran ulaz i izlaz putnika iz autobusa. Provjerava se samo prigodom ispita za kategorije D i D+E;

7. Vožnja raskrižjem: približavanje, prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije, vožnja različitim tipovima raskrižja i načina upravljanja prometom, skretanje, odnos prema drugim sudionicima;

8. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku;

9. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine vožnje, postupak kada drugo vozilo pretječe;

10. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj brzini u odnosu na vrstu vozila, u odnosu na vrstu ceste (obvezno do 90, 110, odnosno 130 km/h) prema drugim sudionicima;

11. Vožnja u naselju (gradu) i izvan naselja (grada);

12. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla, ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju;

13. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

3.5. Sadržaj ispita za vozača vozila F i G kategorije

3.5.1. Sadržaj ispita na prometnom vježbalištu

Radnje vozilom koje kandidat za vozača treba obaviti jesu:

1. Priprema za vožnju: obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda, provjera razine tekućine ulja u motoru, tekućine za hlađenje, tekućine za pranje stakla, prilagodba vozačkog sjedala i ogledala, korištenje obvezne opreme vozila (priprava vozila za vuču, postavljanje sigurnosnog trokuta, …), provjera signalnih i kontrolnih uređaja, provjera mehanizma za spajanje i odvajanje priključnog vozila, provjera tlaka zraka u sustavu kočenja.

2. Provjera sigurnosnih čimbenika vezanih uz teret: karoserija, vrata tovarnog prostora, učvršćivanje tereta,

Posebne radnje vozilom F kategorije koje se ispituju

3.5.1.1. Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 17.)

Radnja se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat mora spojiti vučno i priključno vozilo na način da priključno vozilo bude pokraj vučnog vozila u ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom ispred priključnog vozila, zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se priključnom vozilu, vodeći pritom računa o pravilnosti postupanja. Spajanje mora biti pravilno izvedeno. Nakon toga mora provjeriti rad svjetlosno-signalnih i kočionih uređaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 17. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila

3.5.1.2. Vožnja unaprijed-unazad s promjenom smjera (slika 18.)

Radnja se izvodi prema situaciji prema slici, tako da kandidat vozi ravno po  pravcu na udaljenosti od najmanje 25 metara do određenog mjesta. Iz te pozicije kandidat vozi unatrag - ulijevo ili udesno s promjenom smjera do određenog mjesta. Rad­nja se izvodi u dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 18. Prometno-tehniČki element za voŽnja unaprijed-unazad s promjenom smjera

3.5.1.3. Parkiranje skupa vozila – bočno (Slika 19.)

Radnja se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika. Kandidat radnju izvodi tako da se sa skupom vozila doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se zaustavi i vožnjom unatrag – udesno parkira skup vozila u označeno mjesto. Pri izvođenju radnje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje, pratiti uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u označeno mjesto uspo­red­no s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do 20 cm. Nakon završenog parkiranja skupom vozilom izlazi iz označenog mjesta. Kandidat ima pravo Radnja se izvoditi iz dva pokušaja.


Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu


Slika 19. Prometno-tehniČki element za parkiranje skupa vozila – boČno

3.5.2. Sadržaj ispita u prometu na javnoj cesti – ponašanje

Ako je kandidat položio dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja ispit na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima izvođenjem sljedećih radnji:

1. Polazak s mjesta i uključivanje u promet, isključivanje iz prometa: utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola vozila, izbor trenutka uključivanja, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, otkapčanje priključnog vozila, osiguranje od pokretanja i ostavljanje vozila;

2. Vožnja: položaj vozila u prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, rukovanje upravljačem i mjenjačem, mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvija­nja prometa, korištenje vozačkog ogledala;

3. Polazak traktorom na uzbrdici (nizbrdici): postupak polaska uz korištenje kočnice;

4. Polukružno okretanje vozila: iz jednog postupka i iz više postupaka, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera;

5. Vožnja raskrižjem: prilagođavanje brzine vožnje, uoča­vanje prometne situacije, odnos prema drugim sudionicima, odnos prema pješacima, propuštanje vozila;

6. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovla­štena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku;

7. Prestrojavanje, razvrstavanje, skretanje i vožnja zavojima: provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, pravilnost prestrojavanja, pravilnost skretanja ulijevo i udesno, skretanje iz glavne u sporednu cestu, skretanje iz sporedne u glavnu, skretanje na semaforiziranom raskrižju, izbor propisne prometne trake, pravilno korištenje trake za uključivanje i isključivanje, pravilna vožnja kroz zavoj;

8. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine vožnje, postupak kada drugo vozilo pretječe;

9. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.

10. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

3.6. Sadržaj ispita za vozača vozila H kategorije

Kandidat koji polaže za vozača tramvaja treba na ispitu obaviti sljedeće radnje:

1. Priprava za vožnju: obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda, prilagodba vozačkog sjedala i ogledala, ko­riš­tenje obvezne opreme tramvaja (priprava za vuču,), uklju­či­vanje pojedinih uređaja, provjera signalnih i kontrolnih uređaja;

2. Polazak s mjesta i uključivanje u promet, isključivanje iz prometa: izlaz na liniju, utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola tramvaja, izbor trenutka uključi­va­nja, propuštanje pješaka i vozila, parkiranje i ostavljanje tram­vaja;

3. Vožnja tramvaja na redovnoj liniji: izlaz na liniju, postupak na tramvajskom stajalištu, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola tramvaja, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa, praćenje situacije u tramvaju, korištenje vozačkih ogledala, vožnja preko tram­vajskog stajališta, vožnja na tramvajskom okretištu;

4. Polazak tramvajem na uzbrdici (nizbrdici s pomoću kočnice);

5. Vožnja raskrižjem: prilagođavanje brzine vožnje, uoča­vanje prometne situacije, vožnja različitim tipovima raskrižja i načina upravljanja prometom, odnos prema drugim sudionicima, odnos prema pješacima, propuštanje vozila, kočenje i zaustavljanje u nuždi i na signal opasnosti;

6. Postupanje prema znakovima u prometu: pružnim i skret­ničkim signalima: koje daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku;

7. Skretanje i vožnja zavojima: provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, mimoilaženje, korištenje električnih skretnica, prilagođavanje brzine skretanja, skretanje na semaforiziranom raskrižju, pravilno korištenje, pravilna vožnja kroz zavoj;

8. Prilagođavanje brzine vožnje: prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj brzini na pruzi, prema drugim sudionicima;

9. Udobnost i sigurnost putnika;

10. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju;

11. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.

4. POLAGANJE ISPITA I KRITERIJI OcjenjivanjA

Ispit za svaku kategoriju vozila polaže se na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima. Kandidat za vozača koji posjeduje vozačku dozvolu određene kategorije vozila a polaže vozački ispit za neku drugu kategoriju vozila obvezan je polagati praktični dio ispita. Kandidat za vozača posebne radnje izvodi na prometnom vježbalištu tako da je sam u vozilu, instruktor vožnje je izvan vozila, a ovlašteni ispitivač je pokraj vozila i provodi ispit.

Ukoliko kandidat položi dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja vožnju u prometu na javnoj cesti. Ako pri tome kandidat za vozača ne položi ispit u prometu na javnoj cesti, može sljedećim pristupanjem ispitu polagati samo dio koji nije položio u prometu na javnoj cesti, gdje će se radnje koje su predviđene na vježbalištu ispitivati u stvarnim prometnim uvjetima na cesti.

Vozila na kojima se polaže praktični dio ispita za kategoriju B+E, C1, C, C1+E, C+E, D+E i F moraju biti opterećena propisanom količinom tereta. Teret na vozilu mora imati deklaraciju o masi, mora biti složen na paletu (betonska kocka, kamena kocka) i propisno učvršćen, što će propisivati naputak.

Za svaku naprijed citiranu radnju, postupak, ponašanje i situaciju tijekom vožnje, procjena i ocjena ovlaštenog ispitivača mora odražavati stupanj lakoće s kojom kandidat rukuje komandama na vozilu i iskazanu sposobnost sigurnog upravljanja vozilom u prometu. Ispitivač se mora osjećati sigurnim tijekom cijelog ispita. Pogreške tijekom vožnje ili opasno ponašanje koje neposredno ugrožavaju sigurnost vozila na kojem se ispit provodi, njegove putnike ili ostale sudionike u prometu, moraju se ocijeniti ocjenom »nije položio« bez obzira da li su pri tome ispitivač ili prateća osoba u vozilu imali potrebu za intervencijom na nekoj od komandi vozila, verbalno ili na drugi način. Ostavlja se na slobodnu volju i procjenu ovlaštenog ispitivača hoće li povjeriti nastavak vožnje kandidatu koji je počinio diskreditirajuću pog­rešku, odnosno na volju kandidatu za vozača da nastavi vožnju do prometnog vježbališta.

Ispitivači moraju biti adekvatno educirani kako bi bili u sta­nju korektno i objektivno procijeniti i ocijeniti kandidatove mo­guć­nosti sigurnog upravljanja vozilom.

4.1. Kriteriji za ocjenjivanje kandidata na praktičnom dijelu ispita

Tijekom ispita ovlašteni ispitivač treba utvrditi je li kandidat stekao potrebne vještine uz primjenu stečenih znanja i spoznaja za sigurno i samostalno upravljanje vozilom u stvarnim prometnim uvjetima.

Kandidat mora za vrijeme ispita zadaće izvesti točno, propisno i sigurno. Svoju vožnju mora prilagoditi vremenskim i prometnim uvjetima u kojima se ispit provodi i voziti tako da ne ugrozi sebe ili druge sudionike u prometu. Posebno brzinu vožnje mora prilagoditi brzini prometnog toka u kojem vozi kako ne bi svojom vožnjom ometao ili usporavao normalno odvijanje prometa.

Ispit bi trebao započeti s najjednostavnijim i najlakšim rad­njama (ako to uvjeti dopuštaju), a postupno bi se trebale izvoditi složenije radnje. Na ispitu ovlašteni ispitivač mora kandidata ispitati sve radnje prema sadržaju za pojedinu kategoriju vozila. Prije započinjanja ispita za kategoriju C1, C, C1+E, C+E, D i D+E vozila, ovlašteni ispitivač mora zahtijevati od kandidata da postavi zapisni list u tahograf i nakon završetka ispita provjeriti kako kandidat pozna čitanje podataka sa zapisnog lista, potpisati ga i staviti faksimil te ga zajedno s ispitnim listom predati ovlaštenoj stručnoj organizaciji.

Ovlašteni ispitivač je dužan prije početka provedbe ispita utvrditi identitet kandidata koji pristupa ispitu. Identitet kandidata utvrđuje se iz važeće osobne isprave, osobne iskaznice ili putovnice.

Svaki kandidat za vozača na ispitu mora imati, a ovlašteni ispitivač provjeriti:

1. Uvjerenje o duševnoj i tjelesnoj sposobnosti za uprav­ljanje vozilom određene kategorije (izvornik ili ovjerena preslika izvornika), a kandidat za vrijeme polaganja ispita mora koristiti pomagala, ako su propisana u liječničkom uvjerenju;

2. Knjižicu kandidata za vozača;

3. Valjanu vozačku dozvolu (ili ovjerena preslika izvornika) ako kandidat pristupa polaganju, a već posjeduje neku od kategorija za upravljanje vozilom;

Prije nego započne s provedbom ispita ovlašteni ispitivač mora kandidatu, bez obzira pristupa li kandidat prvi, drugi ili ini put ispitu, jasno dati upute o provedbi ispita, načinu vođenja i ocjenjivanja kandidata tijekom ispita. Ovlašteni ispitivač će prije početka ispita pitati kandidata želi li da mu se učinjene pogreške tijekom ispita priopće odmah čim ih počini ili samo na kraju ispita.

Sve propuste i pogreške ovlašteni ispitivač postupno unosi u ispitni list. Ukoliko kandidat jednom pogreškom izazove druge pogreške ili pogrešne postupke odnosno opasnosti, ovlašteni ispitivač će ih sve unijeti u ispitni list kako bi evidentirane pogreške davale što stvarniju sliku o događaju na ispitnoj trasi.

Kandidat će zadovoljiti na ispitu ako ne učini više od 20 različitih pogrešaka. Ovlašteni ispitivač posebno evidentira ponavljanje istih pogrešaka. Kandidat će zadovoljiti na ispitu ukoliko ne ponovi treći puta istu pogrešku koju smije učiniti samo dva puta, odnosno ako ne ponovi drugi puta pogrešku koju smije učiniti samo jedanput. Postupke kandidata koji su naročito opasni za sigurnost prometa ovlašteni ispitivač ne evidentira kao pogreške već ih odmah upisuje kao diskreditirajuću ocjenu zbog koje kandidat neće zadovoljiti na ispitu.

Na kraju ispita temeljem pokazanih, vještina i ponašanja ovlašteni ispitivač ocjenjuje kandidata ocjenom »položio« ili »nije položio« i obrazlaže ocjenu kandidata i istu upisuje u Knjižicu kandidata za vozača na za to predviđeno mjesto.

Tijekom procjene vještina i ponašanja kandidata ispitivači posebnu pozornost moraju obratiti na činjenicu je li kandidat usvojio osobine defenzivnog načina vožnje i ponašanja koje vodi računa o zaštiti ostalih sudionika u prometu. Procjena mora obuhvaćati i iskazani opći stil vožnje te i o tom čimbeniku ispitivač mora voditi računa prigodom stjecanja potpune slike o kandidatu. Pod time se podrazumijeva vožnja prilagođena uvjetima i vožnja s naglaskom na prometnoj sigurnosti uzimajući u obzir stanje ceste i vremenske prilike, ostale sudionike u prometu i njihovo ponašanje, interese ostalih sudionika u prometu (osobito onih najugroženijih) te sposobnost predviđanja eventualnih opasnih situacija i pravilnog reagiranja ako do njih dođe.

4.2. Što procjenjuje ovlašteni ispitivač

Ovlašteni ispitivač će procijeniti je li kandidat za vozača:

Kontrolira vozilo, uzimajući pri tome u obzir: pravilnu uporabu sigurnosnih pojaseva, vozačkih ogledala, naslona za glavu, pravilnu uporabu svjetala i ostale opreme; propisano korištenje spojke, mjenjača, akceleratora, sustava kočenja, upravljača; kontrolu nad vozilom u raznim situacijama, pri raznim brzinama vožnje; stabilnost vozila na cesti; masu i dimenzije i posebne karakteristike vozila; masu i vrstu tereta (samo za kategorije B+E, C, C+E, C1, C1+E, D+E); udobnost putnika (samo za kategorije D i D+E) a što podrazumijeva postupno, »meko« ubrzavanje, vožnju bez naglih promjena brzina i »meko«, ne naglo kočenje.

Upravlja vozilom u suglasju sa zahtjevima ekonomične vožnje i vožnje koja uzima u obzir zaštitu čovjekova okoliša, s naglaskom na pozornost glede broja okretaja motora, pravodobnu promjenu stupnja prijenosa, adekvatnu tehniku kočenja i ubrzavanja (provjerava se i ocjenjuje isključivo za kategorije B+E, C, C+E, C1, C1+E, D i D+E).

Posjeduje osjećaj preglednosti: opća preglednost događaja na prometnici i neposredno uz prometnicu, adekvatna uporaba vozačkih ogledala; sposobnost predviđanja događaja koji se mogu dogoditi na maloj, srednjoj i većoj udaljenosti od vozila.

Poštuje propise o propuštanju vozila: propuštanje vozila na raskrižjima (svih vrsta i oblika), u ostalim prometnim situacijama (na primjer, pri promjeni prometnih traka – prestrojavanju, prom­jeni smjera kretanja, pri izvođenju posebnih radnji vozilom).

Posjeduje sposobnost zauzimanja vozilom pravilnog položaja na prometnici: pravilan položaj vozila tijekom upravljanja prometnom trakom, na raskrižjima sa kružnim tokom prometa, u zavojima, a sve u suglasju sa tipom i karakteristikama vozila kojim upravlja; zauzimanje ispravnog položaja vozila prigodom prestrojavanja.

Posjeduje sposobnost održavanja pravilnog razmaka između vozila: održavanje pravilnog razmaka prema vozilima koja se kreću ispred i sa strane; održavanje pravilnog razmaka između vozila i ostalih sudionika u prometu (pješaka, biciklista…).

Posjeduje osjećaj za odabir optimalne brzine vožnje: kandidat mora upravljati vozilom na način da ne prekoračuje dozvoljenu brzinu kretanja; mora biti u stanju prilagoditi brzinu kretanja uvjetima na cesti i vremenskim uvjetima i ukoliko je to izvedivo, propisima koje nameće lokalna sredina; mora biti u stanju upravljati vozilom onom brzinom koja mu omogućava zaustavljanje na onoj udaljenosti koju mu dopušta vidljivost; kandidat mora biti u stanju upravljati vozilom brzinom koja je prilagođena toku prometa u svakoj određenoj konkretnoj situaciji, dakle, brzinom koju održavaju ostali sudionici u prometu.

Upravlja vozilom sigurno obzirom na prometna svjetla-semafore, prometne znakove i ostale uvjete: ispravno postupanje prema svjetlima i informacijama koje se daju putem prometnih svjetala, ispravno postupanje obzirom na naredbe koje daju ovlaštene službene osobe u prometu; ispravno postupanje prema informacijama koje se daju putem prometne signalizacije (znakovi zabrane i izričitih naredbi); ispravno postupanje glede informacija koje se daju putem vodoravne prometne signalizacije.

Postupa ispravno glede znakova koje daje obzirom na ostale sudionike u prometu i glede znakova koje daju ostali sudionici u prometu; znakovi koje daje moraju biti pravovremeni i jasni.

Postupa ispravno izvodeći radnje kočenja i zaustavljanja: pravovremeno usporavanje, ispravno kočenje i zaustavljanje uzimajući u obzir konkretne uvjete; predviđanje; korištenje različitih sustava kočenja (samo za kategorije C, C+E, D i D+E); korištenje sustava za redukciju brzine kretanja a koji nisu vezani uz kočnice (provjerava se isključivo za kategorije C, C+E, D i D+E);

5. Trajanje PRAKTIČNOG ispita

Vrijeme trajanja ispita i broj kilometara prevezenih tijekom ispita moraju biti dovoljni za procjenu razine stečenih vještina i ponašanja kandidata a u suglasju s propisanim sadržajima ispita. Vrijeme trajanja provjere vještina i ponašanja (vrijeme vožnje) mora trajati najmanje 30 a najviše 60 minuta na ispitu za kategorije M, A1, A, B i B+E, odnosno najmanje 45 a najviše 75 minuta na ispitu za sve ostale kategorije vozila. Ovo vrijeme ne uključuje psihološku pripremu kandidata, provjeru dokumentacije i utvrđivanje uvjeta za pristupanje ispitu. Također, ovo vrijeme ne uključuje provjeru posebnih radnji vozilom i objavu rezultata ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.

6. Mjesto provedbe praktiČnog dijela ispita

Temeljem članka 207. Zakona ispit se provodi u ispitnim centrima koje određuje ministar unutarnjih poslova na prijedlog ovlaštene stručne organizacije.

Dio praktičnog ispita za pojedine kategorije vozila, u kojem se provjerava točnost izvođenja posebnih radnji vozilom, provodi se na prometnom vježbalištu.

Drugi dio ispita provodi se na javnoj cesti u stvarnim prometnim uvjetima. Kada je god to moguće, dio ispita na kojem se provjerava ponašanje u prometu treba provesti na cestama izvan naselja, na autocestama i ostalim cestama sličnih karakteristika, kao i na svim vrstama i tipovima cesta u naselju (ceste u stambenim zonama, cestama na kojima je brzina vožnje ograničena na 30 i 50 km/h, brzim cestama koje prolaze kroz stambene zone). Vožnja ovim vrstama i tipovima cesta mora omogućiti procjenu kandidatovih sposobnosti u suočavanju s raznim vrstama teškoća koje se pojavljuju tijekom vožnje. Također je poželjno ispit provoditi u uvjetima različitih intenziteta prometa.

Vrijeme aktivne vožnje tijekom ispita mora biti iskorišteno na optimalan način kako bi se omogućila procjena sposobnosti kandidata s obzirom na različite uvjete i područja odvijanja prometa s posebnim naglaskom na razlikama koje pojedina područja sobom nose (stambene zone, autoceste, brze ceste koje prolaze rezidencijalnim zonama, i dr.).

III. ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA PRUŽANJE PRVE POMOĆI OSOBAMA OZLIJEĐENIM U PROMETNOJ NESREĆI

Oblik ispita treba omogućiti provjeru posjeduje li kandidat za vozača potrebno znanje i vještine iz sadržaja koji su nabrojani u točki 1.

Kandidat za vozača koji posjeduje vozačku dozvolu odre­đene kategorije nije obvezan polagati ispit iz nastavnog pred­meta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći, ako polaže vozački ispit za neku drugu kategoriju vozila.

1. SADRŽAJI ISPITA

 1.1. Uvod: načela prve pomoći, opći postupak na mjestu nesreće, osiguravanje mjesta nesreće, izvlačenje ozlijeđenog iz vozila (hitno premještanje ozlijeđenog), važnost psihološke potpore: psihološka reakcija u kriznim situacijama, psihološka potpora, oprema za pružanje prve pomoći (kutija prve pomoći i priručni materijal za pružanje prve pomoći), samozaštita, priprema za transport.

1.2. Postupak s ozlijeđenom osobom: orijentacijski pregled i procjena stanja ozlijeđenog, skidanje odjeće i obuće, određi­vanje prioriteta kod pružanja prve pomoći, znakovi smrti, određivanje stanja svijesti, postupak s osobom bez svijesti koja diše (stabilan bočni položaj).

1.3. Postupak prve pomoći kod prestanka disanja: znakovi prestanka disanja, gušenje stranim predmetom u dišnom putu, umjetno disanje upuhivanjem zraka metodom usta na usta i usta na nos (postupak).

1.4. Postupak prve pomoći kod prestanka rada srca: znakovi prestanka rada srca, masaža srca (postupak).

1.5. Postupak osnovnog održavanje života: postupak oživljavanja.

1.6. Krvarenje: vrste krvarenja (vanjsko i unutarnje krvarenje), prepoznavanje, metode zaustavljanja krvarenja, postupak s ozlijeđenim, postupak s amputiranim dijelom tijela, šok, prepoznavanje, postupak s ozlijeđenim.

1.7. Ozljede: rane, opekline, smrzotine, kemijske ozljede, ozljede po regijama tijela, probojne rane prsišta i trbuha, zavoji (po­moću zavoja i trokutnog rupca).

1.8. Ozljede kostiju i zglobova: lomovi, uganuća i išča­šenja, ozljede glave i kralježnice, imobilizacija udova, kralješ­nice, zdjelice, postupak skidanja kacige.

1.9. Akcidentalna stanja: strujni udar, udar groma, utapanje, toplinski udar, pothlađivanje, gnječne ozljede, ozljede udar­­nim valom, trovanja (alkoholi: etilni, metilni, antifriz, ug­ljični monoksid).

2. KRITERIJI ZA OCJENU KANDIDATA ZA VOZAČE NA ISPITU

Ispit se polaže pojedinačno, usmeno i praktično. Ispitna zadaća sastoji se od tri pitanja, dva teorijska i jedno praktično. Kandidat mora točno odgovoriti na dva dobivena teorijska pitanja i praktično pokazati određene radnje i postupke iz trećeg pitanja.

Ispit se ocjenjuje ocjenom »položio« ili »nije položio«.

IV. ZAVRŠNE ODREDBE

Stupanjem na snagu ovoga Programa vozačkog ispita prestaje važiti Program vozačkog ispita (»Narodne novine« broj: 187/2004.).

Ovaj Program vozačkog ispita stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Broj: 511-01-52-434-2004.
Zagreb, 5. siječnja 2005.

Ministar
Marijan Mlinarić, dr. med., v. r.




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga